SBU

Transportstyrelsen kommer med nya rekommendationer om hur båtbottnar bör saneras. Detta efter flera års arbete för att säkerställa vilka metoder som är bäst. Slipning, torrskrapning, blästring och gelbehandling lyfts fram som bra alternativ.

Pressmeddelande:

Metoderna lyfts fram i en ny rekommendation för sanering av bottenfärg.

– Följer man den är risken att sprida farliga ämnen omkring sig vid sanering mycket liten, säger Lina Petersson, miljöhandläggare på Transportstyrelsen.

För att inte giftiga ämnen, som till exempel det förbjudna tributyltenn (TBT), ska spridas i naturen gäller det att sanera båtbottenfärg på rätt sätt. I en ny rekommendation till båtägare, båtklubbar med flera presenteras riskminskande åtgärder för att sanera färgen säkert. Fyra metoder pekas ut som lämpliga för borttagning av bottenfärg. Dessa är slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra och gelbehandling med skrapa.

– Vi har många båtklubbar som har väntat på Skrovmålets rapport och det är positivt att saneringsmetoderna som utvärderats är de metoder som många båtklubbar redan använder sig av. Det är också positivt att de flesta båtklubbar redan tillämpar skyddsåtgärderna vid sanering, säger Carl Rönnow, sakkunnig miljö och hållbarhet på Svenska Båtunionen.

Skrovmålets rekommendation ger enbart svar på frågan hur en båt ska saneras, men inte när den ska saneras. Många båtklubbar har länge efterfrågat besked i denna fråga från nationella myndigheter och Svenska Båtunionen hade förväntat sig ett svar i och med Skrovmålet.

– Beslut om åtgärder för båtklubbarna och deras medlemmar kommer även fortsättningsvis att hanteras av kommunerna, vilket innebär att båtklubbarna kan komma att behandlas olika även om de verkar i samma vattenområde, säger Carl Rönnow.

Viktiga åtgärder att följa

Till metoderna följer en lista över nödvändiga åtgärder (se nedan).

– En förutsättning för att de rekommenderade metoderna ska vara säkra för den som utför saneringen och för miljön är att alla åtgärderna följs noggrant, säger Lina Petersson.

Den nya rekommendationen bygger på en studie av Research institutes of Sweden (RISE), som Transportstyrelsen har låtit ta fram. Vid en färgsanering som utförs på rätt sätt kan mer än 98 procent av färgpartiklar och biocider samlas in och omhändertas, visar mätningar i studien. Bakom rekommendationen står förutom Transportstyrelsen även Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, miljöförvaltningen i Stockholms stad och Statens geotekniska institut. Även Kemikalieinspektionen och Arbetsmiljöverket har bidragit i arbetet.

Åtgärder vid sanering av bottenfärg

  • marken under båten täcks.
  • vind- och regnskyddad miljö skapas runt båten.
  • miljö med undertryck skapas vid blästring.
  • personlig skyddsutrustning används.
  • färgdamm, färgrester, blästermedia och annat material som kommit i kontakt med färgrester och damm samlas upp och hanteras som farligt avfall.
  • farligt avfall hanteras på rätt sätt och lämnas till godkänd avfallsmottagare.
  • människor och djur i omgivningen skyddas.

Transportstyrelsen rekommenderar slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra och gelbehandling med skrapa för sanering av bottenfärg. Foto: Anna Kassander/Transportstyrelsen.

Källa: Transportstyrelsen.

Svenska Båtunionen utfärdar en havstulpanvarning för hela Östersjökusten, från Skåne upp till och med Gävleborgs län. Frivilliga observatörer ser att havstulpanerna har förökat sig i stor utsträckning. Det kan vara dags att kolla sin båtbotten och tvätta bort havstulpanerna som har satt sig fast på många platser längs den aktuella kuststräckan. (read more…)

Svenska Båtunionen startar nu Havstulpanvarningen 2021. Över 60 frivilliga observatörer längs med den svenska Östersjökusten rapporterar när havstulpanerna börjar sätta sig och när ett SMS skickas ut är det dags att tvätta båtens botten. (read more…)

Bättre miljöinformation i sjökorten, satsning på modern teknik och en aktiv kommunal planering för båtlivet. Det är tre åtgärder som på olika sätt kan bidra till att skapa förutsättningar för ett mer hållbart båtliv. Det framhåller Svenska Båtunionen i sitt remissvar till miljödepartementet som svar på Miljömålsberedningens förslag. (read more…)

Båtstölder är ett växande samhällsproblem och varje år stjäls båtar och båtmotorer för över 300 miljoner kronor. Trots den negativa utvecklingen saknas tillräckligt med konkreta åtgärder för att komma till rätta med problematiken. Nu går ledande aktörer i försäkringsbranschen samman med Team Marin och lanserar Hamntillsyn för ökad trygghet i småbåtshamnar över hela landet. (read more…)

