Båtliv - Europas största båttidning
Svedea2
Watski

Länsförsäkringar

Internationalfärg

Waeco

Drev

Bavia

KGK

batliv SBU

Klart skepp


2011-11-24  Skriv ut.

”Klart skepp!”

”Så lyder det ombord på ett örlogsfartyg när det gör sig redo för strid. Kanske är det ropet som bör ljuda runt om i Båtlivssverige. Det fria livet på hav, i sjöar och skärgårdar, hotas av ett bombardemang av lagar, förordningar och regler som dessvärre oftast lider stor brist på kännedom eller kunskap om vad båtliv egentligen är.
Låter det här bombastiskt?

Jag skriker ”Klart Skepp” ändå.



I Sveriges Riksdag skrivs det motioner mot (obs!) båtlivet som aldrig förr. Andra myndigheter tar fram märkliga och bisarra förordningar som alla har det gemensamt att de tar bort det personliga ansvaret och i stället – ofta – nykriminaliserar oss.
Ta till exempel 0,2 promilleregeln om sjöfylleri.
Under senaste 30 åren har det sammanlagt lämnats in 71 motioner till Riksdagen i detta ämne. I huvuddelen av dem utpekas båtmänniskorna som asberusade, ansvarslösa och allmänt farliga för omgivningen. Hårda tag vill man ha…
Ofta blandar motionärerna samman båt och bil med häpnadsväckande resultat…
Sjöfyllerimotionerna fortsätter. Men nu verkar det faktiskt som om det finns en del som vill veta vad resultatet av fyllelagarna egentligen blivit.
Ofta talas det om ”gott sjömanskap” i motionerna.
Sanningen är att det inte finns någon klar och tydlig definition av det uttrycket. År 1914 skrev kommendörkaptenen Emil Smith följande definition i sin bok, Nautisk Ordbok:
”Sjömanskap; de egenskaper som böra pryda en sjöman, eller fullständig kännedom om det, som rör fartygs rigg och skötsel”.
Inte blir man klokare av det…
Ändå förekommer uttrycket ”gott sjömanskap” även i juridiska sammanhang.

Jegreliusinstitutet för Grön Kemi har på Naturvårdsverket uppdrag tittat närmare på båtfolkets toabekymmer. Jag skall bara saxa en enda mening ur denna stora rapport:
”…det är inte en båtfråga utan en landfråga då endast ca 25 000 båttoaletter regelbundet användes. Detta motsvarar endast 3 (tre) procent av den totala fritidsbåtflottan i Sverige 2010.”
Vem snackade om att slå ihjäl flugor med stekpannan?

Slutligen, det sägs att vi båtmänniskor struntar i vad saker och ting kostar när det gäller båten. Läs artikeln i detta nummer om priser på motordelar – det finns uppenbarligen företag som verkligen tagit till sig den sanningen…


Jim Huzell 21:09:32 2011-12-01

Visste inte att det var så många motioner om oss asberusade :-) När man gräver i detta upptäcker man dessutom mer fakta. Sedan sänkningen 1990 från 0.5 promille till 0.2 har man inte kunnat verifiera någon som helst effekt på olyckor/risker. Verifierat av Transportstyrelsen! I USA får kommersiella piloter flyga passagerare med 04 promille eftersom det inte anses föreligga någon risk! Allt medan denna glädjedödande lag skall tvinga mig att drika Lokavatten med syntetiska smakämnen - för att undvika bli kriminell! Vilken onödig och rättsosäker lag detta är!

Jim Huzell 21:10:19 2011-12-01

menade säkningen 0.5 till 0.2 för bil ...

Peter Eriksson 08:52:17 2011-12-02

Om du byter ut din Loka mot ett glas vin och en starköl till maten så kan du utan problem köra både bil och båt hem en timme efter middan. Helt lagligt dessutom. Beroende på hur stor kroppshydda du har kan du säkert dricka mer eftersom förbränningen av alkohol har att göra med hur stor kroppsvolym du har. Att en del tycket att lagen är onödig har jag full förståelse för, men att den skulle vara rättsosäker begriper jag inte.

Jim Huzell 15:59:38 2011-12-02

Lagen är ju skriven som om båtar är bilar. Hur kan ordningsmakten avgöra vem som för tillfället är befälhavare? Hur skall man avgöra hur många/vilka det krävs för att navigeta båten (och som måste vara nyktra)? Hur skall man vid ett provtilfälle avgöra om en båt kan gå mer än 15 knop. Finns ju redan skrämmande rättsfall om detta med 20-80.000 kronor i böter!

