Nyheter

Honda firar 50 år av elverkstillverkning och lanserar ett nytt 7 000-watts bärbart elverk med hög prestanda.Det nya EU70is ersätter det befintliga EU65is.Effektförbättringar ger högre effekt, men med lägre bränsleförbrukning, minskade skadliga utsläpp och smidigare manövrering än föregående modell.

Liksom föregångaren är EU70is en bra kraftkälla oavsett var och när den behövs, vid utomhusevenemang eller som en reservkraft för hemmet eller arbetet. De integrerade transporthjulen och fällbara handtagen gör att elverket enkelt kan flyttas runt, samtidigt som den kompakta storleken gör elverket enkelt att transportera och förvara.

Kärnan i det nya EU70is är den senaste versionen av den välbeprövade motorn GX390, med elektroniskt styrd bränsleinsprutning istället för den tidigare modellens bränslesystem med förgasare. Fördelarna för användaren blir automatisk justering av bränsle-/luftblandningen vid start och drift, vilket innebär att manuell choke aldrig behöver användas. Bränsleinsprutning bidrar också till förbättrad effekt, samt till minskad bränsleförbrukning med ca 15 procent jämfört med för EU65is. Utsläppet har dessutom minskat med cirka 20 procent jämfört med EU65is.

Förutom förbättrad motorprestanda har effektiviteten ökat jämfört med föregående modell så att mer kraft kan genereras vid samma motorvarvtal, vilket ger förbättrad bränsleekonomi och minskad bullernivå. Max effekt är 7 000 och märkeffekt 5 500 watt. Maxeffekten har ökats med hjälp av mer kraftfulla magneter och ett nyutvecklat, effektivare invertersystem som minskar effektförlusterna och ger ökad uteffekt.

Uteffekten hos EU70is är mycket jämn, vilket gör att den passar perfekt till känslig utrustning som t.ex. TV- och filmproduktionsutrustning, för att driva medicinteknisk utrustning och för krävande militära tillämpningar, som för vanligare användningsområden.Hondas EU-serie producerar exakt 50 Hz oavsett drifthastighet som ger avsevärt minskad bränsleförbrukning, samt lägre bullernivå, eftersom EcoThrottle-enheten kontinuerligt sänker varvtalet till erforderlig lägsta nivå då belastningen ändras. Det finns två driftlägen: konstant fullt gaspådrag eller EcoThrottle.

EU70is kan med sin minskade bränsleförbrukning och större 19,2 liters bränsletank användas under längre perioder mellan påfyllning än tidigare modell. Vid halv belastning har den en drifttid på 12 timmar.

Parallellkoppling
När mer kraft krävs kan två EU70is-elverk kopplas samman med hjälp av en kopplingsbox för parallelldrift (tillval) som synkroniserar uteffekten från de två enheterna och ger en krafttillförsel på upp till 14 000 watt.

Trots sin höga prestanda är den nya EU70is mycket tystgående, endast 90 dB vid dess märkeffekt på 5 500 watt.

Driftinformation visas på den inbyggda i-Monitor-displayen. Användaren kan på så sätt hålla kolla på aktuell uteffekt, motorvarvtal och drifttimmar. Honda Oil Alert™ kontrollerar kontinuerligt motoroljenivån och stoppar motorn automatiskt för att förhindra skador om oljenivån sjunker under miniminivån.

Smidigare användning
Ytterligare en fördel med bränsleinsprutningen är att bränsletanken inte behöver tömmas efter medellång förvaring. Elverket kan således alltid vara fulltankad och redo för användning. Det finns ingen bränsleavstängningsventil eftersom insprutningssystemet matas av en pump inuti tanken. Därför behöver användaren, även efter en tids förvaring och utan choke som ska aktiveras, endast trycka på startknappen för att starta EU70is, som snabbt genererar kraft, från både varm- och kallstart. Elverket är dessutom försett med dragstart som reserv.

Sammanfattning
EU70is erbjuder prestanda och flexibilitet för flera användningsområden och klarar de mest krävande situationerna, ger en jämn uteffekt under långa perioder mellan bränslepåfyllning och har en teknik som bidrar till att minska de skadliga utsläppen. Det nya elverket är tystgående, kompakt, tillförlitligt och enkelt att bära och är perfekt för de som behöver elkraft på avlägsna platser samt dem som behöver en reservkraftkälla för hemmet och företaget.

Rekommenderat pris: 44 490 sek

Info: www.honda.se

Suzuki har presenterat nya multifunktionsinstrument som, enligt företaget självt, är marknadsledande. De nya ”Multi Function Gauge” har bland annat en 3.5” LCD färgskärm.

De nya instrumenten ger en mängd olika information till båtägaren. Bland annat om motorns varvtal, båtens fart, trimvinkel och olika motordiagnostik beroende på de data som instrumenten får från motorn.

Instrumenten ska vara mycket användarvänliga och enkla att ställa in. De har olika lägen för dag och natt och båtägaren kan välja mellan analog eller digital visning.

Suzuki Multi Function Gauge finns tillgängliga som uppgradering för Suzuki DF9.9B–DF300AP utombordsmotorer.

Instrumenten kräver ett monteringshål med 85 mm diameter.

Info: www.suzukimarin.se

Hon är världsmästare i matchracing och på meritlistan finns ett OS. Nu står Anna Östling inför en ny utmaning. Som instruktör inom ”Alla kan segla – en satsning inför Göteborgs 400-årsjubileum, ska hon lära sex tjejer som aldrig tidigare suttit i en båt att segla. – Det är superkul. Att fler människor får chansen att prova på vår härliga sport är fantastiskt, säger Anna Östling.

Som liten tjej hemma i Lerum kom Anna Östling tidigt i kontakt med segling när hon följde med sin pappa ut på sjön Aspen. Seglingen var ett naturligt inslag i familjens vardag. Men så ser det inte ut för alla och inte heller för hennes sex adepter som nu får prova på segling i Jubileumsparken i Frihamnen under fem tillfällen.

– Jag är väldigt imponerad. Det är riktigt coola tjejer som är totalt orädda. Jag är övertygad om att de kommer lära sig att segla.

Under fyra pass ska Anna Östling drilla tjejerna innan den stora utmaningen väntar – en tävling som avgörs under Volvo Ocean Race-veckan i slutet av juni.

– Det är klart att de kanske tycker att det är lite läskigt, men jag är övertygad om att de kommer fixa det galant. Det kommer vara en stor boost för tjejerna när de fixar att segla runt en bana efter bara en månads träning, och speciellt kul att det är under Volvo Ocean Race-veckan.

