6 maj, 2014

Vill ha strängare krav vid rening av svavel i fartygsbränsle

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill endast tillåta stängda ”scrubbers” för rening av fartygsbränsle. HaV vill också att vattnet från denna process endast ska få tömmas i miljösäkra anläggningar i hamn.

– Tvättvattnet innehåller svavel i form av svaveldioxid som bidrar till havsförsurningen. Det kan också innehålla andra ämnen som är skadliga för havsmiljön. Därför vill vi inte tillåta att det töms i havet, säger Jessica Hjerpe Olausson.

HaV lämnade i går sitt yttrande till miljödepartementet angående förslaget om ändring i förordningen om svavelhaltigt bränsle (1998:946). Ändringen görs för att införliva EU:s ändringsdirektiv vad gäller svavelhalten i marina bränslen (2012/33/EU) i svensk lagstiftning. Direktivet innehåller bland annat bestämmelser som syftar till att minska utsläppen av svaveloxider från fartyg inom EU. Nästa år ska högsta tillåtna svavelinnehåll i fartygsbränsle vara nere i 0,1 procent i Östersjön, Nordsjön och Engelska Kanalen.

– Vi välkomnar att ändringsdirektivet nu införlivas i svensk lag. Men vi anser att det finns några frågetecken och otydligheter i den föreslagna bestämmelsen, säger Jessica Hjerpe Olausson, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

I dagsläget finns det tre sätt för rederierna minska svavelutsläppen till den nivå som krävs efter 2015: använda ett svavelfritt bränsle, naturgas eller ”scrubbers” som renar rökgaserna från bränslet ombord. Genom att scrubba eller tvätta avgaserna i havsvatten minskar utsläppet av försurande svaveloxid till atmosfären. Å andra sidan är tvättvattnet mycket surt, cirka pH 3 att jämföra med havsvattnets naturliga ca pH 8.

Enligt den föreslagna bestämmelsen får tvättvattnet släppas ut i havet ”endast om det kan visas att tvättvattnet inte har någon betydande effekt och inte utgör någon risk för människors hälsa eller miljön”.

– Det behöver bli tydligare vem som har ansvar att visa att kraven uppfylls och hur detta ska gå till. I EU:s skrivning framgår att det är fartygsoperatören som visa effekterna av tvättvattnet. Detta bör framgå även i den svenska bestämmelsen, säger Jessica Hjerpe Olausson.

Transportstyrelsen är den myndighet som ska se till att bestämmelserna efterlevs. HaV anser att det i förslaget är oklart vad som ska kontrolleras och hur det ska gå till.

– Vi menar att i stor sett omöjligt att visa att tvättvattnet inte utgör ”någon betydande effekt på och inte utgör någon risk för människors hälsa eller miljön”, säger Jessica Hjerpe Olausson.

– Tvärtom så kan det innebära att en större andel av svaveldioxiden når havsmiljön än om svavlet släppts ut i luften, risken är att det blir en slags genväg för försurningsprocessen.

HaV pekar i sitt yttrande också på att hamnarna måste kunna göra sig av med tvättvattnet på ett miljösäkert sätt och att det ska vara enkelt att ändra lagen om dagens tekniker för att tvätta rökgaser är olämpliga eller lämpliga utifrån miljösynpunkt.

Källa: HaV.