Under våren har Sjöfartsverket mottagit ett flertal rapporter om gps-störningar*. Den senaste tiden har störningarna intensifierats och Sjöfartsverket uppmanar därför till ökad medvetenhet och tipsar om hur man kan hålla sig säkrare till sjöss.
Pressmeddelande:
Många fritidsbåtsägare navigerar med hjälp av digitala sjökortssystem med sjökortsplotter och applikationer till läsplattor eller smarta telefoner. För att de digitala hjälpmedlen ska fungera behövs en exakt position som fastställs med hjälp av satelliter.
Sjöfartsverket har fått många rapporter om att signalerna påverkas av störningar i en utsträckning som gör att man inte kan vara säker på att systemets position är korrekta. Sedan i maj har Sjöfartsverket därför varnat sjöfarten via navigationsvarningar om GPS-störningar som nu gäller för större delen av Östersjön.
Sjöfartsverket uppmanar den som beger sig ut till sjöss att vara extra uppmärksam. Ökad medvetenhet ger ökad sjösäkerhet.
Sjöfartsverkets tips för säker navigering:
- Ha alltid alternativa metoder för att bestämma din position och förlita dig inte enbart på positionen i ditt elektroniska sjökort. Använd till exempel passageavstånd med radar om det finns ombord eller visuell bestämning med hjälp av bäringar till sjömärken.
- Se till att ha ett uppdaterat papperssjökort ombord.
- Följ aktuella navigationsvarningar via VHF-radio eller Sjöfartsverkets webb.
Fakta
GPS är egentligen namnet på ett specifikt satellitnavigeringssystem. Det korrekta samlingsnamnet är GNSS (Global Navigation Satellite System). Vi använder ändå GPS här eftersom det är ett mer etablerat begrepp för allmänheten.
Jamming – En störsändare blockerar GNSS-signalen medvetet. Detta är vanligt i militära sammanhang för att hindra spårning och försvåra navigering.
Spoofing – Här manipuleras GNSS-signalerna så att mottagaren får en felaktig position. Detta kan få allvarliga konsekvenser eftersom systemet luras att acceptera felaktig information.
Naturliga störningar – Exempelvis solstormar, väderförhållanden eller geografiska hinder. Dessa kan påverka de svaga signalerna från satelliterna och systemet kan visa fel eller ingen position.
Källa och foto: Sjöfartsverket.