18 februari, 2011

Helt ny stil på Uttern – premiär i Göteborg

På båtmässan i Göteborg visades ett par helt nya modeller från Uttern, som fick stort gensvar bland besökarna. Båtarna är designade i en – för Uttern – helt ny och modern stil. Företaget har gjort omfattande intervjuer med bland andra tidigare Utternkunder för att få fram det koncept som Uttern bör ha i framtiden. Ett av de mest tydliga svaren gällde båtarnas färgsättning.

Uttern lanserade en ny image för märket på båtmässan i Göteborg. Två nya modeller visades och Uttern har för avsikt att sjösätta ytterligare sex modeller under de kommande tre åren.

De nya båtarna kombinerar skandinavisk båtbyggartradition, nutida design och funktionell enkelhet. Chefen för Brunswick´s European Boat Business Unit, Steve Coultate, förklarar Utterns märkesstrategi:

– Utterns arv går långt tillbaka i tiden. Vi ville vara rotade i den traditionen genom att bevara den skandinaviska båtdesignen och dessutom förstärka denna med modernare linjer, säger han.

Att Uttern har lyssnat på kundernas önskemål har gjort de nya modellerna med sina funktionella särdrag till ledande i sin klass. Till exempel har sittplatsernas ryggstöd fördjupats för att skapa ett säkrare och mer avskilt utrymme – ändå inkräktar detta inte på tillgängligheten eller på kapellets förvaring.

Sittplatsens utformning är extremt mångsidig och tillåter en förvandling från gemensamt middagsbord till soldäck på bara några sekunder. Båten erbjuder också enkel ombordstigning från såväl för som akter.

– Vår filosofi sträcker sig bortom ren styling – vi siktade på att ge våra kunder en båt som formats och byggts exakt efter vad de vill ha. Vi vägrade att dra en enda linje vid ritbordet innan vi mött och lyssnat till ett större antal kunder. Så först efter månader av fördjupade kundintervjuer och analyser kunde vi tillåta oss att skrida till verket, säger Steve .

På Båtmässan i Göteborg visades de helt nya modellerna D62 ( den uppseendeväckande Special Edition ) och T62.

Info: www.uttern.com