Nyheter

Idag inleds finalen av äventyret runt jorden, 39 000 Nm och snart nio månader efter starten i Alicante. Martin Strömberg siktar på att komma först till Göteborg och på att segla upp Dongfeng Race Team till en andraplats i poängtabellen.

Idag återupptas den nionde och sista etappen i Volvo Ocean Race 2014–15 efter det korta depåstoppet i Haag. Ledarbåten Team Alvimedica lämnar Haag klockan 12.00. De övriga båtarna kommer sedan att starta i samma ordning och med samma tidsskillnad som skiljde dem åt när de anlände till Haag.

Dongfeng Race Team startar strax efter kvart i två, 1 timma och 46 minuter efter Alvimedica.

– Vi ville vara närmare Alvimedica men jag ser det som ett drömläge. Vi har våra huvudkonkurrenter MAPFRE och Brunel bakom oss och om vi kan jaga ikapp Alvimedica på väg till Göteborg så har vi en bra chans ta tillbaks vår andraplats i poängtabellen, säger Martin Strömberg.

Abu Dhabi Ocean Racing säkrar totalsegern i Volvo Ocean Race om de tar sig till Göteborg utan att få straffpoäng. Strömbergs lag ligger trea i tabellen inför slutspurten. För att klättra upp till andra plats måste de ha två båtar mellan sig och den nuvarande tvåan Team Brunel vid målgången i Göteborg. Nu har de siktet inställt på att komma ikapp Alvimedica.

– Vi ska göra allt vi kan för att vara först till Göteborg. Vi vill ha andraplatsen. För oss som lag hade det varit oerhört stort att lyckas med det. Det blir inte enkelt men vi har förvånat folk förut.

– Nu är Göteborg väldigt nära och det ska bli kul att äntligen komma hem. Jag hoppas att så många som möjligt kan komma och möta oss vid målgången, säger Martin Strömberg.

Svenskbåten Team SCA startar sist i fältet klockan 16.32 – 28 minuter efter danska Team Vestas Wind. SCA vann den åttonde etappen till Lorient, Frankrike.

– Vi känner att vi börjar segla båten på samma nivå som våra konkurrenter, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Nu ska båten hem till Sverige, det är många som väntar på oss där och det motiverar oss till att segla så fort vi kan.

På vägen norrut, runt Skagen och till den svenska västkusten finns det flera banavgränsningar. Enligt prognosen inleds etappen med en stabil bris på 5–7 m/sek från nordväst.

Både Anna-Lena Elled, ombord på Team SCA, och Martin Strömberg, som bor i Göteborg, kommer att gå i mål sin hemstad.

Starttider i Haag – 20 juni


1. Team Alvimedica – 12.00

2. Dongfeng Race Team – 13:46:29

3. MAPFRE – 14:20:17

4. Team Brunel – 14:37:46

5. Abu Dhabi Ocean Racing – 15:53:43
6. Team Vestas Wind – 16:04:17

7. Team SCA – 16:32:36


Poängtabell – Volvo Ocean Race 2014-15


1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p

2. Team Brunel 27p

3. Dongfeng Race Team 29p

4. MAPFRE 31p

5. Team Alvimedica 33p

6. Team SCA 44p

7. Team Vestas Wind 54p

Motala kommun är mycket kritiska till Göta kanalbolags beslut att lägga ett besökscentrum för Göta kanal vid Bergs slussar i stället för i Motala.

– Motala är Göta kanals huvudstad och den självklara platsen för ett besökscentrum, säger Camilla Egberth, (S) kommunalråd i Motala. Vi har lämnat ett konkret, starkt förslag och vill träffa styrelsen för bolaget för att få veta hur de resonerar.

Motala, Linköping och Söderköping är de tre kommuner som har fått lämna var sitt förslag för hur ett besökscentrum skulle kunna se ut. Kanalbolagets målsättning är att en del av besökscentrumet ska kunna invigas till firandet av Baltzar von Platens 250-åriga födelsedag den 29 maj 2016.

I Motala var förslaget lokaliserat till kanalparken i nära anslutning till Motala hamn, kanalbolagets huvudkontor, Baltzar von Platens grav och resecentrum. Tanken har varit att skapa ett spektakulärt besökscentrum i ett levande centrum med ett stort flöde av besökare under hela året. Ritningar och planer för centrumet finns redan framtagna.

– Motala, Göta Kanal och Baltzar från Platen är ett, säger Camilla Egberth. Motala är Göta Kanals huvudstad och det är här Baltzar von Platen själv ville begravas. Det är självklart att ett besökscentrum för Göta kanal ska ligga i Motala.

– Baltzar hade vänt sig i sin grav om han hade fått veta att hans skapelse Göta kanalbolag hade valt att lägga besökscentrumet utanför Motala. Motala är den stad som Baltzar von Platen grundat. Den fantastiska historien om Göta kanal kommer därmed alltid förknippas med Motala och måste vara en självklar utgångspunkt för lokaliseringen av ett besökscentrum.

I Kanalbolagets förfrågan till de tre kommunerna beskriver bolaget inriktningen för det framtid besökscentrumet på följande sätt: ”ambitionen är att besökscentret ska utgå från Göta kanals historia men även knyta an till dagens arbete och utmaningar ”. Caroline Uneus tycker inte att Kanalbolaget följt sina egna förutsättningar genom valet av Bergs slussar.

