Cannes Yachting Festival 9–14 september befäster sin ställning som Europas största med 56 000 besökare och viktigaste flytande båtmässa. I år bjöd den på ett riktigt nyhetsfyrverkeri:
147 världspremiärer (+22,5 %).
711 båtar (+1,5 %).
677 utställare (+5,8 %).
Svenska och nordiska båttillverkare var på plats och stod för flera viktiga premiärer där Delta 72 och Marex 390 var två av de främsta.
Delta är extra intressanta eftersom företaget i flera år har satsat på marknaden runt Medelhavet och Florida, det vill säga platser där det finns kunder som köper stora och fräcka motorbåtar. I år var det världspremiär för Delta 72, en väl tilltagen båt med eleganta linjer, skandinaviskt ljus design och gott om plats ombord i fyra separata hytter med var sitt badrum plus en besättningshytt. Men smakar det, så kostar det. Närmare 40 Mkr plus moms, beroende på motorval.
Norska Marex har länge varit ljuset i klassen vad gäller att bygga familjemotorbåtar för långfärd. Marex 390, som hade premiär i Cannes, är inget undantag utan visade att det går att utveckla familjebåten ännu mer. Även här handlar det dock om en rejäl prislapp på 9 Mkr och uppåt.
Yamarin från Finland skulle ha haft världspremiär på ett nytt, 10 m långt flaggskepp. På grund av en transportskada under allra sista delen av leveransen kunde den båten dock inte visas utan vi hoppas få återkomma till den snart.
Två andra finländska båttillverkare – Axopar och Saxdor – hade premiär på var sin båt i 40-fotsklassen. De här företagen, som båda tillverkar sina båtar i Polen, är båtbranschens snabbväxare och de kommer ofta med nyheter.
Den italienska avdelningen på Cannesmässaan är alltid innehållsrik. I år visade Ferretti Group flera nya modeller. En av dem var Riva 112 Dolcevita, en lyxig superyacht inspirerad av Federico Fellinis film ”La dolce vita” från 1960 med svenskan Anita Ekberg i en av rollerna.
På segelbåtssidan tenderar båtarna att bli allt större för varje år. Hallberg-Rassy 69, som är en enorm båt på skandinaviska båtmässor, är här närmast en båt i mängden av 60–90-fots segelbåtar. Mest extrem var Wally Wallywind110, där även priset på närmare 200 Mkr är astronomiskt.
Nyheter som eldrivlinor och andra innovationer har länge haft en säker plats i Cannes. Det finns fortfarande en hel del av detta, men det största intresset verkar ha dämpats, kanske beroende på att det varit ett par år med lägre ekonomi och att verkligheten måste komma ikapp. Fler nyheter på den fronten är dock att vänta på branschmässan Metstrade i Amsterdam i november. Vi återkommer en rapport därifrån.
Nästa år hålls Cannes Yachting Festival 8–13 september.
Lars-Åke Redéen
Axopars systermärke BRABUS Marine visade en ny och uppdaterad version av sin 1200-modell på Cannes Yachting Festival. Den nya BRABUS Shadow 45-serien får hela 1 500 hk på akterspegeln i denna båt där lyx möter prestanda. Mått 13,91×4,11 m, vikt 8 000 kg. Motorer: 3 x 50 hk Mercury utombordare. Info: www.brabus.com
Delta 72 är byggd i kolfiber, vilket ger en lätt och stark konstruktion. Den båt som visades på mässan förenade coupébåtens fördelar med den öppna båtens insläpp av sol och ljus. Mått 21,75×5,60 m, vikt 30–34,5 ton beroende på motorval 2xVolvo Penta IPS 1 350 diesel eller 4xV12 600 hk Mercury utombordare. Toppfart upp till +50 knop. Info: www.deltapowerboats.se
Riva Aquariva Special hade världspremiär. Modellen är fulladdad med extremt fina detaljer, som till exempel läderklädda handtag, eleganta strålkastare och klassiskt förnäma textilier. Ytterst få båtmärken är så ikoniska som Riva. Den här modellen är på 10,07×2,80 m och väger 5 200 kg. Motorer 2 x Yanmar LV 370 hk och tvåväxlat backslag från ZF. Pris cirka 10 Mkr. Info: www.riva-yacht.com







Har ni några nyheter om 7 – 10 m träbåtar?