Båtliv - Europas största båttidning
Bavia

Wetrade

Drev


KGK

Watski


batliv SBU

Bara landkrabbor i regeringen?


2009-12-03  Skriv ut.

Lasse Bengtsson, nätkrönika, 2009-12-03



Det är egentligen skrattretande – om det inte varit så beklämmande – att följa den nuvarande regeringens hattande då det gäller nya påbud mot det svenska båtlivet.
Först, ingen skall vara onykter på sjön. Det gäller alla båtfarare, även gubbar i ekor och ungdomar i kanot.
När detta är sagt kan man med fog ställa frågan:
Vad sysslar dom med, dessa män och kvinnor som fått makt att styra och ställa?
Det går inte att jämställa båtar med bilar, ett faktum som det verkar var helt omöjligt för de styrande att ta till sig.
Båtar är i stort sett allt som flyter – lite grovt tillyxat.
Så är det inte på landsvägen.
Jag vet att det nu framlagda förslaget åstadkommit mycket funderande i regeringskansliet. Resultatet blev en kompromiss – en dålig sådan.
Kompromisser fungerar så i de flesta fall – varken bra eller dåligt.
Så kan det kanske bli; Kustbevakningen – som gärna vill ha 0,2 promillegränsen – får nu jobbet att jaga pilsnerberusade båtförare i tiometersbåtar med farter över 15 knop.
Jag hoppas att dom har både måttband, alkotester och loggar rätt kalibrerade.
Är båten 9,99 m lång och gör 14,9 knop blir det problem med sållningsprovet…
Därpå måste samma KBV:are testköra alla minde båtar för att kolla farten.
Är det längd överallt eller längd i vattenlinjen som gäller?
Smarta båtförsäljare kommer förstås att strypa motorn och tar bort en centimeter här och där.
Samma KBV:are skall också – om toaförbudet blir verklighet – försöka kolla om båtägaren verkligen tömt hålltanken i land…
Det blir en märklig sommar – tro mig.
Jag har ett förslag; låt regeringen ta förarbevis.
Det hjälper troligen inte men då kan dom inte längre skylla på okunskap.


micko p 19:34:11 2010-02-27

är med dig hela vägen . bara för lite TV Kustbevakningen fick visa sig så vart de mer röritt och politikerna fick lite räcklam till sig så nu sitter vi en och samma båt . ingen vet inget men om man köper en liten segel båt så är det bara tuta och köra

Peter markstedt 08:53:45 2010-03-02

Kab det månne vara så att många av de bestämmande har snipliknande båtar under 9m och låga fartresurser? Samma fundering slog mig när samma bestämmare sågade förslaget på båtkörkortet som bla SBU varit med och tagit fram, kan det vara så att dessa bestämmare inte tror sig klara av att ta sin nautiska kompetens? Det kanske inkräktar på deras integritet. Sorgligt att vissa i SSRS inte har uppmärksammat problemet med att vissa enligt den nya lagen får fara fram helt utan verksamma regler, Fram för nyktra färder på sjön så att vi törs mötas!

Marklund 17:59:45 2010-03-08

Tack för din insats i debatten, dina inlägg är välgrundade och genomtänkta. Tänk om myndigheterna skulle få för sig att göra sållningsprov på småbarn för att de anses utgöra en väsentlig uppgift ombord.
Sen håller jag med dig om att det inte går att jämställa bilar och båtar. Båtar flyter ju det gör ju inte bilar, sen är ju bromssträckan kortare på sjön än på landsvägen, dessutom har man vissa tekniska lösningar på bilar som inte kommer i närheten av en erfaren fritidsskeppare.
Segla eller kör bil med omdömme.






Marklund 20:39:28 2010-03-08

Hej, kul med din retorik "Pilsner berusade båtförare", som hämtat från en -40 tals film. Inse att bestföredatumet har gått ut.
Marklund.