– På vilka grunder Kanalbolaget gjort sitt val vet vi inte. Vi hoppas nu att Göta kanalbolags styrelse tar upp frågan om lokalisering av besökscentrum för omprövning och öppet redovisar sina analyser och slutsatser av de olika alternativen, säger kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Caroline Uneus (M).

De sju Volvo Ocean Race-båtarna har nu lämnat Haag och inlett den andra delen av tävlingens sista etapp. Målgången i Göteborg är nu beräknad från klockan 12.00 på måndag till lunchtid dagen efter.

Det ligger en hel del prestige i att vinna den sista etappen, inte minst för göteborgaren Martin Strömberg på Dongfeng Race Team. Hans lag har inlett jakten på ledarbåten Team Alvimedica. För att Dongfeng ska kunna klättra från tredje till andra plats i poängtabellen behöver de ha två båtar mellan sig och Team Brunel över mållinjen i Göteborg.

Abu Dhabi Ocean Racing säkrar totalsegern om de tar sig i mål i Göteborg utan straffpoäng. De lämnade Haag som femma.

– Det är en konstig situation för oss, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker. Det borde inte spela någon roll vilken plats vi slutar på i Göteborg, men det gör det så klart förr oss ändå för vi har vår stolthet och vill göra så bra ifrån oss som vi kan. Vi kommer vara försiktiga och se till att vi inte gör något dumt.

Svenskbåten Team SCA var den sista båten som lämnade depåstoppet i Haag, 28 minuter efter danska Team Vestas Wind.

På vägen till den svenska västkusten kommer båtarna behöva navigera sig förbi ett flertal avgränsningar, något som har skapat problem och lett till straffpoäng för lag tidigare i tävlingen.

Avstånden i fältet kommer sannolikt att minska när vinden lättar längre fram under etappen. Det står mycket på spel och det kommer inte att bli mycket sömn för seglarna under dygnen det tar att nå Göteborg.

I morgon klockan 10.00 öppnas portarna i Race Village i Göteborg. Fram till den 28 juni bjuds det in till folkfest i det 93 000 m2 stora evenemangsområdet i Frihamnen.

På programmet ryms mycket mer än bara segling, och morgondagens höjdpunkt är en Jubileumskonsert med Göteborgssymfonikerna tillsammans med över 300 unga musiker och körsångare från lägret Side by Side by El Sistema.

Info om folkfesten i Göteborg: http://volvooceanracegoteborg.com/sv/folkfesten

Tisdagen den 16 juni 2015 fick Sjöfartsverket klartecken från Mark- och miljödomstolen att genomföra Mälarprojektet enligt plan, med byggstart som beräknas till april 2016.

Domstolens uppfattning är att de sökta åtgärderna kommer att innebära en stor förbättring för sjöfarten i Mälaren och för transporterna i regionen och meddelar följande: ”Oavsett om de nu ansökta förändringarna av Södertälje kanal och sluss genomförs eller inte kommer det att vara nödvändigt att genomföra reparationer och förändringar av Södertälje sluss”. Anledningen till det är att slussen är gammal och är i stort behov av upprustning.

Domen innebär att Sjöfartsverket får påbörja Mälarprojektet enligt plan. Det innebär att Sjöfartsverket får bredda och bygga om Södertälje kanal och sluss och muddra i Mälaren för att kunna öka säkerhetsmarginalerna och för att kunna ta in större fartyg till hamnarna i Västerås och Köping.

– Det har varit viktigt för oss att göra en omfattande miljökonsekvensutredning för att få in ett bra underlag till vår ansökan om att få genomföra projektet och det är tillfredsställande att Mark- och miljödomstolen anser att den varit av hög kvalitet. Vi har haft en bred dialog med olika parter, där vi försökt tillsmötesgå flera av dessa och försökt hitta lämpliga lösningar, säger Peter Jonsson, projektledare Mälarprojektet.

Arbetet är planerat att starta april 2016 och avsluta årsskiftet 2018/19. Innan byggstart är det några mindre förberedande arbeten som ska utföras runt slussområdet, där några hus kommer att rivas under hösten och de gång- och cykelvägar som ligger närmast slussen på östra sidan kommer att läggas om.

– Det är mycket glädjande att projektet har fått klartecken så att vi kan påbörja byggarbetet nästa vår. Mälarprojektet finns med i den nationella planen och projektet möjliggör att mer gods går sjövägen och därmed avlastar både vägnätet och järnvägen, vilka är hårt belastade i Mälarregionen, säger Marielle Svan, enhetschef Infrastrukturenheten.

Info: www.sjofartsverket.se/malarprojektet

Bakgrunden till Mälarprojektet
Regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren. Sjöfartsverket har utifrån detta uppdrag tagit fram ett förslag som kallats Mälarprojektet. Syftet med Mälarprojektet är att förbättra såväl sjösäkerhet som tillgänglighet i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal till hamnarna i Västerås och Köping. Åtgärderna medför en högre säkerhetsnivå och möjliggör för större fartygsstorlekar att trafikera Mälaren.

Sista veckan i juni är det återigen dags för det populära Bohusracet! Nu växer dessutom evenemanget ytterligare och kommer under helgen 25–27 juni att ingå i Uddevalla Water Week (UWW). En kappsegling genom hela Bohuslän med endast 2 personer ombord i båtarna!

