Motortillverkaren Albin började bygga egna båtar 1966. Eller snarare: på ett rationellt sätt montera båtar under eget namn och efter Per Brohälls ritningar. Först kom segelbåten Vega (beskriven i Båtliv nr 2 2023), en riktig storsäljare, och 1969 följde man upp den succén med motorbåten Albin 25 i samma Brohällskt rundade stil. – Ur Båtliv 6-24
På en liten ö – möjligen Stockholms minsta – byggs båtar som verkligen ligger i tiden. Båtarna byggs i ett reproducerbart material, är kolsänkor och håller i hundratals år med rätt underhåll och vissa reparationer. Trä och klinkteknik är mer i ropet än på mycket länge. Idag finns flera utbildningar som lär ut hantverket och arbetsmarknaden är god. – Ur Båtliv 6-24
Klockan 9.43 på förmiddagen när den svenska sommaren var på väg att släppa fram värmen och hoppen om sköna dagar på sjön hände det otänkbara. Larmet gick. Tidningarna skrev om det. Det var inslag på TV. En kändis hade råkat illa ut. Det var minuter från katastrofen, men vi pratar om en överlevare. Den 15 m långa mahognybåten Loris har varit med om elände förr… – Ur Båtliv 5-24
I vårt land kan buset åka in och ut och stjäla kapitalvaror utan problem, och nyare 4-takts utbordare är en av favoriterna. I Finland har man inte alls samma problem på grund av
tuffare gränskontroller. Vi tipsar om hur båtägare kan skydda sin motor. Ett alternativ kan vara att ta hem motorkåpan eller växelhuset – eller båda. – Ur Båtliv 5-24
tuffare gränskontroller. Vi tipsar om hur båtägare kan skydda sin motor. Ett alternativ kan vara att ta hem motorkåpan eller växelhuset – eller båda. – Ur Båtliv 5-24