Båtliv - Europas största båttidning
Wetrade


Drev

KGK

Bavia

Watski


batliv SBU

Låt oss tala om havets nedsmutsning


2010-05-05  Skriv ut.

Den nuvarande regeringen vill spendera flera hundra miljoner skattekronor på att förbjuda toatömning i havet. Det är sannerligen att ”slå ihjäl flugor med stekpannan”. Troligen kommer det inte att bli någon märkbar effekt alls i havets miljö, även om förbudet följs till hundra procent. Snacket att badvikarna skulle fyllas av toautsläpp är lika idiotiskt som kränkande mot båtfolket.



Nej, låt oss titta på vad som varje år händer i Bohusläns skärgårdar.
Ton efter ton, flera hundra ton, av skräp, plast, trasiga nät, oljedunkar, tombackar och ännu farligare grejer flyter från havet in och lägger sig i just badvikar och naturhamnar.
Städpatruller, många gånger från närbelägna båtklubbar, har släpat samman skiten under några vårmånader varje år.
Vad tror ni händer? Jo, nu dyker det upp någon ”taliban” och påstår att detta skräp kommer från fritidsbåtarna!
Dessbättre gick det snabbt att få tyst på den tokstollen.

Vad värre är, denna regering som säger sig värna om havets och skärgårdarnas miljö har helt sonika dragit in det ”städbidrag” som tidigare utbetalats till kustkommunerna. Det går inte att använda LOVA- pengar heller.
Men för det mycket fiktiva hot som fritidsbåtarnas toabekymmer utgör finns det tydligen hur mycket pengar som helst.
Transportstyrelsen – en mycket märklig organisation – som den senaste tiden gång på gång har gapat över för stora stycken, vidhåller att båtfolket går in i badviken med skiten.
Den stora och märkliga utredning man presenterat för regeringen blev det förstås bakläxa på.
Näringsdepartementet begärde förklaringar på sex punkter som förbryllat en rad remissinstanser.
Svaret blev – förstås – det som är skrivet är skrivet. Här ändras ingenting… Problematiken med 700 000 fritidsbåtar som helt saknar toalett avfärdas i en enda mening:

Gå iland när nöden kräver.
För oss som lagt ned stora pengar för att följa lagar och förordningar gäller det att ha rejält påfyllt i skeppskassan. Det är väl ingen som tror att tömningen blir gratis?
Det nämns redan summor på 200 till 300 kr per gång.
För att inte tala om köerna vid dessa tömningsstationer i de stora gästhamnarna.


Lars-Åke Redéen 13:12:46 2010-05-20

Vi har fått kommentarer från "Per-Arne" med flera. Vi svarar gärna på sakliga frågor, under förutsättning att kommentarerna skickas in enligt samma princip som till tidningars insändarsidor. Det innebär att vi vill se namn (för- och efternamn) samt helst även E-mailadress (den kan mailas till info@batliv.se) på dem som kommenterar. Skribenter får gärna använda signatur på webben, men vi som redaktion ska veta vem vi debatterar med.
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör Båtliv


Jonas Persson 08:30:23 2010-06-09

Hej!
Min erfarenhet efter ett antal år i skärgården, är att bäst vore att se till att det uppfördes fler torrdass på öar i skärgården som servas regelbundet.
Då skulle man också slippa trampa i skit på öarna från de tiotusentals båtar som inte har toalett installerad.
Detta skulle vara värt att lägga en peng på istället för att tvångsreglera de installationer som finns på en mindre del av båtpopulationen.
På det viset skulle man slå 2 flugor i en smäll (då jag tror att många skulle föredra att använda torrdass framför att sitta i båten) och också minska risken att trampa i skit så fort man lämnar stigarna.
Mvh/ Jonas

Skriv kommentar

Namn


Text




Skriv ut.

Femtums ekolod med kartplotter och Hybrid Dual Imaging

Lowrances senaste tillskott till sin Elite-familj av ekolod och kartplottrar är ett femtums komboinstrument: Elite-5 Hybrid Dual Imaging (HDI) serien. Elite-5 HDI finns tillgängligt i en ekolod/kartplotter kombomodell såväl som en renodlad kartplotter eller ett renodlat ekolod.

Läs mer >>

Storsatsning på vattenbruksforskning på västkusten

Det blev storslam för vattenbruksforskningen inom Göteborgs universitet när Forskningsrådet Formas, Mistra och Lantmännens Forskningsstiftelse delade ut medel för forskning om hållbara produktionssystem. Sammanlagt närmare 32 miljoner gick till tvärvetenskapliga forskningsprojekt inom universitetet.

Läs mer >>

Vilda vikingar med vassa knivar intar Bohuslän i maj

Det är dags för stora ostronslaget i Grebbestad den 2 - 3 maj 2014.

Läs mer >>

Världspremiär för Drägers nya alkolås - i Sverige

Den nya generationens alkolås är här. Dräger Interlock 7000 är ett modernt lås som med sin säkerhet, snabbhet och användarvänlighet sätter föraren i fokus.

Läs mer >>

Hitta rätt med Eniros nya navigationsapp

Enbart i Sverige har Eniro 2,9 miljoner unika besökare varje vecka. Allt fler söker information via mobilen och bland de yngre målgrupperna är intresset stort. 8 av 10 personer använder mobiltelefonen för olika söktjänster.Många användare vill ha hjälp med att hitta rätt när de söker på eniro.se.

Läs mer >>

Slöseri och njugghet

Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kustbevakningen körde sönder sin budget med dunder och brak – 133 miljoner skattekronor fattas nu för att dra runt den pågående verksamheten. Det morras över hur privat verksamhet i det allmänna ger vinster i aktieägarnas fickor – ett morrande som är helt rätt.

