Reportage

Specialisten på högfartsbåtar har tagit fram en eldriven motorbåt för marschfarter runt 8 knop. Nya Viggo C11 Cruiser är en elegant ”glidarbåt” i aluminium med en räckvidd på närmare 100 sjömil. – Ur Båtliv 6-24

Motortillverkaren Albin började bygga egna båtar 1966. Eller snarare: på ett rationellt sätt montera båtar under eget namn och efter Per Brohälls ritningar. Först kom segelbåten Vega (beskriven i Båtliv nr 2 2023), en riktig storsäljare, och 1969 följde man upp den succén med motorbåten Albin 25 i samma Brohällskt rundade stil. – Ur Båtliv 6-24

Vi har blivit bortskämda med våra mobiltelefoner. Så fort något händer på land är det bara att ringa efter hjälp och hjälpen är oftast nära. Men ute på sjön är förutsättningarna annorlunda. – Ur Båtliv 6-24

DEN 23–24 NOVEMBER hölls traditionsenligt ett Unionsråd i Stockholm. Glädjande nog kunde 19 av våra 22 Båtförbund och våra två riksomfattande båtklubbar närvara på mötet. – Ur Båtliv 6-24

I ett segment där många av konkurrenterna vänder sig till aktiva och designorienterade båtanvändare med behov av transport av människor och utrustning utmanar finländska Quarken trendsättarna med en allroundbåt. Den inbjuder även till långturer med familjen. – Ur Båtliv 6-24

Med 1,3 miljoner pontonbåtar är den nordamerikanska marknaden gigantisk. I Norden är det desto trögare, men det finns alternativ för den som vill ha en motorbåt med dubbla skrov. – Ur Båtliv 6-24

SOM ALLA VET finns det många märkliga uttryck till sjöss. Hanfot är ett sådant. – Ur Båtliv 6-24

Bogpropellrar har utvecklats de senaste åren och i många nya fritidsbåtar monteras de som standard. Flera tillverkare har färdiga satser för eftermontering till både segel- och motorbåtar. Här visar vi hur en montering kan gå till i stäven på en motorbåt. – Ur Båtliv 6-24

Familjen Häll med två vuxna och tre barn bor heltid på sin 49 fots segelbåt. De har bott på båten i över ett halvår och har full koll på budget och kostnader för att bo på en segelbåt. – Ur Båtliv 6-24

HEMKOMMEN FRÅN DEN stora båtbranschmässan Metstrade i Amsterdam i november kan jag knappt smälta intrycken av elmotorer i alla storlekar. – Ur Båtliv 6-24

SÅ HÄR DAGS står båten på land, invirad i en stor presenning med vinterkonserverad motor, ruffen tömd på det man är rädd om och samtidigt fylld med ett antal torrbollar, som nog även återfinns i andra miljöer också. – Ur Båtliv 6-24

Landsort, ostnordost, tio meter per sekund, regn. Mot kvällen avtagande. Solen skiner inte alltid över Landsort på ön Öja. – Ur Båtliv 6-24

Kungälvs Motor- och Segelsällskap är ett av Sveriges största båtsällskap med sina 2 000 medlemmar men ”bara” 1 200 båtplatser i två stora hamnanläggningar i havsbandet några km öster om Marstrand. I år har de firat sitt 100-årsjubileum. – Ur Båtliv 6-24

På en liten ö – möjligen Stockholms minsta – byggs båtar som verkligen ligger i tiden. Båtarna byggs i ett reproducerbart material, är kolsänkor och håller i hundratals år med rätt underhåll och vissa reparationer. Trä och klinkteknik är mer i ropet än på mycket länge. Idag finns flera utbildningar som lär ut hantverket och arbetsmarknaden är god. – Ur Båtliv 6-24

Hallberg-Rassys nya flaggskepp är en ouppnåelig dröm för de flesta, men den har fått idel lovord. 69-fotaren från Ellös är en bekväm segelbåt i toppklass. – Ur Båtliv 6-24

Samarbetet för båtlivet i Sverige har fått en nystart. Alla de fem stora båtorganisationerna är med om en gemensam satsning för framtiden. – Ur Båtliv 6-24

Klassiska ”Baljan” i Sandhamn har fått två nya eldrivna motorer från ePropulsion med en effekt på 20 kW vardera. Efter en säsongs körning har elektrifieringen sparat in hela 900 liter dieselolja. – Ur Båtliv 6-24

En riktigt rå och robust 20-fots båt i aluminium passar bra inte minst för sportfiskare. Arronet 205 SPT är en stabil plattform med gott om plats. – Ur Båtliv 6-24

Anytec 860-T kan bäst beskrivas som en ulv i fårakläder. Det är en lättkörd prestandabåt med massor av kraft och en hög kvalitetskänsla. – Ur Båtliv 6-24

Ängsö, strax innanför Furusund söder om Norrtälje, är Stockholms skärgårds enda nationalpark. Här finns ett rikt djurliv, men också fina möjligheter för den som kommer med egen båt. – Ur Båtliv 5-24

Klockan 9.43 på förmiddagen när den svenska sommaren var på väg att släppa fram värmen och hoppen om sköna dagar på sjön hände det otänkbara. Larmet gick. Tidningarna skrev om det. Det var inslag på TV. En kändis hade råkat illa ut. Det var minuter från katastrofen, men vi pratar om en överlevare. Den 15 m långa mahognybåten Loris har varit med om elände förr… – Ur Båtliv 5-24

I vårt land kan buset åka in och ut och stjäla kapitalvaror utan problem, och nyare 4-takts utbordare är en av favoriterna. I Finland har man inte alls samma problem på grund av
tuffare gränskontroller. Vi tipsar om hur båtägare kan skydda sin motor. Ett alternativ kan vara att ta hem motorkåpan eller växelhuset – eller båda. – Ur Båtliv 5-24

Hösten har gjort sitt intåg med kortare dagar och mörka kvällar. Det kan fortfarande vara mysigt att ta en tur med båten, luften kan vara ljum och vattnet någorlunda svalt. Dessutom är det gott om plats i vikar och gästhamnar. – Ur Båtliv 5-24