Båtliv - Europas största båttidning
Svedea2
Länsförsäkringar

Bavia

Watski

KGK

Drev

Waeco

Internationalfärg

batliv SBU

Krutröken tätnar


2012-02-21  Skriv ut.

Det nya året har knappt kommit ur startgroparna förrän bataljerna om det svenska båtlivets villkor tätnar. Snacka om ett krig med många fronter: 0,2-promillelagen – den så kallade pilsnerfyllan Gamla vrakbåtar – krav på båtregister och skrotavgifter Tömningsförbud till havet för båttoaletter Kommuner som kastar ut båtägare från kommunalt ägda hamnar Förbud mot zink i bottenfärger Oro i det organiserade båtlivet – sammanslagning eller inte?



OK, det här räcker en stund, det finns flera områden men som ni ser finns anledningar till en rad motsättningar och bataljer.
Det finns dock små, små ljusa kanter på de mörka molnen. Några av rebellerna mot myndigheterna har gett sig attan på att slåss mot de märkliga och tokiga påfunden för svenskt båtliv.
SBU:s miljökommitté är en av dem. I sitt remissvar sätter SBU efter miljökommitténs utredning ordentligt ned foten om toatömningen och dömer ut Transportstyrelsens utredning efter noter…
Sedan fortsätter SBU av bara farten och ger 0,2-lagen en hård känga; den borde aldrig ha införts.

En kommun lyser klart i det politiska mörkret. Det är Helsingborg som via sitt hamnbolag helt sonika skänker båthamnen till den båtklubb som håller till där.
En annan ljuspunkt i den marina tillvaron står faktiskt Kemikalieinspektionen för som plötsligt förklarat att nu är det OK med kopparbaserade färger även i Östersjön – kanske var detta för att motverka den chock som zinkförbudet åstadkom.
För att inte mungiporna skall hamna i något permanent nedåtriktat läge kan jag inte undanhålla er min kära läsare följande:

Lars Hässler, känd seglare och författare, vill starta en kampanj. Den skall handla om att göra Sveriges flagga tvåtungad – att användas på fritidsbåtar.
Förlåt, men räcker det inte med att tala med en tunga?

Som sagt, krutröken lägrar sig över en miljon människors fritidsliv. Låt oss hoppas att det till slut ändå handlar om lösa skott och inte projektiler.
PS. Om ni vill läsa den ”vitbok” som tagits fram mot 0,2-lagen finns den på www.båtfolket.se


Bertil Ludwig 22:52:35 2012-02-29

Jag önskar så att jag fick se en livaktig och intressant diskussion i de ämnen som Lasse B så ofta tar upp. Istället för att idiotförklara allt och alla som inte delar hans uppfattning vore det intressant om en dialog fördes. Att upprepat tjata om att det bara handlar om bajskorvar i vattnet är både en förenkling och ointressant. Det vore som jag ser det intressant om ett forum öppnades där en vettig och saklig dialog kan föras gärna då med fler debattörer för att åtminstone ge oss medlemmar en chans att förstå och ta ställning.

Trött på Storebror. 17:28:45 2012-03-07

Tack Lasse.
Äntligen slut på appeasment-politiken? Det fungerar inte att försöka samförstånd och eftergifter, båtfolket blir ju fullständigt överkörda av Myndigheter, Stat och Kommun.

Vi måste sätta hårt mot hårt, nagelfara och granska, och visa alla båtmänniskor i Sverige VILKA politiker vi kan lita på, och vilka vi definitivt bör stryka kommande val!

Lasse L 10:10:46 2012-03-08

Många är kritiska till Vitboken.
Att kalla en sida för "båtfolket" när man inte representerar hela "folket" är i mina ögon felaktigt.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=428278

Jim Huzell 23:30:19 2012-03-08

Vi på Båtfolket.se deltar inte i grälet på Maringuiden överhuvudtaget. Väldigt lite av fakta och några få som håller på med massor av pajkastning medan en och annan försöker sansa till det lite. Ser ingen seriös kritik av vår Vitbok. Förstår heller inte kritiken mot vårt namn. Inte konstigare än att det finns en dagstidning i Eskilstuna med namnet "Folket" och SMC's tidning heter "MC-folket" och även om jag kör MC är jag inte med där. Vi är ett ytterst seröst menande grupp backade av kunnande och erfarenheter från framstående sjörättsjurister, andra pålästa akademiker och inte minst massor av duktigt sjöfolk. Vi har stöd för vår sak av sjöpoliser och t.o.m nykterister! Vi kommer att hålla oss till fakta och avstår "floskel-grälen". Lagar skall byggas på fakta - inte tyckande.

