Premiär för Volvos första eldrivna lastbil

Volvo Lastvagnar presenterar nu sin första helt eldrivna lastbil i kommersiellt utförande – Volvo FL Electric för bland annat distribution och soptransporter i stadstrafik. Försäljning och serieproduktion startar nästa år.

Utvecklingen är intressant. Inte minst eftersom Volvo Lastvagnar är ett systerbolag till Volvo Penta och den utveckling som sker hos lastvagnsjätten brukar få efterverkningar hos det marina bolaget.

– Vi är oerhört stolta över att presentera den första i raden av helelektriska Volvolastbilar, redo för reguljär trafik. Nu gör vi det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

Med bättre luftkvalitet och mindre buller i staden blir det möjligt att planera för bebyggelse och infrastruktur på ett friare sätt än idag. Samtidigt kan transporterna effektiviseras. En eldriven lastbil utan avgasutsläpp kan användas i inomhusterminaler och miljözoner. Den låga ljudnivån skapar möjligheter att utföra fler uppdrag nattetid och därmed avlasta gatunätet under dagen. Redan idag för Volvokoncernen en dialog med städer och kommuner för att se över regleringar och lagstiftning med syfte att möjliggöra en förflyttning av godstransporter från dagtid till kvällar och nätter.

Det finns ett stort intresse för eldrivna lastbilar på marknaden. Många potentiella kunder har frågor kring vilka möjligheter den nya tekniken skapar och hur den kan komma att påverka deras verksamhet.

– För att göra övergången trygg och smidig kommer vi att erbjuda helhetslösningar som utgår från varje kunds behov av körcykler, lastkapacitet, tillgänglighet, räckvidd och andra parametrar. En lösning kan omfatta allt från ruttanalys och batterioptimering till servicetjänster och finansiering. Volvo Trucks har också ett väl utvecklat samarbete med flera leverantörer av laddningsutrustning. Målet är som alltid att ge kunderna en hög tillgänglighet och produktivitet, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar.

Bakom Volvo Lastvagnars erbjudande finns Volvokoncernens samlade kunnande när det gäller elektrifierade transportlösningar. Systerföretaget Volvo Bussar har sålt över 4 000 elektrifierade bussar sedan 2010. Tekniken som används för framdrivning och energilagring i Volvo FL Electric är väl beprövad redan från start och stöttas av Volvo Lastvagnars omfattande nätverk för försäljning, service och reserdelsförsörjning.

– Av erfarenhet vet vi hur viktigt det är att städer, energibolag och fordonstillverkare samarbetar för att en storskalig elektrifiering ska komma till stånd. Med klara incitament, gemensamma standarder och en långsiktig strategi för stadsplanering och utbyggnad av laddinfrastruktur går processen betydligt snabbare, säger Jonas Odermalm.

Att ha en helhetssyn på elektrifieringen av transportsektorn är också nödvändigt för att hantera de fortsatta utmaningar som finns när det gäller till exempel elproduktion och batterier.

– För att säkerställa att råvarorna till batterierna utvinns på ett ansvarsfullt sätt verkar Volvokoncernen bland annat genom nätverket Drive Sustainability som har en särskild funktion för just detta. Volvokoncernen är också engagerad i olika projekt där batterier från eldrivna tunga fordon får ett andra liv och återanvänds för energilagring. Alla frågor kring hanteringen av batterierna är inte lösta, men vi arbetar aktivt både inom koncernen och tillsammans med andra aktörer för att driva på utvecklingen och skapa de lösningar som behövs, säger Jonas Odermalm.

De första exemplaren av Volvo FL Electric sätts i trafik hos kunder i Volvo Lastvagnars hemstad Göteborg.

Fakta Volvo FL Electric

  •  Helt eldriven lastbil för distribution, soptransporter och andra uppdrag i stadstrafik med totalvikt (GVW) på 16 ton.
  •  Drivlina: Elmotor med 185 kW maxeffekt/130 kW kontinuerligt effektuttag, växellåda med två växlar, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment elmotor 425 Nm. Maximalt vridmoment bakaxel 16 kNm.
  •  Energilagring: 2–6 litiumjonbatterier med totalt 100–300 kWh.
  •  Räckvidd: Upp till 250 km.
  •  Laddning: AC-laddning via elnätet (22 kW) alternativt snabbladdning via CCS/Combo2 för upp till 150 kW.
  •  Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier; snabbladdning 1–2 timmar, nattladdning cirka tio timmar. Avser 6 batterier.

De två första exemplaren av Volvo FL Electric kommer att gå i trafik hos avfalls- och återvinningsföretaget Renova och åkeriet TGM.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*