AB Göta kanalbolag har tagit initiativ till en förstudie med syfte att identifiera vilka insatser som krävs för kanalens fortsatta drift och som levande besöksmål och kulturarv. Förstudien har resulterat i en omfattande slutrapport.
Hösten 2014 fattade Göta kanalbolags styrelse beslut att låta genomföra en förstudie
för att identifiera vad som krävs för kanalens fortsatta drift och som levande besöksmål och kulturarv.
– Vi har kommit till en punkt som kräver större insatser för att säkra Göta kanal för framtiden.
Bland annat kommer den nya dammsäkerhetslagen ställa ökade krav, säger Anders Donlau, VD
för AB Göta kanalbolag. En förutsättning för att besöksmålet Göta kanal ska kunna fortsätta att utvecklas, är en väl fungerande kanal med båttrafik.
– Därför har vi tagit initiativ till och genomfört en omfattande förstudie, säger Anders Donlau. Slutrapporten visar på ett ökat renoveringsbehov.
– Det är ett historiskt beslut som nu behöver fattas. Inte sedan kanalen byggdes har ett så stort projekt initierats avseende kanalanläggningen. Vi kallar projektet Göta kanal nästa 200 år och vi känner stor stolthet över att ta detta ansvar, avslutar Anders Donlau.
Kappseglaren Lasse Thulin har flera intressanta frågor om främst mätbrev och cruisingavdrag. Här är en del av hans ordväxling med Svenska Seglarförbundet. Följ gärna upp med kommentarer och dina egna åsikter!
Hej Svenska Seglarförbundet.
Jag tycker det kan vara intressant att lyfta några frågor.
Det primära som jag reagerade på i år är det avdrag som svenska seglarförbundet ger i mätbreven som heter ”cruisingavdrag” och ger ett automatiskt ett lägre respittal.
Det som fick mig att reagera var att Svenska Seglarförbundet själva frångår sitt regelverk och godkänner flera försegel när de har sagt att det är till för båtar med segelgarderob endast bestående av ett storsegel, ett försegel på rullsystem ovan däck samt ett undanvindssegel och är till för att nyttjas av typiska cruisers som aldrig byter försegel inför en kappsegling.
Det finns mätbrev med flera försegel samt ”cruisingavdrag”. exempel mätbrev E5392. Det kunde vara önskvärt att de gav feedback och nämnde att om det ska vara flera försegel så går det inte att få ”cruisingavdrag”.
En annan sak som är intressant är att om man jämför Mätbrev S5392 och E5392 då visar det sig att E5392 har c:a 10m2 “c:a 30%” större försegel att nyttja med en minimal ökning på SRS-talet på 0,009! kan detta vara relevant?
Det förekommer många diskussioner när det gäller mätbrev, den vanligaste är att om man ansöker om mätbrev så är det alltid att SRS-talet blir lägre. Det innebär att för att de som seglar på ”grundlys” alltid har högre SRS-tal än lika båt med mätbrev. Det innebär att de som vill tävla måste betala för ett mätbrev för att kunna segla på lika villkor. eller innebär det att SRS-tabellen är föråldrad!
Med vänliga hälsningar
Lars Thulin
Hej Lars.
SRS är ett system för breddkappsegling och syftet är att ge olika typer av båtar möjlighet att kappsegla mot varandra på så lika villkor som möjligt. I klassregeln som gäller för SRS under 2015, finns följande beskrivet:
”Om en kölbåt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rull-system monterat helt ovan däck samt maximalt ett undanvindssegel, ger detta sänkt SRS-tal. Fler än fem (5) försegel – kryssförsegel plus undanvindssegel – ger höjt respittal.”
Det mätbrev som skribenten hänvisar till, E5392, har registrerat två försegel och har därför inte fått ett sänkt SRS-tal.
Formeln som beräknar de olika SRS-talen tar hänsyn till en mängd olika parametrar där segelyta på olika segel är en av dem. Om det blir skillnader som inte upplevs som rättvisande, finns det alltid en möjlighet att begära en mätbrevsrevision.
Både SRS-tabellen och mätbreven grundar sig på samma beräkningsformel. Gör man inga ändringar jämfört med SRS-tabellen blir talet detsamma som i tabellen.
Många har gjort ändringar som påverkar SRS-talet och vill därför få ett mätbrev där talet är korrigerat. Har man inte gjort några förändringar på båten jämfört med de ingångsvärden som SRS-tabellen bygger på, kan man delta i kappseglingar med båten utan extra kostnader för mätbrev.
Med vänliga hälsningar
Svenska Seglarförbundet
Hej Svenska Seglarförbundet.
Jag tycker svenska seglarförbundets svar inte är tillräckligt informativt och saknar relevant information. Det svar som jag har fått ser ut som några rader från hemsidan samt en blygsam förståelse vad många seglare vill ha svar på!
För att klargöra fråga som jag ställde angående ”cruisingavdrag” så ska jag förtydliga mig.
På mätbrev som utfärdas visas cruisingavdraget med angivelsen ”Rullsystem ovan däck”. Enligt Svenska seglarförbundets hemsida i mätmanualen på sida 11 står det.
”Rullsystem ovan däck”
Avser rullsystem för försegel, permanent monterat ovan däck och som alltså inte monteras bort inför kappsegling. Båtar med en segelgarderob endast bestående av ett storsegel, ett försegel på rullsystem ovan däck samt ett undanvindssegel får automatiskt ett lägre respittal. Detta brukar kallas för ”cruisingavdrag” och är till för att nyttjas av typiska cruisers som aldrig byter försegel inför en kappsegling.”
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_13710/cf_32/SRS-m-tmanual.PDF
Hur kan det finnas ett mätbrev med cruisingavdrag på en båt (oftast genua) samtidigt som det finns ett mätbrev på samma båt med fock, då cruisingavdraget säger man aldrig får byta försegel inför tävling?