Peter Eriksson 06:21:11 2010-03-09

Lasse Bengtsson raljerar ofta i sina krönikor om landkrabbor som vill ha förbud mot att köra med alkohol i kroppen på sjön. Och visst har han rätt. De allra flesta av oss som är ute och kör båt på sommaren är just landkrabbor som dock tycker om att vara ute på sjön. Och jag ser ingen anledning till att man ska få vara full då man gör det. För mig är sjölivet förknippat med avkoppling och i det ingår självklart alkohol. Då jag har semester dricker jag mycket mer än i vanliga fall. Men då jag tänker tillbaka på mina år med båtsemestrar så är få gånger som jag kört båt berusad. Jag klarar inte av att navigera eller lägga till på ett säkert sätt då jag är onykter. Jag har små barn och en fru att ha ansvar för och tycker det är självklart att man inte sitter och dricker och kör båt samtidigt. Någonstans måste man ju börja. Då bilbälteslagen infördes så var det bara i framsätet som det krävdes från början. Många var emot den lagen också medans man nu ser det som helt självklart. Jag tror att man om några år inför samma regler för istort sett alla båtar.Bra tycker jag. Men bara för att lagen inte är heltäckande i dag betyder inte det att den är värdelös och bör förkastas i sin helhet.
Sluta märk ord Lasse och för en seriös debatt. Om man läser dina inlägg så verkar det som om du är en:1. Yrkesverksam sjöman 2. Aldrig nyttjar aklohol då du kör båt3. Aldrig tömt bajstanken i sjön. Ändå värnar du mer än de flesta om att andra människor skall få göra det. Verkar konstigt tycker jag

Y475 18:46:22 2010-03-10

Det går inte att jämföra fritidsbåtar med biltrafik. I biltrafik är marginalerna ofta på centimeternivå och det i i hastigheter på 120 km/h, det kräver ständig absolut fokus ovh reaktionsförmåga. I sjötrafik är det oftast många meter och mycket ofta sjömil mellan båtar. Gränsen vid 15 knop (vilket är mindre än 30 km/h) gör en jämförelse helt bisarr. Inför promillegräns på yrkessjöfart där den gör nytta men låt bli att kriminalisera en enkel båttur på min fritid

Hans (VO-60) Hjälmlund 20:24:32 2010-03-14

Peter markstedt - SSRS har på sin höjd med resonemanget om promillegränser på sjön att göra, att de helt frivilligt ställer upp för att åka ut och plockar upp delarna av den person som varit för "onykter". Sist jag kollade så var SSRS (sjörräddnignssällskapet) en helt opolitisk frivilligorganisation som arbetar för sjösäkerhet.

Johnny Wall 13:27:31 2010-03-19

Håller helt med Peter Eriksson.Kunde inte ha sagt det bättre själv.Jag vet inte vilken typ av sjöman Lasse Bengtsson är och jag struntar fullkomligt i om han sitter i sin kajuta och super.Men nykter skall han vara när han framför fartyg.Jag har sett så många tragiska händelser på sjön där alkohol har varit inblandad.Jag vet att många "sjömän" förespråkar att man absolut måste har rätt att ta sig några supar nersvepta med starköl till lunchen och därefter framföra sin båt på böljan den blå,hej och hå.Många kan ju inte ens väjningsreglerna på sjön och än mindre läsa sjökort eller ens uppmärksamma knopskyltar.Tror du Lasse Bengtsson att det blir bättre med några knappar innanför västen.Nä,sup i din ruff och var nyckter på bryggan.

Gösta 21:21:17 2010-03-23

Det stavas faktiskt nykter!

Johnny Wall 10:06:51 2010-03-26

Suck! Gösta ,du har helt rätt.Jämföra bil med båt är tydligen svårt.Bromssträcka,teknik mm.Tänkte på traktor.Då måste det vara helt OK att framföra en sådan onykter på en landsväg med liten trafikintensitet.Den går ju bara i 30km/h.Eller?


Sören Löwgren 11:43:32 2010-04-08

Återigen en krönika som genom sin idiotiska ironi och uttryckssätt tar död på en seriös diskussion om problemen med sjöfylla, toautsläpp och hastigheter. Dessa krönikor börjar ju närma sig löjets gräns och tyvärr så uppfattas dom väl som representerande "båtfolket". Båtfolket idag är dock långt ifrån dessa åsikter och inser att problemen finns och måste lösas. Bäst vore att sluta ge spaltplats för Herr Bengtsson och ersätta honom med någon som inte har som enda idé att vinna billiga poäng med löjliga kommentarer.

Arne 18:28:25 2010-04-08

En krönikör har väl rätt att skriva vad han vill?

