Maximalt vrid i Yamahas nya 425 hk V8

På måndagen presenterades Yamahas helt nya V8 XTO Offshore utombordsmotor för båtpressen vid en presskonferens innan Cannes Yachting Festival. Yamahas tekniker och marknadsförare var fulla av entusiasm inför att lansera detta riktiga kraftpaket.

Marknaden för stora utombordsmotorer har tagit fart ordentligt de senaste 2–3 åren. Nya båtar specialdesignade för utombordare kommer i storlekar upp till 50 fot och kunderna efterfrågan fördelarna med utombordare: enkelheten, det är kul att köra med utombordare och lägre servicekostnader.

Än så länge har Yamaha varit hemlighetsfulla med detaljerna om sin nya motor. Denna nyutvecklade motor på 5,6 liters slagvolym och 425 hk sätter en ny standard för utbordarbranschen med sitt höga vridmoment och många fina detaljer. Till exempel har motorn helt elektrisk styrning inkapslad i midsektionen, oljebyte kan ske med motorn monterad på båten och generatorn laddar 58 A redan vid tomgångsvarvtal.

Måtten på den nya motorn är ungefär desamma som för den nuvarande Yamaha V8 på 350 hk, förutom att den nya motorn är tyngre.

V8 XTO Offshore är vidare den första fyrtaktsutombordaren med direktinsprutning direkt i förbränningsrummet. Tillsammans med en hög kompression på 12,2:1 ska det ge optimal förbränning med högre effekt och låga emissioner. Motorn har även integrerad elektrisk styrning.

Cylindrarna är plasmabesprutade, något som ger en yta som är 60 procent hårdare än stål och lägre friktion. Detta innebär en mer tålig och robust motor i ett kompakt format. V8:an har även ett system för avledning av avgaser vi låga varv, som gör att propellern alltid går i rent vatten utan avgaser med upp till tre gånger så hög dragkraft vid back jämfört med en konventionell motor.

För Yamaha innebär V8 XTO Offshore att allt större båtar kan utrustas med företagets motorer. Upp till 50 fot (15 m) kommer troligen att bli standard med upp till fyra motorer på varje båt. Motorerna kontrolleras med Yamahas senaste generation av kontrollsystemet Helmmaster med egen display. En ny propellerserie, XTO OS med en diameter från 16 tum, ska hantera motorns stora vridmoment.

Den nya motorn finns i samma grå nyans som Yamaha är kända för. Men de kommer också att finans tillgängliga i vitt.

De första motorerna levereras preliminärt i slutet av 2018.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*