Henrik 19:40:47 2012-03-09

Besökte båtmässan förra helgen, och träffade där en företrädare för båtfolket.se. Han berättade ivrigt att jag numer kan bli fälld för sjöfylleri, om jag bara håller i en förtöjningstamp med mer än 0,2 promille i blodet. Skrattretande! Företrädaren alltså... Jag frågade nyfiket om det finns några rättsfall på det. Han kunde inte direkt referera till något, men hänvisade till en hemsida. Där hittar man rubriken "rättsfall". Det man hittar är dock bara båtfolkets egna tolkningar av domarna, alltså inte vad rätten ansåg. Där kan man verkligen snacka om tyckande...

Mad Max 23:33:45 2012-03-09

Till Jim: "Ljungbergaren" som grälar friskt på Maringuiden står som representant i båtfolkets monter.

Jim Huzell 12:25:41 2012-03-12

@ Mad Max. Det är riktigt att "Ljungbergaren" var med på mässan. Vi hade några externa supporters till vår gemensamma sak som hjälpte till i montern. Han är givetvis en fri människa att uttala sig och att delta i debatter som han vill men gör det inte under Båtfolkets namn. Han driver ett helt eget forum. Vad vi i Båtfolket står för framgår av vår webbsida, i vår vitbok samt inlägg signerade någon av oss i styrelsen. Du kommer att se uttalanden och utspel från branschföretag, organisationer och individer som stödjer oss men där vi inte alltid ömsesidigt har en lika uppfattning om metoder och heller inte har exakt samma mål. Det som förenar oss är att vi ser 0.2 lagen som orimlig, att den inte vilar på saklig grund och att den måste göras om och anpassas till båtlivets förutsättningar.

Göran Gabrielsson 18:40:54 2012-03-14

- Du har rätt Lasse L.., "båtfolket.se" representerar ju egentligen inte hela "folket", -utan bara oss stackare som har oturen att ha båtar som går över 15 knop eller är över 10 m ! :D

ulf ellnebrant 16:01:42 2012-03-15

Lagen om 0,2 är orimlig, och den vilar inte på saklig grund utan handlar helt enkelt om tyckande bara.
Att den skall göras om är det väl ingen tvekan om. Ett havsverk som aldrig skulle kommit till.

RainerQ 20:39:13 2012-05-20

Alkohol och körning (bil, båt eller någonting annat) passar inte ihop. Det är bra med 0,2 0/00!

Ola Ljungberg 11:48:32 2012-05-29

Till RainerQ. Som att säga att alkohol och gång-trafik hör inte ihop.

Skriv kommentar

Namn


Text




Skriv ut.

Konsten att särbehandla

Man kan undra vad det är hos vattenskotern som så irriterar myndigheter av olika slag. Är det fartresurserna månne, att det är som göteborgarna säger jättesköj att köra dem? En sak är säker, byråkraterna får inte ro sina själar förrän de än en gång lyckas särbehandla ett flytetyg och därmed ge nitiska tjänstemän möjlighet att ägna sig åt den så populära ”pinnjakten” – ja, ni vet vad jag menar.

Läs mer >>

Självkostnad var ordet

Transportstyrelsen i Sverige ska driva sin verksamhet finansierad av avgifter. Det ska, säger dom, ske enligt självkostnadsprincipen. Förlåt, men vad tusan är detta för nån sorts princip? Transportstyrelsen (TS) har själv bestämt att det kostar 1 400 kr per timme när deras tjänstemän ska göra något.

Läs mer >>

Att musa en hake och andra märkliga uttryck

Jag har en längre tid funderat över det faktum att våra kära myndigheter har så svårt att fatta vad båtliv handlar om. Nu tror jag att jag har svaret: ”De hajar inte klyket”, som en söderkille sa en gång.

