Skärgårdsradion 90,2 går in som partner till Initiativet Hållbara Hav i arbetet för ett friskare Östersjön. Genom samarbetet får Hållbara Hav möjlighet att nå lyssnare som redan upptäckt vilken fantastisk tillgång en frisk Östersjö är. Skärgårdsradions engagemang bidrar till att sprida information och kunskap om hur vi alla, med enkla medel, kan påverka hur vårt framtida Östersjön ska se ut.
– Med Skärgårdsradion når vi ut till en grupp av människor som är central i vårt arbete för en hållbar Östersjö. Dessutom en spännande partner som innebär nya utvecklingsmöjligheter för vår kommunikation, säger Anders Mannesten Marknadschef på Initiativet Hållbara Hav/ Briggen Tre Kronor.
– Skärgårdsradion vill värna den ömtåliga miljön i skärgården och Östersjön genom att vara den miljövänligaste radiostationen. Sommartid drivs vår radiostudio t.ex. helt med solkraft. Därför är det självklart för oss att vara partner med Initiativet Hållbara Hav och regelbundet berätta vad vi kan göra för att förbättra miljön i Östersjön, säger stationschef Martin Loogna.
Om Skärgårdsradion 90,2
Skärgårdsradion 90,2 är Stockholms skärgårds radiokanal och ledordet är att vara lokala. Här levereras kustväderprognoser varje timme, nyheter, trafik & serviceinformation, ankringstips, reportage från öarna och intervjuer med aktuella gäster. Allt blandat med en unik musikmix med ett stänk av skärgårdsliv.
Skärgårdsradion har under sommaren sin studio i Sandhamn med en startklar reportagebåt som möjliggör medverkan i en mängd publika evenemang både på land och till sjöss. Skärgårdsradion startades 2007 av Sandhamns Fiskeförening tillsammans med Martin Loogna, Mikael Andersson och Oscar Zachrisson. Personer med ett långt förflutet i radiobranschen från bl.a Mix Megapol, Rix FM, Radio City, Studio 107,5, Radioseven m.fl. Idén är att göra bra lokalradio för alla som älskar Stockholms skärgård. Skärgårdsradion sänder riksnyheter och kustväder från Stockholm Radio-Sjöassistans.
Seglingsföretaget More Sailing deltar för tredje året i rad i Atlantic Rally for Cruisers (ARC), världens största transatlantiska seglingstävling. I år gör More Sailing egendesignade båt More55 sin jungfrufärd över Atlanten med i besättning är både erfarna skeppare och privatpersoner.
– Våra transatlantseglingar är ett enkelt och bekymmerslöst sätt för privatpersoner att förverkliga sin dröm om att korsa Atlanten med segelbåt, säger Einar Halldin, VD på More Sailing.
Den 15 november går Atlantic Rally for Cruisers av stapeln, världens största transatlantiska seglingstävling. Tävlingen startar i Las Palmas och efter att deltagarna seglat 2700 nautiska mil går de i mål på Saint Lucia i Karibien. Det tar cirka fyra veckor att segla över Atlanten och årligen deltar över 200 båtar med både familjeseglare och kappseglare.
För tredje året i rad deltar seglingsföretaget More Sailing i Atlantöverseglingen. More Sailings besättning består av erfarna skeppare tillsammans med privatpersoner som hyrt in sig på båtarna för att tillsammans segla företagets nybyggda båt, More55, över till Karibien. More55 är designad av Cossutti Yacht Design och byggd på More Sailings egna varv i Kroatien.
– Det är roligt att ha en engagerat gäng som seglar. Årets tävling blir extra spännande eftersom det blir More55:ans jungfrufärd över Atlanten, säger Einar Halldin.
More Sailing är ett entreprenörsföretag som startades av paret Einar Halldin och Malin Stom 2009 med att arrangera seglingsresor i Kroatien för sina vänner. Företaget har vuxit i rekordfart och idag anordnar man seglingscharter och hyr ut segelbåtar i Kroatien under sommarhalvåret och bland de Karibiska öarna under vintern.
– De senaste åren har vi sett ett ökande intresse för att åka på seglingssemester. Vi brinner för segling och vill ge alla möjligheten att segla med en större båt, säger Einar Halldin,
Det första Atlantic Rally for Cruisers hölls 1986. Idag arrangeras det av World Cruising Club, som anordnar en mängd olika seglingsrallyn över hela världen. För att segla med More Sailing över Atlanten krävs det att man har dokumenterad nautisk kompetens och praktisk vana att navigera och vara ombord på båt.
Info: www.moresailing.se
Det nya utbildningsföretaget KrisRisk i Väst AB startades i januari 2014 och som idag innehåller följande utbildningsföretag KrisRisk, Offshoresupporten och Sjöfartsakademin samt även Hotell Käringön och Ökrogen. De har många fulltecknade utbildningar i höst och våren 2016 med utbildningar för fartygspersonal, personal på oljeplattformar och vindkraftverk.
Nästa stora investering som har ägt rum att de kör i gång en fartygssimulator ”Nautis DeskTopSimulator” som också är ihop kollad med KrisRisks räddningsledarsimulator ”Rescuesim”. Leverantören av utrustningen, Lars Lundmark från Skyskol AB, berättar att det är den första i världen som kan utbilda med dessa två simulatorer ihop.
– Man kan på bryggan på fartyget inte bara träna navigering och ankomster till hamnar välden runt utan även styra sin insatsstyrka ombord. Via monitorer kan man övervaka larm, stänga/öppna olika sektioner, starta/stoppa läns- och brandpumpar samt att de som övas i insatsstyrkan kan ”gå” runt i båten och se var till exempel rök väller fram.
