Region Stockholms planerade teknikhus på Långholmen hotar att slå undan benen för en av Sveriges mest levande kulturmiljöer. Det menar Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) – den nationellt samordnande organisationen för brukande och bevarande av det flytande kulturarvet, såväl det materiella som det immateriella. I ett yttrande riktar förbundet skarp kritik mot placeringen av en teknikbyggnad för den nya tunnelbanan på Långholmen och vid Heleneborgs Båtklubb – en verksamhet som sedan 1919 bevarar, vårdar och använder träbåtar med kulturhistoriskt värde.
– Heleneborgs Båtklubb är ett levande museum och en unik miljö där traditionella hantverk hålls vid liv. Ett teknikhus på denna plats vore ett irreparabelt ingrepp i vårt flytande kulturarv, säger Dan Thorell, ordförande i Båthistoriska Riksförbundet.
BHRF menar att förslaget är illa underbyggt och ignorerar både Unescos konvention om immateriellt kulturarv och grundläggande principer i förvaltningslagen. Klubben är hem för flera k-märkta träbåtar och använder hantverkstekniker som den skandinaviska klinkbåtstekniken – upptagen på Unescos lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Ändå saknas tydliga konsekvensanalyser i planunderlaget.
– Det är fullt möjligt att kombinera modern infrastruktur med bevarandet av levande kulturmiljöer – men då måste man först förstå deras värde. Det saknas i nuläget, säger Axel Wenblad, vice ordförande i BHRF.
Yttrandet har skickats till Region Stockholm och bifogas här i sin helhet.
BHRF uppmanar Region Stockholm att ta fram ett bredare beslutsunderlag, inkludera sakkunniga kulturarvsmyndigheter som Riksantikvarieämbetet, och att utreda alternativa lösningar. Förbundet anser också att Stockholms stad bör ta ett tydligare ansvar för att värna denna unika del av stadens identitet.
Foto: Martin Prieto Beaulieu.