Att komma närmare vattnet är en av de starkaste önskningarna inför Göteborgs 400-årsjubiluem år 2021. I fjol startade ”Alla kan segla”, som är en öppen seglarskola i Frihamnen där alla oavsett förkunskaper eller funktionsförmåga kan prova på att segla mitt i stan. Närmare 4 000 personer provade på segling första året. Båtarna som används är Acessjollar som gör seglingen tillgänglig för alla och att prova på är gratis.

– Jag är imponerad över satsningen. Det är fantastiskt att alla kan få chansen att prova på segling. Mitt i stan dessutom. Alla har ju inte tillgång till vatten så nära inpå och kanske inte kommer i kontakt med segling. Med ”Alla kan segla” får alla chansen, säger Anna Östling.

Läs mer om Alla kan segla på www.goteborg2021.com/jubileumsprojekt/allakansegla/

”Alla kan segla” är ett projekt som drivs av Göteborgs Kungliga Seglarsällskap och föreningen Passalen i samarbete med Göteborgs Stad. Visionen är att skapa möjlighet för nya målgrupper att prova på segling. Regattan för tjejerna avgörs klockan 18.00 den 22 juni i Frihamnen.

Årets lite lugnare upplaga av Seapilot2star 2015 är nu avgjord och årets vinnare blev Silfverfågel som gick i mål tidig morgon 28e Maj.

Seapilot2star 2015 blev inte lika tuff som förra årets tävling då vindarna var svagare i år. Årets totalvinnare blev Silfverfågel med Pontus Brenter som skeppare. Silfverfågel är en Diva 39 och passerade målgången tidig morgon den 28 maj. Silfverfågel var dock inte den första båten som passerade mållinjen utan PAC-MAN var den snabbaste båten tillbaka till Oxelösund.

Den stora nyhetsen fär årets tävling var att omstarterna i Visby och Oskarshamn skedde klassvis uppsamlat, precis som i Oxelösund, något som var mycket uppskattat av deltagarna. Alla starter livesändes i samarbete med Sittbrunnen via playkanalen https://seapilot2star.solidtango.com/ och kan ses även i efterhand.

Deltagarna har dessutom själva liverapporterat och laddat upp egna filmklipp på https://seapilot2star.solidtango.com/ där man nu i efterhand kan följa deltagarnas upplevelser från båtarna.

För mer information, besök www.seapilot2star.com där du kan se mer under resultat, playkanalen, leaderboard.

Storsjöyran utvecklar nu festivalen till att vara mer än musik. ”Sen kväll på Yran” består av två omtalade och omskrivna standupföreställningar, ”Ömhet” med killarna från Lilla Drevet och ”Tjejgrejer” med Josefin Johansson

– Vi har förmånen att ha en bra teaterscen mitt i festivalområdet, och den vill vi utnyttja till att bredda festivalupplevelsen, säger Andréa Wiktorsson, bokningsansvarig på festivalen.

”Ömhet” är en standupföreställning med Kringlan Svensson och Ola Söderholm från Aftonbladet Kulturs populära podcast Lilla Drevet. Konferencier är Marcus Johansson.
Föreställningen har under våren turnerat för fulla hus i södra Sverige och kommer nu till Yran med en specialgjord festivalupplaga.

”Tjejgrejer” är Josefins Johansson första soloshow. En föreställning om grejer tjejer gillar, alltså killar och smink. Eller? Kvällen blir som henne själv – rolig, peppig och lite ekivok.
Jossan Johansson är komiker och artist som medverkat i bl a Intresseklubben, Det Stora Matslaget, Partaj, Robins, och Gabba. Hon driver också podcasten Crazy Town tillsammans med Kringlan Svensson från Lilla Drevet.

”Sen kväll på Yran” infaller varje festivalkväll efter midnatt.
-Det är då som kanske musikkvoten börjar bli fylld och fötterna ömmar. Då ska man kunna slinka in i Storsjöteaterns salong, sjunka ned i en fåtölj och bli en del av föreställningarna, säger Andréa Wiktorsson.

Storsjöyran genomförs i Östersund 31 juli-1 augusti. På festivalen uppträder bl a Sting (UK), Thåström, Timbuktu & Damn!, Zara Larsson, Seinabo Sey, Tomas Ledin, Teddybears, Raised Fist, Turbonegro, Anna Ternheim, Hello Saferide, Tove Styrke, Lorentz, Markus Krunegård, Joel Alme m fl – totalt nära 50 artister på sju scener.

Storsjöyran har anor från 60-talet och är den första musikfestival som hålls mitt i ett stadscentrum. Historik och annat som är bra att veta om Yran hittar du här.

Fakta om Storsjöyran

Storsjöyran startade 1983 i nuvarande form. Då var Yran den första musikfestivalen i Sverige med scener och restauranger uppbyggda mitt i ett stadscentrum. Nu är Yran är nu en av Skandinaviens största musikfestivaler som förutom själva festivalen också omfattar den tio dagar långa “Yranveckan”. Varje år uppträder runt 70 grupper på åtta scener. Över 1500 artister har uppträtt på Yrans scener och mer en miljon människor har besökt Storsjöyrans festivalkvällar.

Kemisten Anteneh Assefa skriver i sin avhandling att källor till dioxin i Östersjön inte bara är nutida utsläpp utan även historiska, och att påverkan på fisk beror på vilken typ av dioxinkälla det är och hur tillgängliga dioxinerna är. Anteneh Assefa försvarar sina resultat den 3 juni vid Umeå universitet.

Förekomsten av dioxiner i fet fisk (strömming och lax) i Östersjön är ett hälsoproblem som väcker stor uppmärksamhet. Dioxiner är mycket giftiga och långlivade organiska föroreningar som ackumuleras i levande organismer. Dioxiner produceras huvudsakligen oavsiktligt i flera olika typer av processer, såsom förbränning av avfall och tidigare tillverkning av klorerade bekämpningsmedel (till exempel klorfenoler).

I sin avhandling har Anteneh Assefa undersökt nutida och historiska källor av dioxiner i Östersjön (i sediment, levande organismer och atmosfär). Källor relaterade till luftutsläpp (via långväga atmosfärisk transport) och mer regionala nutida utsläpp har identifierats.

Atmosfärisk deposition står generellt för den mesta av dioxintillförseln till Östersjön, och koncentrationerna i miljön har minskat sedan slutet av 1970 längs kusterna och sedan början av 1990-talet i öppet hav.

Varför har inte dioxinhalterna i levande organismer minskat sedan 90-talet?

– Därför att detta inte är hela sanningen. Jag har utvärderat hur viktiga olika dioxinkällor är i relation till varandra. Halterna av termiska dioxinkällor har minskat under de senaste årtiondena i Östersjön och dess ekosystem. Däremot tyder mina studier på att påverkan på fisk från vissa historiska dioxinkällor, såsom klorfenoler, i allmänhet inte har minskat, säger Anteneh Assefa.