Här kan övningsledare skapa realistiska övningsscenarion för träning av räddningsledare ombord. Dagens första utbildning med skeppare Kim Billberg och styrman Mikael Brodén på ett rorofartyg som är på väg in till New York. Här började lärarna Mats Mellberg och Niclas Berntsson ganska lugnt men så hände det överraskande intermezzon, En snabb passagerarbåt kommer från babord sida. Väjer hon tro?? Så börjar det ösregn en kraftig dimbank uppstår, Sedan ligger det en båt still i vägen och efter radioanrop har man kommit rätt in i ett sjöräddningsfall personer i vatten en räddningsbåt från ett fartyg kör omkring en uppochnervänd helikopter spärrar vägen. Då bröt svetten ut på de bägge på bryggan. Mikael körde runt höll på att missa infarten till sin kajplats, dimman kom igen, en båt tutade kraftigt bakom när de backade ut igen.
Efter fyra sprängda springtrossar kom fartyget till kaj. För att varit första gången fick dock besättning godkänt av lärarna. Jag fick också prova på att köra RIB-båt i en liten simulator iförd speciella glasögon i engelska kanalen i hårt väder, Inget för personer med sjösjukeanlag bara. En sak som var bra var att efter kapsejsning i den grova sjön med ribben var jag fortfarande helt torr efteråt. I en kontorsstol med tjocka glasögon skedde detta.
Tankar finns att även intresserade besökare, båtklubbar etc. skulle kunna boka sig och få träna på att köra färjor eller RoRo-båtar in i Göteborgs hamn. Den 15 oktober 2015 kommer anläggningen att invigas.
Nästa stora projekt som också skapas är ett övningsbrandhus i tre plan med helt nytt Hightech
Släcksimulatorsystem. Man kommer in i huset med en tung och otymplig brandslang med ett skummunstycke och släcker synliga bränder i rummen men inte med vatten eller skadlig rök utan med laserteknik och ångbildad rök. Det finns även vanliga pulversläckare, utan pulver, men med samma laserteknik. Alltså ett av det senaste inom miljö och säkerhet för utbildning av elever som skall släcka bränder i olika svårighetsgrader.
Detta nya utbildningscentrum på Käringön skapar arbetstillfällen nu när turistsäsongen avtar. Övernattningar, restaurangbesök, småhandel i affären och anställningar av bl.a. lärare ökar livskraften för Käringön, denna lilla enastående ö längst ut i väster mot havet som leder ut i Nordsjön där fisket utgjorde en viktig del under sillperioderna på 1600, 1700 och 1800 talet.
Turismen började etableras på ön från slutet av 1800 talet då Käringöns Hafsbad öppnade ett SPA mitt ut i havet, och idag är det turismen och olika utbildningsverksamheter som driver öns ekonomi framåt.
Text & foto: Gunnar Arwidson
Foto 6 Större passagerabåt på babordsidan. Väjer hon?, kollar på radarn också.
Foto 8 Frihetsgudinnan siktas.
Foto 9, Lärarna för dagen Niclas Berntsson, Ecdisinstruktör och Mats Mellberg Nautiskconsult
Foto 11 Nu börjar det bli trång framför på styrbordssidan ett sjöräddningsfall rakt fram en annan båt och till babord kommer en snabb privatbåt i full fart och väjer ej.
Bild 14 Närmar oss kajplats, dimman lättar.
Bild 15 Niclas Berntsson, Ecdisinstruktör och Mats Mellberg Nautiskconsult vid instruktions- bordet
Foto 17 För dagen eleverna Styrman Mikael Brodén och skeppare Kim Billberg
Foto 18 RIB:en reportern körde i Engelska kanalen (RIB: gummibåt med plastskrov)
Foto 19 Det går att köra RIB en i kontorsstolen också. Förare: Gunnar Arwidson
Den revolutionerande nya Volvo Penta Forward Drive-tekniken (FWD) tog Miami International Boat Show med storm i februari. Nu står det mångsidiga framåtvända Duoprop-konceptet redo att erbjuda Europas vattensportentusiaster en perfekt lösning.
Pressmeddelande:
För tio år sedan revolutionerade Volvo Penta fritidsbåtstekniken med sitt framåtvända framdrivningssystem Volvo Penta IPS. Nu öppnar företaget en ny värld inom vattensporten, med nya Volvo Penta FWD. Systemets patenterade konstruktion – framåtvända dubbla motroterande propellrar och drev med justerbart trim – drar båten genom vattnet istället för att skjuta den, vilket innebär ett ostört vattenflöde till propellrarna.
Det rena och effektiva FWD-systemet ger överlägsen respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet. Det är idealiskt för vattensporter som sker bakom båten, som wakeboard och wakesurfing – sporter som snabbt ökar i popularitet i bl a Nordamerika. Wakesurfing liknar wakeboarding men här används inte rep och handtag. Utövaren surfar på en kontinuerlig kölvattenvåg bakom båten och glider mycket längre än en traditionell vågsurfare.
Med FWD kan förare anpassa kölvattnet för olika surfares förmåga och vana, och känna skillnaden i respons både vid snäva svängar i hög hastighet och vid lågfartsmanövrering och angöring i hamn. Dessutom erbjuder den framåtvända Duoprop med motroterande propellrar en branschunik jämn och symmetrisk våg för wakeboarding och symmetriska vågor för wakesurfing på valfri sida.