Ola Ljungberg 18:35:50 2011-12-05

90tkr i böter finns en dom på. Båtar anser politiker och domstolar vara lika farliga om någon tagit ett par pilsner. Även segelbåtar. Fantastisk lag. Mitt omdöme och ansvar är helt centraliserat till Rosenbad. Även fast jag har förtöjningarna fast i bryggan. Bra artikel Lasse.

Peter Eriksson 21:49:36 2011-12-05

Just meningen om att" den som fullgör en väsentlig uppgift för navigationen", eller hur den lyder, tar ju sikte på att det är skillnad mellan bil och båt. Flera gånger då jag varit ute med båten har mina barn fått styra. Men är det dom som varit befälhavare då? Naturligvis inte. Lagen är ju skriven så att man inte ska kunna skylla på en, förvisso nykter, men kanske helt novis på sjön men som man placerat vid rodret. På er verkar det som att polisen eller KVB kan bestämma vilka som ska fällas i en domstol. Det är faktiskt åklagaren som ska bevisa att t.ex som ni säger, ALLA i en besättning haft en sån påverkan att samtliga fällts för sjöfylleri. Skulle vara intressant om det finns några domar där fler en en person fällts i alla instanser.Det är också åklagaren som ska bevisa att båten kan göra minst 15 knop. Dagsböter sätts i förhållande till den inkomst man har.Jag tror maxbeloppet är 150.000. Antalet bestäms av rättspraxis.

Alexander Larsson 20:36:06 2011-12-13

Hej,
Jag lämnade några korta kommenterar till delar av denna artikel här: http://blogg.sjofartsjuristen.se/#post3

Ola Ljungberg 00:51:59 2012-01-11

Lagen är rättsosäker då den lämnar utrymme för allehanda saker, som i fallet "Anders" som finns på http://www.alltom02promillepasjon.se/
Sedan som Lasse skriver i en annan artikel om"gott sjömanskap" som ska göra att man inte ska drabbas av vindkantring etc..hur då och definiera "gott sjömanskap" ?


Markus Berggren 11:58:45 2012-02-22

Varför skulle det vara okej att vara onykter när man framför ett fordon?
Vad är så speciellt med att köra båt påverkad, låter som om alla på sjön är fyllon och a-lagare när man läser dessa insändare. Börjar allvarligt skämmas för att jag äger en båt när man ser sånt här, hur kan det vara okej att köra full?!
Jag ser det som en självklarhet att man ska vara nykter och till sitt sinnes fulla förstånd när man sätter sig bakom ratten, hur många har inte förolyckats pga. sjöfylleri?
Tycker ni verkligen att detta är okej, att en full båtförare rammar andra?
Lyckligtvis är det ju oftast så att den fulle drattar i själv och drunknar, no harm done, men många andra har fått lida för att "någon" ska få sin hutt.

Sneseglaren 13:19:09 2012-02-22

@ Marcus. Åsikter är fritt men meningslöst att debattera med en som är varken påläst eller relevant i sina uttalanden. Din retorik är så usel så DU borde skämmas för det istället. Så min retoriska fråga: Hur kan det vara okey att ha åsikter om något man inte begriper och tycker du verkligen det är okey att en båtförare rammas överhuvudtaget?

Mats Jansson 21:56:56 2012-02-22

Sneseglaren har ju verkligen sin retorik klar, tycker man inte likaledes begriper man ingenting. Det jag inte heller begriper är varför det överhuvudtaget klagas på denna
lag ang alkohol och båtkörning. Måste väl vara den enklaste sak i världen att ligga still om man vill äta gott
och konsumera alkoholhaltiga drycker.Det är ju som bekant
väldigt skönt att befinna sig på sjön.


Sneseglaren 23:33:04 2012-02-22

Visst Mats. Ditt val, din åsikt. Inte min. I princip ingen båtägare i spannet 0.2 till 1 promille är farlig för andra. Finns alltså forskning, mätbara data och statistik samt domar som styrker det. Om man sedan vill tycka att jorden är platt står det var och en fritt

Skepparn 20:32:34 2012-02-27

@Mats Jansson:

...och om du aldrig någonsin råkat ut för att behöva flytta din båt eller ankra om efter att du ätit middag kan du helt enkelt inte vara särskilt erfaren.