– Vi vill främja föreningslivet och samtidigt visa Uddevallaborna att man kan använda vattnet till så många roliga saker. Dessutom vill vi vara med och lyfta fram Uddevalla som en maritim stad, säger Göran Bäcktröm, ordförande i Viken-Ägir.

Kappseglingen startar från Uddevalla och har sin målgång i Smögen. Seglingens område sträcker sig från Hättebergets fyr i söder till Tresteinarnas fyr i Norge, i norr. Distansen för seglingen är c:a 170 NM.

Seglingen samlar 200 båtar med besättning som är både elit och crusingseglare från Sverige, Norge och en del andra Europeiska länder. Tävlande båtar kan lätt identifieras med sin nummerlapp i fören.

Besättningen är begränsad till max två personer. Kappseglingsformen kallas shorthanded och Pantaenius Bohusracet är inte bara Sveriges största shorthanded-regatta, utan också en av de största i världen. Racet är dessutom en av Sveriges största kappseglingar, alla kategorier. Intresset kring shorthanded-segling har ökat kraftigt på senare år och Bohusracet i synnerhet. Det seglades redan på -90-talet men då med en handfull entusiaster som startade på Byfjorden en fredagseftermiddag i juni.

2007 var antalet deltagare 3 båtar, 2008 var det 12 startande, 2009 startade 61 båtar, och numera brukar det vara mellan 150 och 200 båtar med i racet. Målet 2015 är att bli över 200.

– Det känns otroligt spännande att få arrangera en så här stor tävling! Vem hade kunnat ana att det skulle bli så här stort när vi startade 2007, fortsätter Göran Bäcktröm, ordförande i Viken-Ägir.

Nytt för 2015 är ett trackingsystem som visar position och placering enligt SRS tal. Alla båtar utrustas med en sändare som gör att man på nätet kan följa varje båt individuellt via ett trackingsystem och se position och placering i tävlingen. Det gör seglingen både säkrare och roligare. Tävlingsledningen har full koll på var deltagarna befinner sig, konkurrenter kan bevaka varandra effektivare, och anhöriga och andra intresserade i land kan följa utvecklingen hela tiden via sin smarta teelfon eller Internet.

Nytt för i år är också att banan förändrats något, och kommer att runda Ljungsholmen utanför Lyckorna första dagen den 26 juni, med fina spurtpriser skänkta av Ljungskileföretagare. Detta erbjuder också fantastiskt bra läge för nyfikna åskådare att se rundningen!

På torsdagen den 25 juni fylls den inre hamnen med båtar så man nästan kan gå torrskodd mellan museet och gamla badhuset. Deltagarna registrerar sig på Bohusläns museum, fixar med sina båtar och minglar. 16.00 börjar tävlandet med Uddevalla Shorthanded Regatta. En bansegling på Byfjorden öppen för alla deltagande, start vid Rödön och mål utanför Skeppsviken småbåtshamn.

Fredagen 26 juni startar Pantaenius Bohusracet. Starten går utanför Rödöhamnen. Starten är uppdelad så de minsta båtarna startar först med början kl 11.00, 12.00, 1400, 15.00, 16.00, 16.10. Sist startar flerskrovsbåtar.

Hela fredagen bjuder på mycket att se från Byfjordens stränder och därefter kan seglingen följas från många platser längs kusten.

Bäst åskådarplatserna:
• Starten: Rödön och passagen vid Sunninge sund
• Fredag fm/em: Ljungsholmen/Lyckorna, Ljungskile – Spurtpris!
• Fredag em/kväll: Svanesund, Tjörnbron
• Fredag kväll: Åstol
• Lördag gryning/morgon: Fjällbacka
• Lördag förmiddag: Strömstad
• Lördag passerar fältet söderut genom Kosterfjorden, Fjällbackaskärgården, Sotefjorden
• Lördag kväll/natt till söndag målgång vid Smögens hamninlopp
• Söndag 10.00 Prisutdelning, på kajen i Smögen

Under natten har de sju båtarna i Volvo Ocean Race kommit fram till depåstoppet i Haag. Team Alvimedica anlände först och de startar spurten till Göteborg som ledarbåt i morgon klockan 12.00.

– Det känns alltid bra att leda när man går in i omklädningsrummet vid halvtid, och det är vad detta faktiskt är. Precis som när vi var först runt Kap Horn ger det inga poäng men det är ändå en stor framgång, säger Charlie Enright, skeppare på Team Alvimedica (Turkiet/USA) som kom till Haag klockan 01.34 i natt.

Enright är 30 år, han är tävlingens yngsta skeppare och leder det lag som har lägst medelålder. Alvimedica har aldrig vunnit en delsträcka men med nu har de skaffat sig ett bra läge för att ta sin första etappseger.

I morgon klockan 12.00 återupptas etappen och då startar Team Alvimedica med ett försprång på lika lång tid som det skiljde båtarna när de kom till Haag. 480 sjömil återstår till mållinjen i Göteborg.

Martin Strömberg och Dongfeng Race Team var tvåa över mållinjen i Haag, 1 timma och 46 minuter efter Alvimedica.
– Vi har klarat oss bra men det har varit två ganska tuffa dygn sedan vi lämnade Frankrike, berättar Martin Strömberg. Det finns inget utrymme för misstag och ingen tid för vila.
– Men vi hänger med bra och är nöjda med vår insatts hittills. Vi har fortfarande chansen att segla ikapp Alvimedica på vägen hem till Göteborg men framförallt är det skönt att vi har våra värsta konkurrenter bakom oss.