Läs mer >>

En kvinna vid rodret

Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Göteborg som heter ”Goa göbbar”. Det är inte så smickrande som det låter – tvärtom så handlar det om den tarvliga mut- och mygelkultur som stundats plågar stan. Chefer på alla nivåer i stan skor sig, luras och bär sig åt.

Läs mer >>

Den som bär skuld är inte fri

Det var visst en inte okänd statsminister som en gång sa så. Lite slarvigt överfört kan detta idag gälla hela det svenska båtlivet – minst två miljoner svenskar sitter i skuld till miljön.

Läs mer >>

Sagan om båten som inte ville dö

Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt i ett land lång uppe i Norden. Under många, många år flöt den glatt och torrt med sin fisketokige skeppare. Den läckte aldrig och fick varje år en liten dos av giftig bottenfärg.

Läs mer >>

Guldregn och helikopterflyg

Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejäl present av EU: Professor Hans Elwing och hans forskarteam vid Göteborgs Universitet har fått ett massivt forskningsbidrag på 40 Mkr för fortsatt forskning kring miljövänliga antifoulingmedel. Guldregnet är välförtjänt. Äntligen händer det något positivt kring det infekterade bottenfärgskriget. Hans Elwing har tidigare visat att han inte är rädd för att se åt alla håll – screena heter det visst – i sin forskning. Det är spännande tider på denna horisont framöver att se framåt emot…

Läs mer >>

Att slåss på barrikaderna

Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena situationen fightas denna myndighet som bara den för att nästa moment ligga platt. Så var det häromdan i Göteborg. Då lämnade denna saltstänkta myndighet helt sonika walk over till en rad andra myndigheter och organisationer – alla med djupa maritima intressen.

Läs mer >>

Att gräva i en dynghög

Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svaret är förstås givet; man får upp dynga. Att ta markprover på en båtuppläggningsplats är egentligen samma sak. Sätt ned spaden och upp kommer en salig blandning av olika giftiga ingredienser från många års idogt slipande på båtskroven.

Läs mer >>

Mädchen für alles

Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes ombord; ”Mädchen für alles” Så kallade besättningen den sjöman ombord som alltid fick de värsta och de skitigaste jobben och som alla morrade åt. Ett annat uttryck, mera brutalt var ”alle mans jävel”.

Läs mer >>

Hut går hem.

Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkliga lågoddsaren. Det borde både sjöpolis och åklagare ha insett. Men icke. Jakten, den föraktliga ”pinnjakten” som polisen i det här landet (troligen annorstädes också) bedriver och som går ut på att med väldiga statistiksiffror visa hur duktig man är och därför behöver mera pengar rullar på. Jag menar att här ligger rättssäkerheten stundtals illa till.

Läs mer >>

Alla inlägg

Femtums ekolod med kartplotter och Hybrid Dual Imaging
Lowrances senaste tillskott till sin Elite-familj ...

Storsatsning på vattenbruksforskning på västkusten
Det blev storslam för vattenbruksforskningen inom ...

Vilda vikingar med vassa knivar intar Bohuslän i maj
Det är dags för stora ostronslaget i Grebbestad de...

Världspremiär för Drägers nya alkolås - i Sverige
Den nya generationens alkolås är här. Dräger Inter...

Hitta rätt med Eniros nya navigationsapp
Enbart i Sverige har Eniro 2,9 miljoner unika besö...

Slöseri och njugghet
Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kus...

En kvinna vid rodret
Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Götebo...

Den som bär skuld är inte fri
Det var visst en inte okänd statsminister som en g...

Sagan om båten som inte ville dö
Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt...

Guldregn och helikopterflyg
Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejä...

Att slåss på barrikaderna
Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena...

Att gräva i en dynghög
Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svar...

Mädchen für alles
Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes om...

Hut går hem.
Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkli...

Luddigt och provocerande
Det finns en väldigt fin princip inom det svenska ...

Med uppenbar fara för livet
Varje dag kollar jag mig själv, nyper i öronsnibba...

Kajsa Vargs recept håller
Kommer ni ihåg henne, Kajsa Varg? Det var hon som ...

Aja baja – pottkrig på gång
Så tar vi ännu en rond i det mest tokiga båtmiljök...

Krutröken tätnar
Det nya året har knappt kommit ur startgroparna fö...

Klart skepp
”Klart skepp!”<br><BR> ”Så lyder det ombord på ...

Register, vrak och stolpar
Ibland uppstår det praktfulla kollisioner mellan o...

Policy och riktlinjer
För att nå rätt destination måste du ha en rätt ku...

Krig och juridiska stolpskott
Ibland undrar jag vad det är som pågår här i lande...

Att hjälpa istället för att stjälpa
Svenskt båtliv berör minst 2,5 miljoner svenskar. ...

Pengar förstör miljön
Ibland häpnar jag, rättare, jag borde inte göra de...

Statliga stolligheter
Varför får inte de som har nautisk kompetens bland...

Sila mygg och svälja kameler
Kommer ni ihåg den gamle Wallenbergs klassiska rep...

Brokigt och blandat
Det skall villigt erkännas, den svenska kustbevakn...

Låt oss tala om havets nedsmutsning
Den nuvarande regeringen vill spendera flera hundr...

Knallskott och sirener
Jaha, så har det hänt igen. Makthavarna struntar i...

Annonser

Båtmässan Ett Skrap Om Dagen Scandinavian Sail Boatshow Volvo Ocean Race Allt För Sjön Svenska Sjö Nämnden för Båtlivsutbildning