Tetraklorfenoler (till exempel den kommersiella produkten Ky-5) och pentaklorfenoler (till exempel Dowicide) var två av de vanligaste träskyddsmedel i skogsindustrin. På grund av dioxinföroreningar i dessa produkter, blev tillverkning och användning av klorfenoler förbjudet i början av 1980-talet. Trots att dessa kemikalier inte längre används aktivt tyder Anteneh Assefas forskning på att historiska lämningar i mark och sediment fortfarande är viktiga för upptag av dioxiner i fisk.

– Sekundära källor, såsom förorenade områden, kan alltså spela en roll för fortsatt höga halter av dioxiner i fet fisk, särskilt i Bottniska viken.

Högre organismer (inklusive fisk) har förmågan att biotransformera och avgifta dioxiner genom enzymatisk nedbrytning. Omfattningen av avgiftning varierar mellan dioxintyper (så kallade kongener). Således är vissa dioxintyper mer resistenta mot nedbrytning än andra. Anteneh Assefa har visat att denna selektiva filtrering samt variation i biotillgänglighet kan växla rangordningen av dioxinkällor när man skattar hur viktiga de olika källorna är för fisk.

– Sammanfattningsvis visar mina studier att utvärderingar av föroreningskällor inte bör baseras enbart på utsläppsinventeringar och källfördelning i miljön, utan även på andra faktorer, såsom vilken typ av dioxinkälla och dioxinernas olika biotillgänglighet. Riskbedömning och sanering av förorenad mark bör ges större fokus för att skydda den marina miljön.

De 400 entusiastiska deltagarna på Utö Swimrun möttes av en rejäl utmaning i den vackra försommardagen i Stockholms skärgård. Vind, kallt vatten, vågor och spännande löparsektioner väntade de tävlande, som betade av totalt 39 km terränglöpning och simning i 9-12 gradigt vatten runt Utö och Ålö! Striden om täten var hård i alla tre klasserna herr, mix och dam, då många lag var ute efter att vinna en åtråvärd plats till ÖTILLÖ, VM i Swimrun, den 7 september. Snabbast runt banan var nykomlingarna Nicolas Remires (FRA) och Julian Dent (AUS) på tiden 3:56:48. De fenomenala segrarna i damklassen Caroline Holmqvist och Kristin Larsson var i mål nästan en kvart före vinnarna i mix-klassen Pär Kristoffersson och Fanny Danckwardt-Lillieström.

Två lag stred i rasande fart i täten runt hela banan men nykomlingarna Nicolas Remires (FRA) och Julian Dent (AUS) lyckades hålla swimrunveteranerna och fjolårsegraren Björn Englund med lagpartnern Oscar Olsson bakom sig hela vägen in i mål och vann med sex minuters marginal. Australiern Julian Dent är orienterare bosatt i Sverige och tävlade sitt första swimrunlopp. Lagkamraten Nicolas Remires körde sin andra tävling idag.

“Det gick precis som vi ville, vi följde vår strategi och höll takten hela vägen till mål. Vi har rekat här ute flera gånger före loppet och vill satsa på det här. Vi gillar verkligen konceptet med swimrun, du tävlar med en kompis och håller ihop hela vägen. Det är ett fantastiskt lopp, landskapet är magnifikt. Vi kommer att ha full fokus på swimrun nu”, säger segraren Nicolas Remires.

Med en militärövning på ön fick banan ritas om i sista sekund och slutligen blev den totala sträckan 39 km runt öarna Utö och Ålö, med 34,7 km terränglöpning och 4,3 km simning i det kalla skärgårdsvattnet. Alla deltagare tävlar i tvåmannalag. Man springer i sin våtdräkt och simmar i sina skor.

Multisporttjejerna Caroline Holmqvist och Kristin Larsson höll ett imponerande tempo och gick i mål på en total 12e plats och vann damklassen. Dessutom slog de första mixlag Pär Kristoffersson och Fanny Danckwardt-Lillieström.

Hiphop-artisten och mångsysslaren Petter deltog för andra året i rad med siktet inställt på ÖTILLÖ. Han tävlade i mixklassen med Jessica Thorelius och kom på 13e plats i mix på tiden 5:53:09.

“ag är otränad i år och det här var jobbigare än både ÖTILLÖ och Engadin Swimrun i fjol, som båda är tuffare tävlingar. Men jag tävlade med en fantastisk tjej Jessica Thorelius som drog mig på de långa löparsträckorna. Det är grymt kul med swimrun, jag är helt såld! Det är en sån komplett träningsupplevelse med vacker natur, simning, löpning och orientering i ett.”, sa Petter i målfållan.

Swimrun etablerar sig allt mer som sport både i Sverige och utomlands och i år tävlade 194 lag om två från 19 nationer på Utö Swimrun, kvaltävling till det prestigefyllda loppet ÖTILLÖ, som numera även är VM i swimrun. 250 lag var anmälda (maxgräns) och 194 lag dök upp på starten. Många lag är väl förberedda och satsar helhjärtat på swimrun under sommarensäsongen.

Åtta topplag i Utö Swimrun kvalar till ÖTILLÖ; topp 3 herr, topp 3 mix, topp 2 dam.
Topp 3 resultat Utö Swimrun den 31 maj 2015
Herrlag
1. Nicolas Remires (FRA) och Julian Dent (AUS) 3:56:48
2. Björn Englund (SWE) och Oscar Olsson (SWE) 4:02:45
3. Rasmus Regnstrand (SWE) och Niklas Vallenholm (SWE) 4:04:01
Damlag
1. Caroline Holmqvist (SWE) och Kristin Larsson (SWE) 4:32:26
2. Annika Ericsson (SWE) och Maria Edstedt (SWE) 4:41:25
3. Charlotta Nilsson (SWE) och Bibben Nordblom (SWE) 4:56:57
Mixlag
1. Pär Kristoffersson (SWE) och Fanny Danckwardt-Lillieström (SWE) 4:45:29
2. Johan Johansson (SWE) och Anna Schlosser (SWE) 4:51:35
3. Sanna Duvebrant (FIN) och Philip Berglöf (SWE) 4:54:50
Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. Originalet ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimrunlopp. Känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen, består banan av 65 km terränglöpning på stigar, hala klippor, ospårad terräng och totalt 10 km simning i det kalla höstvattnet i Östersjön. Det är strömt och banan är lång. För att klara tidsbegränsningar och nå mållinjen före mörkrets inbrott kan du aldrig sluta röra dig framåt. ÖTILLÖ firar 10-års jubileum den 7 september 2015. I samtliga swimrunlopp tävlar man två och två, på grund av säkerhetsskäl men även för att främja den unika känslan att tävla tillsammans med en lagkamrat.