Tillsammans med den kände journalisten och dokumentärfilmaren Folke Rydén har Svenska Båtunionen tagit fram fyra kortfilmer om allemansrätten. (read more…)

85 procent av dem som anträffas omkomna genom drunkning i samband med fritidsbåtsolyckor saknar flytväst. 80 procent är män på 50–90 år och de flesta drunkningsolyckorna inträffar i insjö och med mindre fritidsbåtar. (read more…)

Svenska Båtunionen (SBU) lanserar en ny version av sajten Båtmiljö.se med handfasta miljötips direkt till Båtägaren. (read more…)

Regeringen lägger idag 29 april fram sin omdiskuterade proposition om förarbevis för vattenskoter. Svenska Båtunionen har från början varit positiva till ett utbildnings- och behörighetskrav för snabba båtar, men regeringens förslag har dels sinkat införandet, dels avviker det från utbildningssystemet som sedan 1985 finns för fritidsbåtar. (read more…)

Båtförsäljningen slår rekord och nya människor hittar ut på sjön. För alla på sjön är miljö och hållbarhet viktigt, därför lanserar nu Svenska Båtunionen en ny version av sajten Båtmiljö.se med handfasta miljötips direkt till Båtägaren. (read more…)

Nu har nomineringen till Svenska Båtunionens miljöpris 2022 öppnat. Såväl enskilda personer som företag, föreningar eller organisationer i Sverige kan nomineras. (read more…)

Den ideella föreningen Divers Against Ghost Nets får Svenska Båtunionens Miljöpris för sin insats att rena haven från spöknät och annat skräp. (read more…)

I år har vi många nya båtägare och nu inför sjösättningen är det ett bra tillfälle att lära sig mer om hur man kan minska sin miljöpåverkan till sjöss och på land. Det kan handla om att lära sig eco-driving, möjligheten att byta från bensin till alkylatbensin men också att inte skräpa ner i våra fina farvatten. Matnyttiga tips om hur båtägare kan minska sin miljöpåverkan finns på Svenska Båtunionens hemsida och på båtmiljö.se. (read more…)

Båtlivsundersökning som Transportstyrelsens släpper idag, den 16 mars, bekräftar den ökning av antalet medlemmar i svenska båtklubbar som har skett under 2020. Svenska Båtunionens över 900 medlemsklubbar har växt med tillsammans drygt 5000 medlemmar, till sammanlagt 180 000 medlemmar. Bilden är samstämmig genom hela båtlivet och visar att fler vill vara till sjöss, en återhämtning av antalet fritidsbåtar i landet och ökad försäljning av både nya och begagnade båtar. (read more…)

Båtsäsongen 2021 närmar sig med stormsteg trots att alla större båtmässor är inställda. Hur smittorisker och restriktioner kommer att se ut vet ingen. Tredje vågen har nämnts medan andra gläds åt att de flesta borde vara vaccinerade då.

Sommaren 2020, när alla flyg söderut var inställda, blev just tillgången till en egen fritidsbåt att semestra i, räddningen för många familjer. Dessutom valde många nya båtägare, kanske i brist på annat, att också testa båtlivet, vilket även har märkts i vår medlemsstatistik.

Årets båtsäsong lär bli lika intensiv på grund av osäkerhet om restriktioner och nu okända regler för resor utomlands. Intresset konfirmeras även av många båtbyggare, som har svårt att producera i takt med alla gjorda beställningar inför sommaren.

Några ”70-kronor” har hört av sig. Dam- och herrkronorna är ju välkända i hockeysammanhang och 70+ är numera benämningen på en grupp äldre pensionärer. Nära till hands att då benämna våra betalande båtägare som ”70-kronorna”. De vill ha information om vad båtförbundet gjort med avgifterna 2020 och vad som händer i år. Spontant är det ett tillfälle för alla förbund att informera om både aktiviteter och ekonomi i år.

Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) nyttjade tidningen Båtliv i nr 6 2020 för att sprida ett eget nyhetsbrev till sina båtklubbar och dess medlemmar och stod för alla extrakostnader. Utfallet har enligt Bertil Sjöholm, ordförande i SMBF, blivit så bra att förbundet vill fortsätta att informera på detta sätt och andra båtförbund har liknande funderingar. Kontakt måste dock alltid tas med redaktionskommittén i god för att kontrollera produktionsförutsättningar m m.

Båtriksdagen, som normalt genomförs live med pompa och ståt, sker även år via länk där alla kan se och tala men inte känna på varandra. Tio förbundsmotioner har skickats in och handlar bland annat om att information via protokoll och möten ska bli mer lättillgänglig för förbunden, att det tillsätts en organisationskommitté som tar hand om stadge- och organisationsfrågor så att förbunden kan ägna sig åt våra viktiga båtlivsfrågor. Även kommittéarbetet måste synliggöras för förbunden och en riktigt utmanande motion vill ta fram en ny debiteringsmodell för våra avgifter. Det ska bli spännande att följa dessa debatter.