Strömbergs lag leder över både MAPFRE och Team Brunel, huvudkonkurrenterna om andraplatsen i poängtabellen. När de kommer till Göteborg behöver de ytterligare en båt mellan sig och Team Brunel för att de ska ta tillbaks andraplatsen.

Team SCA var den sista båten som anlände till Haag, fyra och en halv timma efter ledarbåten.

Besöket i Haag räknas som ett depåstopp för båtarna och inga poäng kommer att delas ut förrän de avslutat etappen och gått i mål i Göteborg. Båtarna beräknas anlända till Göteborg måndag eller tisdag nästa vecka.

Ställning – depåstopp i Haag
1. Team Alvimedica (USA/TUR) – i mål klockan 01.34
2. Dongfeng Race Team (CHI) + 01:46:29
3. MAPFRE (SPA) + 02:20:17
4. Team Brunel (HOL) + 02:37:46
5. Abu Dhabi Ocean Racing (UAE) + 03:53:43
6. Team Vestas Wind (DEN) + 04:04:17
7. Team SCA (SWE) + 04:32:36

Starttider 20 juni
1. Team Alvimedica – 12.00
2. Dongfeng Race Team – 13:46:29
3. MAPFRE – 14:20:17
4. Team Brunel – 14:37:46
5. Abu Dhabi Ocean Racing – 15:53:43
6. Team Vestas Wind – 16:04:17
7. Team SCA – 16:32:36

Poängtabell – Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p
2. Team Brunel 27p
3. Dongfeng Race Team 29p
4. MAPFRE 31p
5. Team Alvimedica 33p
6. Team SCA 44p
7. Team Vestas Wind 54p

I arbetet med att ta fram den nya 50 KTS kollektionen har Sail Racing samarbetat med några av de bästa seglarna i världen inom speed sailing. För att möta deras behov har företaget jobbat med en industridesigner, en 3d-animatör och en specialist inom kolfiber. Utöver det har vi haft möjligheten att arbeta med en expert inom medicinsk tejp, GORE-TEX® utvecklingsteam, de främsta leverantörerna av tekniska detaljer och den världsledande fabriken på tekniska plagg.

Tillsammans med dessa resurser har Sail Racing investerat tre år av produktutveckling och tester. De är mycket stolta att nu kunna presentera den nya 50 KTS Race Edition.

Den nya 50 KTS Race Edition kommer att användas av ORACLE TEAM USA då de försvarar America’s Cup-trofén på Bermuda under 2017. Produkterna är tillgängliga i Sail Racing Club House på Hamngatan i Stockholm samt online.

Info: www.sailracing.com

THE NEW ORCA JACKET
Den nya ORCA JACKET är en av hörnstenarna i 50 KTS Race Edition.
Jackan är speciellt utvecklad för aktiv, snabb och kustnära segling. Den är tillverkad av vind- och vattentät GORE-TEX® med 4-vägs stretchfunktion. Detta ger hög nivå på passform och flexibilitet som kompletteras med tekniska detaljer som D-ring i kolfiber och förstärkningar i Vectran.
Se filmen om den nya ORCA JACKET på www.sailracing.com

Detaljer:
• GORE-TEX® 4-vägs stretch
• Vattentät, vindtät med hög andningsförmåga
• Förstärkningar i VECTRAN® insida midja och vid ärmavslut
• D-ring i solid kolfiber
• Insida muddar vid ärmavslut i laminerad Superstretch
• YKK Aquagard dragkedjor
• Hög och justerbar krage med
• Borstad trikå på insida krage
• Formpressad front på huvan, med kanaler för vattenavrinning
• Insida häng-loop i HYPALON®
• Elastiskt band på insida bröstfickan för fastsättning av racing-verktyg
• Rymliga bröstfickor
• Högfrekvens 3M reflexband på överarmarna

Med drygt 400 dagar kvar närmar sig seglarnas generalrepetition på vattnen utanför Rio de Janeiro. För-OS laget är uttaget men OS laget är långt ifrån klart. Konkurrensen är knivskarp såväl internationellt som inom det svenska laget. För-OS går den 12 – 22 augusti 2015.

– Formen är fortfarande lite ojämn men alla besättningarna utvecklas åt rätt håll. Stabilast är Josefin Olsson och Jesper Stålheim i Laser Radial respektive Laser Standard klassen som båda ligger i medaljläge. Men även de behöver utvecklas för att vara säkra på den nivå och För-OS blir en viktigt tävling i utvecklingen dit, säger Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare.

För att bli uttagen till OS kräver Sveriges Olympiska Kommitté att idrottaren ska kunna placera sig bland de åtta främsta, och att den kapaciteten visas tydligt i resultat redan före OS. Dessa kriterier har också legat till grund för Svenska Seglarförbundets uttagning till för-OS i början av augusti.

49er-seglarna Victor Bergström och Victor Västernäs har en bra utvecklingskurva och imponerade stort på världscuptävlingarna i Weymouth i förra veckan. Där slutade de på en 4:e plats. Max Salminen gjorde också bra ifrån sig på samma världscup och slutade också han 4:a.

