Det finns ikoniska båtar och så finns det Riva. Detta italienska båtmärke har på ett unikt sätt lyckats etablera sig med en egen stil som snabbt känns igen och erkänns för sina vackra linjer.
Med arvet från den legendariska Aquarama, som producerades i över 300 enheter under drygt 20 år, har Aquariva blivit en ny symbol och nu lanseras ”Aquariva Special”.
Föregångarens proportioner och harmoniska linjer finns kvar även i Aquariva Special, som har en total längd på 10,07 m och en bredd på 2,80 m. För designen svarar Mauro Micheli och Sergio Beretta, som har grundat av Officina Italiana Design – studion som har designat alla Riva-båtar exklusivt i över 30 år – i samarbete med den strategiska produktkommittén ledd av Piero Ferrari och ägaren Ferretti Groups teknikavdelning.
En av de viktigaste nya funktionerna är vindrutan, som har omdesignats från grunden för att ge båtens siluett ett mer modernt och strömlinjeformat utseende. Badplattformen i aktern har en bredare och mer ergonomisk design, med steg och en ny utformning för att göra det lättare att gå i och ur vattnet. Ledstången och och andra detaljer hyllar Aquariva Super medan vissa delar som tidigare tillverkades i mahogny nu är i glasfiber och lackas i samma färg som ägaren har valt för skrovet.
En av de mest framträdande detaljerna i fören är den nya designen på navigationsljusen och andra detaljer, som Aquariva Special delar med Riva Anniversario – den begränsade upplagan som skapades 2022 för att fira 180 år sedan märket grundades.
Sittbrunnen är utformad som en elegant ”lounge” med hög komfort och förfining. Den stora U-formade soffan kläs i tyg med samma färg som skrovet om ägaren vill ha det så. Alla i båten får skydd mot solen med en Biminitopp som manövreras av en elektrohydraulisk mekanism i soffans ryggstöd.
Förarsätets soffa är placerad på babords sida med ett serviceskåp på styrbords sida. I detta finns ett handfat, ett kylskåp och en mindre arbetsyta för att göra cocktails och snacks. Några större matlagningsorgier är knappast att tänka på i den här sortens båt.
Instrumentpanelen finns i en analog version och en digital version med upp till två displayer och ett integrerat navigationssystem. Båten kan utrustas med en joystick för ännu mer intuitiv kontroll vid förtöjning samt en Seakeeper NG6 stabilisator som eliminerar krängning i sjön. Den är även utrustad med svenska Humphree-interceptorer.
Motorerna i Aquariva Special är två Yanmar 8LV-motorer på 370 hk vardera i kombination med elektroniskt styrda tvåväxlade backslag. Det ger båten en toppfart på 40,5 knop och en marschfart på 36 knop.
Priset för en Aquariva Special ligger på 10 Mkr eller mer. Med speciallösningar för textilier, instrument och lackering kan priset öka betydligt.