Info: www.utoswimrun.se

Foto: Nadja Odenhage och Erik Westberg / Utö Swimrun 15.

Johan Molund och Sebastian Östling har tagit guld på Europacupen i Holländska Medemblik. Med detta resultat visar de ännu en gång att de på allvar är att räkna med i satsningen mot OS 2016.

När Johan Molund vann Europacup regattan i Holland gjorde han det för tredje gången. Olympiern från 2000 och 2004 vann här första gången redan 2001 och följde upp med ytterligare en vinst året efter. Johan har i år gjort en succécomeback och tillsammans med Sebastian Östling har de nu två pallplatser på tre tävlingar. Sebastian, olympier i klassen 2008 och 2012 gör också comeback i sporten efter ett kortare uppehåll.

-Vi har haft riktigt bra fart hela veckan och har utnyttjad den genom konsekvent och strategisk säker segling, berättar Sebastian, vi blir mer och mer samtrimmade i båten och njuter som tusan av att få tävla!

Med över 700 båtar på startlinjen var 2015 års Delta Lloyd Regatta en succé jämfört med de senaste åren. Möjligheten till kvalificering till den nya världscupen var det som lockade för att få segla nästa världscup i Weymouth i England om två veckor.

Förutom Molund/Östling har även Bergström/Västernäs, Hedström/Düring, och Pettersson/Anjemark kvalat in till världscuptävlingarna i England i 49er klassen. Emil Cedergårdh har kvalat in i Laserklassen. Fanny Baumann, RS:X tar eventuellt en världscupplats under morgondagens seglingar. Svensson/Rosengren var klara sedan tidigare i Nacra 17 klassen.

Svenska Placeringar
470 herr (38 startande)
1. Molund/Östling, GKSS

49er (55 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
7. Bergström/Västernäs, GKSS
9. Hedström/Düring, GKSS
16. Pettersson/Anjemark, KSSS
55. Olsson/Ericsson, GKSS

49erFX (24 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
18. Wester/Netzler, GKSS

NACRA 17 (39 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
27. Svensson/Rosengren, KSSS

LASER (144 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
16. Emil Cedergårdh, GKSS
43. Anders Karlsson, GKSS
70. Emil Bengtsson, GKSS
73. Philip Claesson, GKSS
79. Albin Gipperth, GKSS
88. Simon Lundmark, KSSS
89. Marcus Magnusson, GKSS

LASER RADIAL (82 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
50. Caroline Bristulf-Norén, GKSS
59. Lovisa Karlsson, GKSS

RS:X dam (40 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
33. Fanny Baumann, KSSS

Boating Industry, den månatliga amerikanska affärstidningen för båtindustrin, har valt Volvo Penta Forward Drive (FWD) till en av 2015 års bästa produkter.

2015 års lista över de 50 bästa båtprodukterna publicerades i majnumret av tidningen. Produkterna valdes av redaktörerna utifrån hundratals nomineringar, baserat på hur de påverkar båtvärlden, hur de tog sin kategori framåt samt innovation.

“Volvo Penta FWD är designad med vattensporter i åtanke och till grund ligger idén med framåtvända dubbla motroterande propellrar med en justerbar trimenhet”, skriver redaktörerna för Boating Industry. “Den patenterade designen drar båten genom vattnet istället för att skjuta den framåt, med ett ostört vattenflöde till propellrarna. Föraren kommer också att kunna anpassa kölvattnet för olika kunskapsnivåer, och den framåtvända DuoProppropellern, med motroterande propellrar, erbjuder ett symmetriskt kölvatten för wakeboard och likaformade vågor för wakesurfing”.

Volvo Penta FWD minskar kraftigt buller och vibrationer och eliminerar praktiskt taget irriterande rök på däck eftersom motoravgaserna stöts ut i vattnet under båten. Den ger också bättre respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet, vilket möjliggör en rad aktiviteter bakom båten, inklusive wakesurfing och wakeboard.

FWD tilldelades också National Marine Manufacturers Association Innovation Award för alternativ drivteknik på 2015 års Miami International Boat Show när den premiärvisades för allmänheten för första gången.

“Att bli inkluderad i Boating Industry Top Products är en ära för vårt team som har utvecklat detta senaste framsteg inom marin framdrivning”, säger Ron Huibers, vd för Volvo Penta of the Americas. “Det är kulmen efter många år av innovation från Volvo Penta. Vi har banat vägen för den första drevmotorn, den första DuoProppropellern och den första framåtriktade propellern med IPS. Nu har vi slagit ihop dessa tre tekniker och kombinerat dem till en annan banbrytande innovation”.

GKSS-seglarna Johan Molund och Sebastian Östling tog guld i Delta Lloyd regattan.

Under gårdagen tog Johan Molund och Sebastian Östling en överlägsen seger i 470-klassen under Delta Lloyd regattan i Holland.

– Vi har seglat taktiskt bra under regattan och haft riktigt bra fart. Gott med vinst, säger Johan Molund.

Johan och Sebastian har haft bra fart i båten och varit framgångsrika med sitt vägval under regattan. Det har blåst har blåst mycket under tävlingen, vilket har varit tekniskt svårt men passat Molund/Östling bra. Killarna startade bra på medaljracet och hade koll på sina huvudkonkurrenter hälsar GKSS tränare Daniel Birgmark från Holland.

I 49er-klassen slutade Fritiof Hedström och Niclas Düring på 8:e plats och Victor Bergström och Victor Västernäs på 9:e plats.

Övriga resultat finns på http://www.deltalloydregatta.org/#

Bilden: Sebastian Östling(gast) och Johan Molund( rorsman)
Fotograf Daniel Birgmark

Nästan på dagen sex månader efter att de seglade upp på revet Cargados Carajos Shoals är Team Vestas Wind nu tillbaks i Volvo Ocean Race. Idag testseglade det danska laget för första gången med sin reparerade Volvo Ocean 65:a i Lissabon.

Den 29 november förra året, mitt under den andra etappen av Volvo Ocean Race från Kapstaden till Abu Dhabi, seglade det danska laget Team Vestas Wind upp på ett rev mitt ute i Indiska Oceanen. Ingen i besättningen kom till skada med laget tvingades överge sitt grundsatta skepp för att ta sig till säkerhet på Mauritius.

Laget tillkännagav en dryg månad efter olyckan att deras ambition var att komma tillbaks till tävlingen. Den skadade båten hade då bärgats från revet för att sedan fraktas till båtvarvet Persico i Bergamo, Italien dit den anlände den 29 januari.