– Olika former av brädåkning har kanske inte riktigt fått fäste i det franska eller europeiska båtlivet, men det är en viktig aktivitet som får allt flera utövare, särskilt inom den yngre generationen, och det är där Volvo Penta har sina framtida kunder, säger Pascal Jamet, Volvo Pentas chef för marinmotorer inom region Europa. Eftersom dessa sporter ökar i popularitet ligger FWD perfekt i tiden. Innovationen uppfyller vattensportentusiasternas önskemål och levererar enastående effekt och verkningsgrad.
Inte bara för sport
Men sedan sin lansering i februari 2015 har FWD också vunnit uppskattning inom andra kundsegment än vattensporter – detta på grund av teknikens mångsidighet. – FWD är ett oerhört mångsidigt system, säger Ron Huibers, VD för Volvo Penta of the Americas. Kunderna har ringt sina återförsäljare bara för att berätta hur roliga och lyhörda deras båtar är med FWD som teknik. De låga utsläppen och den tysta gången är extra bonus.
FWD sänker buller- och vibrationsnivån, och praktiskt taget eliminerar avgaser på däck eftersom motorns avgasutsläpp sitter under vattenlinjen. Den justerbara tiltfunktionen gör det lätt att trimma båten för optimal flexibilitet, bränsleeffektivitet och komfort på längre resor. När drevet är nedtrimmat i viloläge befinner sig de framåtriktade propellrarna under båten, vilket underlättar om man vill fiska och bada vid båtens akter.
Det beprövade Volvo Penta Duoprop-systemet ökar verkningsgraden genom att de motroterande propellrarna eliminerar sidokrafter, förbättrar köregenskaperna och minskar kavitationen. Volvo Penta FWD har testats och utvecklas med flera viktiga partners inom båttillverkning. Tekniken ger högre hastigheter och bättre prestanda med mindre och lättare motorer. FWD tillåter skarpare svängar i höga hastigheter, samtidigt som lågfartsmanövrering och angöring blir enklare än med konventionella inombordsmotorer.
Både återförsäljare och båtägare kommer att dra nytta av enhetligheten mellan komponenter genom hela utbudet av motorer och drivsystem. Viktigast av allt – båttillverkare, återförsäljare och kunder får den trygghet som kommer av helintegrerad lösning från ratt till propeller – konstruerad, tillverkad och servad av en och samma leverantör – med ett oöverträffat rykte om kundnöjdhet och eftermarknadssupport. Nya Volvo Penta FWD omfattas också av Volvo Pentas branschledande garantiåtagande med fem års fabriksgaranti.
FWD i Europa
Nya båtmodeller med FWD finns för närvarande endast tillgängliga från båttillverkare i USA. Bland dessa kan nämnas Four Winns och Regal, som första gången visade systemet för en europeisk publik vid båtmässan i Cannes i början av september. På grund av stor efterfrågan på systemet i USA finns ännu inget datum fastslaget för lansering i Europa.
Lennart Strömberg från Mörlunda i Småland var ute och plockade kantareller häromveckan. Det var dåligt med svamp just där han sökte så han satte sig ner och surfade på Bjussa.se, en bortskänkessajt på internet.
På Bjussa.se finns vanligtvis begagnade möbler, inredning och trädgårdsprylar, men denna dag hittade Lennart något som är utöver det vanliga.
– Jag fick en segelbåt gratis, berättar Lennart, eller Lelle som han kallas av vännerna.
– Vi hördes på telefon och därefter åkte jag och frugan till Arkösund i Norrtälje raka spåret från Mörlunda i Småland, fortsätter han.
– Hela mitt liv har jag tillägnat fiske och segling så jag tror att personen som skänkte båten blev glad för att jag ville ta över båten från honom.
Nästa vecka ska Lelle segla till Stockholm med sin nya segelbåt.
Fakta: Bjussa.se är en bortskänkestjänst som används av privatpersoner, företag och föreningar som skänker saker de inte längre behöver – enkelt, gratis och miljövänligt.
Stockholms Hamnars andra solcellsanläggning är nu utbyggd och i bruk på taket till ett magasin i Nynäshamns hamn.
Som en del av företagets strävan mot en fossilfri verksamhet har Stockholms Hamnar valt att satsa på solceller. I dagsläget finns två stora solcellsanläggningar, en i Frihamnen och en i Nynäshamn.
– Det här är verkligen en god investering. Vi använder outnyttjade resurser på ett positivt sätt och vi tar långa kliv mot målet att ha en fossilfri verksamhet, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.
Den nyaste anläggningen ligger på kontorsbyggnadens tak i Nynäshamns hamn och är 800 kvadratmeter stor. Den togs i bruk i fjol och byggdes ut till över 500 solpaneler under sommaren 2015. Beräknad elproduktion är runt 125 000 kWh per år vilket motsvarar årsförbrukningen för 5 genomsnittsvillor. Nynäshamn är en extra gynnsam plats eftersom soltimmarna där är fler än i övriga stockholmskommuner.
Den första anläggningen, på taket till Magasin 6 i Frihamnen, invigdes 2013 och är en av Sveriges största solcellsanläggningar. Den har väckt stort intresse och lockar regelbundet studiebesök från många olika länder.
Under hösten 2015 kommer en tredje takmonterad anläggning att bli klar och tas i bruk i Kapellskärs hamn.
Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har 140 anställda och omsatte 713 mkr under 2014.
stockholmshamnar.se – facebook.com/stockholmshamnar – twitter.com/stockholmshamn
Onsdag 2 december sänder Discovery Channel samma program över hela världen – i över 220 länder och territorier. Programmet är Oscarvinnande dokumentärfilmsregissören Louie Psihoyos’s nya film Racing Extinction.