Läs mer >>

Slöseri och njugghet

Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kustbevakningen körde sönder sin budget med dunder och brak – 133 miljoner skattekronor fattas nu för att dra runt den pågående verksamheten. Det morras över hur privat verksamhet i det allmänna ger vinster i aktieägarnas fickor – ett morrande som är helt rätt.

Läs mer >>

Slöseri och njugghet

Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kustbevakningen körde sönder sin budget med dunder och brak – 133 miljoner skattekronor fattas nu för att dra runt den pågående verksamheten. Det morras över hur privat verksamhet i det allmänna ger vinster i aktieägarnas fickor – ett morrande som är helt rätt.

Läs mer >>

En kvinna vid rodret

Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Göteborg som heter ”Goa göbbar”. Det är inte så smickrande som det låter – tvärtom så handlar det om den tarvliga mut- och mygelkultur som stundats plågar stan. Chefer på alla nivåer i stan skor sig, luras och bär sig åt.

Läs mer >>

Den som bär skuld är inte fri

Det var visst en inte okänd statsminister som en gång sa så. Lite slarvigt överfört kan detta idag gälla hela det svenska båtlivet – minst två miljoner svenskar sitter i skuld till miljön.

Läs mer >>

Sagan om båten som inte ville dö

Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt i ett land lång uppe i Norden. Under många, många år flöt den glatt och torrt med sin fisketokige skeppare. Den läckte aldrig och fick varje år en liten dos av giftig bottenfärg.

Läs mer >>

Guldregn och helikopterflyg

Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejäl present av EU: Professor Hans Elwing och hans forskarteam vid Göteborgs Universitet har fått ett massivt forskningsbidrag på 40 Mkr för fortsatt forskning kring miljövänliga antifoulingmedel. Guldregnet är välförtjänt. Äntligen händer det något positivt kring det infekterade bottenfärgskriget. Hans Elwing har tidigare visat att han inte är rädd för att se åt alla håll – screena heter det visst – i sin forskning. Det är spännande tider på denna horisont framöver att se framåt emot…

Läs mer >>

Att slåss på barrikaderna

Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena situationen fightas denna myndighet som bara den för att nästa moment ligga platt. Så var det häromdan i Göteborg. Då lämnade denna saltstänkta myndighet helt sonika walk over till en rad andra myndigheter och organisationer – alla med djupa maritima intressen.

Läs mer >>

Att gräva i en dynghög

Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svaret är förstås givet; man får upp dynga. Att ta markprover på en båtuppläggningsplats är egentligen samma sak. Sätt ned spaden och upp kommer en salig blandning av olika giftiga ingredienser från många års idogt slipande på båtskroven.

Läs mer >>

Mädchen für alles

Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes ombord; ”Mädchen für alles” Så kallade besättningen den sjöman ombord som alltid fick de värsta och de skitigaste jobben och som alla morrade åt. Ett annat uttryck, mera brutalt var ”alle mans jävel”.

Läs mer >>

Hut går hem.

Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkliga lågoddsaren. Det borde både sjöpolis och åklagare ha insett. Men icke. Jakten, den föraktliga ”pinnjakten” som polisen i det här landet (troligen annorstädes också) bedriver och som går ut på att med väldiga statistiksiffror visa hur duktig man är och därför behöver mera pengar rullar på. Jag menar att här ligger rättssäkerheten stundtals illa till.

Läs mer >>

Luddigt och provocerande

Det finns en väldigt fin princip inom det svenska rättsväsendet: ”Hellre fria än fälla.” Förlåt mitt ordval, men vart tusan har den principen tagit vägen? Nykterhetstalibanerna i den svenska riksdagen, de övernitiska kustbevakarna och – numera – sjöpoliserna verkar inte känna till den. Dom tolkar lagen – i vissa fall mästerstycken av obegriplighet – godtyckligt. Ibland rent av provocerande.

Läs mer >>

Alla inlägg

Konsten att särbehandla
Man kan undra vad det är hos vattenskotern som så ...

Självkostnad var ordet
Transportstyrelsen i Sverige ska driva sin verksam...

Att musa en hake och andra märkliga uttryck
Jag har en längre tid funderat över det faktum att...

Slöseri och njugghet
Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kus...

Slöseri och njugghet
Jaha, så har det vi väntat länge på inträffat. Kus...

