Frågan om tennorganiska föreningar (TOF) i färger på våra fritidsbåtar har länge varit viktig. Dessa färger är sedan 1989 förbjudna att applicera på båtar i Sverige.
Båtlivet har tagit täten och visat hur man kan slutföra arbetet som påbörjats för att avlägsna TOF från båtskroven. Det finns inom båtlivet en tydlig medvetenhet och framtida planer om hur TOF-frågan ska föras till ett slut.
Detta har primärt skett på två sätt. Dels genom skrotning av äldre båtar med TOF-färg, dels ett omfattande arbete av klubbarna avseende sanering av båtar. En stor del av detta arbete har möjliggjorts med hjälp från Svenska Båtunionen, LOVA-bidrag och ideellt arbete av båtklubbsmedlemmar. Grunden för klubbarnas arbete har varit de XRF-mätningar och skrapprover som gjorts på båtskroven för att konstatera eventuell förekomst av TOF.
Kom ihåg att i grunden är det den enskilda båtägaren som ensam är rättsligt ansvarig för sin båt, vilket omfattar att vidta åtgärder avseende båten, som exempelvis val av färg och undersökningsåtgärder. Myndigheter kan egentligen inte direkt kräva att båtklubben ska ansvara för undersökningar och mätningar på medlemmarnas båtar. Detta är prövat av länsstyrelsen i Stockholm.
Myndigheterna borde vända sig direkt gentemot båtägarna med exempelvis förelägganden om mätning och eventuellt åtgärdande av TOF-färg. Detta skulle dock vara en betydligt mer omfattande process gentemot enskilda båtägare, en god orsak att vara båtklubbarna behjälpliga istället för att ibland vara kontraproduktiva.
En båtklubb kan i demokratisk ordning på möten ta beslut hur en klubb ska utformas för medlemmarna, såväl ur miljöhänseende som i andra. Klubbens ansvar gentemot medlemmar följer då i grunden de stadgar och beslut som antas i klubben. Det kan vara att klubben inte erbjuder båtplats till båtar med viss färg, att alla båtar måste mätas eller uppvisa ett befintligt intyg samt att TOF-färg ska saneras. Båtägaren har alltid en skyldighet att följa de stadgar och anvisningar som klubben fattar.
Framgent behöver vi verkligen värna den kunskap som redan finns, bland annat i Stockholmsområdet, och se till att sprida den till de båtklubbar och båtförbund som precis påbörjat arbetet med att fasa ut TOF.
Till sist ska det nämnas att våra nationella myndigheter har tagit fram många bra vägledningar som underlättar arbetet, men det återstår ett par frågetecken för dem, i samarbete med Svenska Båtunionen, att reda ut.
För att nå målet om att fasa ut TOF från svenska fritidsbåtar så behöver det fortsättningsvis vara i harmoni mellan myndigheter, båtägare och båtklubbar – där alla tar sitt ansvar.
EBA “Is the voice of European pleasure Yachting”.
Bengt Gärde
Advokat






Hej!
Det hade varit intressant med mera detaljer runt XRF-mätningen och speciellt vilka krav som ställs för att bedöma om båten har gammal tennorganisk färg som behöver avlägsnas! En känslig XRF kommer troligen att uppmäta låga halter av de flesta metaller på en gammal flaga med bottenfärg. En XRF har också olika mätprogram, ett som oftast kallas “metallprogrammet” där alla metaller antas föreligga i metallisk form. Det fungerar bra på legeringar och rena metaller som koppar och aluminium. Sedan finns ofta ett eller flera “mineralprogram” som används för mätning på malmer. Här räknas metallerna om till oxider eller sulfider beroende av troligt ursprung. För en tennorganisk förening passar inget av de här två alternativen i och med att det är kol och väte som är motjoner. Om standardalternativen används erhålls därför ett mätfel som behöver hanteras. Därför intressant med detaljer! Speciellt om mätningen leder till omfattande arbete och eventuellt höga kostnader.
Helt rätt. Xrf är en scanning metod och är inte en standardiserad metod. Det finns många felkällor på ett gammalt skrov.
Sverige är de enda landet som hanterar frågan genom att sätta ett rekommenderat riktvärde, som kommer från Chalmersforskarna.
Det finns ingen fakta som säger att det läcker TBT från båtar med denna färg när de ligger i sjön
. Nu är det inte många båtar som har denna färg
Att vara bäst i klassen påmiljö skapar suboptimering
De tjocka skikten släcker tennsignalen
Dvs de som behöver saneras nås inte
Det finns mycket mer att säga om detta
Juristerna har bestämt