En annan fråga är! Hur ska en tävlingsledning i kappsegling kunna veta om det är ett cruisingavdrag som är gällande och inte bara avdrag för minskad segelyta i mätbrevet? Då det enbart finns angivelsen “rullsystem ovan däck”?
Angående ert svar på min fråga om att SRS-talet alltid blir lägre vid ett aktivt mätbrev så får jag godta ert svar.
Men det är svårt att förstå varför alla mätbrev ska förnyas varje år då det inte har skett någon förändring sedan det senaste utfärdade mätbrevet eller är det enbart en ekonomisk fråga för Svenska Seglarförbundet?
Med vänliga hälsningar
Lars Thulin
Här kommer SSFs svar på de nya frågorna från frågeställaren.
”Hej! Vi bedömer att vi efter bästa förmåga har försökt besvara frågeställarens ursprungliga frågor. Om han har fler eller andra frågor är han förstås alltid välkommen att ringa vår support i mätbrevfrågor och det går även att ta del av information om SRS på hemsidan.
Med vänliga hälsningar
Svenska Seglarförbundet
Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) är tillsammans med Volvo Ocean Race flottan igen sedan igår. Detta nästan sex månader efter det att båten seglade rakt på grund i Indiska Oceanen. Nu är båten i fint skick igen och beredd inför starten från Lissabon. På kuppen har sponsorn fått massor av extra reklam och PR.
Många som följer den 41 år gamla seglingstävlingen gjorde bedömningen att det inte fanns någon väg tillbaka för det danska teamet i denna den tolfte upplagan. Detta efter att Vestas Wind seglade på revet Cargados Carajos mitt under pågående Leg 2 i Indiska Oceanen 29 november förra året.
Kollisionen blev kraftfull och mycket ödesdiger för teamet. Den vackert blå båten blev mycket allvarligt skadad.
Tvivlarna hade dock kraftigt underskattat vilken kapacitet Vestas och tävlingens organisatörer satt inne med. Tillsammans har de lyckats renovera och laga Volvo Ocean 65-båten enligt de strikta klassregler som gäller på bara fyra månader – halva tiden mot vad det tar att bygga en helt ny båt.
Lördagen 22 maj lämnade båten reparationsvarvet i italienska Persico för att land- och sjövägen transporteras till Lissabon med hjälp av Maersk Line och GAC. Hon anlände till Lissabon på onsdagsmorgonen.
Under de sista 50 km transporterades båten på lastbil över Vasco de Gama Bridge (den största bron i Europa) i Lissabon.
Nu återstår en finslipning med de sista detaljerna, ett arbete som pågår för fullt. Teamet planerar att segla igen för första gången med båten på lördag inför den långa kappseglingshelgen 4–7 juni, vilken inkluderar Lisbon In-Port Race 6 juni och starten av Leg 8, som går till Lorient i Frankrike.
– Vi har väntat på att den här dagen skulle komma länge nu. Det är ett bevis för alla inblandade att vi är tillbaka på allvar, säger Team Vestas Winds australiska skeppare, Chris Nicholson.
– Det är en dröm som går i uppfyllelse när vi kommer tillbaka. Vi är bra motiverade och kommer att vara väl förberedda inför starten och de sista delseglingarna i racet.
Även norrmannen Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race, applåderar insatsen som gör att Team Vestas Wind är tillbaka i racet. De återstående seglingarna går till Lorient och därefter till Göteborg via ett pit-stop i Haag.
– Det har varit en otrolig insats av ett helt team för att få Vestas Wind tillbaka till startlinjen trots alla hinder längs vägen, säger han.
– Att få se Chris och hela teamet på startlinjen för Leg 8 blir ett av de mest minnesvärda ögonblicken för mig under sju år som vd för tävlingen, säger Frostad.
Nu kommer det mer information om den dieselutombordare som Mercury Racing presenterade i förra veckan. Det är en 3,0 liters V-6 diesel, som producerar 175 hk vid propelleraxeln. Den delar 95 procent av delarna med en bensinmotor och har – vilket är mycket ovanligt – mindre vridmoment än bensinaren byggd på samma motorblock.
Den nya motorn är avsedd för den amerikanska marknaden. Den saknar CE-godkännande och möter. Enligt de uppgifter vi har sett, inte de europiska kraven för varken buller eller emissioner. Därmed är den i princip ointressant för den svenska och europeiska marknaden.
Lägg därtill att den förväntade livslängden antas vara under 200 timmar så minskar intresset dramatiskt. Det kan jämföras med den svenska dieselutombordaren från OXE Diesel, som är på 200 hk men har många gånger längre livslängd.
I princip är den nya motorn därmed en uppgraderad Optimax. Det är inte heller en ”riktig” dieselmotor eftersom förbränningen sker med hjälp av en gnista. I en traditionell dieselmotor exploderar som bekant bränslet på grund av hög kompression.
En av de främsta anledningarna till att det nu finns dieselutombordare på runt 200 hk är en olycka i USA:s flotta 1995. En brand i en bensinmotor gjorde att alla de amerikanska militärfartygen från och med 2010 skulle vara fria från bensintankar och bensindrivna motorer.
Den nya Mercurymotorn har ett tvåstegs, direktinsprutat system med tändstift. En Propulsion Control Module (PCM) med mikroprocessor styr förbränningen. Motorn, som är på 3,0 liter, har en annorlunda topp och high-performance cylinderfoder.
Mercurymotorn ger 1745 hk (131 kW) vid 5000–6000 rpm. Den är vattenkyld och har en 60A generator. Utväxlingen är 2:1 och riggen 25 tum. Den finns även med motroterande propellrar för dubbelmontage. Vikten är 235 kg.
Lars-Åke Redéen
Locomarine är tillverkare av kompletta nätverkslösningar för alla typer av båtar och fartyg. Yacht Routersystemet gör det mycket enkelt att installera, konfigurera och kontrollera Internetåtkomsten på din båt via olika bärare så som WiFi, 2G/3G/4G eller satellitförbindelse. Med Locomarine WiFi-Booster går det att surfa via trådlös WiFi långt ute till havs vilket efterfrågas av många idag. Man har kunnat surfa över trådlöst WiFi så långt ute till havs som 30 sjömil.
