Nyheter

De båda svenska besättningarna på Nacra-VM – Ida Svensson/Marcus Dackhammar och Emil Järudd/Hanna Jonsson – lyckades inte knipa någon medalj trots att båda hade chansen i söndagens final i franska La Grand Motte. Läs hela artikeln….

M/F Elleskär är Affärsverkens i Karlskronas öppna elbåt som i sommar kommer att trafikera Borgmästarefjärden i centrala Karlskrona. Den helt eldrivna båten erbjuder en tyst och vibrationsfri tur och är laddad med 100 procent förnybar el från bland annat solceller på Fisktorget. Läs hela artikeln….

Samarbetet mellan Yamaha Motor Scandinavia och Ryds Båtar växlar upp. Från och med 6 maj 2024 rullar samtliga Ryds-båtar ut från fabriken med Yamaha-motorer förmonterade. Läs hela artikeln….

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Östersjön. En ny studie från Chalmers visar att dessa utsläpp orsakat föroreningar som motsvarar samhällsekonomiska kostnader om över 7 miljarder kronor mellan 2014 och 2022. Samtidigt konstaterar forskarna att rederiernas investeringar i den omdiskuterade tekniken, där avgaser ”tvättas” och släpps ut i havet, redan är hemräknade för majoriteten av fartygen. Det innebär att branschen nu tjänar mångmiljardbelopp på att driva sina fartyg på billig tjockolja i stället för renare bränsle. Läs hela artikeln….

Den 7 maj öppnar en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut. I år presenterar Göta kanal ett brett utbud av nya upplevelser och förbättringar för besökare. Läs hela artikeln….

Det totala antalet fartyg i den svenskregistrerade handelsflottan på minst 100 brutto fortsatte att minska något i antal under 2023. Kapaciteten mätt i bruttodräktighet minskade också något. Antalet handelsfartyg i det svenska skeppsregistret uppgick till 310, vilket är 4 fartyg färre jämfört med föregående år. Det visar ny officiell statistik från Trafikanalys om de svenska fartygen. Läs hela artikeln….

I Lilla Edet finns inte bara Sveriges äldsta sluss från 1607 och om några år kommer även Sveriges första triangelsluss att finnas här. En unik ”sluss-snackis” som kan locka besökare från både när och fjärran. Lilla Edets triangelsluss är visserligen inte först i Europa – det finns en mindre variant för fritidsbåtar i Nederländerna – men det blir den första större triangelformade slussen på europeisk mark. Läs hela artikeln….

Nu har Konsumentverket och branschorganisationen Sweboat kommit överens om hur varudeklarationerna vid försäljning av begagnade båtar ska se ut. I branschöverenskommelsen finns också ett köpeavtal som företagen kan använda. Läs hela artikeln….

Efter flera lyckade ARC seglingar över Atlanten är Celeste nu taggad och redo att delta i World ARC 2025–2026. Det är en jorden-runt-kappsegling i ARC:s regi, i likhet med ARC över Atlanten. Den seglas i 30 etapper med start 11 januari, 2025 på St Lucia och målgång 18 april, 2026.

Mellan tävlingsetapperna finns tid att utforska Galapagos, Marquesasöarna, Bora Bora, Tonga, Fiji, Stora barriärrevet, Sydafrika, Brasiliens kust med mera.

Celeste är nu på väg till Långedrag för förberedelser inför seglingen runt jorden. I augusti seglar hon söderut igen. Under november blir det ARC över Atlanten för tredje gången, en perfekt uppladdning inför starten av World ARC.

Segelbåten Celeste är en 65 fots Farr som har använts för äventyrsseglingar via Sjösportskolan. Hösten 2022 ändrade Celeste kurs och påbörjade äventyren runt jorden utan planerat slut.

Mer om World ARC: https://www.worldcruising.com/world_arc/worldarcitinerary.aspx

Mer om Celeste: https://sailingroundtheworld.com

 

Sjöfartsverket tar initiativ till att mäta djupet i utvalda områden där många fritidsbåtar rör sig. Satsningen är möjlig tack vare intäkter av verkets försäljning av sjökort till båtlivet och välkomnas av båtlivsorganisationerna som ser ett stort behov av uppdaterade sjökort för grunda vatten. Läs hela artikeln….

Den 26 maj går starten för årets kanske tuffaste shorthand-kappsegling. En av de deltagarna båtarna är en 22 meter lång och nästan hundra år gammal träbåt. Hon kommer att seglas av Gustaf Dyrssen och Anders Lewander, som nu förbereder sig för en utmaning utöver det vanliga. Läs hela artikeln….

Fredag 3 maj arrangeras den nordiska havsräddarturnén. Först ut är organisationen Håll Skärgården Ren som plockar skräp i Finland. Med på turnén finns också Håll Sverige Rent som representerar Sverige. Tillsammans vill organisationerna uppmärksamma och ta gemensamma krafttag mot plast i havet och på stränder. Läs hela artikeln….

