Yanmar Marine International har lanserat ett nytt system för selektiv katalytisk reduktion (SCR) av avgaser. Det är utformat för att avsevärt minska utsläppen av kväveoxid (NOx) från kommersiella fartyg utrustade med motorer över 130 kW som används i utsläppskontrollområden (ECA). Förutom kommersiella tillämpningar kan systemet installeras på större fritidsfartyg över 24 meter.
SCR-systemet uppfyller Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) utsläppsstandarder Tier III, vilket ger en minskning av NOx-utsläpp på 60–90 % beroende på motorbelastning och temperatur.
SCR-systemet uppfyller IMO Tier III-utsläppsstandarder och uppnår en minskning av NOx-utsläpp på 60–90 % beroende på motorbelastning och temperatur.
Förutom kommersiella tillämpningar kan systemet installeras på större fritidsfartyg över 24 meter, såsom en nyligen utrustad segelbåt av J-klass (dock ej för användning i USA).
Systemet integreras med Yanmars förbränningsmotorer med commonrailteknik och använder sensorer för att mäta temperatur och NOx-nivåer innan avgaserna kommer in i katalysatorn. En elektronisk styrenhet (ECU) beräknar den exakta mängden dieselavgasvätska (DEF), även känd som AdBlue, som krävs för att neutralisera NOx. Resultatet är utsläpp som reduceras till nästan nollnivåer. SCR-systemet är kompatibelt med Yanmars 6LY-motorserie, med en effekt mellan 400 och 440 hk.
En stor fördel med Yanmars SCR-system är dess kompakta och lätta design. Med en vikt på bara 86 kg är det betydligt mindre och lättare än jämförbara system, vilket gör det idealiskt för eftermontering.
För kallare regioner med utsläppskontrollområden, såsom Norden och Baltikum, erbjuder Yanmar ett valfritt värmekit för att dieselavgasvätskan (DEF) ska hålla en viss temperatur för att förhindra kristallisering som sker vid -13ºC.