Självparkering för båtar med Volvo Penta IPS

Tekniken ger allt fler möjligheter även för båtägare. Det senaste är helt självparkerande båtar, något som enligt Göteborgsföretaget blir verklighet 2020.

Att lägga till med en båt är en av de mest stressade situationerna för många båtägare. Särskilt om det blåser mycket eller om den lediga båtplatsen ligger illa till. Det är en av anledningarna till att allt fler motor- och båttillverkare lanserar nya tekniska lösningar.

Självparkerande båtar visades för första gången för allmänheten av Volvo Penta vid Volvo Ocean Races stop over i Göteborg. Publiken fick se en 68 fot lång motorbåt lägga till i ett trångt utrymme mellan två Volvo Ocean Race 65 racing yachts.

Lanseringen är en del i företagets kampanj ”Easy Boating”. Den går ut på att göra båtlivet enklare och mer tillgängligt för allt fler människor. Centrum för flera av lösningarna är joystick-kontrollen i Volvo Penta Inboard Performance System (IPS), som sköter allt från förarplatsen via motorn till propellrarna.

IPS-systemet sköter hela hanteringen av båten med hjälp av sensorer och avancerad programvara. Flera prototyper håller på att testas av Volvo Penta i båtar som har motorer med företagets electronic vessel control system (EVC), som sköter kalkyleringar och databehandling för att ta båten till rätt förtöjningsplats.

Den automatiska dockningen består av tre faser. Först känner systemet av den lediga platsen när båten närmar sig bryggan. En signal sänds till båtföraren att båten är redo att lägga till. När båtföraren har aktiverat ”self-docking” funktionen hanteras båten automatiskt med hjälp av GPS till rätt position. När båtföraren har tagit det första steget i hanteringen lägger båten till själv med hjälp av GPS och sensorer på båten och bryggan.

En finess med det nya systemet är att det kan installeras även på båtar med äldre IPS-system.

Första fokus för Volvo Pentas self-docking system blir de som kan installera det själva vid sin båtplats. På längre sikt kan det bli aktuellt även för hamnar och marinor. Därmed ska IPS-utrustade båtar kunna lägga till själva med bättre säkerhet och noggrannhet.

I framtiden hoppas företaget även att systemet ska kunna integreras i Volvo Pentas Easy Connect application (app).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*