Med ett nytt, sportigt flaggskepp på knappt 9 m gör Yamarin en stark comeback. En V6 utombor-dare på 300 hk gör båten till ett fint familjepaket med premiumambitioner. – Ur Båtliv 6-18

Yamahas nya V8 utombordare bjuder på enorm råstyrka. Marknaden är främst i USA, men även i Norden finns det båtar som kan utnyttja detta. – Ur Båtliv 6-18

FÖRÄNDRING INNEBÄR BÅDE hot och möjlig-heter. Det klart det svider när vi inte får ha kvar våra kanske starkaste grenar på OS. World Sailing fattade i början av novem-ber beslutet att ändra OS-grenarna 2024 och därmed försvinner Finnjollen från det olympiska programmet och 470 förändras genom att den blir en mixad klass. Det är trist att våra svenska ansträngningar inte räckt till, men samtidigt måste vi se framåt mot de möjligheter som bjuds. – Ur Båtliv 6-18

AIS – Automatic Identification System – är ett öppet kommunikationssystem som låter alla fartyg och båtar inom VHF-radions räckvidd utbyta information med varandra. Information från givare ombord sammanställs till datameddelanden som sänds ut via en transponder och mot-svarande information tas emot från andra fartyg. – Ur Båtliv 6-18

Det var slutet av januari och början på ett nytt år, jag bläddrade på Facebook och
plötsligt fanns evenemanget där – Eskader i Medelhavet! Seglaren Monica Johansson ger sin version av en eskader som gav mersmak. – Ur Båtliv 6-18

NÄR DET NU lackar till jul hade det varit trevligt att kunna ge oss alla båtvänner en tidig julklapp. Ty-värr blir det inte så eftersom den sedan länge inlämnade motionen i riksdagen om avskaffandet av moms på arrendeavtal och den utvärdering av sjöfyllerilagen som regeringen ansvarar för sedan länge sover sin Törnrosasömn. – Ur Båtliv 6-18

Lyckligtvis finns det några båttillverkare kvar som inte rusar åt samma håll, utan behåller sina traditionella modeller och förfinar dom. En av dessa är svenska Sandströmsbåtar i Norrlångträsk som har tagit fram en helt ny campingbåt – Sandström 625 CC. – Ur Båtliv 6-18

Q30 är en modern Petterssonbåt för den som vill kunna glida ljudlöst i behagligt tempo. Priset är mycket högt, men upplevelsen i toppklass för den som vill koppla av. – Ur Båtliv 6-18

Nimbus flaggskepp 405 Coupé har fått en ordentlig uppgradering. Det är en mycket fin men dyr familjebåt i nordisk kvalitet och med flera funktionella lösningar ombord. – Ur Båtliv 6-18

Efter en minskning av båtmotorstölderna i början av året ökade de igen i höst. Polisens tillslag mot notoriska brottslingar kan vara en av förklaringarna. – Ur Båtliv 6-18

Mallorca är ett av våra vanligaste semestermål. Med egen charterbåt kan man få en annorlunda upplevelse tillsammans med familj och vänner. – Ur Båtliv 6-18

I DET HÄR numret kan du läsa om båtlivets miljöpåverkan i flera artiklar. Det fossilfria båtlivet är fortfarande en illusion, men vi måste alla göra så gott vi kan utefter våra förutsättningar. – Ur Båtliv 6-18

De elektroniska stöldskydden utvecklas i en rasande fart. De är mycket enklare att installera och styrs av smarta appar i mobilen. Vi har provat fyra av marknadens GPS-system under ett halvår, och vi har en favorit. – Ur båtliv 6-18

Den premie för båtskrotning som Havs- och vattenmyndigheten (HaV) betalar året ut tog snabbt slut. Över 300 gamla fritidsbåtar har skrotats på kort tid och fler blir det med ytterligare 1,2 Mkr i bidrag. – Ur Båtliv 6-18

En familj tvingades betala 20 000 kr i böter för att ha seglat genom ett sälskyddsområde. Är det verkligen lagstiftarens avsikt att belasta myndigheter som Kustbevakningen med vilka märkliga insatser som helst, samtidigt som landets gränser blöder av resursbrist? – Ur Båtliv 6-18

Falcon 8BR från Bella Boats och Buster Magnum är två aluminiumbåtar i den populäraste stor-leksklassen. Falcon är utmanaren medan Bustern är en vidareutveckling av en ikonisk båtmodell. Medan Falcon satsar på plastdäck och aluminiumskrov har Buster gått tillbaka till sina rötter och väljer robusta material. – Ur Båtliv 6-18

Arcona 435 är kraftfull och rask, utan att komforten och det goda hantverket har offrats. Vi seglade båten utanför Ellös i november i moderata vindar. Text & foto: Axel Nissen-Lie – Ur Båtliv 6-18

SOMMAREN 2018 BLEV en enastående seglarsommar. Naturligtvis skapar det optimala förutsättningar för vår idrott när vi har stabilt väder, sommarvärme som på sydliga breddgrader och vattentemperaturer som inbjuder till bad från maj till september. – Ur Båtliv 5-18

Med flödande sol och svaga vindar blev båtsommaren 2018 en oförglömlig
upplevelse för alla med egen båt. Sällan har så många båtägare tagit sig så
långt ut i våra skärgårdar så ofta.

Den här bilden är från Stockholms ytterskärgård. Den är knappast unik
– det har sett likadant ut i många av våra skärgårdar hela sommaren.

I det här numret av Båtliv hittar du mycket läsning om vad som har hänt
på sjön i sommar. Det allra viktigaste är dock de egna minnena, sådant som
vi bär med oss till nästa båtsommar. – Ur Båtliv 5-18

Den gångna sommaren var varm och skön och många vistades på sjön och vid badstranden. Det kan vara en orsak till att antalet sjöräddningsfall under perioden maj till juli uppgick till rekordmånga, 651 stycken. – Ur Båtliv 5-18

Knappt en droppe regn har fallit under sommaren, men när Båtliv besöker Bo Österberg och hans seglarskola i Fagerviken utanför Tierp öppnar sig himlens portar. – Ur Båtliv 5-18

DET GÅR INTE att börja skriva om den gångna sommaren utan att framföra
ett stort tack till de EU-medlemsländer och personer som frivilligt tog
sig an uppgiften under mycket svåra förhållanden och att onödiga liv inte
gick till spillo. – Ur Båtliv 5-18

1 2 3 13