Ett omfattande reparationsarbete inleddes och att få båten färdig i tid till hamnstoppet i Lissabon har varit en kamp mot klockan. I onsdags kom den reparerade båten till Lissabon från Bergamo och igår sjösattes hon. Idag gjordes den första testseglingen och Team Vestas Wind har nu en vecka på sig att fintrimma båten.

På lördag den 6 juni seglas ett In-Port Race i Lissabon och dagen efter inleds den åttonde etappen till Lorient, Frankrike. Om tre veckor kommer Volvo Ocean Race till Sverige. Värdens största havskappsegling avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Info: www.volvooceanrace.com

Mer om Volvo Ocean Race
• Volvo Ocean Race 2014-15 är den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.


• Tävlingen startade den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien. Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.


• Både den pågående och den följande upplagan av tävlingen seglas i en ny modern entypsbåtklass– Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.


• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum i Haag på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.


• De nya tävlingsbåtarna är enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel vilket betyder att de är identiska. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att assistera våra Onboard Reporters.


• Sju lag ställer upp i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.

• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

Aktivitetsbidraget på 300 000 kr har delats ut av förbundet sedan 2008. Tanken är att bidra till fler öppna klubbaktiviteter riktade mot underrepresenterade grupper inom sportfisket – barn, ungdomar, kvinnor, funktionshindrade och personer med invandrarbakgrund.

– Det är lika roligt varje år att fördela ut aktivitetsbidragets 300 000 kronor till våra klubbar runt om i landet. Genom bidraget kan vi uppmuntra och ge tillbaka till de starka ideella krafter som vill att fler ska få komma ut och prova det avkopplande äventyr och den trevliga samvaro som sportfiske ger, sammanfattar Sportfiskarnas generalsekreterare Anders Karlsson.

Majoriteten av de öppna aktiviteterna riktar sig mot barn och ungdomar. I Eskilstuna arrangerar exempelvis klubben Å!Fiske ”fiskefritids” under sommarlovets två första veckor. Fiskesugna barn kommer för att prova på det spännande fisket i och kring staden.

– Aktivitetsbidraget ger oss möjligheter att anordna kostnadsfria fiskeutflykter med mat och utlåning av utrustning, aktiviteter som de flesta av barnen aldrig annars skulle få chansen att uppleva, menar Anders Stridh i klubben.

I Göteborg använder Majornas Sportfiskeklubb bidraget till att skapa fiskeupplevelser för funktionsnedsatta. Genom ett samarbete med den välkända föreningen Grunden tar klubben ut fiskeintresserade killar och tjejer på olika fiskeaktiviteter.

– I år åker vi på en fiskeresa till Hökensås. Vår dagstur till Sportfiskemässan i Jönköping var också väldigt uppskattad. Det betyder väldigt mycket för våra Grundet-kompisar att få komma ut och uppleva äventyr i naturen och träffa andra fiskeintresserade, säger klubbens ordförande Kalle Svensson.

Det är i år totalt 58 klubbar från Svedala i söder till Pajala i norr som tilldelats aktivitetsbidraget.

I år bidrar Sportfiskarnas försäkringspartner Svedea till aktivitetsbidraget.

I dag publiceras ett omfattande specialnummer av den miljövetenskapliga tidskriften AMBIO som presenterar resultat från de två havsmiljöstrategiska program som ingick i regeringens satsning på strategiska forskningsområden från 2010. Över 80 forskare medverkar i 16 artiklar om ekosystembaserad förvaltning av Östersjön ur ett klimatperspektiv.

Forskarna visar att den ekosystemansats som sedan över två decennier ska vara grunden för miljöarbetet kring Östersjön ännu inte tillämpas i praktiken. Den innebär att alla ekosystemets delar ska ses som en helhet, även människan och hennes påverkan.

Men de olika miljöproblemen hanteras fortfarande i huvudsak separat, utan hänsyn till hur de påverkar varandra, såväl i Sverige som i övriga östersjöländer. Inte heller har man vägt in risken att klimatets förändring kan göra det svårare att vända utvecklingen.

Framsteg har gjorts
Ändå har miljöarbetet haft betydande framgångar på vissa områden, samtidigt som förbättringar är svåra att urskilja på andra.

– Miljöarbetet har bland annat uppnått att många giftiga långlivande föroreningar har minskat i fisken i Östersjön, i många fall snabbt, säger Ragnar Elmgren vid Stockholms universitet som är huvudförfattare till numrets inledande artikel. Belastningen med övergödande ämnen har också minskat, mest tydligt för fosfor, men syrebristen har ändå förvärrats och cyanobakterieblomningarna uppträder allt tidigare på sommaren.

Anpassad förvaltning krävs
Sommarens cyanobakterieblomningar brukar enbart betraktats som ett miljöproblem, eftersom de är otrevliga, giftiga och genom sin kvävefixering bidrar till övergödningen av Östersjön.

I specialnumret visar forskarna att cyanobakterierna även har en positiv sida, eftersom de tvärt emot vad man tidigare ansett producerar mat åt djurplankton som sedan äts av fisklarver och fiskyngel i Östersjön. Detta sker dessutom just under den period på sommaren när småfiskens födobehov är som störst.

– Blomningarna kan alltså inte längre bara ses som ett oönskat problem som bör undvikas, utan det blir fråga om att väga deras negativa effekter mot en ökad fiskproduktion, säger Ragnar Elmgren.

Särskilt i en framtid med accelererande klimatförändringar måste alla vi som arbetar med havsmiljöfrågor bli bättre på att betrakta ekosystemens problem som en helhet, så att den allmänt omfattade idén om en ekosystembaserad förvaltning också kan genomföras i verkligheten.

Bakgrund
Forskningsprogrammet Adaptiv förvaltning av Östersjöns ekosystem (BEAM) har letts från Stockholms universitet medan programmet Östersjöns ekosystemdynamik i ett klimatförändringsperspektiv (EcoChange) har letts från Umeå universitet och Linnéuniversitetet i Kalmar. Även forskare från universiteten i Göteborg och Uppsala, Lantbruksuniversitetet, Naturhistoriska riksmuséet och SMHI har deltagit i programmen.

Till publikationen: http://link.springer.com/journal/13280/44/3/suppl/page/1

Den senaste uppdateringen av Raymarines operativsystem LightHouse II är en gratis uppdatering som ger kappseglaren tillgång till avancerade visuella seglingsverktyg. Den erbjuds för Raymarines multifunktionsdisplayer (MFD) med avancerade funktioner, särskilt för segling.