Den viktigaste delen av systemet är Yacht Router Control, styrenheten vilket ger användaren möjlighet att byta bärare och kontrollera hela systemet via mobil, surfplatta eller dator. Det finns i fyra olika utföranden för att passa allt från fritidsbåten till fartyg.
Systemet består bland annat av en router med inbyggt 2G/3G/4G modem, WiFi-Booster, antenner, kablar och kontakter. Det drivs med 10-30 VDC för att passa både 12V- eller 24V strömförsörjning. Locomarines WiFi-Booster har en effekt på 1600 mW jämfört med en vanlig WiFi-mottagare för hemmabruk som har upp till 250 mW. Detta är orsaken till att Locomarines WiFi-Booster kan ge den långa räckvidden. Det går därför att befinna dig långt ute till sjöss men ändå surfa på trådlöst WiFi vilket är efterlängtat av många. Kombinerat med detta har Locomarines Yachtrouters inbyggda 2G/3G/4G modem täckning där WiFi-Boostern inte längre når. Ingen extra strömförsörjning behövs till WiFi-Boostern utan den får spänning från Power-over-Ethernet med en enkel nätverkskabel utan signalförluster såsom koaxialkabel har.
Utifrån av vilken modell av yacht router man har ombord väljer man vilken bärare man önskar och kan använda till Internet (kan vara exempelvis 3G/4G, WiFi eller satellitförbindelse). Mjukvaran till systemet är anpassat för Windows, iOS eller Android. Det är utvecklat med användaren i fokus och är mycket lättförståeligt. Det går också att anpassa vilka bärare som ska användas beroende på användare, exempelvis att manskapet, eller barnen ombord på fritidsbåten, surfar på 3G/4G och WiFi medan personal på bryggan, eller föräldrarna, kan få åtkomst till satellitförbindelsen.
Göran Movitz, VD på Cordland Marine AB: ”Locomarines produkter ligger rätt i tiden och verkligen något som många efterfrågar. På ett enkelt och tillförlitligt sätt får användaren en komplett nätverkslösning ombord. Att lätt kunna välja och ha full kontroll över bärare av sin kommunikation men också att få bästa möjliga Wifi-mottagning på marknaden är något många önskar.”
Locomarines produkter finns nu på lager och distribueras i Sverige av Cordland Marine AB. Pris från 11.500 kr.
Info: www.serviceport.se
Den 30 maj städas havsbotten runt Nynäshamns Gästhamn av ca 60 sportdykare, inom ramen för frivillorganisationen ”Project Aware”.
BIG BAG är stolta över att kunna bidra med en liten del i projektet. Att avfall tas om hand och återvinns ligger oss naturligtvis varmt om hjärtat.
Hatten av för alla er som använder er fritid för att ta bort bråte, som andra av lathet eller okunskap valt att dumpa i våra vatten.
År 2003 presenterade BIG BAG storsäckar för byggavfall, som en enkel och miljösmart ersättare till container eller transport med egen bil och släpvagn.
Idag erbjuder företaget en mängd olika kärl och metoder för insamling och sortering av avfall från bygg, industri, fastighet, kontor och privatbostäder.
BIG BAG behandlar allt icke miljöfarligt avfall vid egna anläggningar och genom att kombinera automatisk och manuell sortering kan mer än 99% återanvändas, återvinnas eller energiutvinnas.
Info: www.bigbag.nu
PolyRopes fallina Poly-Braid-32 levereras nu i kapad längd med isydd schackel, enligt det patenterade IQ-line-konceptet, färdigförpackad i en exklusiv väska. Nu lanseras fallinan i tre nya racingfärger; grå/svart, grå/orange och grå/röd.
Poly-Braid-32 har ett 32-flätat polyestersilkehölje runt den 3-slagna kärnan vilket ger denna fallina unika egenskaper i form av låg töjning, hög brottstyrka, hög slitstyrka och smidighet. Kärnans konstruktion och material ger linan en stumhet i nivå med Dyneema-baserade linor. Den är UV-stabiliserad, greppvänlig och sjunker i vatten.
Passar som genuafall, fockfall, spinnakerfall och storfall.
Info: www.poly.se
Martin Strömberg och Dongfeng Race Team missade tredjeplatsen i den sjunde etappen precis innan mållinjen i Lissabon. Nederländska Team Brunel vann delsträckan och jämnar därmed ut ställningen i toppen av tabellen.
Sluttider:
TBRU FIN – 09d 11h 09m 49s
MAPF FIN – 09d 11h 31m 39s
ALVI FIN – 09d 12h 50m 49s
DFRT FIN – 09d 12h 51m 44s
ADOR FIN – 09d 13h 24m 34s
SCA1 7.5 23.7 11 12.3
VEST DID NOT START
Team Brunel har legat med i täten under större delen av etappen och i helgen drog de ifrån i en klunga tillsammans med MAPFRE och Dongfeng. I måndags skaffade sig Brunel ett litet försprång och även om vinden lättade innan målgången i Lissabon kunde de behålla sin ledning.
– Vi har gjort en fantastisk etapp men när vinden dör ut i slutet blir det alltid nervöst, säger Brunels skeppare Bouwe Bekking. Det har varit intensivt sedan starten så det är riktigt skönt att komma först till Lissabon.
MAPFRE och Dongfeng slogs om andraplatsen de sista dagarna men det spanska laget drog det längsta strået efter att de tog ledningen igår morse.
För Dongfeng blev det istället en strid för att behålla tredjeplatsen när de stannade upp helt i en vindlucka på vägen in mot Lissabon. Den kinesiska båten hade en marginal till båtarna bakom på 20 sjömil vid midnatt men de jagande lagen kom ikapp. Team Alvimedica lyckades ta sig förbi Strömbergs båt med bara sex sjömil kvar till målet.
