30 juni, 2016

Fullständiga tävlingsrutten för Volvo Ocean Race 2017-18 klar

Den fullständiga tävlingsrutten för Volvo Ocean Race 2017-18 är nu klar och har presenterats. 

·  Tävlingen återvänder till sina rötter i Södra Ishavet, det ogästvänliga och stormiga området runt Antarktis.

·  Den fullständiga rutten för Volvo Ocean Race 2017-18 presenterades idag i tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien.

·  Rutten på runt 45 000 sjömil blir den längsta seglade distansen någonsin i tävlingen som också återvänder till Göteborg.

Tufft, intensivt, och med nästa tre gånger så mycket segling i Södra Ishavet som i den senaste upplagan.  Volvo Ocean Race 2017-18 kommer att avgöras på den längsta rutten i tävlingens historia. Sträckan blir omkring 45 000 sjömil över fyra hav och med hamnstopp i elva städer på fem kontinenter.

Den klassiska kappseglingen runt jorden har i 43 år ställt världens bästa seglare mot varandra på världens mest utmanande hav. Nästa upplaga kommer att starta i slutet av 2017 med en sprintsegling på 700 sjömil från Alicante till Lissabon där seglarna för första gången testar formen.
Från den portugisiska huvudstaden dyker fältet söderut till Kapstaden i Sydafrika. Därefter inleds en episk strapats på ett par veckor genom Södra Ishavet sedan norrut förbi ekvatorn upp till Hongkong (Särskild Administrativ Region av Kina). Det blir en av de längsta etapperna någonsin i Volvo Ocean Race historia.

Efter en icke poänggivande seglats till Guangzhou, Kina, där ett fullt hamsstopp och In-Port Race arrangeras, fortsätter tävlingen från Hongkong till Auckland Nya Zeeland. Båtarna ska därefter ge sig in i Södra Oceanen igen och runda det klassiska landmärket Kap Horn innan de styr upp mot staden Itajaí i södra Brasilien.
Därifrån går banan precis som i den tidigare upplagan till norra halvklotet, till USA:s östkust och den klassiska seglingsstaden Newport i staten Rhode Island. Nästa delsträcka går över Atlanten till Cardiff, Wales och det första besöket för Volvo Ocean Race i Storbritannien på 12 år.

Flottan kommer att nå Cardiff i maj 2018 och därefter kämpar de sig runt toppen av de brittiska öarna till Göteborg som är det näst sista hamnstoppet i tävlingen. Avgörandet kommer i en spännande finalsegling från Göteborg till slutdestinationen Haag, Nederländerna.
Den totala tävlingssträckan är längre än i någon av de tidigare 12 upplagorna av Volvo Ocean Race som först hade namnet The Whitbread Round the World Race från 1973.

Men samtidigt som lagen kommer att segla fler sjömil än tidigare kommer tävlingen i sin helhet att vara en månad kortare än i de flesta av de tidigare upplagorna.
– Mer action, mer fart, fler tuffa sjömil och fler värdhamnar men ett kortare race – det är en utveckling i rätt riktning som tar tävlingen närmare tillbaks till sina rötter och sitt arv samtidigt som det förbättrar dess starka kommersiella värde och rollen som affärsplattform för sponsorer, säger Mark Turner som tillträde som VD för Volvo Ocean Race tidigare den här månaden.
Cirka 12 500 sjömil utav tävlingen kommer utspela sig i Södra Ishavet, det snabba och iskalla havet som omringar Antarktis. Några av de tyngsta lågtrycken på planeten cirkulerar runt Sydpolen och de skapar enorma vågor och piskande hårda vindar som kan vara på upp till 70 knop (130 km/h). I den senaste upplagan seglade lagen cirka 4500 sjömil i Södra Ishavet.
– 2017-18 kommer vi att besöka flera av de kändaste seglingsstäderna – Kapstaden, Auckland och Newport – samtidigt som vi tar oss till städer och åskådare som är nya för tävlingen, säger Turner.
– Först till Hongkong som är en otrolig stad och som kommer att vara vårt centrum för fans och VIP-gäster. Sedan vidare till Guangzhou som är en av de fyra framstående Tier-1-städerna i Kina.

– Men också till Cardiff vilket innebär att tävlingen återvänder till Storbritannien för första gången sedan 2005-06. The Whitbread Round the World Race föddes där, hade sin första start från Portsmouth 1973 innan det blev Volvo Ocean Race 1998.
– Det är också fantastiskt att vi förbereder den fjärde raka starten från vår hemmahamn i Alicante och att vi återvänder till städer som Lissabon, Itajaí, Göteborg och Haag som vi känner igen och där vi bygger ett starkt arv för tävlingen.

Richard Mason, Operativ Chef för tävlingen tillägger: 
– I den senaste upplagan välkomnade vi över 2,4 miljoner besökare och över 70 000 företagsgäster till våra hamnstopp. Vi är fast beslutna om att erbjuda ännu mer spännande segling 2017-18 samtidigt som vi gör upplevelsen i våra Race Village ännu bättre för våra fans, gäster och partners.

Mason som själv seglat fem Volvo Ocean Race erkände också att ”jag är ganska frestad att återvända till seglingen när jag sett den här fantastiska nya rutten men min nya chef har förbjudit mig att göra det.”

Södra Ishavet har spelat en stor roll i tävlingens historia. I Whitbreads tidiga år dök de tävlande lagen så djupt söderut de kunde och trotsade isberg och våldsamma vindarna på breddgraderna som kallas för ”Roaring Forties” och ”Furious Fifties” för att spara så mycket tid och distans som möjligt.

I de senare omgångarna har båtarna seglat längre norrut i Indiska Oceanen till mellanöstern och bara tagit sig genom de mer extrema väderförhållandena under etappen runt Kap Horn.
– Självklart är säkerhet fortfarande av största vikt, säger Phil Lawrence som tillträder som tävlingsledare. Med toppmodern teknik för tracking och satellitkommunikation samt goda kunskaper om rutten kan vi hålla oss ett steg före vädret och begränsa vad seglarna utsätts för. 
– Men i slutändan finns det alltid faror. Seglare vet att de sätter sina liv på spel när de tar sig an ”Mount Everests” motsvarighet inom professionell segling. Det är vad Volvo Ocean Race handlar om – att ställas mot de tuffaste omständigheterna som moder jord kan skapa och ta sig genom dem.