LightHouse II version 14 erbjuder ett flertal verktyg som underlättar för seglare att navigera snabbt och effektivt under tävling eller nöjessegling. Uppdateringen som är gratis omfattar multifunktionsdisplayer i aSerien, cSerien, eSerien, gS-Serien och den nya högpresterande eS-Serien.

I Lighthouse II version 14 finns dessa nya funktioner för seglare:
• LightHouse QuickCourse gör att skepparen snabbt och exakt kan visa en ny kappseglingsbana utifrån i förväg programerade banmarkeringskoder.
• LightHouse SmartMarks Waypoints kan markeras med rundningsindikatorer vilket gör det tydligt om ett rundningsmärke ska rundas om styrbord eller barbord enligt vad tävlingsledningen i förväg definierat.
• Virtuell startlinje visar båtens position i förhållande till startlinjen, med hjälp av latitud/longitud, waypoints eller ping vid startlinjemarkeringar.
• Tre layline-lägen hjälper seglaren att bedöma när det är dags att slå för att klara ett märke. Lägena inkluderar spegelvänd verklig vindvinkel (true wind angle, TWA), anpassningsbara fasta vinklar och polardata. I polardata-läget visas laylines beräknade specifikt för den egna båtens prestanda. Påverkan av vind och tidvatten kan dessutom läggas till för att höja nogrannheten ytterligare.
• Med LightHouse kappseglingstimer på skärmen kan deltagaren följa nedräkningen till start.

Utöver detta paket med avancerade seglingsfunktioner, erbjuder LightHouse II version 14 också förbättringar för nöjesseglare och fiskare. I dessa nya funktioner ingår:
• Stöd för C-MAP by Jeppesen Easy Routing när C-MAP 4D MAX+ kartor används.
• Nya digitala ytfilter för ekolod och ett förbättrat auto-läge när de nya ekolodsmodulerna CP370, CP470 eller CP570 används
• Förbättrad integration av Fusion stereo med stöd för NMEA 2000-anslutning till

– Med den senaste versionen av LightHouse II har vi utvecklat våra avancerade seglingsverktyg för att göra navigation för seglare ännu enklare, säger Grégoire Outters, Vice President och General Manager på FLIR Maritime.

– Fritidsseglaren kan segla smartare och för kappseglaren kan det leda till en vinst när våra exklusiva visuella hjälpmedel för att fatta bättre taktiska beslut används.

LightHouse II version 14 finns för gratis nedladdning på raymarine.com.

Info: www.flir.com/marine

Vid Svenskt Friluftslivs årsstämma i år antogs dokumentet ”Svenskt Friluftslivs inställning till allemansrätten”. Allemansrätten är en av grundpelarna i friluftslivet och en förutsättning för de aktiviteter som medlemsorganisationerna bedriver. Svenskt Friluftsliv anser att allemansrätten ska bibehållas i oförändrad omfattning och hanteras utifrån principen ”inte störa – inte förstöra”.

– Allemansrätten säkrar tillgången till friluftsorganisationernas arena – naturen – och ses som en nationalsymbol för Sverige. Vår verksamhet bygger på att vi ska värna och vårda allemansrätten. Därför beslöt vi att ta fram ett dokument som sammanfattar vår ståndpunkt vad gäller allemansrätten. Dokumentet remissbehandlades under 2014 och antogs vid stämman och ligger nu till grund för vårt fortsatta arbete med allemansrättsliga frågeställningar, säger Ulf Silvander, generalsekreterare i Svenskt Friluftsliv.

Dokumentet, som är en viktig kompassriktning och stöd för Svenskt Friluftsliv och dess medlemsorganisationer, tar bland annat upp de konfliktytor som finns, det kommersiella respektive ideella, betalning för allemansrättsligt nyttjande, tillträde till statlig och kommunal mark, strandskyddet med mera. För framtiden anser Svenskt Friluftsliv att allemansrätten ska bibehållas som en sedvanerätt. Att skapa en allemansrättslag skulle medföra tillkomsten av en omfattande och stel detaljreglering.

Ta del av hela dokumentet här: http://svensktfriluftsliv.se/wp-content/uploads/2012/11/Allemansratten.pdf

Nu satsar den engelska sportbilstillverkaren Aston Martin på att designa båtar. Varumärket på den anrika engelska biltillverkaren, som numera ägs av ett indiskt företag, håller högsta klass och stilen på den första båten är tuff.

Den första båten, som byggs i samarbete med holländska Quintessence Yachts söder om Amsterdam, blir en 37 fots öppen båt. Linjespelet och inredningen bär starka kännetecken från sportbilsverksamheten.

Premiären för den nya båten är beräknad till höstens stora evenemang för alla yachtfantaster; båtmässan i Monaco Yacht Show i september.

Den nya båten – AM37 bör bli ett självklart val till alla som gillar klassiker som AM DB9 och andra skönheter. Båten får högsta teknik i konstruktionen med bland annat kolfiberskrov och läckra läderpaneler i inredningen.

För den som vill ha något snabbare kommer även en speciell sportmodell: AM37S som är god för 52 knop. Standardbåten gör ”bara” 44 knop.

Här är den engelska originaltexten:

Quintessence Yachts unveils first Aston Martin speedboat designs
Gaydon, 29 April 2015 – During an exclusive pre-launch event held at the Aston Martin
headquarters in the UK, Quintessence Yachts has released details of the first designs
now under construction as part of a unique partnership with the famous car brand.
The AM37 is a fast 37 foot leisure boat that synthesises tradition and innovation to
offer the ultimate ‘driving on the water’ experience.
A comprehensive digital exhibition of artworks and renderings was set up at the Design
Reception in Gaydon to showcase the in-depth cooperation between Aston Martin,
Quintessence Yachts and Mulder Design. Together the parties have created a genuine
expression of artisan skill while incorporating the very latest technological trends.
Quintessence Yachts gave Mulder Design a naval architect brief based upon the Dutch
company’s ability to provide the framework of the design to Aston Martin and then ensure
that style changes made in the UK complemented the hull’s performance. The design
process has involved a constant exchange of ideas for each single item from the dashboard
to the deck and the interiors, with the full commitment of the Aston Martin team providing
inputs and feedback on components and features.
The resulting boats are a pioneering delineation into the yachting environment of Aston
Martin style in its purest sense. The AM37 combines the highest degree of technology and
innovation in a genuinely unique manner that is sure to delight those who understand the
Aston Martin credo of ‘power, beauty and soul’.
Based upon a concept of creating elegant fast boats with an exclusive design and a sporty
character, the 37 foot model will be presented in two version: the AM37 S, a true sportyacht
with a maximum speed of 60 knots, and the AM37, which is more of a gran turismo
leisure boat with an even higher degree of luxury and a maximum speed of around 50
knots.
A dedicated Quintessence Yachts facility is building the boats in the United Kingdom in
order to enhance the British DNA of the Aston Martin speedboats. The production process
deploys state-of-the-art vacuum infusion technology to ensure maximum quality control with
the hull being made in high-tech composite and structural parts in carbon fibre.
AM37 and the AM37 S are the first step in a strategic venture between Quintessence Yachts
and Aston Martin that will eventually result in a wide range of top quality speedboats.
Quintessence Yachts
Headquartered in the Netherlands, Quintessence Yachts has a passion for innovation and
exploring new concepts in the classic yachting world. Its core mission is to offer intimate
maritime experiences related to style, performance and design. Quintessence Yachts’
Supervisory Board is chaired by Henk de Vries, Director of Feadship.
Mulder Design
Established in 1979, Mulder Design has enjoyed a successful career spanning over three
decades. The past 35 years have seen over 600 of the company’s designs come to life
including the now famous high-speed yachts Octopussy, Moonraker and The World Is Not
Enough. The name of this family-run company has become synonymous with high quality
and fast super-yachts.