Dongfeng gav inte upp och hade en chans att ta tillbaks sin pallplats men efter en misslyckad vändning strax innan mållinjen fick de se sig besegrade av Alvimedica med mindre än en minut.
– Det var riktigt jobbigt att se Alvimedica segla om oss i morse, säger Martin Strömberg. Det är många små saker som vi gjorde fel på vägen in mot mål.
– För två dagar sedan hade vi ett fantastiskt läge där vi ledde etappen och hade chansen att slå Abu Dhabi med många båtar mellan oss. Sedan hade vi en tuff natt där MAPFRE och Brunel kom med mer vind bakom och seglade om oss.
Totalledaren Abu Dhabi Ocean Racing slutade femma vilket jämnar till ställningen i toppen av tabellen. Nu skiljer det fem poäng mellan Dongfeng upp till ledaren samtidigt som trean Brunel bara ligger ett poäng bakom Strömbergs lag.
Team SCA beräknas gå i mål som sjätte båt runt 12.00 svensk tid.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Tävlingsjuryn beslutar om eventuella regelbrott
Under hamnstoppet i Lissabon kommer den oberoende tävlingsjuryn från ISAF (Internationella seglarförbundet) att bedöma fyra fall där tävlingens regler kan ha brutits under den sjunde etappen.
Två av fallen gäller Team SCA: att de seglade mot trafikflödet i en trafikzon (TSS – Traffic Separation Scheme) i början av etappen samt att de överträdde en banavgränsning nära Rhode Island.
De andra lag som granskas av juryn är Dongfeng Race Team och MAPFRE som inkluderas i protesten för att de seglade mot trafikflödet i en TSS.
Tävlingskommittén har lyft dessa fall till juryn. Datum för jurymötet har ännu inte satts men tävlingsledningen meddelar att de vill genomföra det så fort som möjligt efter målgången i Lissabon.
Camilla Wikland blev vald till ny ordförande för Svenska Livräddningssällskapet på årsstämman i Jönköping, hon efterträder Ann Wallbom Fagreaus som avgår efter sex år. Camilla Wikland kommer närmast från en ordförandepost för Svenska Livräddningssällskapet Göteborg och blir nu ordförande för riksorganisationen. Camilla Wikland arbetar som advokat påGärde Wesslau Advokatbyrå och har stor erfarenhet av styrelseuppdrag i ideella organisationer.
– Det känns verkligen kul och inspirerande att bli vald till ordförande. Jag tror och hoppas att jag med min kompetens och stora engagemang ska kunna fortsätta att utveckla den fantastiskt fina verksamhet som föreningen bedriver, säger Camilla Wikland.
Det var en mycket inspirerande helg för Svenska Livräddningssällskapetmed såväl årsstämma som SM i Livräddning/Nordisk lagkapp och livräddartävlingen Brita Memorial.
Nu väntar en intensiv period för Svenska Livräddningssällskapet då sommaren är på väg, med allt vad det innebär – bad, sol, båtar, vattenskidåkning och surfing. Allt förknippat med härliga dagar på stranden och roliga vattenaktiviteter. Förra årets dystra statistik över antalet drunknade visar dock att det tyvärr finns mycket kvar att önska när det gäller kunskapen om bad- och båtvett, d v s vattenkunskap och det är bland annat detta som Svenska Livräddningssällskapet arbetar med.
– Som alla år tidigare står vi rustade för att hjälpa Sverige med simskolor, livräddare och bevakning på våra stränder och att lära ut vattenkunskap. Vi vill verkligen att alla ska få ta del av vår kunskap och på så sätt öka tryggheten, säkerheten och glädjen för alla som vistas i, vid och på vatten, säger generalsekreterare Karin Brand.
Fiskefria områden fungerar och åtgärder mot övergödning kan ge både gödsel och energi. Även om situationen är allvarlig finns det hopp för miljön i havet. I år ska myndigheternas stora åtgärdsprogram klubbas igenom, och redan nu genomförs en rad insatser både i havet och på land. Läs mer i nya temanumret av Västerhavet.
SAMARBETE SOM FUNGERAR. Gynnsam samverkan mellan räkfiskare och myndigheter i Koster- Väderöfjorden har lett till ett hållbart fiske som de olika parterna kan ställa sig bakom. Vissa områden är helt skyddade från trålning och vid en uppföljning som gjordes nyligen fann man ett nytt korallrev i den skyddade bottenmiljön.
FISKEFRITT FINT FÖR TORSKEN. Även i Kattegatt har man testat att skydda ett område, den så kallade Kattegattboxen, helt från fiske. Restriktionerna omfattar även krav på sorterande rist vid fiske i omkringliggande områden. Resultaten så här långt tyder på att det allvarligt hotade torskbeståndet i Kattegatt försiktigt är på väg upp från en historiskt låg nivå.
HÅLL FAST I NÄRINGEN. I Halland testas nya metoder inom jordbruket. De enkla men effektiva metoderna visar att det går att minska näringsläckaget från åkermarkerna markant. En viktig poäng är att återcirkulera näringen till åkrarna.
SJÖPUNGAR MOT ÖVERGÖDNING. Ett sätt att minska övergödningens negativa effekter kan vara att odla sjöpungar. Av de snabbväxande sjöpungarna kan man få ut både energi och gödsel, samtidigt som man lyfter upp näring ur det övergödda havet.
RETRÄTT KAN VARA RÄTT. Ibland kan den bästa åtgärden vara att dra sig undan. När kusten eroderar till följd av kraftiga stormar och höga vattennivåer kan det vara svårt att hitta metoder som motverkar erosionen. I Skåne testar man att fylla på med mer sand, så kallad strandfodring, där problemen är som störst. Det är dock oklart hur väl denna metod fungerar storskaligt, och ibland kan det bästa beslutet vara att flytta byggnader och verksamheter längre inåt land.
