Det var länge sedan som jag har haft en sådan fin sommar både med båtutflykter och andra utomhusaktiviteter i Sverige. Vår planerade båtsemester i Roslagens skärgård blev en fullständig succé både med ett underbart väder och båtutflykter till denna fantastiska skärgård med naturhamnar och skärgårdsrestauranger.

Årets båtsäsong har inneburet många båtar på sjön inklusive vattenskotrar. På grund av att det varit en hel del buskörningar och ett antal olyckor med vattenskotrar så har det uppkommit en debatt om att införa båtkörkort för vattenskotrar.

Svenska Båtunionen tycker tillsammans med andra båtorganisationer att det eventuella körkortet eller förarbeviset skall gälla för alla snabba vattenfarkoster som kan köras fortare än 35 knop.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har nyligen uttalat att han är beredd att driva frågan om förarbevis för vattenskotrar. Svenska Båtunionen har muntligen framfört till honom att de bör gälla för alla båtar som kan framföras i 35 knop och mer.

Under sommaren har miljökommittén fått en ny ordförande, nämligen Sören Löfgren. Dessutom har vi anställt en sakkunnig i miljöfrågor, Carl Rönnow. Carl har tidigare jobbat som sakkunnig inom miljöfrågor i en kommun i Stockholmsområdet. Läs mer om honom i separat intervju i den här tidningen.

Svenska Båtunionens styrelse har kallat till en extra Båtriksdag 23 september 2020. Mötet kommer att hållas digitalt, med tanke på Coronapandemin så räknar jag inte med att vi kan hålla några fysiska möten under hela 2020. Jag hoppas att läget förbättras under 2021 så att vi kan träffas fysiskt och hålla ”normala” möten, jag saknar det mycket att inte kunna träffa er i olika sammanhang.

Hur kommer Coronapandemin påverka vår organisation och för all del hela vårt samhälle på kort sikt och framför allt på lång sikt? Min uppfattning är att några fysiska möten inte kan eller får hållas först och främst i år, men jag rädd för att första delen av år 2021 också kommer ha sina begränsningar.

Det som oroar mig mest är osäkerheten när Coronapandemin är över. Kortsiktigt har kanske pandemin delvis varit positivt för båtlivet, fler sålda båtar och fler båtägare har semestrat i Sverige. Dessutom kan man hoppas att de nya båtägarna ansluter sig till våra båtklubbar. På längre sikt är jag mer osäker på båtlivets utveckling med tanke på myndigheternas nya restriktioner och eventuella nya avgifter för båtägarna.

I vår egen organisation ser jag också svårigheter att få människor att engagera sig i styrelser och kommittéer. Sedan har ju allt för många båtägare blivit drabbade av stölder de senaste åren.

Jag har, som ni säkert känner till, uppvaktat regeringskansliet för att få till stånd olika åtgärder för att stoppa stölderna. Jag har ständigt kontakt med regeringskansliet och jag förutsätter att åtgärder kommer att sättas in inom den närmsta tiden. Jag kan lova er att jag inte kommer att ge mig förrän regeringen har åtgärdat de brister som finns idag.

Vår styrelse och kansli jobbar för tillfället med olika frågor kring miljön, utveckling av vårt administrationssystem (BAS) samt organisationsfrågor. Med två nya tjänster på kansliet, Carl Zeidlitz som jobbar med bland annat med kommunikationsfrågor och Carl Rönnow som kommer främst att arbeta med miljöfrågor, så jag räknar med att kansliet kommer att kunna leverera ännu större mervärde till Båtförbunden och Båtklubbarna.

Passa gärna på att besöka vår nya uppdaterade hemsida som har mycket information och matnyttiga båtlivstips!

Håll ut och håll avstånd och förhoppningsvis med en fin avslutning på sommaren så hoppas jag att vi snart kan ses!

Christer Eriksson
Ordförande Svenska Båtunionen

Jag ser fram emot årets båtsäsong mer än vanligt. Detta efter en försäsong med påbud och olika rekommendationer som begränsar allas beteenden.

Statsministerns senaste rekommendation är att vi kan röra oss lite mer, såsom bilresor som motsvarar en till två timmar ifrån hemorten under vissa förutsättningar. Kan denna rekommendation också påverka vårt båtliv i sommar? Jag har själv planerat vår båtsemester i Norrtäljes skärgård tillsammans med vår sons familj, eftersom Danmark och Tyskland inte tillåter oss att komma till deras hamnar.

