I en ny studie har Kemikalieinspektionen i samarbete med RISE testat fem olika båtbottenfärger i tre olika kombinationer av salthalt och temperatur motsvarande Östersjön, Västkusten och Atlanten. Resultaten visar att ingen region kan representera en annan vad det gäller färgernas effektivitet.
Pressmeddelande:
– Det här är viktig kunskap som kan leda till rätt användning av båtbottenfärg i respektive havsområde. Det gör att vi kan minimera utsläppet av bekämpningsmedel i vattnet samtidigt som effektiviteten optimeras, säger Isak Holmerin, handläggare på Kemikalieinspektionen.
Ett mål med studien är att övereffektiva färger ska sluta användas vilket kan uppnås genom mer verklighetsbaserade bedömningar. Dagens miljöriskbedömningar görs till stor del med hjälp av matematiska modeller som inte tar hänsyn till salthalt och temperatur i vattnet.
Läckagehastigheten för koppar och zink bestämdes i laboratorium och färgens effekt mot påväxt undersöktes i fältförsök i de tre aktuella havsområdena. Studien bekräftar att läckage av koppar framför allt påverkas av salthalten i vattnet, medan temperaturen är avgörande för zinkläckage. Zink är inte ett bekämpningsmedel, men har ändå betydelse vid bedömning av miljörisker.
Studien visar också att läckagehastigheten av bekämpningsmedel har större betydelse för färgens effektivitet än halten bekämpningsmedel i färgen. Det innebär att färger behöver testas i det havsområde där de ska användas, för att mer exakta krav ska kunna ställas vid godkännande av båtbottenfärger.
– I grunden handlar det om att skydda miljön och samtidigt ge företagen tydligare och rättvisare villkor, säger Isak Holmerin.
Med resultaten från studien bidrar Kemikalieinspektionen till utvecklingen på EU-nivå. Målet är att, genom en teknisk överenskommelse och gemensamma riktlinjer, reglera hur båtbottenfärger kan bedömas på ett enhetligt sätt inom EU. Studien är gjord på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten (HaV).
Läs hela rapporten här.
Källa och foto: Kemikalieinspektionen.
Båtbottenfärger testas i havet.