Om detta och mycket mer kan du läsa i Västerhavet 2015. Rapporten ges ut av Kontaktgrupp Hav, ett nätverk för forskningsinstitutioner, myndigheter och fristående organisationer som arbetar med havsmiljöfrågor i Skagerrak, Kattegatt och Öresund. I nätverket ingår marin expertis från Havsmiljöinstitutet, SLU, SMHI, Havs- och vattenmyndigheten, Bohuskustens vattenvårdsförbund och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne län.
SSAB i Oxelösund har som första industriföretag beslutat att delfinansiera en av Sportfiskarnas gäddfabriker.
Ett av de största projekten i Sportfiskarnas rovfiskprojekt är restaureringen av den över 30 hektar stora våtmarken Långsjön söder om Nyköping. Projektets projektering har pågått sedan 2011 och våren 2015 gav miljödomstolen tillstånd till att sätta igång med arbetet. Men tyvärr har finansieringsfrågan sett dyster ut för projektet som totalt beräknas kosta mellan 3 och 4 miljoner kronor innan alla åtgärder är genomförda.
Efter att Sportfiskarna i våras besökt SSAB i Oxelösund och föreläst om gäddfiske och gäddfabriker väcktes idén om att företaget skulle kunna bidra med finansiering. Våtmarken ligger nära Oxelösund och förutom att man på SSAB vill bidra till en friskare kustmiljö i närområdet så är många av de över 1 200 anställda intresserade av sportfiske.
– Havet och vår generella miljöpåverkan är oerhört viktiga frågor för SSAB. Vi i Oxelösund jobbar hårt med att effektivisera vår produktion och hushålla med råvaror för att få så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Kristina Branteryd miljöchef på SSAB i Oxelösund. Tillsammans med forskare på Stockholms universitet kan vi se att havet här utanför mår bättre än på väldigt länge och genom att stötta projekt utanför vår egen produktion kanske vi kan se en ännu större miljöförbättring framöver, förklarar Kristina Branteryd
Sportfiskarnas biolog Nils Ljunggren är projektledare för Långsjöprojektet och naturligtvis mycket glad för beslutet.
– Det här innebär att Sportfiskarna tillsammans med markägarna nu kan börja planera för att starta de praktiska åtgärderna med att återskapa gäddans lekplatser vid Långsjön. Med ett så här bra startkapital kan vi hitta EU-finansiering för resten av projektets kostnader.
Långsjön var fram till 1960-talet en rik våtmark och fågelsjö där lokalbefolkningen under vårens översvämningar kunde fånga 50-70 stora gäddor om dagen. Från 1970-talet har området vuxit igen och inga delar av Långsjön är tillgänglig för kustvandrande fisk i dagsläget. Samtidigt som miljön i Långsjön försämrats har mängden gädda i Bråviken utanför mynningsbäcken minskat.
Förutom att restaurera över 30 hektar öppna våtmarksytor innefattar projektet anläggande av två dammvallar, återuppbyggnad av en avsänkt sjönacke, grävning av 3 hektar öppen vattenspegel och bygge av två omlöp. Projektet beräknas pågå fram till 2020.
Vid sidan av att återskapa ett naturskönt område på Tunabergshalvön med stora värden för fåglar och kustvandrande fisk beräknas Långsjön i framtiden årligen hindra över 1,2 ton kväve och 30 kg fosfor att nå Östersjön.
Energimyndigheten har beviljat 18,8 miljoner kronor till företaget CorPower Ocean AB för att genomföra tester av sina innovativa vågkraftverk. Projektet ingår som del i ett större samarbetsprojekt inom KIC InnoEnergy,med det spanska energibolaget Iberdrola och det portugisiska forskningsinstitutet WavEC Offshore Renewables.
CorPower ska bygga en prototyp av vågkraftverket och installera den i havet utanför Skottland. Vågkraftsverkets pumpteknik är baserad på principerna för det mänskliga hjärtat. Företagets grundare, Stig Lundbäck som är medicine doktor, började redan 1984 använda sin kunskap om hjärtat för att designa och bygga turbiner och pumpar baserade på liknande principer. Verket har på senare år kompletterats med avancerad styrteknik som tagits fram vid Norges Tekniska-Naturvetenskapliga Universitet i Trondheim.
– Energimyndighetens satsning är avgörande för vår fortsatta utveckling av kommersiellt gångbar vågkraft. Vårt mål är att genom havstester i Skottland bevisa samma prestanda som i tidigare skalförsök i Portugal och Frankrike. Når projektet de uppsatta målen innebär det ett stort steg framåt för vågkraft, säger Patrik Möller, VD på CorPower Ocean AB.
Trots att vågkraft är en betydande konstant energiresurs med attraktiva egenskaper har tillförlitlighetsproblem och höga kostnader varit stora hinder för en storskalig etablering av elproduktion. CorPowers kompakta och robusta vågkraftverk möjliggör elproduktion från havsvågor med mer än fem gånger så mycket energi per ton apparat jämfört med existerande teknik. Att installera och testa ett vågkraftverk i tuff Atlantmiljö är avgörande för vidareutvecklingen av CorPowers koncept.
– Beslutet är en del i Energimyndighetens satsning på marin energi. I Sverige finns starka forskningsmiljöer och nya innovativa företag, vilket öppnar möjligheter för en svensk exportindustri på området, säger Rémy Kollesar, avdelningschef på Forsknings- och innovationsavdelningen på Energimyndigheten.
Om vågkraft
Vågkraft är ett område med stor potential, där en betydande förnybar energiresurs finns tillgänglig om en robust och ekonomiskt effektiv lösning kan tas fram. Den globala potentialen för vågkraft är betydande och uppskattas av bland annat World Energy Council till ca 2000 TWh per år, motsvarande den globala kapaciteten av vattenkraft idag.