Glöm det med nya tramslagen. Du är i så fall sjöfyllerist och döms hårt.

Eller får vänta tills det blir så illa att du riskerar haveri, då du kan hävda nöd.

Skepparn 20:38:04 2012-02-27

Om du vistas på en båt som "gissningsvis" gör mer än 15 knop om motorn är igång och som INTE ligger 1. förtöjd 2. för ankar eller 3. på grund med mer än 0,2 promille är den "i bruk" och du är per definition sjöfyllerist. D v s även om du inte kan rå för anledningen. Orimligt.

Dessutojm provkör inte KBV och polisen båtarna. Enligt lag gäller 15 knop i blnakvatten. Rätten godtar gissningar från KBV och polis, och folk döms även om båten är trasig. Och ja, det finns rättsfall på att man skiter i rättssäkerheten på detta sätt.

Lagen är en parodi. KBV har förbrukat allt förtroende då de begår rena rättsövergrepp. Tyvärr med statens goda minne.

Henrik 12:54:02 2012-03-01

@skepparn: Nu har du fel. Polis och KBV får provköra båtar där föraren är misstänkt för sjöfylleri. Detta efter beslut av förundersökningsledaren. Alltså, det är inte fråga om gissningar. Vad rätten dömer, har varken KBV eller polis med att göra. De rapporterar ett misstänkt brott, rätten dömer. Läs på lite om det svenska rättssystemet... Därför kan man inte påstå att KBV och polis begår rättsövergrepp, eftersom det är rätten som dömer. Är man inte nöjd med domen så kan man överklaga den. Det är också så att det är våra folkvalda politiker som beslutar om lagar, inte enskilda myndigheter.

Sen får du förtydliga första stycket i ditt inlägg: "Om du vistas på en båt..." Ja kör du inte båten eller ingår i säkerhetsbesättningen kan Du va hur full Du vill.
"...inte kan rå för anledningen". Anledningen till vad? Att Du är ombord? Eller att båten ligger och driver? Jag förstår inte vad Du menar. Hade Du suttit i en rättegång hade du nog fått förklara Dig lite närmare.

Hur som helst är det en intressant debatt! Frågan man inte ställer sig är varför lagen kom till? Kan det vara så att det är en viss typ av människor som ställt det lite för andra? Bevisligen har det förekommit en del fylleri i vissa områden. Buskörning, vårdslöshet, ibland med olyckor som följd. Den typen av "båtfolk", som åker snabbgående motorbåtar, kraftigt berusade, kanske har ställt till det för den gamla. Jag säger inte de är många, men det kanske har hänt tillräckligt mycket för att den nya lagstiftningen skulle komma till.

Peter Eriksson 00:38:41 2012-03-02

Nu spekulerar jag bara, men jag tror inte att lagen kommit till pga av ett antal nykterister i riksdagen "tvingat" alla andra riksdagsmän att införa en lag som "alla" båtmänniskor ogillar. Med tanke på hur många båtmänniskor det finns i Sverige verkar det högst orimligt att en riksdagsman, som är beroende av att folk röstar på honom, skulle ställa sig bakom en lag som bara stöds av ett gäng "nykterist talibaner". Tänk efter själv, hur många nykterister känner du?
Jag tror att attityderna förändras och folk som har allt finare och dyrare båtar inte tycker att det är så kul att någon kommer insladdande i gästhamnen med strax under en promille i blodet. Själv har mitt behov av att köra båt med en starköl i handen kraftigt reducerats med åren. Jag har numera inga problem med att vänta med det tills jag ligger still.

Skriv kommentar

Namn


Text




Skriv ut.

Konsten att särbehandla

Man kan undra vad det är hos vattenskotern som så irriterar myndigheter av olika slag. Är det fartresurserna månne, att det är som göteborgarna säger jättesköj att köra dem? En sak är säker, byråkraterna får inte ro sina själar förrän de än en gång lyckas särbehandla ett flytetyg och därmed ge nitiska tjänstemän möjlighet att ägna sig åt den så populära ”pinnjakten” – ja, ni vet vad jag menar.

