Förvaltningen för utbyggnad av tunnelbanan (FUT) bekräftar att planerna på en cirka 160 m² teknikbyggnad omfattande 3 våningar på Långholmen slopas. Nya utredningar (16 oktober 2025) visar att funktionen som teknikhuset skulle fylla inte längre behövs, vilket eliminerar intrång på Långholmen och på Heleneborgs båtklubbs (HBK) varvsplan – i bruk sedan 1919.
Pressmeddelande:
– Det här är ett välkommet och logiskt besked. En teknikbyggnad mitt på Långholmen och på en fungerande varvsplan hade inneburit oåterkallelig skada. Nu kan vi äntligen lägga kraft på att utveckla HBK som det maritima kulturcentrum det faktiskt är, säger Lars Johansson, talesperson för HBK.
Bakgrunden till beskedet är att trafiknämnden i mars 2025 beviljade extra finansiering för ett modernt trafiksystem på Gul linje (Fridhemsplan–Älvsjö) med självkörande tåg och plattformsdörrar. Detta möjliggör en lösning där teknikhusets funktion kan avskaffas.
Regionens analyser visar att Gul linje kan byggas utan teknikhus på Långholmen. Det innebär:
- Mindre intrång: ingen permanent byggnad i Långholmens parkmiljö.
- Kortare byggtid
- Ökad säkerhet och kapacitet i kollektivtrafiken (självkörande tåg, plattformsdörrar).
– Beskedet visar att modern kollektivtrafik och levande kulturarv inte behöver ställas mot varandra. När den tekniska funktionen inte längre behövs minskar intrången, byggtiden och behovet av permanenta byggnader i närområdet. Det är positivt för både HBK, Långholmen och Stockholm, säger Pelle Ennerling, hamnkapten vid HBK.
Järnvägsplanen som gick ut på remiss mötte ett kompakt motstånd. Vid granskningen inkom cirka 420 yttranden, varav omkring 360 kritiska till placeringen. En medborgarkampanj samlade över 12 000 underskrifter. Även Stockholms stad har kritiserats för den samordnade samrådsprocessen i remissrundan om ändring av detaljplanen.
– Beskedet har också en tydlig bieffekt: FUT slipper nu bemöta den hårda och underliggande kritiken – och undviker en överklagandeprocess som riskerat att bli förödande för projektets tidplan, kostnad och legitimitet. Jag anar en lättnadens suck även från staden, där flera förvaltningar – Stockholms skönhetsråd och Stockholms stadsmuseum inbegripna – blivit vilseledda av FUT:s bristande underlag, och inte minst från politiker som därmed slipper ett komplicerat dilemma mitt i en valrörelse, säger Lars Johansson, talesperson för HBK.
Trots tydliga processer och instanser är förutsättningarna inte jämna. HBK, en ideell förening, drivs av frivilliga insatser och begränsade medel, medan FUT som offentlig beställare förfogar över betydande personal- och ekonomiska resurser. I praktiken blir det en asymmetrisk prövning, där civilsamhället som värnar kulturarvet bär en oproportionerligt stor börda.
– Det finns tyvärr inget kostnadsskydd för de uppkomna och faktiska kostnader som en ideell förening drabbas av i sådana här processer. Det har varit en kamp mellan David och Goliat – HBK på ena sidan och FUT – med enorma personal- och ekonomiska resurser – på den andra, säger Lars Johansson.
Sent i processen började politikerna reagera. En efter en tog de sig tid att besöka Långholmen, lära känna HBK:s omfattande verksamhet och med egna ögon se den potentiella förstörelsen på varvsplanen. Detta i kontrast till att FUT:s företrädare och experter aldrig gjorde motsvarande platsbesök och konsekvent beskrev varvsplanen som en ”uppställningsplats för båtar”, trots att den är en arbetsplats för bevarande och bruk av kulturarvet.
– Det är beklagligt att – oavsett orsaken till det plötsliga beslutet – varken politiker eller förvaltning tog chansen och medgav att HBK har lagt fram välgrundade underlag och argument, och att det starka stödet för HBK var en betydande faktor. Det inger inte förtroende inför den dialog som krävs mellan parterna vid kommande utmaningar, säger Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb.
HBK har tydliggjort under hela processen att föreningen inte motsätter sig varken tunnelbanan eller sträckningen av Gul linje – kritiken har gällt placeringen av det så kallade teknikhuset. Under två år har föreningen arbetat konstruktivt med samtliga parter för att hitta lösningar, till priset av betydande direkta kostnader och tusentals ideella timmar.
– HBK vill rikta ett varmt tack till alla inblandade – våra medlemmar, engagerade medborgare, våra systerorganisationer och inte minst de experter som bistått oss under processen. Vi vill särskilt nämna Saltsjön–Mälarens Båtförbund (SMBF) samt expertmyndigheter och organisationer som Sjöhistoriska museet, Riksantikvarieämbetet (RAÄ) och Båthistoriska Riksförbundet (BHRF), som på olika sätt har stöttat och bidragit till vårt arbete, säger Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb.
HBK vill nu rikta fokus framåt och inleda en konstruktiv dialog med Region Stockholm, Stockholms stad och stadsdelsnämnden om hur Pålsundet och Långholmen kan utvecklas i enlighet med det materiella och immateriella kulturarvet på platsen.
– Nu vill vi sitta vid samma bord och tillsammans ta fram en plan för Pålsundet och Långholmen där bevarande, bruk och utveckling går hand i hand. Skyddet för Långholmen och HBK måste stärkas i detaljplanen, och HBK bör få stöd för att vidareutvecklas som maritimt kulturcentrum, avslutar Angelica Skifferberg, ordförande i Heleneborgs båtklubb (bilden nedan).






