I sommar startar en markutredning hos Trälhavets Båtklubb i Åkersberga. Nedanstående artikel har varit införd i klubbens tidning ”Kanalen”. Texten är dock så intressant att vi återger den här med klubbens tillstånd.
Bakgrund
Enligt vårt föreläggande från Miljö- och hälsoskyddsnämnden vid Österåkers kommun ska vi senast i slutet av 2025 redovisa en utredning som visar föroreningssituationen inom varvsområdet. Utredningen ska även presentera förslag på åtgärder för att motverka riskerna för spridning till människa och miljön omkring. Riskerna får inte vara större än motsvarande risker för mark som kan användas för så kallad ”mindre känslig markanvändning”, det vill säga sådan typ av mark som exempelvis kan användas för industrier, shoppingcenter med mera.
De åtgärder som utredningen ska föreslå ska sedan vara genomförda och rapporterade till nämnden senast slutet av 2027. Det finns olika typer av åtgärder som kan vara aktuella. En åtgärd som oftast kommer på tal är att gräva upp förorenade massor och lägga dem på en godkänd deponi. Ett par andra åtgärder kan vara att binda föroreningarna på platsen eller att tvätta de förorenade massorna och lägga tillbaka de tvättade massorna. Tvättvattnet renas och renat vatten får släppas ut på platsen. Naturligtvis kan det finnas andra metoder också, det får utredningen visa vilken metod som är mest lämpad både med hänsyn till önskad effekt och kostnaderna.
Utredningen kan vi inte göra själva utan vi tar hjälp av miljökonsultföretaget Lektus som har gedigen erfarenhet av att utreda båtuppställningsplatser.
Genomförande av utredning
Utredningen kommer genomföras i flera steg:
- Mars-April: Förberedelser och samråd med Miljö- och hälsoskyddsavdelningen om provtagningsplanen
- Juni: Provtagning och provberedning
- Juni-Augusti: Analyser på laboratorie
- Augusti-Oktober: Sammanställning av rapporten med resultat från markundersökningen och möjliga åtgärder i en rapport.
TBK sammanställer utifrån resultaten ett förslag på åtgärdsplan.
- November: Rapporten samt åtgärdsplanen granskas och färdigställs för redovisning.
- 31 december: Rapporten och TBK:s förslag på åtgärdsplan ska vara redovisade till Miljö- och hälsoskyddsnämnden.
De olika stegen i utredningen
Nedan beskrivs de olika stegen utförligare.
- Förberedelser
Lektus har tagit fram en provtagningsplan som nu har redovisats till och ska godkännas av vår tillsynsmyndighet på kommunen (Miljö-och hälsoskyddsavdelningen). Provtagningsplanen baseras på områdets historik, händelser, tillgängliga data samt förväntade effekter av åtgärderna.
- Provtagning
Därefter, i början av juni när det i stort sett är tomt på båtar i varvsområdet, kommer Lektus i sällskap av en grävmaskin (med förare) ta en stor mängd prover på marken i varvsområdet.
Varvsområdet kommer delas upp i ca tio olika områden. I varje område tas det ut ca 30 delprover i ytskiktet på 0–2 dm ner från ytan. En del från varje delprov läggs ihop till ett samlingsprov per område. De tio samlingsproven, ett från varje delområde, ska sedan behandlas genom siktning, malning och torkning för att kunna analyseras på ett laboratorium.
Vid provtagning tas även prov ut på botten av varje grop och sparas till ett samlingsprov för varje område. Även de ytliga delproven sparas vart och ett. Alla dessa prover sparas för att vi senare ska kunna göra ytterligare analyser om vi ser att något område behöver studeras djupare.
Provtagning av varje delområde inom varvsområdet
- Analys på laboratorie
På laboratoriet kommer ett stort antal föroreningar analyseras som kan förekomma på båtuppställningsplatser, till exempel: Farliga metaller (exempelvis kvicksilver, koppar, zink och bly) tennorganiska föreningar (varav TBT är ett av dem), irgarol, diuron, PCB och olika ämnen som ingår i olja, bensin och diesel.
Beroende på resultaten av analyserna på de ytliga samlingsproven kommer några prover väljas ut för att genomföra så kallat laktest. Ett laktest genomförs för att visa hur mycket av föroreningarna som kan laka ut från marken när det tillförs vatten, till exempel när det regnar eller om partiklar från marken hamnar i en bäck eller sjö. Resultatet av laktestet kan sedan användas för att bedöma hur stor risken är att föroreningar från vårt varvsområde kan spridas till omgivande vattenförekomster.
- Sammanställning av resultat och åtgärdsutredning
När alla analysresultat är klara utvärderar Lektus resultaten och gör en bedömning om det kan föreligga en allvarlig risk för spridning av föroreningarna. Utifrån resultaten och bedömningen sammanställer Lektus möjliga åtgärder för att föreningarna inte ska överskrida Naturvårdsverkets riktvärden för så kallad ”mindre känslig markanvändning” eller motsvarande platsspecifik skyddsnivå för människors hälsa och miljö. I och med att det har genomförts provtagning och analys på flera områden inom varvsområdet kan vi se behovet av åtgärder på respektive område och på så sätt optimera behovet av åtgärder inom varvsområdet som helhet.
Samtidigt tar TBK del av resultaten och Lektus åtgärdsutredning. Utifrån detta utvärderar klubben vilka åtgärder klubben kan genomföra med rimliga medel.
- Granskning
När Lektus rapport och TBK’s åtgärdsplan är klara kommer de granskas av styrelsen och flera kunniga inom klubben.
- Redovisning till Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Lektus rapport och TBK’s åtgärdsplan redovisas till nämnden senast 31 december 2025. Därefter kommer nämnden göra en bedömning om den föreslagna åtgärdsplanen är rimlig att genomföra med tillräckligt skydd för hälsa och miljö. Ett beslut om, vilket vi hoppas, en godkänd åtgärdsplan bör vara TBK tillhanda under första kvartalet 2026.
Och sen då?
Sen börjar nästa utmaning för TBK och det är att börja planera för och genomföra de åtgärder vi har fått godkända av nämnden att genomföra. Som nämnt ovan ska åtgärderna vara genomförda i slutet av 2027.
Till dig som medlem
Eftersom både utredningen och åtgärderna som ska genomföras baseras på de föroreningar som finns i marken nu, samt var i varvsområdet föroreningarna finns, är det viktigt att du som medlem inte tillför mer föroreningar och följer våra miljöregler genom att:
– Använda rätt verktyg och täcka in din båt vid slipning och skrapning av biocidfärger
– Inte tvätta din båtbotten på din varvsplats om du har biocidfärg på båtbotten
– Du säkerställer att din båt inte kan läcka bränsle till marken
– Inte spilla, tömma ut eller förvara kemikalier på varvsplatsen eller i tyngder till presenningen (t.ex. spolarvätska, antifrostvätskor, oljor eller färger)
Klubben kommer se mycket allvarligt på om våra miljöregler inte följs eftersom det innebär att vår utredning då blir inaktuell och våra planerade åtgärder inte kommer bli tillräckliga.
Klubben har lagt och kommer att lägga stora resurser i tid och kostnader på utredningen och kommande åtgärder. Vi förväntar oss att du som medlem förstår att det nu är än mer viktigt att våra miljöregler följs.
Källa och bilder: Trälhavets Båtklubb.