Seglare till för-OS i Rio de Janeiro den 12 – 22 augusti 2015:

470 (herr)
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS

49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
Not. Sverige måste ta en nationsplats i 49er innan OS deltagande kan ske.

49erFX (dam)
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS

Finnjolle (herr)
Max Salminen, GKSS

Laser (herr)
Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
Josefin Olsson, KSSS

Även i Nacra 17 och brädklassen RS:X herr respektive dam finns unga lovande svenska besättningar men i dagsläget har de ännu inte nått nivån för att kvalificera dem till För-OS i Rio. I 470 dam har Sverige ingen besättning på internationell nivå.

Fler svenska seglare vill vara med och slåss om OS platsen nästa år

Varje nation får maximalt skicka en besättning i varje klass till För-OS och även OS nästa år.
Inget är klart gällande nästa års OS-lag och i de flesta av klasserna är det extra tätt bakom de som får åka till För-OS.

Besättningen Julia Gross/Cecilia Jonsson har flera toppresultat i 49erFX.

Besättningen Carl Sylvan/Otto Hamel har haft skadeproblem en längre tid men kämpar för att komma tillbaka i 49er klassen. Fritiof Hedström/Niklas During är en ung lovande besättning som på allvar utmanat i 49er klassen.

Björn Allansson har presterat mycket bra under året och har en färsk 7:e plats på EM.

I 470 klassen har Johan Molund/Sebastian Östling gjort comeback och presterat toppresultat på tre av de fyra senaste stortävlingarna eller kanske kan rentav den unga besättningen Fock/Dackhammar som gått framåt starkt under vintern.

Svenska seglingslandslaget har en framgångsrik historia

Svenska seglare har tagit medalj på varje OS sedan 1996; senast i Weymouth 2012, då Fredrik Lööf och Max Salminen seglade hem en guldmedalj i Starbåt och Rasmus Myrgren säkrade bronset i Laser.

Vi lottar ut tre stycken Bosch IXO-verktyg till ett värde av 854 kr per vinst. Varje vinst innehåller då en premium-version av IXO:n med laddare, tio bits samt en vinkel- och excentertillsats. Värde 854 kr.

Svara på de tre frågorna nedan och maila ditt svar till:
Tavling@batliv.se

Frågorna har anknytning till Volvo Ocean Race, som går i mål i Göteborg till midsommar.
1. Vad heter skepparen på Team SCA:s båt?
2. Vad heter den svenska seglaren i Team Dongfeng?
3. Vem grundade företaget Bosch?

Flottan i Volvo Ocean Race var i morse halvvägs genom Engelska kanalen på väg mot depåstoppet i Haag. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team hänger med i täten tillsammans med Team Brunel och MAPFRE – huvudkonkurrenterna om andraplatsen i tabellen.


Hastighet: 8–12 knop
Vind: 5–7 m/sek
Beräknad målgång i Haag: 19 juni
Beräknad målgång i Göteborg: 22–23 juni

– Det har varit fullt upp med segling nära land och med att hålla koll på strömmar och tidvattnet. Men vi har hängt med bra och vi vill ha en bra position när vi når Haag, säger Martin Strömberg.

Båtarna lämnade Lorient, Frankrike, i tisdags kväll och har nu tagit sig lite mer än halvvägs till Haag där de kommer att göra ett kort depåstopp. Därifrån fortsätter de till Göteborg på lördag – den båt som anländer till Haag först får också starta spurten till Göteborg först.

Båtarna har legat väldigt tätt sedan starten. Med starka strömmar och tidvatten i Engelska kanalen har det varit ett taktiskt spel de senaste två dygnen. I kanalen finns dessutom banavgränsningar som båtarna inte får segla i och nu har fältet delat upp sig. Fyra båtar har valt att segla söder om en banavgränsning medan Dongfeng Race Team, Team Brunel och MAPFRE – som alla tre slåss om en plats på prispallen, valt att segla norr ut, närmare Storbritannien.

Team SCA låg under morgonen på sjätte plats, strax bakom Abu Dhabi Ocean Racing.

De två klungorna kommer inte att mötas förrän de närmar sig Haag och det återstår att se vilket lag som drar det längsta strået. Båtarna beräknas nå Haag i morgon.

Tre GKSS-besättningar uttagna till För-OS. Med drygt 400 dagar kvar tills OS i Rio 2016 börjar det dra ihop sig för seglarna. Idag blev det officiellt vilka som får åka till För-OS i Rio i augusti.

GKSS har glädjande nog tre besättningar uttagna till För-OS:
49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
49erFX (dam)
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
Finnjolle (herr)
Max Salminen, GKSS

Foto: Vid förra veckans världscup i Weymouth imponerade Victor Bergström och Victor Västernäs stort i 49er klassen. Foto: onEdition.

Anna Östling etta på världsrankingen
GKSS matchracingseglare Anna Östling idag etta på världsrankingen och är fortfarande regerande världsmästare.
När den uppdaterade världsrankingen i dag publicerades för damerna så har Anna Östling gått om värsta konkurrenten Camilla Ulrikkeholm och leder nu rankingen före Camilla. Kvar på sjätte plats på rankingen ligger GKSS-seglaren Caroline Sylvan, och klättrarväl på rankingen gör Johanna Larsson som nu ligger på 13:e plats.
Anna Östling har haft ett intensivt år bakom sig, nybliven mamma i maj förra året, världsmästarinna i juni förra året, och har sedan seglat alla de stora seglingarna på
Womens International Matchracing Series. http://www.wimseries.com/

Foto: Team Anna full fart fram i Lysekil 2014 Foto: Dan Ljungsvik.