Frågan om båtregister har lurat i vassen en tid men är nu aviserad i en miljörapport. Tidigare har både polis, Transporstyrelsen, Larmtjänst och miljöföreträdare påtalat behovet. Det kan vara en idé att Svenska Båtunionen (SBU) redan nu gör en egen genomlysning av frågan och sammanställer både fördelar och nackdelar. SBU har medverkat i tidigare utredningar i samma fråga och det finns fortfarande kunniga båtmänniskor från tidigare statliga utredningar som är beredda att hjälpa till. Glöm inte att även båtförbunden vill medverka i dessa processer.

Ett nytt år med nya förväntningar och möjligheter. Varför inte smörja upp en naturlig informationskanal mellan förbund och styrelse med kansli där även båtklubben kan haka på. Enkla och smarta rutiner, informera uppåt och neråt, hellre för ofta än för sällan, fråga vad man tycker i olika frågor, berätta om bra aktiviteter, tyck själv till i olika båtlivsfrågor och hjälp varandra. Det mesta handlar ju om frågor som inte behöver behandlas på en Båtriksdag och information innebär också ett ökat medinflytande.

Tidningen Båtliv i all ära men i mina kontakter med väldigt många läsare/funktionärer är just utebliven information uppifrån (förbund och styrelse) den absolut vanligaste klagokommentaren men intresset att informera uppåt lär heller inte vara så stort.

Lycka till med stundande sjösättningsförberedelser!

Enligt regeringens förslag blir det dyrt för den som ska ta förarbevis för vattenskoter, svårt att hitta utbildare samtidigt som en stor del av befolkningen riskerar att stängas ute från båtlivet. Dessutom ska det inte gälla alla snabba båtar utan endast vattenskoter varför sjösäkerheten påverkas endast marginellt. Det slår Svenska Båtunionen fast i det remissvar om förarbevis för vattenskoter som 3 februari 2020 skickas till regeringen. (read more…)

Flera positiva förslag som berör fritidsbåtslivet ingår i det förslag som Miljömålsberedningen la 15 januari. Över 100 åtgärdsförslag som vittnar om en vilja att ta ett omtag på havsmiljöpolitiken och hitta lösningar för att uppnå de svenska miljökvalitetsmålen och mål 14 i Agenda 2030. (read more…)

Det är hög tid att nominera din favoritbåtklubb till ”Årets Båtklubb”. Tidningen Båtliv utser den vinnande båtklubben, som presenteras under våren 2021.  Klubben får en prestigefylld utmärkelse och båttillbehör värda över 100 000 kr! (read more…)

Bra att regeringen lyssnar på oss båtorganisationer och inför båtkörkort redan till sommaren för vattenskotrar. Men dåligt att regeringen fortfarande vägrar ta helhetsgrepp på sjösäkerheten och få bort all buskörning på sjön, oavsett farkost. Vi vill ju ha obligatoriskt förarintyg för alla, det är så vi förbättrar sjösäkerheten och skapar ordning och reda på sjön. (read more…)

Regeringen föreslår att Tullverket får utökade möjligheter att stoppa stöldgods. Detta efter påtryckningar inte minst från Svenska Båtunionen och båtbranschen, som ser hur stora mängder av utombordsmotorer försvinner utomlands. (read more…)

Gästande båtar i Sveriges gästhamnar/destinationer uteblev, branschorganisationen kräver nu att stödinsatser även ska omfatta dessa verksamheter inom Svenskt näringsliv. Besöksnäringen är idag en viktig basnäring i Sverige. Tyvärr visar statistiken att 79% av gästhamnarna redovisar en minskning i antalet besökande båtar. (read more…)

Carl Rönnow heter SBU:s nya sakkunnige i miljöfrågor. Han började sin tjänst i augusti. (read more…)

Svenska Båtunionen (SBU) går ut med en havstulpanvarning för hela Östersjökusten, från Skåne upp till och med Gävleborgs län. (read more…)

Svenska Båtunionen ut med en havstulpanvarning för Kalmar, Blekinge och Skåne län. Därmed kan det kan vara dags att se över och eventuellt tvätta sin båt. Lokala skillnader kan förekomma. (read more…)

Den pågående Coronapandemin har gjort att många svenskar vill fira semestern i Sverige och helst i hemtrakterna. En positiv utveckling i sig att svenskarna vill upptäcka vårt lands fina möjligheter till upplevelser, både på land o till sjöss. Det har inneburit att intresset för att få komma ut på sjön i en egen båt för första gången är stort, men man kanske saknar kunskap om sjösäkerheten, vilket kan skapa problem. (read more…)

1 2 3 22