De miljöhotande oljetransporterna i Östersjön från ryska hamnar är uppenbara, men kan i nuläget fortsätta att bedrivas utan möjligheter för Östersjöländerna att ingripa. Okvalificerade besättningar, obefintliga eller oklara försäkringar och falska fartygsidentiteter försämrar sjösäkerheten märkbart.
Pressmeddelande:
I Kustbevakningens rapport Fartygstrafik över Östersjön med destination Ryssland framgår att Rysslands behov av att exportera olja och de sanktioner som riktas mot landet och landets intressen, medfört nya beteenden i sjöfarten och tillvägagångssätt för att göra fortsatta oljetransporter möjliga. Rapporten beskriver skuggflottan som trafikerar ryska oljeterminaler i Finska viken och som därmed passerar havsområden som Öresund, Stora Bält och Västerhavet.
Genom att kringgå bestämmelser om internationella fartygsregister, har en situation uppstått ombord på vissa fartyg som medför svåra umbäranden för anställda ombord. En konsekvens är att svenska vatten trafikeras av undermåliga fartyg med besättningar som lever under bristfälliga förhållanden vilket försämrar sjösäkerheten. Riskerna för olyckor och miljöpåverkan är uppenbara, men de miljöhotande transporterna kan i nuläget fortsätta att bedrivas utan konsekvens eller möjlighet för berörda stater att ingripa.
Kustbevakningen har tagit fram rapporten i syfte att öka kunskapen inom myndigheten och kunna sprida den till andra berörda intressenter. Rapporten är deskriptivt utformad och bygger i huvudsak på kunskaper från öppna källor och Kustbevakningens verksamhet.
En ny rapport från Kustbevakningen beskriver skuggflottan som trafikerar ryska oljeterminaler i Finska viken och som därmed passerar havsområden som Öresund, Stora Bält och Västerhavet.