Framgångsrikt Junior-SM för GKSS-seglare
I går avslutades Junior-SM i segling som avgjordes på vattnet utanför Båstad. Under fyra dagar seglade drygt 500 unga svenska seglare om äran att bli svenska mästare och i går blev tolv tjejer och killar svenska juniormästare.
I Laser Radial-klassen segrade Lovisa Karlsson och två kom Olivia Bergström båda från GKSS.
I 29er kom Simon Alm GKSS med gasten Theodor Kraft TÄBK.
Laserseglaren och GKSSaren Emil Cedergårdh har varit årets mästerskapscoach. Han har varit ute på vattnet de två sista dagarna och gett många tips till seglarna.
– Det har varit ett väldigt fint arrangemang och Laholmsbukten bjuder på fantastiska seglingsvatten. De flesta seglarna verkar ha fått en ny upplevelse då det har varit stora vågor, men alla har kämpat väl. Det har varit kul att träffa seglare från hela landet. JSM är stort med många deltagande klubbar, säger Emil.
– Det roligaste för mig personligen har varit att få testa 29er och Zoom8 för första gången i mitt liv, konstaterar Emil.

Sjöstjärnor som förökar sig genom kloning undviker i högre utsträckning åldrande än de som förökar sig genom sexuell reproduktion. Det visar en ny forskningsstudie som forskare från Göteborgs universitet deltagit i. Studien är nyligen publicerad i den välrenommerade tidsskriften Heredity.

Forskarna undersökte i studien längden på telomerer samt populationsgenetiken hos en sjöstjärna, Coscinasterias tenuispina. Telomererna sitter ytterst på kromosomerna och påverkar livslängden och hälsan för en individ.

Den undersökta sjöstjärnan har både klonal och sexuell förökning. Kloningen går till så att sjöstjärnorna delar de sig i två eller fler delar varefter nya delar växer ut igen. Forskarna ville ta reda på om de populationer som klonar sig mest har bättre hälsa och tecken på fördröjt åldrande i relation till de populationer som har mer sexuell förökning. Både populationer i Medelhavet och Atlanten undersöktes.

– Våra resultat från de genetiska markörerna visar att sjöstjärnorna är mer benägna att klona sig i Medelhavet. Utanför spanska Costa Brava kusten verkar det faktiskt bara finnas en enda klon. I Atlanten däremot var det mer sexuell reproduktion, säger Helen Nilsson Sköld, vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Kristineberg, Göteborgs universitet.

Bättre hälsa och längre liv utan sexuell reproduktion
Det visade sig att fanns ett tydligt positivt samband mellan långa telomerer och grad av klonalitet.

– Dessutom såg vi att telomererna var längre i den nybildade vävnaden än i den “gamla” vävnaden i samma djur, säger Helen Nilsson Sköld. Denna föryngring på telomernivå i samband med nybildning av vävnad under kloningen är troligen en av möjligen flera förklaringar till extra god hälsa och långa telomerer i kloner, enligt forskarna, säger Helen Nilsson Sköld som tillsammans med Bethanie Carney Almrorth är de två forskare i gruppen som kommer från Göteborgs universitet.

Principerna bakom studien, att kloner undviker åldrande genom att reglera telomerna, har tidigare studerats även i plattmaskar av andra forskare.

– Styrkan i vår studie är att vi konfirmerat dessa resultat i en helt annan djurgrupp samt att våra data kommer från vilda populationer, säger Helen Nilsson Sköld.

Studien är publicerad i majnumret av Heredity och är ett samarbete mellan svenska och spanska forskare, mellan biologer och medicinare.

Länk till artikeln: http://www.nature.com/hdy/journal/vaop/ncurrent/pdf/hdy2
01543a.pdf

Telefon: 031-7869547, helen.skold@gu.se
Foto:
Sjöstjärnor av arten Coscinasterias tenuispina

För att snabbare möta upp kompetensförsörjningen de närmaste åren har Kustbevakningens generaldirektör, Lena Jönsson, beslutat att utöka antalet aspirantplatser från 24 till 30 de närmaste åren. Beskedet kommer precis i slutfasen av årets aspirantrekrytering.

En av de stora utmaningarna för Kustbevakningen i närtid är kompetensförsörjningen. Detta är en följd av att myndigheten på grund av oviss ekonomi fått ställa in tre aspirantklasser. Tidigare i år har Kustbevakningen utlyst 24 aspiranttjänster men inriktningen är nu att utöka rekryteringen till 30 tjänster.

– Att vi tar in sex extra aspiranter gör att vi lite snabbare kan fylla vakanserna i organisationen, säger personal- och ekonomidirektör Helene Frykler.

Aspirantklassen börjar den 17 augusti 2015.

Dansk erfarenhet räknas och det märks på Scan Antenna som har över 30 års erfarenhet av marin kommunikation. Nu kan vi stolt meddela att Scan Antenna är en ny agentur hos Cordland Marine.

Pressrelease:

Det är avgörande vad en antenn klarar av eftersom människors liv kan vara beroende av att hålla kontakten med både mottagare och sändare. Därför måste antenner för sjön konstrueras och tillverkas med omsorg vilket Scan Antenna är kända för att göra. Medarbetarna på fabriken i Köpenhamn vet att rätt antenn för användning till sjöss räddar liv. Så hög kvalité är ett måste.