Johansson 18:44:12 2010-04-08

Sören, gör sej till tolk för "Båtfolket" av idag. Han är i alla fall inte min tolk! Jag anser att de regler som vi har idag för sjöfylleri är fullt tillräckliga för att stävja tillståndet utanför Sandhamn. Klarar myndighetrna inte av det idag så kommer inte en ny lag att ändra på det. Det kommer inte att tilldelas mer resurser. De resurser som idag används till att stoppa dom som verkligen inte kan köra båt på ett säkert sätt, kommer med en ny lag användas till att utföra sållningsprov! I stället för att koncentrera resurserna till att stoppa dom verkliga riskfaktorerna, kommer samma resurser tvingas till att kontrollera helt nyktra och sjövana fritidsskeppare. Den nya lagen är ingen löser inget problem, det är en lag ämnad att stärka nykterhetsmoralen hos den svenska almänheten och hos den svenska fritidsskepparen i synnerhet.

Per-Arne 21:52:44 2010-04-09

Härligt att läsa att även du Sören är mycket trött på Lasses gnäll och ralljerande. Jag har aldrig läst något kreativt förslag från honom angående bajsansvar båtkörkort eller båtfyller! Hur står SBU ut med honom som talesman i sitt organ?! Är inte båtfolket beredda att ta något ansvar och färändra sitt beteende.
Länge leve Portapottan!
Per-Arne

Anton 06:00:31 2010-04-12

Kanske en speciell lagparagraf som gör båtägare till en helt speciell målgrupp. Denna målgrupp skall få supa på allmän plats, framföra sina båtar i vilket tillstånd som helst, skita och pissa överallt, samt förstås inte avkrävas någon som helst typ av kompetensbevis.
Denna grupp som vi alla känner som Sveriges mest ansvarsfyllda grupp leds av Lasse "Jag vet bäst" Bengtsson och ett gäng andra föredettingar.

Jag vill ha nolltolerans mot alkhohol då man framför en båt - oavsett storlek och fart. Drunknar man som passagerare mindre för att båten sjönk när den gick på grund i 10 knop än i 15?
Jag vill ha fler toaletter på öar och på båtar. Gärna Porta Potti dom är skitbra.
Jag vill ha kompetenskrav - varför ingår inte en kurs när man köper en ny båt.

Nej, jag ser det inte som begränsningar utan som säkerhets, miljö och ordningskrav till förmån för alla.

Ha det!

Hans E 08:26:19 2010-04-12

Alkohol dricker man till mat eller när man ska på fest. Det är sällan man dricker alkohol då man ska jogga, spela tennis,gå på museum eller vad man tycker om att göra på sin fritid. Varför är det ett oåterkalleligt krav att man ska få vara påverkad då man kör båt? Jag tycker det är en ganska löjlig inställning. Man är ju nykter då man gör de flesta grejer i samhället utom då man går på krogen. Är inte upplevelsen att man är på sjön tillräcklig tycker jag man ska ta sig en funderare på hur ens liv och alkoholvanor ser ut. Om man utger sig för att vara en seriös organisation så får man nog låta andra föra sin talan än den Bengtsson står för. Att säga att de som bestämmer är "landkrabbor" och raljera tror jag är helt fel väg.

Olof Malmlöf 15:59:27 2010-04-12

Kravet på 0.2 på sjön saknar grund. Problemet med båtfylla är ju med dem som struntar i gränserna i vilket fall. Jag bor i USA. Här är är det 0.8 för både bil och båt och det är inte mer fylleolyckor här än i Sverige!

Per-Arne 22:38:29 2010-04-13

Kan det möjligtvis vara så att motståndet att ta ansvar för sitt eget bajs är könsbundet och anses som mycket omanligt av många omoderna män? Egentligen borde man göra en undersökning och se vilka som är de ansvarsfulla hundägare.
Jag kan ge mig tusen på att en majoritet av dessa är kvinnor!
En typiskt manlig lösning på saker som man så lite som möjligt vill befatta sig med är att ordna/kräva någon teknisk lösning typ i detta fall vakuumsugar.
Det är så slött av av alla dessa fina gubbar som inte pallar med lite skitdoft och inte ser en portapotta som en
lösning! Faktum är de skulle kunna köpa riktigt många portapottor och det skulle ändå bli bra mycket billigare än en porslinstoa med tank och sugmöjligheter. Många har stora båtar där man skulle kunna bygga en hylla/skåp där man skulle kunna förvara flera avfallsdelar till sin portapotta. Frågan är bara om karlarna skulle kunna tänka kreativt och själva lösa sin bajsfråga utan att skylla på andra?
Sluta gnäll och ta ansvar för den marina miljön som ni älskar att vistas i karlar!!!(o kvinns:)

Aktersnurra 18:01:20 2010-04-19

Det är ju inte konstigt att staten inte tar sbu på allvar när detta dyker upp om man klickar på fliken båtpolitik!!!