Få hjälp av proffsen med inställning av ditt ekolod Ekolods och plotter användare klarar sig ofta länge med standard inställningarna men det finns många som vill mer. Att använda produkterna fullt ut och kunna behärska sin produkt kan vara avgörande, speciellt för en sportfiskare.
Det går att jämföra med en kamera, ta dina bilder i autoläge så blir det ganska bra men för att lyckas fullt ut med bilderna behöver man klara av att göra justeringar på kameran.
För att utnyttja kraften och funktionen i moderna ekolod har vi därför skapat ett antal video klipp på svenska som presenteras på vår YouTube kanal. Humminbird Select team som är testfiskare för Humminbird i Sverige ger information om de vanligaste inställningarna och guidar i menyer.
Ytterligare filmer kommer att laddas upp inom de närmaste veckorna och nya filmer kommer att skapas efterhand som nya produkter och funktioner presenteras.
Info: www.comstedt.se
Direktlänk till instruktionsfilmerna:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLeFCO8pskhoYFl24ERPsJ8JlqiOUZN0a_
Kryssningsrederiet Hurtigruten − världsledande inom turism och äventyrsresor − kommer från och med vintern 2016 att utöka sin närvaro i Antarktis och i sydamerika när fartyget MS Midnatsol sätter segel mot jordens gömda platser. Upplev tusenåriga glaciärer, besök pingviner, paddla kajak mellan sälar och snorkla i isvatten.
Äventyren är bara några av många fantastiska upplevelser som besökarna kan uppleva när MS Midnatsol seglar från hemmahamnen, Punta Arenas i Chile och vidare mot de chilienska fjordarna, Kap Horn, Magellans sund och Antarktis. Ett internationellt expeditionsteam med mycket erfarenhet av resor i Antarktis och garanterar ett varierat och spännande innehåll såväl ombord på fartygen som vid utflyktsmålen.
— Vi är mycket starka inom den växande äventyrsmarknaden och är en tongivande, ansvarsfull aktör inom hållbar turism. Med MS Midnatsol närvaro i sydamerika och Antarktis möter vi den växande efterfrågan på aktiva, naturbaserade upplevelser ombord på våra fartyg, säger Hurtigrutens koncernchef, Daniel Skjeldam.
Turerna med MS Midnatsol är anpassade för att följa områdets djurliv, isförhållanden och den lokala kulturhistoriken. Den extrema natur- och äventyrsupplevelsen i Antarktis kombinerat med den sydamerikanska kulturen skapar en helt unik kryssningsmiljö. Genom val av segelrutter, landningsplatser och populärvetenskapliga föreläsningar ombord får resenärerna uppleva och utforska en kontinent som under lång tid varit ett paradis för äventyrare, forskare och jägare, utan att naturlivet påverkas.
Fortsätter att leta nya platser i Antarktis
Hurtigrutens erfarna expeditionsfartyg i Antarkis MS Fram, kryddar satsningen ytterligare. Skeppets besättning ska med utgångspunkt i Ushuaia, Argentina, söka efter nya platser i Antarktis som är otillgängliga för större grupper. Resenärernas naturupplevelser kommer genom skidåkning på glaciärer, tältövernattningar bland pingviner och längre utmanande kajakturer bli ännu mer extrema och unika.
— Vi skapar en tuffare Antarktis-produkt med MS Fram genom att utforska nya spännande områden som vi tidigare inte besökt, utifrån ett mer aktivitetsbaserat koncept. Samtidigt kan vi lova att resenärerna på MS Midnatsol kommer uppleva höjdpunkter som de aldrig glömmer. Spektakulära naturupplevelser med massiva isberg, höga glaciärer och ett rikt djurliv kommer prägla båda skeppens rutter i Antarktis, säger Daniel Skjeldam.
MS Midnatsol kommer från och med september 2016 till april 2017 genomföra 16 avgångar, varav 10 av dessa i Antarktis. MS Fram kommer under samma period genomföra nio avgångar till Antarktis. Nära 28 000 turister reste till Antarktis under 2013/2014-säsongen och marknaden för äventyrspräglade naturresor växer kraftigt.
Info: www.hurtigruten.com/se
Audi har nått ytterligare en milstolpe i utvecklingen av hållbara och syntetiska bränslen. Tillsammans medGlobal Bioenergieshar företaget tillverkat en första omgång ”e-benzin” – helt utan olja.
Tillsammans med företaget Global Bioenergies har Audi tillverkat sin första omgång av syntetisk ”e-bensin” – bensin framställd helt utan fossil olja. Höga 100 oktan och samtidigt helt fri från svavel och bensen ger bränslet en mycket ren förbränning – och möjliggör dessutom en extra hög kompression och effektivitet i motorn.
– Global Bioenergies har visat att tillverkningsprocessen fungerar för utvinning av Audi ”e-benzin”. Det är ett stort steg för Audis e-bränsle-strategi, säger Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.
Första omgången Audi ”e-benzin” har skapats genom utvinna isobutylen, vilket kan användas som additiv i dagens bränsle, ur socker vid fabriken i franska Pomacle, nära Reims. I nästa steg omvandlas isobutylenen i gasform till flytande isooktan, vilket då fungerar som bränsle. Med tiden vill Audi och Global Bioenergies utveckla processen för att slippa användningen av biomassa, för att i stället enbart använda sig av vatten, vätgas, koldioxid och solljus.
– Den här första omgången av förnyelsebar bensin representerar en historisk milstolpe. Det är startskottet för en ny, storskalig och decentraliserad industri som respekterar miljön och gradvis kommer ersätta traditionella fossila kolväten, säger Marc Delcourt, CEO vid Global Bioenergies.
Just nu byggs en demonstrationsanläggning Leuna i Tyskland där man räknar med att starta tillverkning av större kvantiteter ”e-benzin” redan 2016.