SCAN Antenna fokuserar på att leverera de bästa antennerna för kommunikation och de gör det som de är bäst på, antenner till fritidsbåtar och yrkesbåtar. Mer än en miljon marina antenner har tagits fram och det har främst varit till den privata marknaden.

Scan Antenna är ett teknikfokuserat företag. Ända sedan de började så har deras tillväxt varit baserat på ett gott rykte för att leverera hållbara kvalitetsprodukter och att vara en pålitlig partner. De har laboratorier med de mest avancerade instrument för konstruktion, simulering, tester och mätning.

De är ISO 9001-certifierade vilket kvalitetssäkrar tillverkningen. Dessutom är deras lösningar ofta bäst i test!

Kustbevakningens generaldirektör Lena Jönsson har beslutat att göra förändringar i myndighetens organisation. Syftet med förändringarna är framför allt att underlätta verksamhetsplaneringen och säkerställa en balans mellan plattformar (fartyg och flygplan), bemanning och verksamhet

− Vår verksamhet bedrivs till sjöss och att ha större kuststationer med fler kustbevakningstjänstemän ger en flexibilitet i planeringen. Det gör att vi på ett bättre sätt kan säkerställa beredskapen för miljöräddningstjänst till sjöss och vår övriga verksamhet, säger Kustbevakningens generaldirektör Lena Jönsson.

Följande förändringar görs i organisationen
• Längs norrlandskusten behålls samtliga fyra kuststationer Örnsköldsvik, Härnösand, Hudiksvall och Gävle. De mindre stationerna Örnsköldsvik och Hudiksvall får en besättning om fem tjänstemän vardera, totalt fem befattningar per kuststation. Stationschefen i Härnösand kvarstår som stationschef för kuststationen i Örnsköldsvik liksom att stationschefen i Gävle kvarstår som stationschef för Hudiksvall. Någon av tjänstemännen i Örnsköldsvik och Hudiksvall ges en tillikauppgift som platsansvarig.
• Kuststationen i Furusund och kuststationen i Vaxholm slås samman. Ny lokalisering i området utreds.
• Kuststationen i Gryt flyttas till kuststationen i Västervik och bildar tillsammans den nya kuststationen Västervik. Kajplats och förråd ska fortsatt finnas i Gryt.
• Kuststationen i Höllviken flyttas till Malmö och bildar tillsammans med kuststationen i Helsingborg den nya kuststationen Malmö.
• Kuststation Simrishamn avvecklas. KBV 048 har fortsatt basering i Simrishamn där det ska finnas kajplats och förråd. Fartyget bemannas vid behov från kuststationen Malmö.
• Kuststationen Skärhamn avvecklas.

Konsekvenser
De organisatoriska förändringar som nu beslutats får små konsekvenser för personal och ekonomi som helhet. Ingen övertalighet kommer att bli aktuell. De som berörs av flytt och nedläggning av stationer erbjuds omlokalisering till annan ort.

Team SCA siktar på en ny topplacering och Martin Strömberg hoppas att lokalkännedom kan hjälpa Dongfeng Race Team till en seger i Göteborg. Idag klockan 17.00 startar den sista etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Lorient till Göteborg.

Abu Dhabi Ocean Racing har så gott som säkrat totalsegern i Volvo Ocean Race 2014-15 och behöver bara ta sig till målet i Göteborg utan att få straffpoäng för att vinna tävlingen.

Det står ändå mycket på spel och det ligger mycket prestige i att vinna den sista etappen. Fyra båtar – Team Brunel, Dongfeng Race Team, MAPFRE och Team Alvimedica – slåss om att ta en plats på pallen.

Martin Strömbergs lag behöver vinna tre poäng på nederländska Team Brunel för att ta andraplatsen. Det hade varit en stor prestation för laget som tävlar med flera kinesiska nybörjare ombord och som inte tippades som ett favoritlag innan tävlingen inleddes i oktober 2014. Sedan dess har laget imponerat, vunnit två etapper och på allvar utmanat de mer rutinerade konkurrenterna.

Efter flera besvikelser i de senaste två etapperna lyckades Dongfeng Race Team ta en tredjeplats i söndagens In-Port Race i Lorient.

– Vi är väldigt laddade, säger Martin Strömberg. Vi har goda möjligheter att få ett bra resultat i den här etappen för vi har fyra killar ombord som är uppväxta i Bretagne där etappen inleds. Det är ett ganska svårt område att segla i med starka tidvattenströmmar. Och som göteborgare hoppas jag kunna ge laget en fördel när vi närmar oss mållinjen.

Enligt Martin märks det att slutet på tävlingen närmar sig och att alla seglare är trötta efter att ha seglat runt jorden och tävlat i snart nio månader. Men han understryker att Dongfeng Race Team vill avsluta tävlingen på topp.

– Vi vill ta tillbaks vår andraplats i tabellen. Att vara som bäst i den sista etappen har varit vårt mål under hela tävlingen och att vinna den sista etappen hade betytt mycket för hela laget. Jag kan inte tänka mig något bättre än att avsluta tävlingen med en seger i Göteborg.

Team SCA vann den senaste delsträckan till Lorient och för svenskbåten gäller det att få ett nytt toppresultat på hemmaplan i Göteborg.