Fotografen och dokumentärfilmaren Louie Psihoyos samlar teamet bakom mångfaldigt prisbelönade The Cove på nytt för att skapa en väckarklocka i filmform, ett manifest där Louie knyter samman konstnärer, aktivister, forskare och politiker för att berätta om antroposén och vad människornas tidsålder gör med världen som vi lever i. Racing Extinction följer människorna som vägrar att ge upp och skickar med oss budskapet att vi kan förändra vår framtid – ett steg i taget.
Förutom skaparen Louie Psihoyos möter vi bland annat Shawn Heinrichs som lämnade ett högavlönat jobb för att göra marina naturfilmer och avslöja svarta börs-handel med utrotningshotade djur. Tillsammans med fotografen Jim Abernathy dokumenterar han människors brott mot naturen och arbetar för att ändra beteenden och förändra attityder på plats.
Leilani Munter är något så ovanligt som miljöaktivist och professionell racerförare, som aktivt arbetar för att göra världen miljövänligare och upplysa racingpubliken i miljöfrågor. Leilani kör enbart elbilar utanför banan och hennes solpanelsuppvärmda hus laddar bilarna.
Bland de engagerade människor som medverkar i filmen finns fotografen Paul Hilton som arbetar med att dokumentera avskogning och utvinningen av palmolja, Travis Threlkel som är grundare av Obscura digital och fokuserar på att väcka uppmärksamhet och hitta nya vägar att nå människor, Heather Rally som är veterinär och specialist på ekosystem samt eldsjälen bakom The Photo Ark – Joel Sartore, fotografen som bestämt sig för att hinna fota varenda hotad djurart innan den dör ut
Dokumentärfilmen premiärvisades i år på Sundance film festival och har under våren och hösten visats på en rad välrenommerade filmfestivaler.
Att använda motorbåtar som verktyg i rehabiliteringssyfte är en effektfull metod för att skapa mod och motivation och överbrygga rädslor för vatten.
Pressmeddelande:
Det blev många leenden och en stor dos av ökad självkänsla hos alla åtta ensamkommande ungdomar samt tre boendecoacher när de en augustidag fick tillfälle att tillsammans med en båtcoach lära sig navigera och manövrera motorbåtar mitt i Stockholm City.
Båtlivet är för många förknippat med välbefinnande, men det kan också vara förknippat med oro och dåliga erfarenheter av att vara på vattnet. Genom att själv få tillfälle att lära sig lite om navigation och även uppleva hur det känns att sitta bakom ratten och styra en motorbåt är därför ett effektfullt verktyg för att träna mentalt fokus och få bättre självkänsla – både på vatten och på land.
Läs mer här: http://www.neptunia.se/aleris-skriver-om-neptunias-bataktivitet-for-ensamkommande-ungdomar/
Vid nomineringarna till ”Powerboat of the Year”, som presenteras i Cannes vid den stora båtmässan där i september fanns den här eleganta motorbåten med. Sasga Yachts Minorchino 34 hade världspremiär i Cannes och är utan tvivel en elegant och välbyggd båt.
Nya Minorchino 34 nominerades i klassen för motorbåtar under 35 fot till 2016 Powerboat of the Year Awards. Denna retroinspirerade båt var ett tydligt undantag från alla planande och deplacerande båtar vid båtmässan.
Den retroinspirerade Minorchino 34 byggs i sandwichkomposit vid Sasga Yachts på Menorca. Båten är ritad av Barracuda Yacht Design, som säger att de har hämtat mycket av sin inspiration från klassiskt sjövärdiga och praktiska båtar.
Båten är en karakteristisk stäv och höga fribord, vilket ger flera goda egenskaper och dessutom skapar en säker känsla ombord. Båten har en rejäl bredd i förhållande till sin längd (10,00×3,80 m), vilket innebär mycket stor innervolym.
De sociala utrymmena är koncentrerade till en stor salong med ett välutrustat pentry. Båten har stora ljusinsläpp, framför allt genom sidofönstren och även ett öppet akterdäck skyddat av ett långt utdraget tak.
Den version som syns på bilderna har två kabiner, varav en större ägarkabin och en gästkabin. Tillsammans med extrabäddar i salongen kan man få totalt sex kojer.
Däcksytorna är relativt stora med soldäck och rejäla skarndäck så att det är enkelt att ta sig runt båten.
Med standardbestyckningen – 2 x Volvo Penta D4 à 225 hk – är marschfarten allt mellan 12 och 19 knop medan toppfarten är 21 knop. Bränsletanken på 650 liter diesel ger en räckvidd på 333 Nm (16 liter/timme) vid 8 knop.
Det finns ingen svensk generalagent för tillfället, men priset för en standardutrustad båt är 256 000 Euro plus moms.
Tekniska fakta
Längd: 10.00m
Bredd: 3.80m
Djupgående: 0.60m
Motorer: 2 x 225 hk Volvo Penta
Maxfart: 21 knop
Marschfart: 12–19 knop
Vikt: 8 500 kg
Kabiner: 2
Kojer: 4 + 2
Bränsle: 650 liter
Vatten: 350 liter
CE-klass: A Ocean
Info: www.sasgayachts.com
Idag kl. 07.00 gick starten för årets hummerfiske. Sjöräddningssällskapet har placerat 200 vattentäta mobilfodral på hummertinor längs västkusten, för att uppmuntra till hummerfiskare till sjösäkerhetstänk under fisket och förebygga olyckor. Se filmen här!
Klockan 07:00 går startskottet för årets hummerpremiär. För Sjöräddningssällskapet väntar en period med mycket att göra, då hummerfiskare är en olycksdrabbad grupp.
