30 september, 2010

Canon stödjer världens största fototävling för amatörfotografer

Att som amatörfotograf bidra med sina bilder till en marknadsförings-kampanj som går ut i 17 länder och beskådas av över 17 miljoner läsare är stort. Det är just det som förra årets finalister i Metro Photo Challenge får vara med om. Canon stödjer tävlingen som nu går av stapeln för sjunde året i rad.

Metro Photo Challenge är en årlig tävling som startades i Sverige 2004. Sedan 2007 har tävlingen genomförts globalt. Förra årets tävling slog alla rekord vad gäller deltagare, antal foton och bildkvalitet. Totalt skickades 131 000 foton in, varav 26 500 var från svenska deltagare. Samtliga bedömdes av en jury där tre personer till slut stod som globala vinnare i varsin kategori.

– Kvaliteten på de bilder som anmäldes 2009 var så hög att vi 2010 har valt att använda globala finalister från 2009 i årets reklamkoncept, säger Kia Agerhem, projektledare för Photo Challenge i Sverige. Tänk dig som amatörfotograf att få synas med din bild i en global marknadsföringskampanj som når över 40 miljoner människor – det är rätt stort.”

Canon sponsrar, tillsammans med Expert och Adobe, Metro Photo Challenge 2010.

– Bilden är hjärtat i vårt varumärke och därför känns det helt rätt för Canon att stödja Metro Photo Challenge, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon Svenska. Det finns så många duktiga och kreativa amatörfotografer och tävlingen erbjuder en fantastisk möjlighet för dem att visa sina fotografier för en riktigt stor publik. Det ska bli otroligt spännande att följa tävlingen både här i Sverige och globalt.

Liksom tidigare år genomförs en utställning med alla finalbilderna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Utställningen inleds i Göteborg, Nordstan 10-14 november, följt av Stockholms Centralstation 17-21 november, Malmö, Triangeln 24-28 november och avslutningsvis Stockholm, Kista Galleria 1-5 december.

– Vi har fokuserat på att skapa en dynamisk och engagerande utställning där både utställare och våra partners Canon, Expert och Adobe kan lyfta fram sina kompetensområden på ett bra och sammanhållet sätt, berättar Kia Agerhem.

Anmälan sker via tävlingssajten Metro Photo Challenge från och med den 4 oktober till den 24 oktober. Den svenska juryn väljer ut 30 finalister i tre olika kategorier. Från och med den 8 november kan Metros läsare rösta på sina favoriter. De svenska finalisterna går vidare och tävlar mot de bästa i varje kategori från de övriga länderna. Vinnare koras sedan inom varje kategori av den globala juryn. I år består den globala vinsten av en resa till valfri Metro-stad samt ett globalt fotouppdrag som publiceras i samtliga Metroeditioner och beskådas av över 17 miljoner läsare. Juryn presenteras inom kort på tävlingssajten.

Kategorier för tävlingen 2010 är Emotions, Favourite Spot och Everyday travel.

www.metrophotochallenge.com