BŒtmŠssan 2016 pŒ Svenska MŠssan i Gšteborg.

Foto: Niklas Maupoix

Flera positiva trendbrott på Båtmässan i Göteborg

När Båtmässan i Göteborg stängde på söndagskvällen var det efter en vecka där flera trender brutits.  Fler besökare, det såldes fler båtar än på många år och ett flertal marinhandlare ökade sin försäljning kraftigt på mässan.

– Som arrangör av mässan gläds vi givetvis över att våra utställare gör affärer och att det kom fler besökare till årets mässa, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan.

– Det som dock gläder mig mer än allt annat är att vi, i en tid när vi varje vecka möts av nyheter om att vi vistas inomhus för mycket, lockade flera barn än på många år till Båtmässan. Kan vi som arrangerar Båtmässan vara en del i att vi alla tillbringar mer tid utomhus och helst då ägnar oss åt vattenaktiviteter, så har vi tagit steg i att uppfylla visionen vi har för Båtmässan, avslutar Bengt.

 

Peter Bergström, försäljningschef på Nimbus:

– Vi på Nimbus har inte gjort så många avslut på någon Båtmässa sedan 2008. Det känns som kärleken till båtliv är på uppgång igen.

Ove Emanuelsson, försäljningsansvarig på Honda i västra Sverige:

– Micore har som mest sålt 34 båtar på någon Båtmässa, i år såldes 44 båtar med Hondamotorer. Speciellt roligt är att tio av dessa båtar såldes på mässans sista dag.

 

Håkan Gendenberg på Hjertmans:

– Efter tio dagar i Svenska Mässans lokaler vid Korsvägen flyttar vi hem till vår butik i Sisjön. Sällan har vi gjort detta på så gott humör som i år. Vi har haft försäljning i vår monter som vi inte sett på många år.  Efter de här dagarna ser vi mycket positivt på kommande säsong.

 

Kalla fakta Båtmässan 2016:

Antal utställare 2016: 308 st (2015: 297 st)

Antal flytetyg 2016: Ca 475 st (2015: ca 405 st)

Antal besökare 2016: 64 338 personer preliminärt (2015: 59 922 personer)

Stor bilden:

Båtmässan lyckades i år att locka fler barn än tidigare. Foto: Niklas Maupoix.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*