Sjöhistoriska k-märker sommaren 2025 fiskebåtarna Dolly och Clipton samt varpbåten Lelång.
Pressmeddelande:
– De k-märkta fartygen ger oss en konkret förståelse för en annan tid. Många av de här fartygen har förändrats så lite genom åren att de nu har stora pedagogiska värden men också genuina upplevelsevärden, menar Karolina Matts, intendent på Sjöhistoriska museet.
Runtom i Sverige finns ett hundratal fartyg och båtar som varit högst delaktiga i Sveriges historia. Fartyg som transporterat mat och byggmaterial eller passagerare, båtar byggda för att bogsera och varpa timmer till sågverk och pappersbruk och olika slags fiskefartyg som är byggda och anpassade för olika fiskemetoder. Det här är fartyg som Sjöhistoriska museet kan k-märka.
– Varje år k-märker vi på Sjöhistoriska både fartyg och fritidsbåtar av kulturhistoriskt värde med syfte att uppmärksamma historiskt värdefulla fartyg och båtar som fortfarande är i bruk, säger Karolina Matts och fortsätter:
– K-märkningen är frivillig och det är ägaren till fartygen som ansöker om att få sin båt eller fartyg k-märkt.
Av de tre fartyg som Sjöhistoriska k-märker sommaren 2025 är två fiskebåtar. De här två skiljer sig en hel del åt. Fiskebåten Dolly är byggd redan år 1916 på Fridhems varv i Lysekil. Fartyget representerar en tidig fiskebåt, hon är 15 meter lång och har en så kallad enepinnad bordläggning med ek på furuspant. Enepinnarna används istället för spikar för att fästa borden vid spanten. Dolly har en Skandia tändkulemotor och har haft hela sin aktiva fiskeperiod runt Gravarne, Hyppeln och Smögen på Västkusten.
Den andra fiskebåten som k-märks i år är på sätt och vis Dollys motsats. Clipton sjösattes år 1961 och är byggd på Ringens varv i Marstrand. Clipton är 23,4 meter lång och har bordläggning i ek med furuspant, en styrhytt i nitad aluminium och var redan vid bygget utrustad med valback – ett väderskydd – på fördäck. Clipton är byggd för trålfiske och är en av de sista byggda i trä.
Under en period gick lilla Dolly och den betydligt större Clipton (då med namnet Götaland) jämte varandra i samma vatten på Västkusten. År 1967 fanns det minst 900 stycken registrerade fiskebåtar i Sverige, bland annat de två som k-märks i år. Nu finns det försvinnande få kvar i samma skick som dessa två.
– Med tanke på hur många fiskebåtar som har huggits upp de senaste tjugo åren så är det fantastiskt att vi nu har möjlighet att få k-märka både Dolly och Clipton, som representerar var sin tidsepok av 1900-talets fiske, säger Karolina Matts.
Den tredje arbetsbåten som blev k-märkt redan i höstas är varpbåten Lelång som nu finns i Strömsholms kanal i Västmanland. Lelång är levererad av Lidwall & Söner i Leksand år 1952. Lelång användes till att varpa timmer åt Västsvenska Virkesföreningen i Bengtsfors och senare för att bogsera turistflottar i Värmland. Lelång har varpspel och Säfflemotor kvar och är ett fint exempel på en arbetsbåt som varit en liten, men viktig del av Sverige transporthistoria.
Följande tre fartyg k-märks av Sjöhistoriska år 2025:
Fiskebåten Clipton (tidigare Götaland) byggdes på Ringens varv i Marstrand och sjösattes år 1961. Fartyget är 23,40 långt och 6,58 brett och är byggt med bordläggning i ek med ekspant, däck i furu samt styrhytt i nitad aluminium. Motorn är fortfarande den ursprungliga, en Lister Blackstone. Götaland var det första fartyget som lämnade Ringens varv utrustat med valback. Fartyget är byggt för trålfiske och hade till en början fiskebeteckning GG376 och hemmahamn på Öckerö. I samband med ett ägarbyte år 1969 fick fartyget sitt nuvarande namn, Clipton.
Clipton har trålat såväl i Nordsjön som i Östersjön och har varit registrerad i Göteborg, Karlskrona, Stockholm och Visby. Under en period var Clipton också cafébåt i Smögen. Clipton avregistrerades som fiskebåt år 2000. Numera är Clipton en fritidsbåt och ligger vanligtvis på Skeppsholmen i Stockholm.
Fiskebåten Dolly byggdes på Fridhems varv i Lysekil, hon sjösattes år 1916 och är byggd i ek på furuspant med enepinnad bordläggning och utanpåliggande häckroder. Dolly är knappt 15 meter lång och 5,70 meter bred. Vid sjösättningen var namnet Donny med fiskebeteckning LL 955. Första motorn var en Skandiamotor av typ 251.
Mellan åren 1920 och 1973 bytte Dolly ägare tre gånger, trots detta har fartyget har alltid varit verksamt i området runt Gravarne, Hyppeln och Smögen på Västkusten. I samband med ägarbytet år 1936 fick fartyget namnet Dolly. Sedan år 1973 är Dolly avregistrerad som fiskebåt och har använts på ett mycket varsamt vis och få förändringar synes ha skett sedan fiskebåtstiden. Både skans och lastrum är mycket varsamt hanterade och upplevs trogna sitt ursprung. Dolly ligger nu på Gullbergskajen i Göteborg.
Varpbåten Lelång, Lidwallsbygge nummer 382.
Lidwall & Söner levererade denna varpbåt till Västsvenska Virkesföreningen i Bengtsfors år 1958. Namnet Lelång kommer från en lokal sjö. Sefflemotorn är i original och har motornummer 9714 och är av typen S14 BFV. Båten är 5,70 lång och 2 meter bred. Efter tiden i virkesföreningen användes båten till att bogsera turistflottar i närheten av Charlottenberg i Värmland. Våren 2024 köptes båten av nuvarande ägare som flyttade den till Ramnäs vid Strömsholms kanal. Lelång är målad i gräsgrön kulör utvändigt och grå insida, detta torde vara originalkulörer. Det som är speciellt med just Lidwallsbåtarna är att det finns dokumenterat var varje båt såldes. Dessutom finns en grupp eldsjälar som spårar upp och håller reda på vart båtarna tar vägen än i dag.