29 maj, 2025

Volvo Penta presenterar eldriven IPS-lösning

Volvo Penta presenterar ett nytt program med eldrivna IPS-aggregat. De bygger på den mycket beprövade IPS-plattformen och är en del av Göteborgsföretagets väg mot nollutsläpp.

Volvo Penta har presenterat en helt ny IPS-plattform med eldrift. Den helelektriska IPS-lösningen, som ursprungligen utvecklades för den kommersiella marinsektorn med bland annat båtar för vindfarmer, bygger på de hybridelektriska lösningar som introducerades 2024.

I den nya, helelektriska varianten är elmotorn direktkopplad till Volvo Pentas IPS-drivlina. Plattformen erbjuds för dubbla, trippel- eller fyrdubbla motorkonfigurationer och öppnar därmed för en rad olika båtar. De får även övriga fördelar med Volvo Pentas IPS-system, till exempel elektronisk fartygskontroll (EVC), framåtriktad framdrivning och mycket god manövrerbarhet.

Volvo Penta ska lansera sin helt elektriska IPS900E med början under fjärde kvartalet 2025.

– Vi har byggt upp stark expertis baserad på 20 års drift över 40 000 Volvo Penta IPS-drivlinor som är i drift, säger Volvo Pentas vd, Anna Müller.

– Vårt mål med den här nya serien är att leverera en plug-and-play-lösning för elektrisk framdrivning, som behåller det unika i vår kärnkompetens, men också är utformad för att skalas upp tillsammans med tredjepartsintegrerare.

IPS900E (upp till 515 kW) lanseras under fjärde kvartalet 2025. Därefter följer en IPS650E (upp till 374 kW) medan målet är att elektrifiera alla fem drivlinor i Volvo Pentas IPS-serie, med effekter från 220 kW till 1,1 MW per drivlina – upp till 4,5 MW för quadinstallationer.