Danska RAND Boats får en ny svensk generalagent genom ett exklusivt återförsäljaravtal med TrulyBoating AB i Varberg. Därmed gör det danska företaget sitt inträde på den svenska marknaden. Läs hela artikeln….

Den svenska elbåtstillverkaren X Shore har fått ett nytt kapitaltillskott. Denna gång på 100 Mkr, pengar som ska användas till forskning och utveckling samt förbättring av försäljningskanalerna. Enligt nyhetssajten Breakit sålde X Shore under 2023 22 båtar till kund, men fick senare ta tillbaka 19 av dem. Läs hela artikeln….

Kulingvindar på den franska Rivieran satte stopp för all racing på sista dagen av världscupseglingarna i Olympic Week 27 april. Därmed blev det ingen final utan ställningen efter fredagens seglingar gäller som slutresultat. Det innebär silvermedaljer till Sveriges två bästa besättningar just nu: Vilma Bobeck/Rebecca Netzler i 49erFX och Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson i 470. Läs hela artikeln….

När Palma Boat Show i helgen firar sitt 40-årsjubileum finns en del nyheter på plats. Men det här är också platsen för en lång rad skönheter från båtvärlden att visa upp sin bästa sida i solskenet. Läs hela artikeln….

Nu erbjuder ICA Försäkring en ny båtförsäkring i samarbete med Svenska Sjö. ICA Försäkring har sedan starten 2015 haft som långsiktig ambition att ha ett brett produktutbud för att passa ICA-kundernas olika behov med enkelhet och prisvärde i fokus. Nu kompletteras utbudet med båtförsäkring. Läs hela artikeln….

Samarbetet mellan Axopar och BRABUS Marine fortsätter att utvecklas med allt mer raffinerade båtar. Den allra senaste nyheten är BRABUS Shadow 1200 Sun-Top Phantom Gray Signature Edition, en båt som förenar lyx och prestanda på toppnivå. Läs hela artikeln….

Företagen ABT och Marian utvecklar tillsammans den elektriska sportbåten ABT Marian M 800-R i en begränsad upplaga på 20 enheter och med en effekt på upp till 450 kW. Läs hela artikeln….

Solpanel på båt

I denna artikel kan du läsa om:

  • Typer av solpaneler för olika båtar
  • Effekt på solceller till båt
  • Tips inför köp av solceller till båt
  • Tips inför montering av solpaneler på båt

Med solpaneler är det möjligt att täcka hela sitt energibehov vissa dagar ute till havs. Därför är solceller ett utmärkt energikomplement för att använda på båtar under soliga dagar. I den här köp- och montera guiden får du reda på allt du behöver veta inför installation av solpaneler till båtsäsongen 2024.

Vilka typer av solpaneler finns det för båtar?

Nästan alla moderna motor- och segelbåtar kräver någon form av elförsörjning – allt från uppvärmning, kylskåp och belysning till maskiner, ankarspel och autopilotsystem. Solceller eller solpaneler på båten kan då vara ett alternativ värt att utforska. Med solceller som primär energikälla eller ett komplement, behöver du inte åka in till närmaste hamn och köa för laddning, eller åtminstone inte lika ofta.

Det finns i stora drag tre typer av solceller som passar mer eller mindre bra till båten:

  • Styva
  • Böjbara
  • Portabla

Styva, hårda eller stela solceller är den typ de flesta av oss tänker på när vi talar om solceller. Det är helt enkelt solceller som nästan alltid är rektangulära, inte särskilt flexibla, utan sitter där de monteras. Traditionellt används dem framför allt på hustak. De lämpar sig annars bra på båtar som har stativ eller plana, lediga ytor som inte används för något annat.

Böjbara erbjuder högre flexibilitet och kan därför vara en perfekt lösning för mindre båtar där ytan är begränsad. De är generellt dyrare än styva solceller, samtidigt som verkningsgraden är sämre. Du betalar alltså för flexibiliteten att kunna montera dem på fler ställen.

Portabla solceller må låta som en god idé för båten, men i de flesta fall är det inget bra alternativ. Möjligheten att enkelt bära den eller dem med sig är praktiskt, men effekten är mycket lägre. Det innebär också alltid en risk att de faller överbord om de inte monteras korrekt.

Vilken solcellsstyrka passar din båt?

Det är många aspekter att ha i åtanke när du ska du investera i solceller till din båt. Det mesta relaterar kring den genomsnittliga energiförbrukningen ombord, din båts potential för solceller, och effekten eller styrkan på solcellerna. 

De solcellspaneler som lämpar sig bäst för båtar har en effekt på 50-250 Watt. Det finns paneler med högre effekt, men de är sällan kompatibla med 12V-system som de flesta båtbatterier använder.