Audi har flera långtgående projekt i form av att framställa syntetiska bränslen fria från fossila ämnen. Nyligen gjordes stora framsteg i arbetet med fossilfri ”e-diesel” där Audi tillsammans med företaget Sunfire framställer körklar diesel helt utan sulfat och aromatiska kolväten. Andra pågående projekt är också forskning kring ”e-etanol” och att Audi redan nu tillverkar syntetisk metan ”Audi e-gas” i stor skala av grön el, vatten och koldioxid i tyska Werlte.
På Öppna Varv på Orust blir det i år svensk premiär för en helt ny modell från engelska Discovery Yachts. Det är den nya och eleganta Discovery 55 Mk.II som för första gången visas för skandinaviska besökare.
Det här är ett gyllene tillfälle att se ett av de främsta alternativen till yachter från bland andra Hallberg-Rassy på det svenska varvets hemmaplan.
Den nya yachten är designad av legendaren Ron Holland, som med Discovery 55 Mk.II har tagit fram en snabb, vacker och välbalanserad yacht som rör sig väl i vattnet. Hon har designats för att möta behoven från två personer som vill segla på cruising tillsammans med hög komfort.
En av de saker som talar för Discovery är den unika och höjda salongen och inre navigationsplats, som ger panoramautsikt vid ankring. De stora innerutrymmena ger också gott skydd när båten är ute till havs.
På Orust, där Öppna Varv anordnas 21–23 augusti, visas en Discovery 55 Mk.II byggd för Östersjön. Det inkluderar en öppen salong med snickerier i körsbärsträ – designat av Ken Freivokh – en pullmankabin och fina komfortutrymmen. Yachten levereras med alla nödvändiga cruisingtillbehör som standard, inklusive flushade gångjärn på luckor, rena däcksytor, teaksitsar i för och akter, ett praktiskt pentry, kyl och frys och en enkel ingång till motorutrymmet.
– Intresset för våra yachter har aldrig varit större från skandinaviska kunder. Med ett ökande antal ägare i den regionen så är det hög tid att vi delat på Öppna Varv med vår nya Discovery 55 Mk.II. Vi ser fram emot att introducera skandinaviska kunder för denna äkta bluewater cruising yacht och att dela vår kunskap från hundratusentals seglade sjömil i Discovery-båtar, säger Alastair Walton, försäljningschef på Discovery Yachts.
För detaljer och måttuppgifter, besök hemsidan: www.discoveryyachts.com
Finska Weldmec levererar fem skjutfältsbåtar, av typ Serecraft P11, till Svenska Försvarsmakten och utvidgar verksamheten
Oy Weldmec Ab, som specialiserat sig på yrkes- och myndighetsbåtar samt krävande underleveransarbeten i aluminium, levererar fem Serecraft P11 skjutfältsbåtar i aluminium till Svenska Försvarsmaktens Materialverk i Tolkis, Borgå.
Båtarna har byggts i Borgå under vintern 2014–2015. Samtidigt har Weldmec byggt tre oljebekämpningsbåtar i 19-metersklassen enligt ryska RRR regelverket som kontraktstillverkare för Lamor. Sammanlagt har cirka 20 båtar byggts under det senaste året.
Denna prestation av flexibel kapacitet, leveranssäkerhet och kvalitet är grundstenen i Weldmecs verksamhet, vilket bevisas av en god marknadsposition och kontinuerliga orders. För att ytterligare förstärka sin position som ledande marin aktör inom proffsbåt-segmentet, kommer Weldmec att utvidga sin verksamhet till att omfatta även service-, reparation- och ombyggnadsarbeten för yrkesbåtar. Detta möjliggörs av nya faciliteter vid havet i Tolkis (Borgå), dit bolaget flyttar till nyrenoverade utrymmen i september 2015.
De nya utrymmena tillsammans med upptagningsrampen samt dockningskapacitet upp till 60 tons båtar öppnar nya möjligheter även för nybyggen i större skala än tidigare. Bolaget kommer därför att satsa på aktiv marknadsföring och försäljning med fokus på existerande kundsegment, service- och reparationskunder samt nya yrkesbåtskunder speciellt på exportmarknaden.
Bolaget kommer att börja använda marknadsföringsnamnet Weldmec Marine, dit fyra affärsområden räknas: båtar med egna varumärken, service- och reparationsvarvet, kontraktstillverkning av yrkesbåtar med kundens varumärke samt underleveransarbeten i aluminium.
Bolaget har också kommit överens om uppköp av Modius varumärket, en ny multifunktionell båt, som är planerad för både arbetsuppgifter- och nöjesbruk. Weldmec Marine kommer att tillverka första demobåten under sommarens lopp. Samtidigt kommer Jari Ahoranta, att börja som marknadsförings- och försäljningsdirektör.
– Vi ser fram emot att utveckla bolaget till en ny nivå vad gäller verksamhetens bredd, produktionsprocesser, produkter och tjänster. Detta blir möjligt i och med ändamålsenliga utrymmen vid havet. Med denna infrastruktur i Tolkis kan vi svara på marknadens behov av allt större arbetsbåtar på ett större marknadsområde för allt mer krävande behov. Samtidigt ger utrymmena samt vår mycket kunniga personal oss en bra möjlighet att svara på yrkesbåtars servicebehov i finska vikens område, säger bolagets vd Matias Iiskola.
Info: www.weldmec.com
Kommentarer
Hej, vår nya websida blir aktuell först på hösten. Nu kan mera information hittas på Facebook med sökord Weldmec Marine.
mvh, Jari Ahoranta / Weldmec Marine
Volvo Ocean Race har nu Lissabon i sikte. Följ Volvo Ocean Races direktsändning av målgången i Lissabon tidigt onsdag förmiddag.
Båtarna närmar sig målgången för den sjunde etappen i Volvo Ocean Race snabbt. De första båtarna väntas gå i mål i Lissabon onsdag klockan 07.00 svensk tid.
Martin Strömberg och Dongfeng Race Team ligger trea och jagar en ny etappseger.
