Swan testar gränserna med ny 120-fotare

Med den helt nya Swan 120 testar den finländska båttillverkaren gränserna på många sätt. Båten förenar både varvets erkänt skickliga hantverk och ny teknik på ett extremt sätt.

Den 36,55 m långa Swan 120 ska, enligt Nautor, ge sina ägare en ojämförbar nivå av komfort, kvalitet och pålitlighet. Samtidigt höjer den ribban för vad som är tekniskt möjligt, enligt varvets pressmeddelande, bland annat genom användandet av material som kommer att användas i nästa generations superyachter.

För designen svarar argentinaren Germán Frers, som är husdesigner för italienskägda Nautor’s Swan sedan tidigt 1980-tal. Frers och de finländska båtbyggarna har dock tagit ett antal nya grepp med den här superyachten och visar även att de tagit del av modernare influenser. För interiören svarar Misa Poggi, inredningsarkitekt från Genua.

Yachten har flera linjer som är typiska för Germán Frers, särskilt i skrovet. Skrovet är som bredast långt akteröver med stor bärighet och innervolym.

Linjerna på däcket är nyskapande hela vägen, från den läckert svepta linjen till däckshuset till den väl skyddade och stora sittbrunnen.

Båten har utmärkta seglingsegenskaper, men är även designad för ett ytterst bekvämt båtliv för ankar eller i hamn. Hela aktre delen kan förvandlas till en stor badinrättning medan däcket bjuder på flera stora solytor. Här finns även flera sittplatser för den som vill komma extra nära vattnet under segling. I aktern finns även ett garage för en jolle på upp till 4,5 m.

Både skrov och däck i nya Swan 120 tillverkas helt i kolfiber med epoxy SPRINT förbehandlad kolfiber på en kärna av M-grade Corecell skum. Detta ger en extremt lätt men samtidigt stark konstruktion som behåller sin struktur även under mycket hård belastning.

Båten byggs vid Nautor’s Swans fina anläggning i Pietarsaari i Finland.

För ägaren finns två stycken Owner´s Cabin, en i fören och en akter över. Dessutom finns tre påkostade gästkabiner ombord. Den italienska designen går igen även i materialvalen med italienska textilier och läder. Besättningen bor i tre stycken dubbelkabiner.

Kunderna kan skräddarsy det mesta, även segelplanet som erbjuds med tre olika konfigurationer.

Även kölen och därmed djupgåendet är valbart, från 3,5 till 5,5 m.

Tekniska fakta

Längd:                               36,55 m
Bredd:                              8,12 m
Djup:                                 3,5–5,5 m
Depl. (lätt):                     99 000 kg
Depl. (lastad):                112 000 kg
Ballast:                              30 600 kg
Motor:                              Scania DI13 081M, 331 kW
Info: www.nautorswan.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*