Över 400 miljoner dryckesförpackningar hamnade förra året utanför pantsystemet och trots att skärgårdsmiljön är extra känslig, kan insamlingen vara svårare. Därför satsar Håll Sverige Rent, Coca-Cola i Sverige, Pantamera och Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) gemensamt på Sandhamn för att öka insamlingen av pant på ön.
Pressmeddelande:
Sandhamn ska visa vägen för pantning i skärgårdsmiljö, en satsning av Håll Sverige Rent, Coca-Cola i Sverige, Pantamera och Kungliga Svenska Segel Sällskapet.
Förra året startade Håll Sverige Rent, Coca-Cola i Sverige, Pantamera och KSSS ett arbete för att förbättra insamling och minska nedskräpning i skärgården. Sandhamn är en naturlig utgångspunkt för satsningen; en ö som på många sätt representerar skärgårdens utmaningar kopplat till pant. Sandhamn är en av Stockholms skärgårds mest välbesökta öar, med tusentals gäster varje sommar. Med besökstrycket följer också en större mängd burkar och flaskor – och därmed ett ökat behov av smarta lösningar för återvinning och avfallshantering.
I skärgården hamnar förpackningar oftare fel och kan inte tas tillvara, och med en begränsad infrastruktur kan en ökad mängd pant bli svår att hantera. Genom kommunikation, fler insamlingskärl och insatser med det lokala näringslivet är målet att skapa en pantmodell som kan inspirera hela skärgården.
En beteendestudie som projektgruppen genomförde på Sandhamn förra sommaren visar att de flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt för miljön, men hindras av faktorer som lättja, ouppmärksamhet och brist på tydlig information. Genom att dela ut särskilda pantpåsar, införa fler insamlingskärl, ge tydligare information och säkra logistiken för borttransport av pant, är målet att öka mängden insamlad pant på ön.
– Vi vill visa att det går att kombinera ett rikt sommarliv med ett gemensamt ansvar. När vi gör det enkelt att panta och hjälps åt, minskar vi nedskräpningen i naturen och bidrar till en cirkulär ekonomi, säger Linnéa Bergman, verksamhetsutvecklare på Håll Sverige Rent.
I Sverige har vi idag en av världens högsta insamlingsgrader. Under 2024 pantades 87,6 procent av alla burkar och PET-flaskor. Men många förpackningar samlas inte in, och cirka 410 miljoner flaskor och burkar kom inte tillbaka till pantsystemet. I skärgården är det extra viktigt att panta – eller ännu hellre ta med panten tillbaka till fastlandet – eftersom infrastrukturen är begränsad och trycket stort under sommaren. Då är det särskilt vanligt att förpackningar hamnar i vanliga sopor i stället för att pantas.
– Panten är inte skräp, utan den är en värdefull resurs. Till skillnad från när en burk eller flaska hamnar i soptunnan, kan pantade förpackningar bli till nya burkar och flaskor, som då är livsmedelsgodkända förpackningar. Varje burk och flaska som återvinns sparar dessutom energi och minskar behovet av nytt råmaterial, säger Eva Stenström, kundansvarig för Pantamera vid Returpack.
– För oss som dryckesproducent är förstås insamlingen av våra flaskor och burkar ett högt prioriterat område. Vi är glada att vi kan bidra till mer och smidigare insamling – särskilt på de ställen där det är större utmaningar, som i Stockholms skärgård. Det här projektet innefattar inte bara kommunikation, utan har även lett till fler insamlingsställen för konsumenter och bättre samarbete för insamling mellan grossister och det lokala näringslivet på Sandhamn, berättar Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola i Sverige.
Initiativet pågår hela sommaren och målet är att Sandhamn ska visa hur man genom kommunikation, samarbete och bättre logistik kan öka insamlingen av pant även i skärgårdsmiljö. Förhoppningen är att ta initiativet vidare till andra skärgårdsöar nästa sommar.
– Vi ser verkligen fram emot att se effekten av initiativet nu under sommaren. Det här är ett initiativ som både gynnar miljön och underlättar för oss som bor och verkar här, avslutar Stefan Rahm, klubbdirektör, KSSS.
Läs mer om initiativet på hsr.se/skargardspant
Sandhamn ska visa vägen för pantning i skärgårdsmiljö, en satsning av Håll Sverige Rent, Coca-Cola i Sverige, Pantamera och Kungliga Svenska Segel Sällskapet.