Förra året ryckte SSRS ut över 40 gånger under hummerfiskets första veckor. De jobbar hårt med att informera om sjösäkerhet för att förebygga olyckor. Varje år fäster de vattentäta mobilfodral på hummertinor runt om på Västkusten dagarna före premiären, för att uppmärksamma hummerfiskare om vikten av att kunna larma om olyckan skulle vara framme. Idag har SSRS bland annat varit på Rörö, i Göteborgs norra skärgård.
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. De är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. SSRS arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.
Engelska Fairline tar ett nytt stort steg när de introducerar den helt nya modellen Targa 53 GT. Det är en båt med mer lyx än tidigare och samtidigt en ny modell där kunderna har fått påverka en stor del av utvecklingen.
Fairline har hamnat lite i skuggan av Princess de senaste året. Princess har tack vare sina starka ägare kunnat utveckla ett stort antal nya modeller i alla storleksklasser upp till riktiga yachter.
Fairline har dock stolta traditioner att försvara och visar med den nya 53:an att de absolut är att räkna med. Den nya 53GT premiärvisades på den nyligen avslutade båtmässan i Southampton.
Bland nyheterna i 53:an, som förutom i Targaversionen även finns med samma skrov och flybridge under namnet Squadron 53, märks att kunderna kan påverka just sin båts utseende och design väldigt mycket.
Förarplatsens placering är en av de större saker som kunderna kan bestämma. De kan också bestämma inredning och utrustningsnivå på flera områden.
Liksom många andra nya motorbåtar har nya Targa 53 stora ljusinsläpp, bland annat genom ett elektriskt öppningsbart glastak.
Under däck finns tre kabiner, badrum etc.
Motoriseringen är som standard två stycken Volvo Penta D11 dieselmotorer på vardera 675 hk, vilket ger en toppfart på cirka 30 knop.
Tekniska fakta:
Längd: 16,92 m
Bredd: 4,52 m
Kojer: 6–7
Djupgående: 1,20 m
Vikt: 19 500 kg
Bränsle: 2 412 liter
Vatten: 550 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D11-675 EVC (30 knop)
2 x Volvo Penta D11-725 EVC (32 knop)
Info: www.fairline.com
Havets fiskarter har blivit allt mer populära att rikta sitt fiske efter. Här simmar både stort och smått, i alla upptänkliga färger och former.
En av de mindre arterna, som registrerats relativt flitigt i Sportfiskarnas Storfiskregister i år är brunsnultran (även kallad brungylta). Latinska namnet lyder Acantholabrus palloni på denna lilla fiskart som till hör läppfiskartna och lever relativt djupt, ofta ner mot 100 meter. Maxstorlek ligger på runt 30 centimeter.
– Den första att överträffa rekordet var Anders Dahlén från Ljungskile.Under en fisketur vid Svaberget väst om Smögen den 17 juli fångade han en brunsnultra vägandes 296 gram, med en längd om 29 centimeter. Betet var räka och metoden bottenmete på 26 meters djup, informerar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.
Rekordet skulle dock inte stå sig så länge. Den 22 augusti begav sig kände storfiskaren Sten-Sture Jönsson från Huskvarna ut på vattnen nordväst om Ramsvik och gav sig i kast med att hitta några brunsnultror av acceptabel storlek. 45 meter ner, även i detta fall på en räkagnad krok, lurade han en fisk som var 28,5 centimeter lång, vägandes prick 300 gram.
– Båda fiskarna har fångats under korrekta former, samt vägts på kontrollerade butiksvågar. Sten-Sture Jönsson är därmed nuvarande rekordhållare för brunsnultra, avslutar Nicka Hellenberg.
Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten finns påwww.sportfiskarna.seunder Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 31 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.
På måndagsmorgonen den 21 september klockan 7 är det dags för de bohuslänska hummerfiskarna att agna säsongens första tinor. I princip samtidigt som de första burarna sätts ut går också startskottet för tre intensiva månader av bohuslänsk hummerturism – en näring som växer sig starkare för varje år. Turistrådet Västsverige bidrar med paketeringshjälp, produktutveckling och marknadsföring.
Sveriges isfriaste kuststräcka, där det rena salta och varma Atlantvattnet som kommer in med golfströmmen skapar perfekta förutsättningar för ett rikt (och välsmakande) hummerbestånd – det är en av förklaringarna till att Bohuslän har blivit ett riktigt hummerparadis. Något som besöksnäringen verkligen har sett till att dra nytta av.
Stannar flera nätter
Den äventyrslystne och hummersugne kan boka ett antal olika paket där man kombinera hummersafari med hummersupé och samt övernattning och frukost på något av alla hotell som finns i Bohuslän med omnejd. Everts Sjöbod i Grebbestad var först ut på banan med sina hummersafaris redan 2002.
— Hummerturismen har blivit en riktig säsongsförlängare både för vår del och för hela branschen. 90 procent av de hummergäster som kommer hit under hösten köper ett paket med safari, supé och boende. Och många passar dessutom på att stanna två nätter eller mer, vilket ger ringar på vattnet även för andra aktörer häromkring, säger Per Karlsson på Everts Sjöbod.
Drygt 75 procent av de besökare som kommer till Everts Sjöbod med fokus på hummer är svenskar – många av dem från östkusten, som ju inte har några egna hummervatten. Svenska humrar finns mestadels utmed kusterna vid Skagerack, Kattegatt och norra Öresund. De utländska gästerna kommer främst från Danmark och Norge.
Fokus på skaldjursupplevelser i marknadsföringen i höst
Förutom att stötta besöksnäringsföretagen med produktutveckling och paketering hjälper Turistrådet Västsverige till med marknadsföring. En vecka efter hummerpremiärer lanseras en höstkampanj där skaldjursturismen har en central roll.