I Domstens Båtklubb, som är min hemmaklubb, har vi sedvanligt haft städdag i maj med många entusiastiska deltagare. Vi har installerat en förenklad spolplatta. Det är U-formade betongplattor som är infällda i befintlig asfaltbeläggning och som har lutning ned mot tre seriekopplade brunnar. De rymmer 1 200 liter vardera och innehåller olika slag av galler och reningsfilter. Den sista brunnen har därefter utlopp till hamnbassängen.

I år hade vi inget årsmöte samma dag som brukligt utan vi har som många andra klubbar skjutit upp mötet till hösten. Båtklubben fyller 50 år och då vi hade tänkt fira detta med olika arrangemang, bland annat föreläsningar och utbildningar samt grillfester under sommaren. Tyvärr har detta också tvingats flyttats till hösten i förhoppning om att smittorisken av Corona har minskat.

Efter en inställd Båtriksdag och en inställd båtutflykt med riksdagspolitiker försöker styrelsen i Svenska Båtunionen hitta nya vägar för att ha en så normal verksamhet som möjligt. Vi utvärderade till exempel om vi kunde hålla en Båtriksdag i maj digitalt, men efter att ett antal Båtförbund motsatt sig detta på grund av att det varför sent på säsongen och att man inte litade på att det skulle fungera tekniskt, avslog vi detta.

Nu följer vi utvecklingen av coronaviruset och hoppas att det blir möjligt att hålla någon form av Båtriksdag i höst och eventuellt tillsammans med vårt Unionsråd. Under tiden har vi våra styrelsemöten digitalt varannan vecka. Vår verksamhetsplan som skickades ut till den planerade Båtriksdagen arbetar vi för närvarande efter. Vid vår ordförandekonferens 1 mars i år fick styrelsen också olika synpunkter och förslag till hur vår verksamhet skall utformas i framtiden.

Miljöfrågorna kommer alltmer att bli de stora frågorna framöver. Många kommunala miljökontor har på senaste tiden krävt in åtgärdsplaner och upprättande av egenkontrollplaner från båtklubbar runt om i Sverige. Detta kommer innebära stora resurser och höga kostnader för båtklubbarna.

Svenska Båtunionen och andra organisationer samt företag som sysslar med båtar och båtliv måste tillsammans hjälpas åt att lösa de problem som kommer ut av kommunernas större och större krav på oss båtägare och båtklubbar.

Kommer svenskt båtliv förändras efter den senaste tidens samhällsproblem som har uppträtt efter Coronas framfart i hela världen? Kortsiktigt har försäljningen av båtar ökat och intresset för båtlivet har också ökat.

Jag är inte helt säker på att detta kortsiktiga trendbrott kommer att hålla med tanke på att vi har en relativt hög ålder på båtägarna. Dessutom har de flesta av oss fler aktiviteter samtidigt som de nya kraven på båtklubbarna som myndigheterna ställer gör det svårare för var och en. Vi har även vissa problem att rekrytera ideellt engagerande människor till våra styrelser och kommittéer. Därför är det mycket viktigt för Svenska Båtunionen tillsammans med andra båtorganisationer belyser hur mycket positivt man kan få ut av båtlivet och för att få fler intresserade att engageras sig i båtklubbar.

Till sist vill jag gärna framhålla att mina ambitioner för framtiden är att se till att vi får en så ren och bra miljö i våra hamnar och på sjön som möjligt så att vi kan överlämna detta med stolthet till vår barn och barnbarn. Jag vill dessutom se till att Svenska Båtunionen samarbetar ännu mer med alla som är berörda av svenskt båtliv, våra medlemmar, kommuner och myndigheter samt andra båtorganisationer.

Med förhoppning om ett bra väder och att vi snart kommer ut från vår karantän, vill jag önska er en härlig båtsommar.

Christer Eriksson
Ordförande Svenska Båtunionen

Efter ett år som ordförande för Svenska Båtunionen (SBU) kan jag konstatera att väldigt mycket inte blev som jag hade trott.