Någon nämner att Bengtssons inlägg är välgrundade, jag tycker att Bengtsson ska läsa lagen lite nogrannare...

"Är båten 9,99 m lång och gör 14,9 knop blir det problem med sållningsprovet…"

Om det kan ANTAS att båten är 10m lång el om den kan ANTAS färdas snabbare än 15knop kan sållningsprov tas, båtens exakta längd och fartresurs får väl undersökas vidare i utredningen.

Inga småbarn kommer få blåsa!! om ni inte har småbarn som är 15 el äldre, men de blåser ju redan i trafiken så de kan ju inte vara något konstigt. tycker att alla borde ta reda på fakta inann man startar sandlåde-disskutioner.
Läs lagen (Bengtssons artiklar är inte lagtext)

Självklart är det landkrabbor som stifftar lagar, men nu för tiden så är det fler landkabbor ute i båtar än sjöfolk. Skyll på alla dessa som ställt till med olyckor och skador berusade längst med vår kust istället för stadsmakten.. Promillegräns kommer om inte nu om nåra år vi behöver väl inte vänta på några extra dödsfall, för att några vill köra berusad.. Låter lite märkligt.

Aktersnurra 18:10:42 2010-04-19

En sak till:
"Smarta båtförsäljare kommer förstås att strypa motorn och tar bort en centimeter här och där."
"ingen vet inget men om man köper en liten segel båt så är det bara tuta och köra"

Vissa säger båtfolk jag säger sjöfolk saksamma, men de som väljer en viss båtmodel eller typ för att kunna vara berusade när de framför sina båtar, klassar jag som pesoner med alkoholproblem inte båt eller sjöfolk.....



Ekamsnurr 15:17:13 2010-04-20

Det är inte en fråga om att få vara full och köra båt, det är förbjudet redan idag! Det är en fråga om rimligheten i att övervaka allt och alla hela tiden. När jag varit ute på en ö, badat, ätit och druckigt MÅTTLIGT. så är jag härmed kriminell. Om jag inte har druckigt kommer jag ändå att betraktas som kriminell och tas in för provtagning.

Janne D 11:02:21 2010-04-21

Daycruiser som gör 35 knop bytes moy mindre timmebogserare under 10 meters längd som gör max 7 knop.

Svar till: deplacement max 13 ton

Peter Eriksson 12:16:24 2010-04-22

Det är alltså tillgången på poliser som ska styra om det är lagligt eller ej. I sådana fall borde vi knappt ha några lagar i Norrlands inland för där finns det knappt några poliser.
Sedan är man inte kriminell bara för att man får göra ett sållningsprov, precis som man får göra efter vägkanten då man kör bil. Polisen tar ju inte in någon för provtagning på måfå utan bara de som blåst positivt på plats. Dessutom kan de ha med sig bevisinstrument på polisbåten. Om du druckit måttligt så klara du dig eftersom det inte finns en 0 gräns, ens på land.

Anders T 20:42:34 2010-04-22

Antingen försöker Lasse Bengtsson avsiktligen förvilla sina läsare, eller så förstår han inte hur propositionen är skriven.
Han förstår inte hur lagtext tolkas, han har heller inte bett om hjälp att få den tolkad, det kan han omöjligt med det resonemang han för.
Det framgår dessutom att han inte har en aning om hur lagövervakande myndigheter arbetar eller vad de har för värdegrund.

Om Lasse Bengtsson verkligen vill framstå som seriös och påläst tycker jag att han ska var mer noggrann och uttrycka sig betydligt mer sakligt.
Ta reda på fakta och förklara på ett pedagogiskt sätt för dina läsare hur propositionen är skriven och hur myndigheterna tänkt tillämpa den.

Du kan omöjligt uppfattas som trovärdig och seriös av politikerna du försöker påverka.
Är det båtpolitik att resonera och uttrycka sig på en så oseriös och osaklig nivå?
Ger det ett seriöst intryck av SBU, en av Sveriges största intresseorganisationer för svenskt båtliv?

Jämför SBU med sin motsvarighet Motormännens riksförbund.
Hur resonerar motormännen kring promillegränser, krav på bilbälte, kompetenskrav för fordon osv?
Så lika men ändå så olika.

Det framstår som väldigt viktigt för Lasse Bengtsson att få kombinera alkohol i samband med att framföra alt. fullgöra en uppgift av väsentlig betydelse på fartyg.
I min värld väldigt märkligt.

