Idéerna till en ny beboelig kappseglingsbåt spirade i fredstid, men växte och blev verkliga när kriget brutit ut. Den Nordiska Folkbåten var resultatet av en gemensam nordisk önskan om en enkel båt som vanligt folk skulle ha råd att äga och kappsegla med. Som alla bra historier innehåller den en krydda av kontroverser, men resultatet blev en internationell succé. – Ur Båtliv 3-25
För den som vill starta båtlivet finns flera intressanta alternativ trots att priserna har ökat de senaste åren. En körklar styrpulpetbåt i plast på strax under 5 m med en 50 hk utbordare kan man hitta för runt 200 000 kr. Vi har provkört nya HR 480 SC och Sting 485 S, två starka alternativ om man söker en prisvärd ”förstabåt”. – Ur Båtliv 3-25
Idéerna till en ny beboelig kappseglingsbåt spirade i fredstid, men växte och blev verkliga när kriget brutit ut. Den Nordiska Folkbåten var resultatet av en gemensam nordisk önskan om en enkel båt som vanligt folk skulle ha råd att äga och kappsegla med. Som alla bra historier innehåller den en krydda av kontroverser, men resultatet blev en internationell succé. – Ur Båtliv 3-25
Det är inte många som liksom CG Pettersson givit namn åt sina båtkonstruktioner, men Stig Tiedemann är en sådan. Liksom Pettersson är Tiedemann också intimt förknippad med sina motorbåtar men hans segelbåtar är inte lika kända. Tiedemannkryssarna är idag ett begrepp som står för sober elegans och svepande linjer och de tillhör de mest uppskattade båtarna i den klassiska båtvärlden. – Ur Båtliv 2-25