Jag fick en flygande start med en stark och positiv respons sedan SBU på allvar engagerat sig i debatten om båtmotorstölderna. Efter en uppmärksammad debattartikel fick vi direktkontakt med inrikesminister Mikael Damberg (S). Jag träffade honom på hans kontor, han lyssnade på våra argument och lovade att vi skulle få se en förändring. Det här arbetet kommer att ge resultat på sikt även om politikens kvarnar maler långsamt.

SBU med sina över 175 000 medlemmar i hela organisationen är en stabil främjandeorganisation för landets båtklubbar med mycket långsiktiga mål. Unionens arbete märks inte alltid så tydligt, men du kan vara säker på att vi alltid arbetar för båtägarnas bästa.

Det finns många olika områden där debatten går hög. Den så kallade promillelagen har åter hamnat i fokus efter en statlig utredning. En del verkar tro att SBU har ändrat inställning i frågan. Tillsammans med Svenska Kryssarklubben har vi uppmärksammat utredningen på rättsfall där tillämpningen av lagen på ett olyckligt sätt har satt enskilda personer i kläm när de har försökt att göra rätt och vi har uppmanat utredaren att ta hänsyn till detta i sitt arbete.

Det är otillfredsställande att utredningen inte har försökt att gå på djupet med sitt uppdrag att utreda helheten kring sjösäkerhetsfrågorna kopplat till alkohollagstiftningen på sjön eller levererar en adekvat bild av situationen i våra grannländer. Denna kritik hade vi kunnat vara ännu tydligare med i vårt remissvar. Det finns dock ett stöd bland båtägare för den befintliga lagen även om inte alla SBU:s medlemmar tycker likadant.

Coronaviruset påverkar även båtlivet. Sommaren kommer troligen att bli intensiv med mycket segling och båtåkande runt hela landet. I Norge har myndigheterna flaggat för vissa restriktioner i gästhamnar, men i Sverige har vi inte hört något sådant. Med en fortsatt försiktighet i hamnar och sociala kontakter kan vi få se ett bra båtliv, något som är positivt för hela samhället.

En annan konsekvens av viruset är att årets Båtriksdag (SBU:s årsmöte) i april ställdes in. Båtriksdagen hålls troligen i höst.

Miljöarbetet har stått i centrum för SBU i flera årtionden. Som ni kunde läsa i förra numret av Båtliv ökar kraven på sanering av båtklubbarnas uppställningsplatser. Detta kan bli en stor fråga de närmaste åren, men hittills vet vi inte tillräckligt för att uttala oss säkert.

Även vad du och jag som enskilda båtägare gör påverkar båtlivets miljö. Vårt handlande är betydelsefullt och för barn och barnbarn är vi förebilder med ansvar.

Jag hoppas att vi alla när våren äntligen har kommit kan sysselsätta oss med förberedelser för båtsäsongen. Håll er friska och hoppas att vi ses snart!

Christer Eriksson
Ordförande Svenska Båtunionen

Mitt hittills största och mest omdiskuterade beslut som ordförande i Svenska Båtunionen var när vi i styrelsen tog beslutet att ställa in årets Båtriksdag i Karlstad. Den skulle ha hållits 4–5 april.

Med tanke på de risker som föreligger när man samlas i stora grupper så förelåg ingen tvekan för styrelsen att ta detta tråkiga beslut. Vi kommer att följa utvecklingen och hålla oss informerade om vad myndigheterna kommer att rekommendera.

Unionsstyrelsens uppfattning är att tidigast till hösten kan det bli möjligt att hålla möte med större antal människor. Med tanke på att vi har vårt Unionsrådsmöte i november, så kanske det kan bli aktuellt med ett kombinerat Båtriksdagsmöte och Unionsrådsmöte. Under tiden fram till att coronaviruset släppt greppet om Sverige kommer Unionsstyrelsen hålla sina styrelsemöten på distans.

Vår Stora Båtklubbsdagen Ost på Stockholmsmässan var som tidigare år mycket uppskattad och ett stort antal båtklubbsmedlemmar deltog. Tyvärr fick Allt för sjön, Stockholms internationella båtmässa, stängas efter fem dagar på grund Coronaviruset framfart.

Den 1 mars bjöd styrelsen in samtliga förbundsordförande till ett konferensmöte i Stockholm för att diskutera framtida mål och verksamhet samt budget. Ordförandekonferensen som tidigare har funnits inför Båtriksdagen samlade 20 båtförbundsdeltagare.