Jag har fyra härliga semesterveckor att se fram emot i min båt, jag är helt övertygad om att ingen myndighet har för avsikt att förstöra dem.

Trevlig sommar!

Ola Ljungberg 17:36:41 2012-02-17

Läs vitboken här. www.båtfolket.se. De som är för lagen vet inte vad de talar om.

Skriv kommentar

Namn


Text




Skriv ut.

Slöseri och njugghet

Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kustbevakningen körde sönder sin budget med dunder och brak – 133 miljoner skattekronor fattas nu för att dra runt den pågående verksamheten. Det morras över hur privat verksamhet i det allmänna ger vinster i aktieägarnas fickor – ett morrande som är helt rätt.

Läs mer >>

En kvinna vid rodret

Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Göteborg som heter ”Goa göbbar”. Det är inte så smickrande som det låter – tvärtom så handlar det om den tarvliga mut- och mygelkultur som stundats plågar stan. Chefer på alla nivåer i stan skor sig, luras och bär sig åt.

Läs mer >>

Den som bär skuld är inte fri

Det var visst en inte okänd statsminister som en gång sa så. Lite slarvigt överfört kan detta idag gälla hela det svenska båtlivet – minst två miljoner svenskar sitter i skuld till miljön.

Läs mer >>

Sagan om båten som inte ville dö

Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt i ett land lång uppe i Norden. Under många, många år flöt den glatt och torrt med sin fisketokige skeppare. Den läckte aldrig och fick varje år en liten dos av giftig bottenfärg.

Läs mer >>

Guldregn och helikopterflyg

Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejäl present av EU: Professor Hans Elwing och hans forskarteam vid Göteborgs Universitet har fått ett massivt forskningsbidrag på 40 Mkr för fortsatt forskning kring miljövänliga antifoulingmedel. Guldregnet är välförtjänt. Äntligen händer det något positivt kring det infekterade bottenfärgskriget. Hans Elwing har tidigare visat att han inte är rädd för att se åt alla håll – screena heter det visst – i sin forskning. Det är spännande tider på denna horisont framöver att se framåt emot…

Läs mer >>

Att slåss på barrikaderna

Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena situationen fightas denna myndighet som bara den för att nästa moment ligga platt. Så var det häromdan i Göteborg. Då lämnade denna saltstänkta myndighet helt sonika walk over till en rad andra myndigheter och organisationer – alla med djupa maritima intressen.

Läs mer >>

Att gräva i en dynghög

Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svaret är förstås givet; man får upp dynga. Att ta markprover på en båtuppläggningsplats är egentligen samma sak. Sätt ned spaden och upp kommer en salig blandning av olika giftiga ingredienser från många års idogt slipande på båtskroven.

Läs mer >>

Mädchen für alles

Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes ombord; ”Mädchen für alles” Så kallade besättningen den sjöman ombord som alltid fick de värsta och de skitigaste jobben och som alla morrade åt. Ett annat uttryck, mera brutalt var ”alle mans jävel”.

Läs mer >>

Hut går hem.

Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkliga lågoddsaren. Det borde både sjöpolis och åklagare ha insett. Men icke. Jakten, den föraktliga ”pinnjakten” som polisen i det här landet (troligen annorstädes också) bedriver och som går ut på att med väldiga statistiksiffror visa hur duktig man är och därför behöver mera pengar rullar på. Jag menar att här ligger rättssäkerheten stundtals illa till.

Läs mer >>

Luddigt och provocerande

Det finns en väldigt fin princip inom det svenska rättsväsendet: ”Hellre fria än fälla.” Förlåt mitt ordval, men vart tusan har den principen tagit vägen? Nykterhetstalibanerna i den svenska riksdagen, de övernitiska kustbevakarna och – numera – sjöpoliserna verkar inte känna till den. Dom tolkar lagen – i vissa fall mästerstycken av obegriplighet – godtyckligt. Ibland rent av provocerande.

Läs mer >>

Med uppenbar fara för livet

Varje dag kollar jag mig själv, nyper i öronsnibbarna, klämmer om näsan och drar djupa andetag: Jo då, jag lever. Men enligt vissa stockholmsbaserade forskare vid universitetet därstädes skulle jag nog inte göra det. Jag borde vara gravt förgiftad av otillåtna biocider som kvicksilver och TBT och för länge sedan dragit min sista suck. Varför detta undrar ni förstås?

