Bästa Båtklubbarnas Dag

Det är sjunde året som Båtklubbarnas Dag firas och vattnen fylls med båtklubbsbåtar. En glad båtfest i strålande sol, men med orosmoln över båtklubbarna. I Stockholmsområdet hotas Heleneborgs Båtklubb av betongmur och förminskade bryggor och Årstavikens SS slåss för sänkt fartgräns för att minska de förödande svallen från förbipasserande. För att uppmärksamma och ge stöd till dessa och alla andra båtklubbaran ordnas Båtklubbarnas Dag den sista lördagen i augusti varje år.

– Detta var den bästa båtparaden hittills måste jag nog säga, säger Magnus Bjellqvist, säkerhetsansvarig för den stora båtparaden i Stockholm under Båtklubbarnas Dag och den som koordinerat de olika paraderna, uppvisningarna och funktionärerna sedan starten för sju år sedan.  –Vädret var ju med oss i högsta grad i år, men jag tycker nästan det verkar som att både båtklubbar och åskådare har den här lördagen i bakhuvudet  numera. Vilket ju är buskul!

Men rätt som det var under paraden hördes smällen av en nödraket och allas ögon riktades mot färjan Djurgården 4, där röken från raketen steg upp. Ingen fara på taket dock. Dramatiken fick sin förklaring då de frivilliga hjältarna från Sjöräddningssällskapet kom fräsande i räddningsfartyget Munsö. Detta var nämligen ett inslag i deras sjöräddningsuppvisning och de två som fallit överbord räddades och allt fick ett lyckligt slut!  Strax efter sköt en vattenraketman upp från Riddarfjärdens djup och en hiskelig vattenakrobatshow tog sin början med den makalösa manicken flyboard!

På de olika båtklubbarna varierade aktiviteterna. Ing-Marie Freijd som är en av de drivande på Västermalms Båtklubb har numera ett stort gäng med sig då de anordnar knopkurs, bjuder på fika och fixar med båtpysselbord för barn.

Ett viktigt inslag i de aktiviteter är båtturerna för besökare. – Idag har jag åkt åtta turer med folk som besökt vår klubb, säger Stefan Wendin, ordförande i Heleneborgs Båtklubb. – Jag har en Forslund Ess-båt från 1937, den sist tillverkade faktiskt, och jag har ju inte plats för så många, men de som åkt med har varit väldigt nöjda och tacksamma. Alla har också skrivit på uppropet för att bevara området där klubben ligger, och som nu hotas av betongmur, trädfällning och förminskade båtplatser, vilket skulle vara förödande.

Sirpa och Lasse Pettersson var tidigare medlemmar i Kristinebergs Båtklubb, men när de sålde båten lämnade de klubben efter många år. – En gång båt alltid båtsugen kan man väl säga, säger Lasse med ett brett leende. Så när det är dags för Båtklubbarnas Dag vill man ju gärna passa på och vi har kompisar kvar i klubben så det var bara att fråga. Kan rekommenderas! Det var en härlig dag, med mycket båtar!

En annan utan båt är Samuel Arcini som fick tillfälle att följa med i sin farfars gamla båt Plurr. –Det var väldigt speciellt! Han ställde undan den när han tyckte han blev för gammal och sedan har den stått i ett skjul  i 10 år,tills han skänkte den till Sjöhistoriska Museet och Heleneborgs Båtklubb tog den under sina vingars beskydd. – När jag var liten fick jag bara knappt hålla i ratten, men idag styrde jag ganska mycket under paraden! Jag är mycket glad och numera stödmedlem i klubben!

Grinds Hages Båtklubb vid Årstaviken på Södermalm, hade också öppet hus och får alltid mycket uppskattning för detta. Många flanörer längst promenadstråket förbi klubben passade på att komma in på bryggorna och prata om båtar och båtklubben. Här är några citat från förbipasserande, förmedlade av ordförande Lars Lundberg: “Himla kul att få komma in på era bryggor, vi går förbi här så ofta och är så nyfikna på hur ni har det.” “ – Hur mycket kostar kaffe och en bulle? – Ingenting, det bjuder vi på!   – Va! Hur blir man medlem här då?”.,“ Det är nått särskilt med sån här ideell verksamhet. Att alla hjälps till och jobbar för samma sak. Det är ju … demokrati. Fattar politikerna i stadshuset det här?”

