Reportage

På Siljan i den vackra dalabygden samsas det privata båtlivet med gamla ångbåtar som fortfarande trafikerar farvattnen. Traditionen med tävlingar med kyrkbåtar lever också vidare. – Ur Båtliv 4-25

NU NÄR DET äntligen är båtsäsong igen så kommer vi, Svenska Båtunionen och Sweboat, för 13:e året att arrangera en båtutflykt för våra folkvalda riksdagsledamöter i Stockholms skärgård. – Ur Båtliv 4-25

Båtliv har provkört en övernattningsbar utbordarbåt med en längd på endast 5,65 m. Nya Sandström 57 WA är förmodligen marknaders minsta i sitt slag med två fullängskojer i en egen kabin under fördäcket! – Ur Båtliv 4-25

Idag finns flera prisvärda och lättmonterade radarantenner med ett format som även passar till mindre fritidsbåtar. Vi har fått proffshjälp av en kustbevakare med att göra rätt inställningar och hur man kan tyda vissa radarbilder.

”Ett drivande föremål har siktats i position latitud 62 grader 30,0 minuter nord och longitud 18 grader 10,0 minuter ost. Sjöfarare varnas”. – Ur Båtliv 4-25

NÄR SIMRAD YACHTING visade sina nya skärmar med kartplotter och ekolod på Miami International Boat Show så innebar det ett stort teknikkliv. – Ur Båtliv 4-25

Nils pekar ivrigt ut mot horisonten. ”Delfiner!” ropar han. Sekunder senare är bröderna Oscar och Erik också på plats vid relingen. Ett nytt kapitel i barnens skolvardag kan börja, rakt ut i verkligheten. – Ur Båtliv 4-25

Efter nära ett decenniums hårt slit kunde medlemmarna i Föreningen Allmogebåtar i Luleå sjösätta skärgårdskryssaren Madelon. Hon har genomgått en grundlig renovering och nu seglar skönheten åter i Luleås farvatten. – Ur Båtliv 4-25

ÄN EN GÅNG kan vi ta lärdom av finländarna. Deras pragmatiska sätt att lösa problem är något vi borde ta lärdom av mycket oftare än vad som sker idag. – Ur Båtliv 4-25

HÄRNÖSAND FORTSÄTTER att satsa långsiktigt på båtliv och båtturism. Nu byggs en ny öppningsbar bro över sundet mitt i stan som ska stå färdig i början av sommaren 2026. Under 2025 går det inte att passera. – Ur Båtliv 4-25

Heleneborgs Båtklubb (HBK) valdes till Årets Båtklubb för 15 år sedan, först i raden av båtklubbar som har fått detta pris. Trots att denna unika klubb är mycket uppskattad på många olika sätt hotas den än en gång av nya byggplaner. – Ur Båtliv 4-25

Flera av de nordiska båttillverkarna satsar numera på lite större och elegantare motorbåtar trots en tuffare marknad. Askeladden C97 är ett utmärkt exempel med sin nya weekend-cruiser, och som många andra väljer man utbordare som drivkälla på en båt i denna storleksklass. – Ur Båtliv 4-25

Båtklubben är en fantastisk plats för umgänge, kunskap och möten mellan generationer. Men ibland frågar sig medlemmar ur den äldre generationen var de yngre är och vilka som ska ta över det de själva intresserar sig för. – Ur Båtliv 3-25

Idéerna till en ny beboelig kappseglingsbåt spirade i fredstid, men växte och blev verkliga när kriget brutit ut. Den Nordiska Folkbåten var resultatet av en gemensam nordisk önskan om en enkel båt som vanligt folk skulle ha råd att äga och kappsegla med. Som alla bra historier innehåller den en krydda av kontroverser, men resultatet blev en internationell succé. – Ur Båtliv 3-25

Det finns ägare av motorseglare som strängt taget aldrig hissar sina segel. Är det två ensamma åldringar ombord, mörkret faller, kapellen är på och vinden är ogynnsam – ja då är det ingen snabb och enkel sak att få ut seglen för att sedan segla till säker hamn. – Ur Båtliv 3-25

I ETT VÅRLIGT Stockholm välkomnade Saltsjö Mälarens styrelseordförande Hans Johansson delegaterna varmt välkomna till årets Båtriksdag. – Ur Båtliv 3-25

ATT FÖRTÖJA MED stäven mot en brygga kan ske på flera sätt. Den vanligaste varianten vid båtklubbar är nog Y-bommar. Här är det bara att fälla ner sina fendrar, köra sakta och försiktigt in mellan bommarna, lägga fast på bägge sidor i aktern respektive fören. – Ur Båtliv 3-25

Jolleseglaren Sten Hjertman blev specialist på att sälja båttillbehör i stora volymer. Nu har företaget han startade fyllt 50 år. – Ur Båtliv 3-25

Niklas 42 år, Malin 37 år, Oscar 9 år, Nils 6 år och Erik 3 år har spenderat vintern boendes på en segelbåt i en marina i södra Italien. Nu delar de med sig av sina erfarenheter. – Ur Båtliv 3-25

DET ÄR OERHÖRT lätt att bli fartblind i båtbranschen. Jag tänker då inte på toppfarten hos vissa båtar utan på vad de kostar i inköp. – Ur Båtliv 3-25

Kullaviks kanot- och kappseglingsklubb har lyckats vända trenden och behålla ungdomarna även efter Optimisten. Nu ökar antalet som är med och tränar nästa jolle, ILCA 4. – Ur Båtliv 3-25