Åtta av tio svenskar vet hur man använder en livboj och mer än varannan har någon gång testat att kasta den, enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa. Uppskattningsvis 145 000 svenskar har också använt en livboj för att rädda någon ur vattnet. För att uppmärksamma livbojen och inspirera människor att upptäcka havet, lanserar nu Trygg-Hansa en dokumentär kortfilm av Göran Hugo Olsson som handlar om fyra människor som aldrig tidigare mött havet.

I Sverige finns över 80 000 Trygg-Hansa livbojar utplacerade vid bland annat vattendrag, sjöar och hav. I en ny undersökning* från Trygg-Hansa svarar 80 procent att de vet hur man använder en livboj och två procent uppger att de någon gång räddat en annan människa med hjälp av en livboj.

– Det betyder att ungefär 145 000 personer har använt sig av en livboj för att rädda en annan människa ur vattnet, det visar vilken stor betydelse Trygg-Hansas livboj har för vattensäkerheten i Sverige. Vi vill att så många som möjligt ska veta hur livbojen fungerar och i en nödsituation ska man aldrig tveka att använda livbojen, säger Anna Svärd, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa.

Trygg-Hansa började placera ut livbojar redan 1954 och sedan dess har över 200 000 livbojar satts upp vid svenska vatten. Varje år uppmanar också Trygg-Hansa allmänheten att höra av sig om man upptäcker platser där det skulle behövas en livboj, eller om det finns livbojar som är trasiga och behöver bytas ut.

Dokumentärfilm om att upptäcka havet
Åtta av tio svenskar uppger att de kommer att tillbringa tid vid eller i närheten av vatten i sommar, men långt ifrån alla har upplevt havet. Nu lanserar Trygg-Hansa den dokumentära kortfilmen ”Vi som aldrig mött havet” för att göra människor uppmärksamma på havets och livbojens betydelse vid svenska vatten. ”Vi som aldrig mött havet” är en kortfilm av den prisbelönte regissören Göran Hugo Olsson. I filmen får tittarna se reaktionerna hos fyra människor i olika åldrar som aldrig tidigare upplevt havet och som får upptäcka dess storhet för första gången.

I kombination med den dokumentära kortfilmen lanseras även en instruktionsfilm där man på ett enkelt sätt kan lära sig att kasta och använda livbojen.

Länk till filmen, Vi som aldrig mött havet:
https://www.youtube.com/watch?v=MhtXNaOIevg#t=77

Länk till instruktionsfilm om hur man kastar livboj:
https://www.youtube.com/watch?v=aErpFVk2u7Y

Nu görs de sista förberedelserna inför årets stora båtfest i Kalmar Gästhamn. I morgon fredag, den 29 maj, startar Kalmar Båtmässa som i år firar fem år. Mässan pågår fredag, lördag och söndag.

Kring mässan anordnas många roliga aktiviteter – för hela familjen. Två av årets nyheter är prova-på-paddling med SUP, Stand Up Paddleboard, och en avdelning där du kan få tips om sportfiske. Dessutom blir det fler internationella deltagare i Kalmar Surfski Wave Challenge.

SUP, Stand Up Paddleboard
Fredag, lördag och söndag 29–31 maj.
Seafari finns på plats och anordnar prova-på-paddling med SUP. Det innebär att man står upp på en surfbräda och paddlar med en lång paddel.

Kom och snacka sportfiske
Lördag 30 maj.
Bengt Gunnarsson och Albin Sharghi från CWC, Catch with Care, är på Kalmar Båtmässa för att dela med sig av sina bästa fisketips. Besökarna är välkomna att ställa frågor och att titta närmare på Albins specialutrustade fiskebåt.

Kalmar Surfski Wave Challenge
Lördag 30 maj, start i Mörbylånga på Öland kl. 12:30 och beräknad målgång i Kalmar Gästhamn mellan kl. 13:30 och 14:30. Prisutdelning på scenen kl. 15.
Kalmar Surfski Wave Challenge går för andra året och är årets första deltävling i Svenska Surfskicupen. Surfski är en öppen ”sit-on-top” kajak som är anpassad att paddla och surfa i stora vågor.

– Kalmar Surfski Wave Challenge lockar hela den svenska eliten och även internationella tävlande. Förra året vanns både herr- och damklassen av tyskar och det har spritt sig, så i år är ännu fler tyskar anmälda, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Fler tips ur programmet:

Tävling på lördagen: Triator City Sailing med första start kl. 11:00 och prisutdelning efter sista segling.
Sjöräddningssällskapet och Sjöfartsverket har en räddningsuppvisning med sjöräddningshelikopter på lördagen kl. 13.00 (med reservation för ev. utryckning).
Personal ur 1:a Ubåtsflottiljen finns på plats för att svara på frågor om hur det är att arbeta på en ubåt.
Kom och testa Deepwater Visions undervattensrobot Seagoo på deras ”undervattensbana” med spännande objekt.
På lördagen visar Kustbevakningen sitt miljöskyddsfartyg Kbv 033 och informerar om sitt arbete kl. 10:00–12:00 och kl. 13:30–16:00 (med reservation för ”skarpt läge” då aktiviteter måste avbrytas).
På söndagen kan du prova på radiostyrda segelbåtar under vägledning av Seglarklubben Kaparen kl. 10:00–16:00. Spontana tävlingar kommer att gå av stapeln!
På söndagen blir det Streetdance-uppvisning av MIXED kl. 12:30 och 14:00 på scenen.
Om Kalmar Båtmässa 2015
Kalmar Båtmässa är sydöstra Sveriges största båtevenemang och hålls i Kalmar Gästhamn den 29–31 maj. I år firar mässan femårsjubileum.