Läs mer >>

Självkostnad var ordet

Transportstyrelsen i Sverige ska driva sin verksamhet finansierad av avgifter. Det ska, säger dom, ske enligt självkostnadsprincipen. Förlåt, men vad tusan är detta för nån sorts princip? Transportstyrelsen (TS) har själv bestämt att det kostar 1 400 kr per timme när deras tjänstemän ska göra något.

Läs mer >>

Att musa en hake och andra märkliga uttryck

Jag har en längre tid funderat över det faktum att våra kära myndigheter har så svårt att fatta vad båtliv handlar om. Nu tror jag att jag har svaret: ”De hajar inte klyket”, som en söderkille sa en gång.

Läs mer >>

Slöseri och njugghet

Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kustbevakningen körde sönder sin budget med dunder och brak – 133 miljoner skattekronor fattas nu för att dra runt den pågående verksamheten. Det morras över hur privat verksamhet i det allmänna ger vinster i aktieägarnas fickor – ett morrande som är helt rätt.

Läs mer >>

Slöseri och njugghet

Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kustbevakningen körde sönder sin budget med dunder och brak – 133 miljoner skattekronor fattas nu för att dra runt den pågående verksamheten. Det morras över hur privat verksamhet i det allmänna ger vinster i aktieägarnas fickor – ett morrande som är helt rätt.

Läs mer >>

En kvinna vid rodret

Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Göteborg som heter ”Goa göbbar”. Det är inte så smickrande som det låter – tvärtom så handlar det om den tarvliga mut- och mygelkultur som stundats plågar stan. Chefer på alla nivåer i stan skor sig, luras och bär sig åt.

Läs mer >>

Den som bär skuld är inte fri

Det var visst en inte okänd statsminister som en gång sa så. Lite slarvigt överfört kan detta idag gälla hela det svenska båtlivet – minst två miljoner svenskar sitter i skuld till miljön.

Läs mer >>

Sagan om båten som inte ville dö

Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt i ett land lång uppe i Norden. Under många, många år flöt den glatt och torrt med sin fisketokige skeppare. Den läckte aldrig och fick varje år en liten dos av giftig bottenfärg.

Läs mer >>

Guldregn och helikopterflyg

Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejäl present av EU: Professor Hans Elwing och hans forskarteam vid Göteborgs Universitet har fått ett massivt forskningsbidrag på 40 Mkr för fortsatt forskning kring miljövänliga antifoulingmedel. Guldregnet är välförtjänt. Äntligen händer det något positivt kring det infekterade bottenfärgskriget. Hans Elwing har tidigare visat att han inte är rädd för att se åt alla håll – screena heter det visst – i sin forskning. Det är spännande tider på denna horisont framöver att se framåt emot…

Läs mer >>

Att slåss på barrikaderna

Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena situationen fightas denna myndighet som bara den för att nästa moment ligga platt. Så var det häromdan i Göteborg. Då lämnade denna saltstänkta myndighet helt sonika walk over till en rad andra myndigheter och organisationer – alla med djupa maritima intressen.

Läs mer >>

Att gräva i en dynghög

Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svaret är förstås givet; man får upp dynga. Att ta markprover på en båtuppläggningsplats är egentligen samma sak. Sätt ned spaden och upp kommer en salig blandning av olika giftiga ingredienser från många års idogt slipande på båtskroven.

Läs mer >>

Mädchen für alles

Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes ombord; ”Mädchen für alles” Så kallade besättningen den sjöman ombord som alltid fick de värsta och de skitigaste jobben och som alla morrade åt. Ett annat uttryck, mera brutalt var ”alle mans jävel”.

Läs mer >>

Hut går hem.

Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkliga lågoddsaren. Det borde både sjöpolis och åklagare ha insett. Men icke. Jakten, den föraktliga ”pinnjakten” som polisen i det här landet (troligen annorstädes också) bedriver och som går ut på att med väldiga statistiksiffror visa hur duktig man är och därför behöver mera pengar rullar på. Jag menar att här ligger rättssäkerheten stundtals illa till.

Läs mer >>

Luddigt och provocerande

Det finns en väldigt fin princip inom det svenska rättsväsendet: ”Hellre fria än fälla.” Förlåt mitt ordval, men vart tusan har den principen tagit vägen? Nykterhetstalibanerna i den svenska riksdagen, de övernitiska kustbevakarna och – numera – sjöpoliserna verkar inte känna till den. Dom tolkar lagen – i vissa fall mästerstycken av obegriplighet – godtyckligt. Ibland rent av provocerande.