— Kampanjen riktar sig till svenska barnfamiljer och par som reser utan barn. Syftet är att målgruppen ska få upp ögonen för hela Västsverige och allt man kan uppleva här. Det kan handla om skaldjursfiske i Bohuslän, paddling i Dalsland eller löjrom i Vänern – budskapet är att det alltid finns nya höstupplevelser att upptäcka i Västsverige, säger Jennie Renström, kampanjansvarig, Turistrådet Västsverige.
Gåshaga Marina, generalagent och svensk återförsäljare av det franska segelbåtsmärket Dufour, satsar vidare med olika aktiviteter för sina kunder och båtägare. Community marketing tror vi stenhårt på, det skall vara enkelt och kul att äga och segla en Dufour och framförallt måste vi skapa forum där våra kunder ges möjlighet att träffas, segla och bygga relationer och där vi kan stärka vårt varumärke”, säger Anders Almén, VD på Gåshaga Marina.
I helgen var det full aktivitet i Gåshaga Marina och på vattnen i Stockholm City. Dufour Yachts körde sin årliga City Sailing & Kräftskiva dit alla Dufourägare i Sverige blir inbjudna.
– Som mest har vi varit 50 båtar på våra Dufour-event och helgen var vi nästan 30 båtar och över 100 personer som seglade och åt kräftor. Otroligt trevligt och uppskattat, säger Anders Almén.
– För att sälja fler segelbåtar i framtiden och för att kunna entusiasmera både befintliga och presumtiva Dufourägare måste vi inse att det inte enbart går att stå till tjänst med att sälja båten. Vi måste bygga vidare vår närvaro på marknaden och vidareutveckla vårt engagemang och koncept både innan, under och efter det att våra kunder har köpt en Dufour, säger Anders.
– Vi fortsätter satsa på trevliga och proffsiga seglingsevent för Dufour-ägare.
– Vi måste bli ännu bättre på att positionera oss och bli duktigare på att kommunicera allt roligt man kan göra som segelbåtsägare. Att skapa livsstilsaktiviteter och att kombinera olika möjligheter inom båtlivet kommer bli allt viktigare för den som vill bli framgångsrik.
– Pelle Norberg, VD och ägare av Norberg Yachting AB, med lång erfarenhet från näringslivet, kappsegling, Volvo Ocean Race och HiQ Sailing Team/Nokia Oops Cup (60-fotstrimaraner), kommer fortsatt arbeta tillsammans med oss för att skapa en stark ”community” bland befintliga Dufourägare samt vidareutveckla vår marknadsföring. Dufour Yachts Sailing Team är arbetsnamnet för projektet, avslutar Anders Almén.
Den här rejäla RIB-båten kommer från Nya Zeeland. Tillverkaren Sealegs International i Auckland har sjösatt sin hittills största RB – Sealegs Interceptor 9000.
Marknaden är främst militära och kommersiella användare, men säkert finns det många andra som också skulle kunna ha användning av båten. Eftersom den kan köras upp på land är den idealisk för att frakta prylar.
Interceptor 9000 drivs med en 300 hk Yamaha utombordare. Båten är kapabel till 44 knops toppfart med full last på 700 kg.
Enligt tillverkaren är sjöegenskaperna riktigt bra tack vare ett V-skrov med 23 graders bottenvinkel. Skrovet är tillverkat i 5 mm aluminium och för att spara besättningen är båten försedd med rejäla stolar, åtta stycken Jolt Rider stötdämpade säten. Bredden är hela 3 m, vilket ger en stor däcksyta och en bra arbetsplattform.
Tack vare Sealegs system för motoriserade båtar går det att köra den här RIB:en i upp till 7 km/h (fram eller back) med hjälp av en 22 hk Honda hydraulmotor. Därmed kan man köra båten rätt ut från garaget i vattnet, vilket borde göra den lämpligt för till exempel sjöräddning eller andra som vill förvara båten säkert och tryggt men ändå kunna sjösätta snabbt.
I vattnet fäller man upp hjulen och kan därefter köra den som en vanlig RIB. När man närmar sig land är det bara att fälla ner hjulen och tuffa upp på torrt underlag.
För den som är i Nya Zeeland finns det möjlighet att se Sealegs 9 m Amphibious Interceptor på Auckland On-the-Water Boat Show, som hålls 24–27 september.
Tekniska fakta:
Längd: 9 m
Bredd: 3 m
Skrov: 5 mm aluminium
Höjd hjul nere: 2,45 m
Bottenvinkel: 23 grader
Vikt torr: 2 240 kg
Last max: 700 kg
Tuber: Hypalon
Bränsle: 250 liter
Motor: 300 hk utombordare
Toppfart i sjön: 44 knop
Toppfart på land: 7 km/h
Info: www.sealegs.com
Kemetyl T-Tenol med artikelnummer 2303 och batchnummer SE10036836, SE10038624 och SE10040193 har felaktig text på framsidesetiketten. Tenol är ett specialbränsle som används i spritkök och spritbrännare. På etiketten anges att produkten kan användas som ”eldningsolja för fotogenkök-/lampor och båtvärmare” vilket är felaktigt användningsområde.
Pressmeddelande:En analys i vårt laboratorium visar att om produkten hälls i en behållare med oljerester exempelvis en fotogenlampa, kan produkten brinna okontrollerat, och i det fall att T-Tenol hälls i en sluten behållare med veke kan en explosion uppstå när eventuella ångor antänds.
Kemetyl återkallar därför omedelbart produkten T-Tenol med den felaktiga texten “eldningsolja för fotogenkök-/lampor och båtvärmare”.