I och med i år inleds ett nytt kapitel i Båtklubbarnas Dags historia. Från starten 2010 ha ambitionen varit att växa och bli en stabil organisation för att fortsätta att utveckla idén om en festdag för båtklubbarna och därmed båtlivet. Tanke initialt var att vara fristående från andra organisationer bl.a. för att kunna driva egna frågor. Redan tidigt stöttades projektet av  Stockholm-Mälarens Båtförbund både ekonomiskt med representant och  allt mer har fördelarna med att ha tillgång till en större organisations resurser framstått som allt mer fördelaktigt och sedan i våras är Båtklubbarnas Dag en projektgrupp inom SMBF. – Det är naturligtvis väldigt bra för idén om Båtklubbarnas Dag som går ut på att visa upp båtklubbarna och mängden av medlemsbåtar för allmnhet och politiker, att vi nu får tillgång till SMBFs stora spridningsmöjligheter och kontaktnät, säger Stefan Iwanowski, primus motor i projektgruppen. – Vi har dessutom under flera år haft ett mycket gott samarbete med SMBFs sekreterare Anders Ekström som vi ser som en stor tillgång i gruppen.

Hur ser framtiden ut då? Ja, hoten mot båtklubbarna lär inte försvinna, vare sig det är fråga om kraftigt höjda arrendeavgifter, osäkra arrendeperioder, vägbyggen, skattepålagor eller annat. Båtklubbarnas Dag kommer alltså med all säkerhet både behövas och firas.

Bildtexter:

Elvis har sin båt i Gröndal! Han och båtklubbs kompisar kom med en armada med båtar pyntade i klubbens färg: grönt!

Glatt gäng på bästa åskådarplats på en Grand Banks. Skeppare Micke Duggin med besättning , hustru Pia och besättning

Magnus Bjellqvist och hans funktionärsteam har hållit ordning på alla hundratals båtar i paraden och koordinerat uppvisningarna sedan starten för sju år sedan!

Detta är nog den dag på året då flest klassiska båtar ger sig ut tillsammans. Närmast en av de salongsbåtar som visade upp sig för stockholmarna. Vift ritades av CG Pettersson och byggdes 1916.

Mange Åkerman från Kristinebergs båtklubb gästades av SMBFS sekreterare Anders Ekström och kompisarna Sirpa och Lasse Pettersson.

På toppen av sin karriär och sedan tvärt mot Riddarfjärdens djup. Vattenakrobaten på flyboard kommer från Adwater och är varken rädd för vatten eller höjder.

Det var gott om segelbåtar på Riddarfjärden i år och kostern Gerdny byggd ca 1880 var den som hade absolut mest pondus. Ömt och entusiastiskt styrd och vårdad av Gunnar Eriksson.

För första gången sedan han var liten pojke blev Samuel Arcini i samband med Veteranbåtsvisningen i Heleneborgs Båtklubb, bjuden ombord på 112-åringen Plurr som hans farfar ägt.

En av de bästa åskådarplatserna denna dag är Stadshusträdgården där båtarna passerar tätt förbi. Kontakten mellan besättningar och åskådare brukar resultera i ömsesidiga vinkningar och hejarop.

I sin Ess-båt ritad av Gideon Forslund hade Stefan Wendin sammanlagt haft dryga 20-talet gäster under dagen. Färden genom Karlbergskanalen frustade V8:an på 350 hk och ville fram fortare.

Dunket från Rödebjörns tändkula hördes långväga och ingav alla en känsla av trygghet och räkor. Skeppare John Edgardhs passade på att visa var man kan hitta information om vägbygget vid Pålsundet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*