10 december, 2014

Svenska Sjö mäter kundnöjdheten och båtägarnas försäkringsbehov

I november genomförde Svenska Sjö en kundundersökning där 6 500 kunder svarade. Syftet är att löpande mäta kundnöjdheten avseende service, villkor och skadereglering. Tydligast var att hela 83% av kunderna som haft en skada under 2014 var mycket nöjda med skaderegleringen.

De kunder som haft skada var också mycket nöjda med det varv som reparerade skadan, där svarade 64 % att de var mycket nöjda. Rekommendationsvilligheten bland kunderna också hög. Hela 82 % svarade att de mycket troligen skulle rekommendera Svenska Sjö till vänner och bekanta.

– Vi har länge haft på känn att vi har nöjda kunder och nu har vi det svart på vitt vilket är oerhört glädjande säger Per Grywenz, VD för Svenska Sjö. Vi har förstås målsättningen att väldigt bra då vi som specialister inte gör annat än att jobba med båtförsäkring, man ska ha större förväntningar på oss än på andra, det är rimligt.

– Vi har en stor uppgift i att informera båtägarna om att kolla runt bland andra för att få referenser på skaderegleringskvalitet innan man väljer försäkring. Hela 75% av kunderna hade också valt oss genom rekommendation eller via tips från båtklubben vilket också är glädjande för oss då vi är medlemmarnas egen försäkring, vi är inte till för några andra.

Båtklubben är en viktig mötesplats även i framtiden. Vi kan också i svaren se att information från båtklubben läses i väldigt hög grad så även om kanske inte lika många kommer på möten som förr, så är man intresserad av vad klubben har att säga.

Svenska Sjö frågade även vad kunderna önskar lägga till i försäkringen. – Något som vi verkligen hörsammar och kommer att ta med i erbjudandet inför säsongen 2015, säger Per Grywenz.

Parallellt med kundundersökningen genomförde också Svenska Sjö en större intervjuundersökning bland Sveriges båtägare med frågor om hur man ser på sin båtförsäkring och hur och varför man beslutar sig för just den försäkring man har. Här framkom bland annat att cirka 1/3 av båtägarna valt ett renodlat båtförsäkringsbolag, 1/3 hade valt att försäkra genom hemförsäkringen, men också att 1/3 valt att inte försäkra båten.

– Det är en sak om båten är gammal och inte värd så mycket, men man ska inte glömma ansvarsförsäkringen som täcker skador på annan person eller egendom, båtklubbarna kräver också att båten är försäkrad, avslutar Per.