Vi har inte fått in några rapporter om skador på grund av felaktigt bruk, och olyckor av det här slaget är väldigt sällsynta, men vi väljer ändå att dra tillbaka produkten.
Vi vill också poängtera att det är inte är något fel på innehållet i flaskorna, det är etiketterna som har fått en felaktig text. Flaskorna innehåller Tenol och medför vid korrekt användning ingen olycksrisk.
Konsumenter som har köpt Tenol ombedes kontrollera batchnummer och text på etiketten. Ifall du har köpt en produkt med felaktig text, önskar vi få denna i retur för att undvika felaktig användning. Kontakta försäljningsstället där du har köpt produkten. Våra återförsäljare har informerats via telefon och brev.
Kemetyl AB beklagar eventuella olägenheter som detta medför för våra kunder och konsumenter. Vi värderar säkerhet mycket högt och ser med största allvar på det inträffade och gör vårt yttersta för att minimera skaderisken för slutanvändaren.
Nu är det skördetid för de internationella ligor som specialiserat sig på att stjäla utombordare. När bryggor och sommarstugeområden blir tomma slår tjuvarna till. Kraftiga lås, stöldskyddsmärkning och spårsändare ger ett visst skydd men det enda som verkligen stoppar tjuvarna är att förvara båtmotorn i ett låst utrymme menar Svedea. Och för att komma tillrätta med problemet behövs en kraftigt förbättrad utförselkontroll.
Under månaderna september till november när bryggorna blivit folktomma sker många båtmotorstölder. Det är framförallt internationella ligor som år efter år stjäl utombordare i Sverige för att sedan sälja dem utanför landets gränser.
– Under de senaste fem åren har det försvunnit båtmotorer för mer än åttahundra miljoner kronor från Sverige. Det är ett jätteproblem som totalt överskuggar alla andra skadekostnader som drabbar båtägarna, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.
Stöldskadorna står för cirka 65 procent av den totala skadekostnaden för utombordsmotorbåtar. Det stora antalet båtmotorstölder drabbar därför båtägare också i form av högre försäkringskostnader.
– På vissa håll i landet har antalet stölder kunnat påverkas genom aktiv samverkan mellan båtorganisationer och polisen men det som verkligen skulle göra skillnad är ökad utförselkontroll. Det är idag på tok för enkelt att passera gränsen med en lastbil fylld med stulna båtmotorer, menar Göran Södergren.
Det säkraste sättet att minska stöldrisken är att förvara sin motor inomhus då ytterst få motorer stjäls från låsta och insynsskyddade utrymmen. Det är dock inte så enkelt då en lite större båtmotor kan väga från hundra kilo och uppåt och ta ett par timmar att montera av även med rätt utrustning. Och att hyra en förvaringsplats inomhus som rymmer både båt och motor kostar en hel del.
– Här finns utrymme för kreativitet både i båtbranschen, bland båtägare och hos oss som arbetar med försäkring för att skapa trygga lösningar. Ett antal försäkringsbolag rabatterar försäkringspremien för den som förvarar sin båtmotor inlåst vilket ger ett bidrag till kostnaden för vinterförvaringen, säger Göran Södergren.
Genom att utbilda marinvetare i hur man förmedlar kunskap om havet vill Göteborgs universitet tillsammans med Universum, Sjöfartsmuséets akvarium, Havets hus och Naturum på Koster hitta en väg att nå ut till allmänheten.
I EU-projektet Sea for Society, som innefattar nio länder, har man konstaterat att människors bristande förkunskaper om havet är ett hinder för ett hållbart utnyttjande av havet.
Workshop visar vägen
Därför ska nu marina lärare vid Göteborgs universitet under en tre dagars workshop den 21-23 september få lära sig hur man bedriver utbildning i att förmedla kunskaper om havet.
− Göteborgs universitet har bjudit in gäster från Lawrence Hall of Science, det offentliga vetenskapscentret vid University of California i Berkeley, som har utvecklat kurser för att kommunicera havsforskning till breda grupper, säger Torsten Linders, som är en av två projektledare.
I Berkley har man tagit fram konceptet COSIA, Communicating Ocean Sciences to Informal Audiences, som nu ges som universitetskurs vid 25 olika universitet i USA. I COSIA varvas undervisning om havsvetenskap i informella miljöer med praktik.
− Syftet med COSIA och vår workshop är att de marina studenterna ska lära sig hur man får bättre genomslag hos vanliga medborgare. Det gäller att som lärare och forskare inte bara kunna saker utan också att kunna nå ut med kunskaperna till allmänheten, säger Torsten Linders.
Ny utbildning under nästa år
Tanken är att denna workshop också blir utgångspunkt för en ny universitetskurs på Göteborgs universitet under 2016.
− Under utbildningskursen ska de marina studenterna, som ju är blivande forskare och lärare, få lära hur de ska kunna förmedla marin forskning och kunskap om havet till allmänheten i informella miljöer som till exempel science centers eller offentliga akvarier, säger Torsten Linders.
Läs mer om COSIA här: http://www.coseeca.net/programs/communicatingoceansciences/cosia/
Fisken i haven har minskat drastiskt och många bestånd riskerar att kollapsa. Sedan 1970-talet har populationerna av marina däggdjur, fåglar, kräldjur och fisk i snitt halverats, och många viktiga livsmiljöer fortsätter att försvinna. Det visar en ny global kartläggning av havens marina arter som WWF släpper idag.
– Miljön i haven har försämrats dramatiskt. Om det som skedde under den glittrande blå ytan inträffade på land skulle det orsaka ramaskri. Nu krävs krafttag för att bevara ett rikt liv och säkra havens livsnödvändiga resurser för mänskligheten, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.