Läs mer >>

Alla inlägg

Konsten att särbehandla
Man kan undra vad det är hos vattenskotern som så ...

Självkostnad var ordet
Transportstyrelsen i Sverige ska driva sin verksam...

Att musa en hake och andra märkliga uttryck
Jag har en längre tid funderat över det faktum att...

Slöseri och njugghet
Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kus...

Slöseri och njugghet
Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kus...

En kvinna vid rodret
Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Götebo...

Den som bär skuld är inte fri
Det var visst en inte okänd statsminister som en g...

Sagan om båten som inte ville dö
Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt...

Guldregn och helikopterflyg
Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejä...

Att slåss på barrikaderna
Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena...

Att gräva i en dynghög
Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svar...

Mädchen für alles
Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes om...

Hut går hem.
Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkli...

Luddigt och provocerande
Det finns en väldigt fin princip inom det svenska ...

Med uppenbar fara för livet
Varje dag kollar jag mig själv, nyper i öronsnibba...

Kajsa Vargs recept håller
Kommer ni ihåg henne, Kajsa Varg? Det var hon som ...

Aja baja – pottkrig på gång
Så tar vi ännu en rond i det mest tokiga båtmiljök...

Krutröken tätnar
Det nya året har knappt kommit ur startgroparna fö...

Klart skepp
”Klart skepp!”<br><BR> ”Så lyder det ombord på ...

Register, vrak och stolpar
Ibland uppstår det praktfulla kollisioner mellan o...

Policy och riktlinjer
För att nå rätt destination måste du ha en rätt ku...

Krig och juridiska stolpskott
Ibland undrar jag vad det är som pågår här i lande...

Att hjälpa istället för att stjälpa
Svenskt båtliv berör minst 2,5 miljoner svenskar. ...

Pengar förstör miljön
Ibland häpnar jag, rättare, jag borde inte göra de...

Statliga stolligheter
Varför får inte de som har nautisk kompetens bland...

Sila mygg och svälja kameler
Kommer ni ihåg den gamle Wallenbergs klassiska rep...

Brokigt och blandat
Det skall villigt erkännas, den svenska kustbevakn...

Låt oss tala om havets nedsmutsning
Den nuvarande regeringen vill spendera flera hundr...

Knallskott och sirener
Jaha, så har det hänt igen. Makthavarna struntar i...

Bara landkrabbor i regeringen?
Lasse Bengtsson, nätkrönika, 2009-12-03...

Senaste kommentarerna

Det mest anmärkningsvärda är Lasses oförmåga att förstå alla som störs av vattenskotrarna. Det är samma oförmåga att visa respekt för andra som många ...

Men Lasse, Nu är du ute i lite ogjort vatten. Många båtklubbar bedriver en alldeles utmärkt barn och ungdomsverksamhet sedan många, många år tillbaka...

för 6 år sedan slipade jag bort all bottenfärg och lade två lager av en hård primer Vid höstupptagningen högtryckstvättar jag botten och den ser lik...

Nej - inte säker. Men TÄMLIGEN säker och definitivt värt att utredas. Näringslivet får alltid jobba med effektivisering men detta krav verkar ALDRIG s...

Är du säker på att det blir billigare att utrusta polisen, sjöfartsverket, räddningstjänsten och SSRS med nya båtar så att de separat kan ta över ensk...

Vid en genomlysning och prioritering tror jag varken sakkunniga eller "svenska folket" ser att vi behöver fler Kustbevakare. Vi har inte Poliser nog a...

Romsonfärg är ekologisk! Den heter Sigma Ecofleet 238A Antifouling , "ekologisk" och det är fritt att använda. Romson färg inehåller, kopparoxid, vi...

Jag är själv ägare till två vattenskotrar, två motorbåtar och en segelbåt och finner tjusningen i att de går att använda för olika behov. vattenskoter...

Kul att den även är optimerad för 0 knop!...

Jättefin! Vill ha. Synd bara att mitt båtliv i Stockholms skärgård nästan kräver drev för att komma in i grunda vikar och till klippor....

Annonser

Båtmässan Ett Skrap Om Dagen Scandinavian Sail Boatshow Volvo Ocean Race Allt För Sjön Svenska Sjö Nämnden för Båtlivsutbildning