Storleken på själva panelerna står i direkt relation till effekten. En solcellspanel på 100 W brukar vara strax över en halv kvadratmeter, medan en på 200 W är dubbelt så stor. Ju mer yta, desto mer energi. Läs mer om vilken effekt som passar din båt på Hemsol.se. Hemsol är en jämförelsesajt för solpaneler och annat som rör solenergi.

Tänk också på att inte överdriva med solpanelerna. Mer är inte alltid bättre. Solceller på ett hustak kan kopplas in i elnätet och säljas tillbaka till nätägaren. Den möjligheten finns inte på båt. Försök med andra ord att ha solpaneler som täcker eller kompletterar elförbrukningen – inte mer än så.

Tips inför köp av solpaneler till din båt

Innan du köper solceller behöver du räkna ut hur hög elförbrukningen är i genomsnitt på din båt. När det är klart är det lättare att jämföra och pussla ihop din solcellslösning.

Pris på solceller för båt

Pris på solceller som passar bra för båt brukar ligga någonstans mellan 1 000 och 10 000 kronor. Som det mesta annat i livet, får du det du betalar för. Det som främst skiljer en dyr solcellspanel mot en billig, är verkningsgraden. Du får helt enkelt ut mer elektricitet av solstrålarna med solceller av högre kvalitet. Flexibla och böjbara paneler tenderar också som sagt att vara dyrare.

Hitta rätt solceller – jämför solceller bäst i test för båt

Vad som är bäst för din båt och budget är svårt att svara på. Men det finns faktorer som bör räknas in för att hitta just din bäst i test solpanel för båt, oavsett situation:

  • Verkningsgrad
  • Flexibilitet
  • Storlek
  • Hållbarhet
  • Enkel att montera

Tips inför montering

Hur enkelt eller svårt det är att montera solceller på båt, är så klart svårt att säga på rak arm. Din “händighet” spelar in, men också panelens konstruktion och instruktionsguidens tydlighet och kvalitet. Själva processen är dock relativt enkel i teorin. Du behöver sätta fast solpanelerna så att de sitter stabilt och säkert, och sedan koppla dem till batteri och regulator.

Var på båten placeras solpaneler bäst?

Om du har en targabåge i aktern, är det ett vanligt ställe att montera solcell på. Det påverkar i de flesta fall inte utseendet på båten nämnvärt. Du kan också montera andra typer av stativ, till exempel vridbara. På så sätt kan du säkerställa att panelen alltid står riktad mot solen. Tänk också på att fast monterade solceller innebär lägre stöldrisk.

Andra ställen som kan fungera beroende på båtens konstruktion är direkt på däck eller längs relingen. Där du har en ledig yta, mät ut om en solpanel kan fästas där direkt, eller om det är möjligt att sätta dit någon typ av stativ. Ha också i åtanke din båtplats, och hur solen lyser där. Vilken del av båten får högst antal soltimmar?

Kopplingsschema för solceller på båt

Se till att du har regulator, batteri, kablar, solpaneler och säkring. Om inte kablar ingick i köpet av solcellerna, kan du kontakta din återförsäljare för rekommendationer. Både kontakter (MC4 i nästan varje fall) och kablar brukar annars ingå. Kablarna behöver vara tåliga nog att hantera all väder och vind som vårt nordiska klimat erbjuder.

Regulatorn bör vara placerad nära batteriet och kablarna ska dras så att sträckan blir så kort som möjligt från solpanel till regulator till batteri. Följ kopplingsschema och instruktionerna för installation som ingick i köpet.

Hur monterar man fast solpanelen på båt?

Själva monteringen av solpanelen kan utföras på två olika sätt. Ett sätt är att skruva fast den i direkt båten eller i stativet/targarbågen. Ett ofta enklare sätt är att tejpa fast solpanelen med dubbelhäftande tejp.

För vidare läsning kring solpaneler på båt under båtsemester kan du läsa mer från denna undersökningen från KTH – Klimatsmart båtsemester.

Vanliga frågor – FAQ

Är det lagligt att montera solpaneler på privat båt?

Ja. Så länge kopplingsschema, batteri och solceller är monterade korrekt, är det inget som hindrar dig från att montera solpaneler på din privata båt.

Kan båten bli helt självförsörjande med solenergi?

Med dagens solcellsteknik är det absolut möjligt att klara sig på bara solenergi ombord. Det beror så klart dock på hur stor elförbrukningen är, kvaliteten på batteriet och panelerna, samt antalet soltimmar.

Hur många watt bör en solpanel på båt ha?

Vanliga solpaneler på båt har en effekt på runt 50-250W. Din genomsnittliga elförbrukning och hur stort utrymme du har på båten för solcellerna bestämmer hur hög effekt du bör ha.