Mötet blev mycket uppskattat av både SBU:s styrelse och båtförbundsdeltagarna. Jag uppskattar att samtliga på mötet var överens om SBU:s framtida inriktning och att miljöfrågorna kommer vara den enskilt största frågan för Svenska Båtunionen.

Svenska Båtunionens ekonomi är mycket god och ett stort skäl till detta är att vi som delägare i Svenska Sjö erhållit utdelningar i flera år. Vår verksamhetsplan för de kommande åren innehåller emellertid stora kostnader för bland annat en ny teknisk plattform för vårt administrationsverktyg BAS, i storleksordningen en investering på 3 Mkr.

Vid förbundsordförandemötet presenterade unionsstyrelsen verksamhetsplaner och budgetar för fem år och det framkom då att en höjning av medlemsavgiften är ofrånkomlig.

Trots coronavirusets framfart så kan jag se att båtlivet kommer att vara en de få aktiviteter i samhället som kan fortgå utan större inskränkningar. Nu när våren snart är här så kan fejning av våra båtar vara en sysselsättning som kan göra att vi inte bara har coronaviruset i våra tankar. Ha en bra vår och snart är det båtsäsong!

Christer Eriksson
Ordförande i SBU

Årets båtsäsong startade med Båtmässan i Göteborg. I år hade Svenska Båtunionen satsat mycket på vår monter. Våra olika kommittéer hade sina egna teman med bemanning av egna medlemmar. Vi hade dessutom en frågetävling för besökarna. De skulle svara på frågor om olika ämnen inom båtlivet, med chans till pris. Vår uppfattning är att vi hade betydligt fler besökare i år än tidigare år.

Eftersom vi i södra Sverige inte har haft någon vinter med snö och isbildning så börjar tankarna infinna sig om att det snart är dags för fejning av egna båten.

På mässan under lördagen hade vi den populära ”Stora Båtklubbsdagen”, i år för femte gången. Liksom tidigare år hade vi många åhörare, cirka 125 båtklubbsfunktionärer fanns på plats. Årets teman var bland annat BAS, Håll tjuvarna borta, Ansvarsfrihet, Barnkonventionen, Ungdomssatsning, Ekonomisatsning och Kan mitt båtliv rädda vår havsmiljö.

På Stora Båtklubbsdagen Väst skedde utdelning av Båtlivs pris till ”Årets Båtklubb” för tionde gången. Klubben erhöll priser till ett värde på över 100 000 kronor. 2019 års vinnare blev Karlstads Segelsällskap, som bildades redan 1884 och har 1 100 medlemmar. Juryns motivering var: ”Klubben har en bred och omfattande verksamhet, baserad på ett modernt båtliv, en relevant värdegrund och klubben är verksam hela året med kappseglingar, eskaderseglingar och paraseglingar”.

Jag vill gärna påminna samtliga båtklubbar i Svenska Båtunionen att ansöka om att bli Årets Båtklubb. Ansökningsblankett finns på en egen hemsida: www.aretsbatklubb.se

Den 1 mars 2020 har Unionsstyrelsen bjudit in ordföranden i våra samtliga båtförbund och två rikstäckande klubbar till ett samrådsmöte för att behandla budget för 2020–2021, verksamheten 2020–2025 samt medlemsavgifter och andra intäkter, överlikviditet och placeringspolicy.

I början av nästa månad är det dags för båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Jag vill påminna om att ni anmäler till våra olika seminarier och naturligtvis att komma och besöka vår monter på båtmässan.

Årets Båtriksdag kommer att äga rum i Karlstad 4–5 april.

Förhoppningsvis ses vi på Stockholmsmässan. Till dess, ha det så bra!

Christer Eriksson

Ordförande i SBU

Nu har vi kommit i kontakt med den som bör ha störst befogenhet att se till att tullen får möjlighet att stoppa utförseln av stulna båtmotorer, nämligen vår inrikesminister Mikael Damberg. Mitt besök hos honom den 29 oktober tillsammans med Båtlivs Lars-Åke Redéen blev ett steg i rätt riktning för att påverka så att vi slipper ha utländska stöldligor i Sverige. Jag har stora förhoppningar om att vi äntligen under 2020 kommer att se betydligt färre stölder. (read more…)