100 % körglädje med nya Finnmaster Husky

Siberian Husky – polarhunden från Alaska – har gett namn åt tre tuffa aluminiumbåtar från finska Finnmaster. Husky R6, R7 och R8 där siffrorna är ett visst mått på båtarnas totala längd. Samtliga har skrov i aluminium och inredning i glasfiber. Med denna populära konstruktion kommer Husky att bli en allvarlig konkurrent till populära Silver och Yamarin Cross.

Text: Lars H Lindén Foto: Lars H Lindén och Finnmaster

Finska Finnmaster är en stor tillverkare av glasfiberbåtar, men de har aldrig tidigare byggt aluminiumbåtar. I största hemlighet har företaget tagit fram tre helt färdiga modeller, vilket är imponerande.

Samtliga har ett skrov med steglister. Invändigt har Finnmaster byggt upp både längsgående och lodräta förstärkningar för att få fram ett så vridstyvt och stumt skrov som möjligt. Det här är en byggmetod som ger mycket tysta båtar i sjön jämfört med de rena glasfiberbåtarna. Detta har vi uppmärksammat i fleraprovkörningar med liknande konstruktioner.

I den minsta – Husky R6 – är alla sittplatserna placerade akter om vindrutorna med två fåtöljer och en rak aktersoffa. Den främre delen är enbart last- och gångyta. Husky R7 har samma planlösning föröver som R6, men i den aktre delen av båten har man fått in en U-soffa. Den största modellen – Husky R8 – har både U-soffa akteröver och en stor L-soffa i den främre delen av båten.

Gemensamt för alla de nya modellerna är gott om låsbara stuvfack under sittbänkarna, och smarta gångjärn som gör att man kan fälla upp locket utan att ta bort sittdynorna. Alla har även kapell som standard och ett stort fack akteröver där man enkelt kan stuva undan allt – även bågarna.

På samtliga har man även satsat på stora badplattformar på var sida om motorbrunnen. R 8:an har en infällbar stege som standard i stäven, de båda mindre modellerna har detta som extrautrustning. Husky R7 har plats för kylbox i ett av akterfacken, och R8 har plats för ett 42-liters kylskåp under styrpulpeten.

Båtliv har provkört samtliga nya Husky-modeller utanför Grebbestad på västkusten. De var alla utrustade med Yamahas utbordare med högsta rekommenderade motorstyrka.

För samtliga modeller var detta inga som helst problem, trots att vi hamnade över 40 knop med de båda största. Både R7 och R8 hade riktigt bra styrningar (Seastar) och denna storlek borde även varit standard på R6:an med sin 130-hästare. Sjöegenskaperna är fullt godkända med samtliga och vi känner igen karaktären från konkurrenterna i samma storlek.

Dessa alu/plast-båtar har lätt för att plana upp och går högt i vattnet med en förhållandevis liten bottenyta som ligger kvar i vattnet. Detta i kombination med en ”snäll” V-botten på runt 20 grader ger en bekväm fart i våra skärgårdsvatten.

Specifikt för samtliga nya Husky-modeller är även att de gick påfallande ”torrt” i vattnet, det vill säga minimalt med ryksjö när vi körde i lite öppnare vatten. Den största modellen – Husky R8 – tog vi ut på en havsresa från Grebbestad till Väderöarna i cirka 40 knops fart utan några som helst problem. En mäktig båt som ”lirar i samma division” som till exempel Anytec 750, Buster Supermagnum och Yamarin Cross 75. Riktig körglädje!

Huskybåtarna visas på Allt för Sjön!


Samtliga Husky-modeller har kapell som standard och ett stort fack akteröver där man enkelt kan stuva undan allt – även bågarna.


Samtliga modeller har ett perfekt insteg i fören mellan två kraftiga pulpits. Under den främre däcksplattan finns plats för en utfällbar stävstege. Bilden visar Husky R6 och R7:an har ungefär samma layout i den främre sittbrunnen med praktiska gångytor.


Husky R7 och R8 har en U-soffa i den aktre delen av båten, och ändå riktigt bra gångytor. I den aktre delen har samtliga modeller ett stort fack där man lätt får ner hela kapellet och dess bågar. Smarta gångjärn som gör att man kan fälla upp sittbänkarna i 45 grader utan att ta bort dynorna.


Även den minsta modellen – R6 – har en riktigt bra förarplats med gott om plats för instrument. Allt är gråfärgat för att få bort reflexer. Notera de stora och bekväma fotplattorna!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*