Reportage

Senaste båtmässa live ägde rum i Stockholm i mars 2020 och därefter försvann alla möjligheter att umgås tillsammans på båtmässor. Öppet Varv på Orust är undantaget. – Ur Båtliv 5-21

VILKEN FANTASTISK SOMMAR vi har haft. När vi äntligen fick komma i gång med både seglarskolor och kappseglingar har det varit full fart. Framgångsrikt har Seglarförbundets alla klubbar arrangerat kappseglingar och andra aktiviteter på ett ansvars-fullt sätt utifrån det ”coronaprotokoll” som Svenska Seglarförbundets coronagrupp publicerat. Tack för allt det fina jobb som ni gjort där ute bland klubbar, klass- förbund och distrikt.– Ur Båtliv 5-21

Sommaren 2021 återvände båtlivet i gästhamnarna. Fortfarande är det en bit till toppnoter ingarna, men det stora tappet från 2020 är i stort sett återhämtat. – Ur Båtliv 5-21

Sommaren i all ära, men hösten har också sin tjusning. Det är färre båtar i skärgårdarna och man hittar lätt en egen vik att ligga i. En nackdel är att dagarna är kortare och mörkret kommer tidiga-re. Därför gäller att komma i natthamn i god tid eller att köra i mörker. Att navigera i mörker tycker många är spännande, men det kräver en del förberedelser. – Ur Båtliv 5-21

SOMMAREN HAR VARIT helt i min smak med mycket sol och värme, vilket har medfört att jag som badkruka har kunnat bada ett flertal gånger i havet. – Ur Båtliv 5-21

DEN 20 JULI gick Tommy Bertilsson på grund i Harefjorden mellan Säffle och Glafsfjorden med sin Sea Ray 450 Sundancer motorbåt. Farleden ska vara prickad, men Sjöfartsverket hade missat att rätta till sjömärken som hade flyttat på sig. – Ur Båtliv 5-21

I våras lanserade Nordkapp Boats överraskande sin första RIB. Till skillnad från andra liknande båtar är den här skräddarsydd för skärgårdsbruk. Airborne kan vara en flygande start för Nordkapp som RIB-producent. – Ur Båtliv 5-21

BÅTÄLSKARE LÄNGTAR OFTA efter ett rejält skrovmål, särskilt efter en tur på havet. – Ur Båtliv 5-21

På Södra Ingmarsö är det full fart på gästhamn, restaurang och kafé. Den här delen av Stockholms skärgård sjuder av aktiviteter som lockar båtfolk. – Ur Båtliv 5-21

Som en glänsande möbel ligger Aurelia vid träbryggan på Tjärnö, färdig för en tur på Kosterfjorden. Den gamla damen, en Drake, byggdes redan 1934 men konditionen är på topp. Så bra är skicket att Aurelia har fått utmärkelsen K-märkt fritidsbåt av Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer. – Ur Båtliv 5-21

I somras kom charterseglingen i Kroatien igång igen efter pandemin. Inför nästa år är bokningarna redan på topp. – Ur Båtliv 5-21

Fritidsbåthamnar kan tvingas lägga ner sin verksamhet vid olika miljöbeslut. Det gäller bland annat en båtklubb på Tjörn som vill muddra sitt hamninlopp. – Ur Båtliv 5-21

Med bil och båt på hjul har man enorma möjligheter att upptäcka annorlunda och unika vatten-områden som finns i hela i vårt land. Kanske en perfekt semester denna speciella sommar. – Ur Båtliv 4-21

FÖRRA SOMMARENS POSITIVA trend för båtlivet märktes inte minst för försäkringsbolaget Svenska Sjö. – Ur Båtliv 4-21

Sommarvädret är på topp sommaren 2020 när Båtliv besöker Svartsö i Stockholms mellersta skärgård. Svartsö är en relativt stor ö, det bor cirka 65 bofasta här och det finns såväl skola som annan service. – Ur Båtliv 4-21

IDROTTEN ÄR EN fantastisk källa till inspiration. När jag sitter och funderar på situationen idag, fylls jag av värme när jag tänker på hur engagerade och drivande våra aktiva, ledare och funktionärer är trots att vi, världen över, brottas med en pågående pandemi. Och när vi stångas med restriktioner som begränsar oss alla i vår vilja att utveckla full kraft. – Ur Båtliv 4-21

Små, öppna båtar i 4-metersklassen är den perfekta sommarstugebåten. Trots samma huvudmått är skillnaderna är stora. Antingen är de en bra roddbåt eller en bra snurrebåt. Vi har provat tre modeller i plast med samma motorstyrka. – Ur Båtliv 4-21

Med anledning av det försämrade omvärldsläget övar Försvarsmakten intensivare än på länge i våra skärgårdar och kustområden. Det innebär att skärgårdsbor, yrkesfiskare och fritidsflottan kan påverkas negativt av exempelvis svall. – Ur Båtliv 4-21

I över 50 år har seglingsintresserade ungdomar kunnat vara med på Sjöhistoriskas seglarskola mitt i Stockholm. Förra året hölls två extra veckor för att få plats med alla som ville vara med på denna populära aktivitet. – Ur Båtliv 4-21

NU NÄR VÄRMEN och ljuset har kom-mit och båtarna är i sjön så börjar båt-livet på allvar. Men för oss som arbetar i Svenska Båtunionen sker kanske det viktigaste arbetet under höst, vinter och vår. – Ur Båtliv 4-21

Nimbus har uppdaterat T9 på flera punkter. I versionen med dubbla utom- bordare har den ett rejält grepp i vattnet. – Ur Båtliv 4-21

Ett peke på båten kan underlätta och kanske förlänga båtlivet för många äldre. Vi har monterat ett modernt peke på en 36 fots segelbåt. – Ur Båtliv 4-21

REGERINGENS UTREDARE föreslår att 0,2-promilleregeln inte ska ändras, vilket döms ut av både SXK (Kryssarklubben) och Sweboat (Båt-branschen) i sina remissvar på utred-ningen. SBU (Svenska Båtunionen) är också kritiska mot lagstiftningen men var märkligt nog inte officiell remissinstans här som man alltid är annars vid utredningar av båtfrågor. På frågan varför så hänvisar SBU:s kansli till regeringskansliet som upprepat svarar undanglidande.  – Ur Båtliv 4-21

1 2 3 26