9 oktober, 2025

Hållbarhet på ett nytt sätt med roterande vingsegel och bränsleceller

Superyachten AERA från Royal Huisman på 50 m (164 fot) totallängd är knappast något nytt alternativ för svensk skärgårdssegling. Yachten är byggd för att visa hur ny teknik kan ge ett mer hållbart båtliv.

Ett 360-graders roterande vingsegel och bränslecellsenergi är de främsta delarna som märks i denna enorma yacht. Royal Huisman har fått många lovord för att ha byggt den första hybrid-superyachten som tar ett stort steg framåt med ett koncept som använder en hel verktygslåda med banbrytande teknik för att öka effektiviteten och minska utsläppen.

2009 levererade Royal Huisman Ethereal, världens första hybrid-superyacht som kräver en bråkdel av energin hos jämförbara yachter. AERA bygger vidare på varvets lansering av Project Tidal Shift 2024, ett bygge som fokuserar på ekologiskt och miljömässigt mindre skadliga metoder. De data vi har fått gäller främst framdrift av båten, en stor del av båtars miljöpåverkan kommer från själva bygget av båten.

För att lösa miljöfrågorna kontakta Royal Huisman systerföretaget Rondal med designern Cor D. Rover och Artemis Technologies. Resultatet av deras samarbete är en helt ny typ av superyacht. Är det en supereffektiv segelbåt med automatiserade system som gör seglingen enklare eller en motoryacht som får en stor skjuts från vind för att begränsa utsläppen till nära noll? AERA är en yacht där man inte behöver välja mellan segel eller motor, man kan njuta av flexibiliteten hos båda.

Flera olika tekniklösningar är avgörande för AERA:

(1) Rondal vingsegel.

(2) Infällbart framdrivningssystem (RPS).

(3) Rondal förtöjningsvinschar.

(4) Energilagringssystem (ESS) med komprimerad vätgas, bränslecell och batterier.

(5) Rondal vattenkraftgeneratorer.

(6) Generatorer med variabel hastighet.

(7) HVO biodieseltankar.

Yachtens radikala vingsegel är kraftfullare och samtidigt mindre komplicerade, tystare och enklare att manövrera än traditionella segel, enligt varvet. Vingen, som utvecklats av Artemis Technologies, är ostagad (samma som Dynarigs på Maltese Falcon och Black Pearl och de tre rullmasterna på segelbåt I). Till skillnad från dessa yachter kommer dock AERA:s 245 m2 kvadratfot stora vingsegel från Rondal att kunna rotera 360 grader för maximala seglingsprestanda.

AERA har inga ytterligare segel och den kräver inga skot, block, rullar eller vinschar på däck. Två elmotorer, placerade runt mastpelaren inuti yachten, roterar hela vingmasten. Hydraulcylindrar styr de justerbara klaffarna längs dess bakkant för att generera lyft och vinkla masten eller fjädra den helt till ett neutralt läge.

Fakta AREA

Längd:                              50 m

Bredd:                               14,5 m

Djupgående:                    3–7 m

Design:                             Cor D. Rover Design

Konstruktion:                   Artemis Technologies

Personer:                         10 gäster + 7 besättning

Konstruktion;                   Aluminium

Info:                                   www.royalhuisman.com