Info: https://www2.kalmar.com/sv/evenemanget/a877081/kalmar_batmassa_2015_877081/detaljer

Suzuki har fått den internationella utmärkelsen ”Top Product” från amerikanska Boating Industry Magazine. Det är Suzukis nya DF200AP utombordsmotor som har valts ut som 2015 ”Top Product” av tidningen. Det är andra året i rad som Suzuki får priset. Förra gången var 2014 för DF25A/30A.

Juryn hade att välja mellan hundratals bidrag från hela marinbranschen. Den valde DF200A beroende på de många tekniska innovationerna i motorn med bland annat högt vridmoment vid låga varvtal och därtill hörande bra acceleration och 12% högre bränsleeffektivitet.

Så här skrev vi i Båtliv 1-15 om den här motorn:
Utombordsmotorn ska vara lika lätt att starta som en modern bil, den skall ha elektroniska reglage och inga tröga kablar. Sist, men icke minst – den skall vara tyst så att man kan prata ombord.

Allt detta är standard på Suzukis nya 200-hästare där tillverkaren till exempel har reducerat insugningsljud och motorljud till mycket låga värden. Vid provkörningen med en planade styrpulpetare i 21-fotsklassen mätte vi upp strax över 80 decibel i 30 knops fart. Det är inte långt ifrån kupébullret i en modern bil.

Nya Suzuki DF200AP är en 4-taktare med samma motorblock som företagets 175-hästare, men i övrigt är det stora förändringar. Den nya motorn har fått en högre kompression, andra kamaxlar, annan programvara mm. För att förhindra knackning vid för hög kompression har denna 200-hästare sensorer som reglerar detta. En annan sensor mäter syrehalten i avgaserna för att reglera insprutningen och de en renare och snålare motor.

För att minska bullret, och framför allt insugningsljudet, har Suzuki öppnat upp luftintaget i bakkanten och låter luften passera ett par kammare innan det når cylindrarna. Med denna förändring har man lyckats reducera motorbullret ordentligt jämfört med den äldre 200-hästaren.

Nya Suzuki DF200AP har även fått en mängd nya finesser. Till exempel ett nyckellöst startsystem (med stöldskydd) och multifunktionsinstrument på 3,5 tum som kan ge både analog och digital visning. Anpassade för datastandarden NMEA 2000. Dessa nya instrument passar till alla nya motorer från 9,9 till 300 hk.

En annan finess specifikt för 200-hästaren är ett omställbart växelhus. Har man två motorer kan man med en kontakt välja om önskar höger eller vänstergående propeller.
Text: Lars H Lindén

Tekniska fakta Suzuki DF200AP
Motortyp: 4-takt, DOHC 16 ventiler
Cylindrar: 4 i rad
Cylindervolym: 2 867 cm3
Varvtalsområde: 5500–6100 rpm
Generator: 12 volt, 44 A
Utväxling: 2,50:1
Vikt: från 228 kg
Pris: 194 000 kr
Info: www.suzukimarin.se

Den framgångsrika Stena Sonangol Suezmax poolen, som startade år 2005 omfattar idag ett tjugofemtal högkvalitativa och bränslesnåla fartyg av Suezmax-modell, men ambitionen finns att öka till ett trettiotal fartyg inom snar framtid. Poolen drivs som ett joint venture till lika delar ägt av Stena Bulk och det angolanska statliga oljebolaget Sonangol. Operation och befraktning av fartygen i poolen sker från Stena Bulks kontor i Göteborg, Houston och Singapore. Fartygen går i den öppna spot-marknaden på världsbasis.

”En målsättning finns att bygga ut poolen till att omfatta ett trettiotal Suezmax-fartyg och utökningen beräknas ske med hjälp av partners och fortsatt inchartering, men det kan även bli aktuellt med köp. Vi avvaktar dock marknadens utveckling och utvärderar kontinuerligt vilket alternativ som är lämpligast,” konstaterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Av det tjugofemtal fartyg som ingår i poolen idag ägs tolv av ägarna till Stena Sonangol Suezmax poolen, åtta är inhyrda på time charter och tre på kommersiellt management. Den genomsnittliga åldern räknat på samtliga fartyg är drygt fyra år. Ytterligare två nya fartyg är beställda av Sonangol för leverans under år 2017.

”Det finns många fördelar med poolupplägget, bland annat innebär det att ta del av en större marknadsposition och generellt en möjlighet att sprida de risker som uppstår genom svängningarna på en volatil marknad. Tillgång till vår globala täckning med support och en hög användningsgrad till följd av vår operationella excellens är också viktiga faktorer, ” säger Erik Hånell. ”Vi har lyckats extremt väl och ligger i topp när det gäller intjäning, både jämfört med index och konkurrerande pooler. Vår pool har varit den bäst presterande Suezmax-poolen 9 år av 10 och då mycket beroende på vårt kundfokus där innovation, prestation och kvalitet är centralt,” fortsätter Erik Hånell.

Utveckling för energieffektivitet
Sju av fartygen som ingår i poolen beställdes av Stena Bulk år 2010 och byggdes på varvet Samsung Heavy Industries (SHI) i Geoje, Sydkorea. Fartygen är tredje generationens bränsleeffektiva Suezmax-tankers. Stena Teknik ansvarade tillsammans med SHI för utvecklingen och fokus låg på energieffektiviteten. Fartygets tekniska utrustning och design medför att bränsleförbrukningen har reducerats med 10-15 % jämfört med standardtonnage.

”Vi har under senare år expanderat med ett antal egendesignade Suezmax tankfartyg av senaste design och med högsta miljöklass. I våra strategiska investeringar fokuserar vi stort på energieffektivitet och med hjälp av vår tekniska utvecklingsavdelning ser vi till att alltid ligga på absolut framkant vad gäller både säkerhet och miljö. Men även befintliga fartyg evalueras för att finna lösningar till ytterligare bränslebesparing,” avslutar Erik Hånell.

Utbildning ryms inom ramen för pool-samarbetet
Samarbetet inom poolen rymmer även vidareutbildning av Sonangol-anställda både till sjöss och på Stena Bulks kontor. En ny sjöfartsskola i Stenas och Sonangols regi invigdes i Angola sommaren 2014. Skolan levererar marin utbildning, träning och certifiering till angolanska besättningar och bidrar på så vis till Sonangols behov av marin kompetens. Upp till 200 studenter per år beräknas kunna gå den tvååriga utbildningen.

Tekniska data (ca mått) för en Suezmax-tanker:
Längd 270 meter, Bredd 50 meter, Dödvikt 160 000 ton

Se även http://www.stenasonangol.com/ för mer information om Stena Sonangol Suezmax Pool (SSSP).