En kvinna vid rodret
Det finns ett uttryck i den goda hamnstaden Götebo...

Den som bär skuld är inte fri
Det var visst en inte okänd statsminister som en g...

Sagan om båten som inte ville dö
Det var en gång en liten glasfiberarmerad plastbåt...

Guldregn och helikopterflyg
Det svenska båtlivet har – äntligen – fått en rejä...

Att slåss på barrikaderna
Sjöfartsverket förbryllar mig då och då. I den ena...

Att gräva i en dynghög
Vad händer om man sätter spaden i en dynghög? Svar...

Mädchen für alles
Det finns ett gammalt uttryck som ofta användes om...

Hut går hem.
Att Thure Andersen skulle frikännas var den verkli...

Luddigt och provocerande
Det finns en väldigt fin princip inom det svenska ...

Med uppenbar fara för livet
Varje dag kollar jag mig själv, nyper i öronsnibba...

Kajsa Vargs recept håller
Kommer ni ihåg henne, Kajsa Varg? Det var hon som ...

Aja baja – pottkrig på gång
Så tar vi ännu en rond i det mest tokiga båtmiljök...

Krutröken tätnar
Det nya året har knappt kommit ur startgroparna fö...

Klart skepp
”Klart skepp!”<br><BR> ”Så lyder det ombord på ...

Register, vrak och stolpar
Ibland uppstår det praktfulla kollisioner mellan o...

Policy och riktlinjer
För att nå rätt destination måste du ha en rätt ku...

Krig och juridiska stolpskott
Ibland undrar jag vad det är som pågår här i lande...

Att hjälpa istället för att stjälpa
Svenskt båtliv berör minst 2,5 miljoner svenskar. ...

Pengar förstör miljön
Ibland häpnar jag, rättare, jag borde inte göra de...

Statliga stolligheter
Varför får inte de som har nautisk kompetens bland...

Sila mygg och svälja kameler
Kommer ni ihåg den gamle Wallenbergs klassiska rep...

Brokigt och blandat
Det skall villigt erkännas, den svenska kustbevakn...

Låt oss tala om havets nedsmutsning
Den nuvarande regeringen vill spendera flera hundr...

Knallskott och sirener
Jaha, så har det hänt igen. Makthavarna struntar i...

Bara landkrabbor i regeringen?
Lasse Bengtsson, nätkrönika, 2009-12-03...

Senaste kommentarerna

Verkar inte så miljösmart med ett utbytessystem för drivgasen. Kunde varit bättre med en påfyllningslösning för påfyllning i t.ex. lokal färg-/båttill...

Märkligt ord detta. Vindkraftspark ... parker ligger inte ovanför vatten och definitionen av PARK har absolut inget med ett industriområde att göra. S...

Själv är jag mer än trött på de vattenskotrar som snurrar omkring fram o tillbaks utmed stranden på landet. Vattenskotrarna har ett annat rörelsemönst...

Spretig debatt! :-) Håller med om att vattenskoter skall jämställas med andra båtar men absolut inte med fordon på land. Jetski (med sk. sjunkande skr...

Har varit med och kört jetski sedan 80-talet och hela tiden hävdat att allt på sjön måste så långt det går likställas med framförande av fordon på lan...

Härligt med paragraf poliser även på nätet! En rejäl skillnad består i att du Anders knappast skulle kunna ta dig fram på en Jetsski. En sådan är i d...

Vattenskoter eller Jetski? Har det någon betydelse? Se t ex Förordning (1993:1053) om användning av vattenskoter:1 § Med vattenskoter avses i denna ...

Bor också vid ett mycket trafikerat sund i Stockholmsskärgård. Vattenskotrar uppför sig väl och verkar i huvudsak användas för transporter idag. De g...

Jösses vilka problem du har Sven A. Känner inte igen detta alls och borde ju vara enkelt att komma åt om de utmärker sig på detta vis. Jag bor vid ett...

Det mest anmärkningsvärda är Lasses oförmåga att förstå alla som störs av vattenskotrarna. Det är samma oförmåga att visa respekt för andra som många ...

Annonser

Båtmässan Ett Skrap Om Dagen Scandinavian Sail Boatshow Volvo Ocean Race Allt För Sjön Svenska Sjö Nämnden för Båtlivsutbildning