Läs mer >>

Kajsa Vargs recept håller

Kommer ni ihåg henne, Kajsa Varg? Det var hon som sa ”man tager vad man haver…”. Om det som fanns i skafferiet. Sen kokade hon samman nått gott av det hon hittade. Jag kan inte hjälpa det, men lite av Kajsa dyker upp bland hjärnvindlingarna när jag studerar hur våra kära forskare snokar reda på nygamla upptäckter, ”kokar” om dem och hux flux finner revolutionerande medel mot all sköns beväxning på våra båtbottnar.

Läs mer >>

Aja baja – pottkrig på gång

Så tar vi ännu en rond i det mest tokiga båtmiljökriget hittills. Transportstyrelsen (TS) tvingades till slut backa ned ordentligt efter det senaste förslagets remissrunda. Kvar blev ett förbud men inga regler om toautrustningar. Att K-märkta båtar slipper undan är inte så märkligt – själva K-märkningen innebär ju att båten skall bevaras i ursprungligt skick. Hela förbudet senareläggs ytterligare ett år. Varför tror ni? Jag vet. Kommuner och landsting hinner inte bygga om alla egna hamnar och saknar dessutom pengar. LOVA-pengarna är slut – dom har bland annat gått åt för att sanera gammal asbest i statliga båtar.

Läs mer >>

Krutröken tätnar

Det nya året har knappt kommit ur startgroparna förrän bataljerna om det svenska båtlivets villkor tätnar. Snacka om ett krig med många fronter: 0,2-promillelagen – den så kallade pilsnerfyllan Gamla vrakbåtar – krav på båtregister och skrotavgifter Tömningsförbud till havet för båttoaletter Kommuner som kastar ut båtägare från kommunalt ägda hamnar Förbud mot zink i bottenfärger Oro i det organiserade båtlivet – sammanslagning eller inte?

Läs mer >>

Alla inlägg

Slöseri och njugghet
Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kus...

En kvinna vid rodret
Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Götebo...

Den som bär skuld är inte fri
Det var visst en inte okänd statsminister som en g...

Sagan om båten som inte ville dö
Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt...

Guldregn och helikopterflyg
Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejä...

Att slåss på barrikaderna
Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena...

Att gräva i en dynghög
Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svar...

Mädchen für alles
Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes om...

Hut går hem.
Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkli...

Luddigt och provocerande
Det finns en väldigt fin princip inom det svenska ...

Med uppenbar fara för livet
Varje dag kollar jag mig själv, nyper i öronsnibba...

Kajsa Vargs recept håller
Kommer ni ihåg henne, Kajsa Varg? Det var hon som ...

Aja baja – pottkrig på gång
Så tar vi ännu en rond i det mest tokiga båtmiljök...

Krutröken tätnar
Det nya året har knappt kommit ur startgroparna fö...

Klart skepp
”Klart skepp!”<br><BR> ”Så lyder det ombord på ...

Register, vrak och stolpar
Ibland uppstår det praktfulla kollisioner mellan o...

Policy och riktlinjer
För att nå rätt destination måste du ha en rätt ku...

Krig och juridiska stolpskott
Ibland undrar jag vad det är som pågår här i lande...

Att hjälpa istället för att stjälpa
Svenskt båtliv berör minst 2,5 miljoner svenskar. ...

Pengar förstör miljön
Ibland häpnar jag, rättare, jag borde inte göra de...

Statliga stolligheter
Varför får inte de som har nautisk kompetens bland...

Sila mygg och svälja kameler
Kommer ni ihåg den gamle Wallenbergs klassiska rep...

Brokigt och blandat
Det skall villigt erkännas, den svenska kustbevakn...

Låt oss tala om havets nedsmutsning
Den nuvarande regeringen vill spendera flera hundr...

Knallskott och sirener
Jaha, så har det hänt igen. Makthavarna struntar i...

Bara landkrabbor i regeringen?
Lasse Bengtsson, nätkrönika, 2009-12-03...

Transportstyrelsen och verkligheten
Lasse Bengtsson, nätkrönika 1 december 2009...

Låt förnuftet råda
Lasse Bengtssons krönika 0906 Maila gärna dina ås...

Klara och tydliga miljömål för SBU
I drygt 20 år har Svenska Båtunionen arbetat med o...

Brev till Lasse Bengtsson
Sandra Johansson skriver till Lasse Bengtsson....

Annonser

Båtmässan Ett Skrap Om Dagen Scandinavian Sail Boatshow Volvo Ocean Race Allt För Sjön Svenska Sjö Nämnden för Båtlivsutbildning