Det svenska elmotorföretaget Zparq säkrar 5,5 miljoner Euro (motsvarande 60 Mkr) i EU-finansiering för att accelerera övergången till elektrisk marin framdrivning. Zparq är utvalt som ett av 40 europeiska tillväxtbolag i EIC Accelerator. Detta för att ta sin Z10-plattform för elektriska drivlinor till marknaden.
Finansieringen, som består av både bidrag och riskkapital, gör det möjligt för Zparq att driva marinindustrins omställning mot hållbar och utsläppsfri framdrivning.
Zparq är ett av endast 40 europeiska tillväxtbolag som valts ut till det prestigefyllda EIC Accelerator-programmet, bland över 1 000 sökande.
Urvalet betraktas som en av de starkaste kvalitetsstämplarna ett europeiskt deeptech-bolag kan få, och bekräftar Zparqs position i framkant av den maritima industrins övergång bort från fossila bränslen.
Utöver EU-finansieringen har Zparqs befintliga investerare – InnoEnergy, Santander Climate Fund och Almi Invest Greentech – fortsatt att visa sitt förtroende genom att stödja bolaget på dess resa mot kommersialisering och global expansion.
– Den här milstolpen understryker både den tekniska styrkan i vår plattform och det växande behovet av omställning inom den maritima industrin, säger Jonas Genchel, vd och medgrundare av Zparq.
– Med skärpta regelverk och en tydlig efterfrågan på hållbar framdrift är tiden för elektrifiering här. Vår Z10-plattform visar att elektrisk framdrivning kan vara ren, säker och fullt konkurrenskraftig – inte bara i prestanda, utan även i kostnad och tillförlitlighet.
– Zparq är ett utmärkt exempel på hur europeisk deeptech-innovation kan förändra hela branscher, säger Lowina Lundström, vd för InnoEnergy Scandinavia.
– Deras drivlineplattform tar sig an en av de mest utmanande sektorerna att ställa om – maritim framdrift – genom att kombinera teknisk excellens med industriell skalbarhet. På InnoEnergy är vi stolta över att stötta Zparq i att föra denna innovation ut på marknaden och därigenom stärka Europas ledarskap inom ren och konkurrenskraftig maritim teknologi.
Grundarna Mikael Sundberg, Jonas Genchel och Sebastian Thune.