– Nu gäller det att hänga med de två båtarna framför men vinden kommer lätta innan mål vilket förhoppningsvis öppnar upp nya möjligheter. Det kan nog bli en lika jämn målgång som tidigare. Vi måste hålla oss nära nog för att ta vara på möjligheterna när de kommer, säger Martin Strömberg inför spurten.
Dongfengs huvudkonkurrent Abu Dhabi Ocean Racing ligger nu femma och Team SCA ligger sexa.
Odling av svensk hummer och havskatt – fungerar det? På Havs- och vattenforum kommer Susanne Eriksson från Göteborgs universitet att berätta om forskarnas senaste resultat.
– Vi har börjat med att föda fram hummerlarver, de äldsta är cirka tre månader gamla. Vi håller nu på med utveckling av fodret för att få fram bästa kvalitet och överlevnad, säger Susanne Eriksson, docent vid institutionen för biologi och miljövetenskap.
Projektet Nomaculture startade i höstas och målet är att under fyra år utveckla en modell för ett modernt och hållbart svenskt marint vattenbruk. Två arter är i fokus: hummer (Homarus gammarus) och havskatt,där forskarna studerar både den grå (Anarhichas lupus) och den fläckiga (Anarhichas minor). Framodling av hummerlarver inomhus i flera vattentankar pågår redan vid Lovéncentret Kristineberg i Fiskebäckskil. Och de första gråa havskatterna har flyttat in i ett recirkulerande saltvattenssystem på Institutionen för biologi och miljövetenskap i Göteborg.
I projektgruppen ingår experter i biologi, teknik, livsmedelsvetenskap, livscykelanalys (LCA) och ekonomi från bland andra Göteborgs universitet, Chalmers och Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP.Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, och forskningsrådet FORMAS, stödjer projektet med 16 miljoner kronor.
Susanne Eriksson är verksam på Lovencentret Kristineberg i Fiskebäckskil. Hon har forskat om havskräftor i 25 år men menar att humrar kan vara lättare att odla.
– Humrar är inte lika känsliga som kräftor och därför lättare att odla. En utmaning är att humrar är mer aggressiva och måste hållas åtskilda så att de inte äter upp varandra, säger hon.
I flera europeiska länder såsom Norge, Storbritannien och Spanien odlas redan hummeryngel för stödutsättning i naturen. Den svenska forskargruppen har besökt hummerodlingar runt om i Europa för att hitta en modell som är ekonomiskt och ekologiskt hållbar på sikt för odling hela vägen till färdigt livsmedel.
-Vi vill hitta en metod som passar bra i Sverige, vi vet att det finns ett stort intresse för att kunna utveckla småskaligt vattenbruk, säger Susanne Eriksson.
Att odla fram en ätfärdig hummer tar ungefär två år. Om allt går enligt planerna kommer det att finnas en pilotanläggning för odling av hummer och havskatt om fyra år. En nyckelfråga för att få ekologiskt hållbara odlingar är fodret. Därför är Nomaculture-projektet också riktat mot att utveckla alternativa källor för tillverkning av foder till hummer och havskatt. Susanne Eriksson berättar om projektet på Havs- och vattenforum som arrangeras av Havs- och vattenmyndigheten,HaV, för tredje året i rad.
– Havs- och vattenforum är tänkt att vara en mötesplats för alla som jobbar med, för eller tack vare levande hav, sjöar och vattendrag, säger projektledare Pia Ahnlund på HaV.
Havs- och vattenforum pågår på Eriksberg i Göteborg den 26 – 27 maj.
Källa och foto: HaV.
Strängnäs har fått en egen sjöräddningsstation. Sedan 2009 har räddningsstationen i Västerås haft en båt och besättning placerad i Strängnäs, men vid årsskiftet uppgraderades man till en fullvärdig räddningsstation. Lördag den 30 maj är det officiell invigning av stationen, då även det nybyggda stationshuset och den uppgraderade räddningsbåten premiärvisas.
SSRS hälsar välkommen till en invigningsdag med sjöräddningsuppvisningar, prova på-aktiviteter, barnaktiviteter och mycket mer. Medverkar gör även flera samarbetspartners, som räddningstjänst, polis och kustbevakning. Det ger en unik chans att lära sig mer om hur sjöräddningen i Sverige är uppbyggd och Sjöräddningssällskapets viktiga arbete, samt vilken roll de ideellt engagerade frivilliga sjöräddarna spelar för den lokala sjösäkerheten i Mälaren.
Lars Tysklind är stationsansvarig på RS Strängnäs och hoppas på en välbesökt dag.
– För staden är det en stor skillnad att få Sjöräddningssällskapets röda prick på kartan, det blir tydligt för alla att vi finns här och täcker upp en viktig och välbesökt del av Mälaren. Strängnäs är ju en av Mälarens riktiga sjöstäder! Och för oss frivilliga sjöräddare är det fantastiskt roligt att få en egen station, säger Lars Tysklind, stationsansvarig på RS Strängnäs.
Lars Tysklind driver stationen tillsammans med 17 frivilliga sjöräddare. De förfogar över en öppen mindre räddningsbåt, Rescue Don Carlos, samt under vintern en inlånad svävare från Sjöfartsverket. Nu hoppas de kunna hitta donatorer för att utöka flottan med en åttameters sjöräddningsbåt. Strängnäs kommun har bekostat det nya stationshuset.
– Vårt stationshus ligger precis vid hamninloppet och ger oss ett utmärkt läge för att snabbt nå mellersta Mälarens vattenleder. Vi är väldigt glada över stödet från kommunen, säger Lars Tysklind.
Info: www.ssrs.se
Kommentarer
Hoppsan, frågan om varför båten måste mätas om varje år även om inget hänt ville dom tydligen inte svara på. Undrar om du kan bero på att dom just kräver det pga att dom vill ha in dom pengarna? Dåligt och fult tycker jag och det gynnar inte breddseglingen iaf!