Bildspecial: Anytec uppdaterar med fräcka detaljer

Svenska Anytec har uppdaterat sitt modellprogram i år. Alla nyheterna kommer att presenteras på vårens båtmässor. Främst på Båtmässan i Göteborg, som är öppen 6–14 februari, och på Allt för sjön i Stockholm, 5–13 mars.

Foto: Tomas Thelin (Anytecs bilder).

Uppdateringen av Anytecs gäller alla SPD-modeller med storleksbeteckningarna 530, 622, 750 och 860. Övriga modeller har fått olika mindre och större modifikationer. Till exempel har 747 nu en eltaklucka som standard. Från 7-serien och uppåt har båtarna nya stolsstativ, som har tagits fram i samarbete med Öhlin Racing.

– Våra nya modeller är faceliftade för att få ett tuffare utseende och en modernare design. De har bland annat fått annat andra rutbågar och detaljer som fräckare luftintag med mera, säger Johan Erixon, försäljningschef för Anytec.

Skroven är oförändrade från förra årets modellserie, förutom Anytec 868 Cab som har fått en del förändringar under vattenlinjen.

Anytec producerar sina båtar i Lettland. För en tid sedan rapporterade företaget om att de för tredje året i rad slog försäljningsrekord. För att möta marknadens efterfrågan investeras åtskilliga miljoner kronor på bred front i nya lokaler, maskiner och tekniska lösningar. Syftet är att uppnå en högre produktionsvolym inför båtsäsongen 2016 och samtidigt skapa de förutsättningar som krävs för tillverkningen av nya modeller och förfinade skrovkonstruktioner.

– Det handlar om att leverera bästa möjliga kvalitet från ritbordet till fabriken och hela vägen fram till kundens brygga, säger Mats Melbin, VD Anytec Sweden AB.

Investeringen går hand i hand med ett större arbete för att säkerställa långsiktig tillväxt. I oktober 2015 presenterade företaget ett nytt samarbete med Flow Naval Architects där fokus ligger på förbättrade skrovegenskaper och konstruktionen av nya modeller.

– Båtbranschen får inte vara, kan inte vara, en bransch där vi vänder våra blickar inåt. Vi måste blicka framåt. För att nå dit krävs vilja, inte bara för satsningar utan även för samarbeten, förklarar Mats Melbin.

Totalt investeras 7 Mkr i utbyggda lokaler, maskiner och teknik inför 2016. Nyanställningar och ytterligare samarbeten kan komma att följa i dess spår.

Henrik Andreasson tog sin civilingenjörsexamen i Naval Architecture 1999 vid Chalmers tekniska högskola.

Från 1999 till 2008 arbetade han vid skeppsprovningsanläggningen SSPA som projektledare för modellförsök och numeriska strömningsberäkningar (CFD), linjeritning och skrovoptimering.

Sedan 2008 har han arbetade som konsult för kunder runt om i världen med design och optimering av skrov, bihang och framdrivningsarrangemang för fritidsbåtar, arbetsbåtar och megayachts. 2012 grundade han Flow Naval Architects.

Henrik har redan börjat arbeta med flertalet skrov hos Anytec.

Info: www.anytec.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*