Massiv kraft med 4×400 hk utombordare

Kraften av 1 600 hk på akterspegeln är enorm när Båtliv provkör Mercurys Verado 400 R för första gången. Den 57 fot långa sportbåten gör lätt över 60 knop med de starka maskinerna.

Trots att det är fyra stycken utombordsmotorer à 400 hk där bak på båten så går den både lugnt och tryggt. Allt är visserligen relativt, när man kommer upp i farter över 50 och till slut även 60 knop börjar det gå riktigt fort på sjön. Men motorerna är mycket stabilt monterade och ljudvolymen på de stora utombordarna är förvånansvärt låg.

Mercury blev först av de stora utombordartillverkarna att presentera en motor på hela 400 hk. Nya Mercury Racing Verado 400R är ett enormt kraftpaket som öppnar marknaden ytterligare för allt större båtar med utombordare.

Det har inte varit någon större hemlighet att tillverkarna av utombordare var ivriga att ta fram en motor på 400 hk. Efter att Yamaha presenterade sin V8 på 350 hk och Verado kom med en 350 hk var racet igång på allvar.

Verado 400 hk har hela 153 hk per liter och skiljer sig från till exempel Yamahamotorn genom att motorns slagvolym är relativt liten, 2,6 liter. Full effekt ger motorn vid 6 400–7 000 rpm, vilket är högt.

400R är den första Verado-motorn som utrustas med det i racingsammanhang väl beprövade Sport Master backslaget, som ska ge ytterligare prestanda. Motorns utväxling som standard är 1,75:1. Bland övriga finesser märks en generator på 70A och att kunderna kan välja olika färgkombinationer, ett grepp som Evinrude blev först med på sin nya E-Tec.

Motorn är vidare utrustad med Mercury Digital Throttle & Shift (DTS), vilket ger en mycket smidig och fin gas- och växeljustering. Den är också anpassad för Joystick Piloting, något som förenklar tilläggning och hantering av båten väsentligt.

Med ett tryck på en knapp kopplas Skyhook digitalt ankare in. Denna finess bygger på att båten behåller samma position med hjälp av GPS-teknik.

De här nya, stora motorerna får även stor effekt på hur båtbyggarna konstruerar morgondagens båtar. Redan har vi sett hur fyrcylindriga bensin inombordsmotorer i princip försvunnit från marknaden. Frågan är vad 400 hk – och snart kanske ännu större utombordare – kommer att leda till.

För båtbyggarna är det enklare och billigare att montera utombordsmotorer. För båtägaren innebär utombordarna också flera fördelar. Bland annat får man större utrymmen i båten, det blir billigare att serva motorerna och man slipper mycket av det stomljud som inombordare – speciellt dieselmotorer – ger ifrån sig och som är svårt att skärma av.
Lars-Åke Redéen