WWF-rapporten Living Blue Planet Report har studerat drygt 5 800 populationer av 1234 arter. Datamängden är nästan dubbelt så stor som i tidigare studier, och resultatet är alarmerande. På drygt fyrtio år har populationerna av marina arter minskat med i snitt 49 procent, och för flera arter är nedgången betydligt större. Makrill och tonfisk har minskat med 74 procent.
Samtidigt fortsätter vi att fiska på tok för mycket. Den globala fiskeflottan är två-tre gånger större än vad som är hållbart, visar rapporten.
Ett stort problem är också de ohållbara fisken som bottentrålar på ner till 2000 meters djup, förstör havsbottnen och sätter ett hårt tryck på våra djuphavslevande arter. I allmänhet ger trålning också stor bifångst av exempelvis sköldpaddor och valar som går en grym död till mötes.
Haven förser oss med hälften av det syre vi andas och absorberar nästan en tredjedel av människans koldioxidutsläpp. Nära tre miljarder människor är beroende av haven för sitt dagliga proteinintag.
– Haven är oerhört viktiga för oss. Om havens ekosystem kollapsar får det allvarliga konsekvenser för vår livsmedelsförsörjning, för fattigdomsbekämpning, arbetstillfällen och ekonomisk utveckling, säger Åsa Ranung, chef för vattenmiljö på Världsnaturfonden WWF.
Korallrev, mangroveskogar och sjögräsängar – livsmiljöer som är livsnödvändiga för livet i havet – har också minskat kraftigt. Tropiska rev har förlorat mer än hälften av sina revbyggande koraller de senaste 30 åren. En tredjedel av alla sjögräsängar, som är barnkammare för många arter, har försvunnit under de senaste hundra åren.
– Den goda nyheten är att det finns lösningar. Vi vet vad som behöver göras och vilken nytta ett friskt hav ger oss. Att satsa på havsmiljön är en smart och nödvändig investering för det mänskliga samhället, säger Håkan Wirtén.
På ett toppmöte den 25-27 september ska världens stats- och regeringschefer formellt godkänna FN:s nya hållbarhetsmål fram till 2030. För att vända den nedåtgående trenden krävs att världens ledare agerar med kraft för en välmående havs- och kustmiljö när de tillämpar målen.
I december 2015 möts världens länder på FN:s klimatmöte i Paris. Då vill vi se att världens ledare enas om ett ansvarsfullt och ambitiöst klimatavtal som även bidrar till att hejda uppvärmningen och försurningen av haven.
Mer ur rapporten:
Klimatförändringen och människans påverkan genom fiske och habitatförstörelse gör att haven förändras snabbare nu än vad som skett under många miljoner år.
Den fisk vi äter per person och år har globalt nära fördubblats sedan 1960-talet, från 9,9 till 19,2 kilo.
Mer än en tredjedel av all olja och gas vi tar upp kommer numera från havet, trots att det saknas hållbara metoder för detta.
Varje år subventioneras fiske, främst i utvecklade länder, till ett värde av cirka 100–200 miljarder kronor – trots att den globala fiskeflottan redan är 2-3 gånger större än vad som är hållbart
Världens länder har enats om att skydda 10 procent av världens havsområden till år 2020. Idag är bara 3,4 procent skyddat.
FAKTA:
Living Blue Planet Report visar att världens marina arter har minskat med 49 procent mellan 1970 och 2012. Resultaten baseras på ett artindex, Living Planet Index, och en databas som byggts upp av organisationen Zoological Society of London.
Tidigare i år släppte WWF rapporten Reviving the Ocean Economy – the case for action 2015. Den visar att havets årliga omsättning av varor och tjänster motsvarar cirka 21 tusen miljarder kronor och att två tredjedelar av detta värde är direkt beroende av välmående hav.
Antalet besökare som fått uppleva ubåten Neptun har fördubblats jämfört med förra sommaren. Bästa månaden var juli, då nära 80 000 personer besökte Marinmuseum i Karlskrona.
I april månad i år tog Marinmuseum, som är en del av Statens maritima museer, hem titeln Årets museum 2015* och redan då förberedde sig museet på ett större antal besökare. Publikmässigt kommer museet nära den succén som blev under invigningsåret 2014.
”I sommar har jag träffat besökare från Polen, Tyskland, Danmark, Sydafrika, Frankrike, Belgien, Schweiz och Holland. För att nämna några”, säger Marie Chen, programkoordinator på Marinmuseum.
”De vill alla uppleva en riktig ubåt som varit med om spännande händelser! Många säger att museet är mycket vackert och en vanlig kommentar är att barnen inte vill följa med ut från museet när det är dags att gå”, berättar Marie.
Samtidigt har Marinmuseum fått utmärkelsen Certificate of Excellence från Tripadvisor där flertalet besökare angett betyget ”utmärkt besöksmål”.
”Att besökarna ger oss fina kommentarer och omdömen är ett riktigt fint bevis på att vi är ett uppskattat besöksmål. Nu hoppas vi att besökstrenden håller i sig resten av året. I höst har vi flera spännande föreläsningar och den 20 september startar Söndagskul för alla barn”, säger Mats Sellfrid, tillförordnad museichef.
Förra året slog museet publikrekord. Efter öppnandet av Ubåtshallen i juni 2014 ökade besöksantalet stort och besöksantalet landade på nära 323 000 besökare.
*Utmärkelsen ”Årets museum 2015” delas ut av Riksförbundet Sveriges museer tillsammans med Svenska ICOM (International Council of Museums).