Venedigs båtmässa – den sjätte i ordningen – bjöd på 300 båtar och ett 15-tal världspremiärer under tiden 29 maj – 2 juni. Hållbarhet var ett tydligt tema även i år.
Båtmässan i klassiska Arsenales hamn i Venedig har tidigare år lyft fram elbåtar och olika lösningar för hållbarhet inom båtlivet. Det som visades var elektriska system och hybridframdrivning för båtar på 6–50 m.
I år var det inget sådant tema, men tillsammans med Venedigs stad och ett antal företag visades två varianter av de typiska Vaporetto-båtarna (Vaporetto betyder ungefär ”lilla ångbåten”).
Ett 60-tal Vaporetto plus lika många snarlika båtar fungerar som kollektivtrafik i denna stad byggd direkt på vattnet. De susar fram med en rejäl dieselrök efter sig. De två båtar som visades på mässan hade därför försetts med hybriddrift i form av FTP (Iveco) dieselmotorer och backslag samt elmotorer från ZF. Vi fick inte se någon provkörning, men tekniken bör passa bra i den här staden med sina extremt många båtar och färjor.
Venedig som stad är en av världens mest välkända. I staden finns det historiska Arsenale-området, som i många år var både varv och hamn för Venedigs flotta som utrustades här. Fram till för ett tiotal år sedan var området skräpigt som ett skrotupplag, men nu har det renoverats på ett fint sätt. De stora verkstadshangarerna ger en häftig inramning till den före detta militärhamnen där cirka 300 båtar visas i sjön. Totalt fanns 270 utställare på plats.
Två svenska utställare var dels X-Shore med sina helt elektriska båtar, dels Nimbus Boats som visade ett tiotal båtar.
Arsenale-området med sina historiska lokaler och stora hamn.
Vaporetto med parallell hybrid, det vill säga två dieselmotorer och två elmotorer. Båten har 80 kWh batteribank i första versionen. Dieselmotorn är en FTP 6,7 liters sexcylindrig med ZF backslag. Alla delar är standard så att de lätt kan bytas ut och servas. Även en Vaporetto med seriehybrid visades.
Nimbus Boats passade på att spela in reklamfilm på Venedigs kanaler.
AB 100 är inte smidig men rymlig och bekväm. Det är en väldig plattform på 30,5×6,80 m och 92 ton. Motorerna är 3 x MAN V132 à 1 970 hk.
Italienska San Lorenzo har varit mycket framgångsrika med sina större yachter de senaste åren tack vare innovativ design och ny teknik. SL 78 är på 24,64 x 5,74 m och är försedd med 2 x MAN D2862 LE à 1 800 hk.
Dracan 42 byggs på samma varv i Polen som även bygger bland andra Windy, Askeladden och Nimbus. Det är en katamaran på 12,60×4,85 m och 10 800 kg utrustad med 2 x 400 hk motorer.
Pardo Endurance 60 är en bekväm långfärdsbåt med hög komfort. Den är på 18,08×5,12 m och väger 33 200 kg. Motorerna är 2 x Volvo Penta IPS 700 (550 hk) eller 2 x Volvo Penta IPS 800 (600 hk).
En modern daycruiser för Medelhavet är denna W43 från polska Wisznieski Yachts. Den är på 13,85×3,72 m och väger 8 800 kg. Utombordarna är standard 2 x 400 hk med 3 x 300 hk som alternativ.
De Antonio D29 var en av de mindre båtarna på mässan med sina 7,89×3,02 m och 2 600 kg. Motor singel 350 hk till 2 x 200 hk.
Colombo 25 super indios var en av mässans båtar med helt elektrisk drivlina. Båten är på 7,39×2,43 m och väger 1 940 kg. Elmotorn kommer från MASE och är på 1 x 35 kW alternativt 2 x 35 kW.
Denna läckra daycruiser från 1936 konstruerades av John Faul med varv i Schweiz och är på 23 fot (6,9 m). Motorn är en Boesch Crusader V8 på 210 hk. Från början satt det en sexcylindrig Kermath ”Sea Queen” på 105 hk i henne.
Klassisk segelbåt à la skärgårdskryssare. Båten deltog inte i mässan, men hade passat bra för den som vill glida runt på Venedigs kanaler.
Arsenalehamnen i Venedig har anor tillbaka till stadens storhetstid.