– Etappsegern betyder oerhört mycket för hela Team SCA. Äntligen fick vi ett kvitto på att all träning och allt arbete, både på land och till havs, har gett resultat, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

– Det är med stärkt självförtroende vi seglar sista etappen och vi hade inte kunnat önska en bättre energikick inför de sista sjömilen hem till Göteborg.

Etapp 9 Lorient – depåstopp i Haag – Göteborg (960 sjömil)
Enligt Volvo Ocean Race egna meteorolog kan den sista etappen bli den svåraste sträckan i hela tävlingen och inte bara för att depåstoppet i Haag kan skaka om oddsen.
Den korta seglingen kommer att vara väldigt intensiv med mycket kustnära segling, passager genom sjötrafiksträckor, starka strömmar och både lätta och hårda vindar. Och tröttheten hos seglarna efter att ha tävlat i nästan nio månader kommer att vara påtaglig.
Etappen inleds med segling längs med Bretagnes kust och spel med tidvattnet. Sedan måste båtarna hålla koll på trafiken i Engelska kanalen innan de kommer till Haag där de gör ett depåstopp.
Efter depåstoppet väntar Nordsjön med hinder som oljeriggar och vindkraftverk. Det nyckfulla vädret i området kan leda till aggressiva strategier innan båtarna ger sig in i Skagerrak och Kattegatt under spurten till Göteborg.
Båtarna beräknas nu nå Göteborg 22-23 juni och detta kommer att uppdateras löpande på www.volvooceanrace.com
Vad händer i Haag?
Haag räknas som ett depåstopp och under etappen delas det bara ut poäng när båtarna kommer till Göteborg. Det lag som korsar mållinjen först i Haag kommer att lämna Haag från klockan 12 och framåt den 20 juni. Den tid som skiljer de övriga båtarna över mållinjen i Haag kommer att vara samma tidsskillnad som bestämmer när de får lämna Haag.
Under det enda depåstoppet i Volvo Ocean Race finns det regler för vad lagen får göra när de är i Haag. Samtliga båtar måste vara kvar i vattnet men besättningarna får gå i land. Alla eventuella reparationer som görs på båtarna måste göras av de seglare som deltar i etappen och de får bara använda material och reservutrustning som tagits med ombord för etappen i Lorient.

När junior-SM i vindsurfing i Kona One-klassen avgjordes i eftermiddags i Båstad efter tre intensiva tävlingsdagar stod 18-åriga talangen Andrea Holm från KSSS i Stockholm som segrare. Hon vann efter imponerande jämn segling före Klas Wilhelmsson från WeSurf och Victor Börlin från Varbergs Segelsällskap.

Årets svenska juniormästerskap i Kona One-klassen avgjordes på klassiska seglingsvatten utanför Båstad. De tre tävlingsdagarna bjöd på allt ifrån extrem lättvind till starka vindar, som satte seglarna stora prov. Den som visade sig bemästra dessa förhållanden bäst var Andrea Holm som vann sex av tio seglingar och hade resultatraden: 3-1-3-1-1-2-1-(20 DNC)-1-1.

– Jag är jätteglad. Det är mitt andra guld vid ett junior-SM. Seglingarna har varit väldigt utmanande med mycket byiga och skiftiga vindar. Det här är det tuffaste junior-SM som jag har seglat, säger guldmedaljören Andrea Holm.

Kona One är en av världens snabbast växande vindsurfingklasser där killar och tjejer tävlar tillsammans. Det är en entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Segelstorleken avgörs beroende på seglarens vikt, allt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt. Mästerskapen avgörs som bankappsegling på en klassisk kryss-länsbana.

Sverige har ett starkt landslag i Kona One-klassen och har skördat stora internationella framgångar de senaste åren. En av de största talangerna är Andrea som vann silver vid senior-EM förra året.

– Nu fortsätter min satsning mot senior-VM i Holland som är säsongens stora mål. Allt fokus ligger på detta. Framgångarna här i Båstad ger mig extra energi, fortsätter Andrea.

Kona One var en av åtta klasser som avgjordes vid junior-SM i Båstad. Totalt deltog närmare 2000 unga seglare vilket gör tävlingarna till ett av årets största seglingsevent i Sverige.

Bild (Sailing Båstad)
Andrea Holm – guld vid junior-SM i vindsurfing, Kona One-klassen

Resultatlista:
http://sailingbastad.se/jsm-2015/kona-one/

Den kvinna som skadades svårt i en olycka, som involverade en trimaran och en ribbåt tillhörande hamnstoppet i Lorient, vårdas fortfarande på sjukhus. Olyckan inträffade nära startområdet för den nionde etappen av Volvo Ocean Race.

Evenemangsorganisationen i Lorient har regelbunden kontakt med kvinnans familj men har inte några mer uppdateringar kring hennes tillstånd.

Volvo Ocean Race-organisationen är oroliga för hennes hälsa och har tät kontakt med evenemangsorganisationen och lokala myndigheter.

Vi kommer att lämna mer uppdateringar så fort vi har mer information.

Här återger vi en officiell polisrapport från Lorient under tisdagen:
Tisdagen den 16 juni runt klockan 16.15 meddelades CROSS* att en kollision inträffat i startområdet för den nionde etappen av Volvo Ocean Race i Lorient, mellan flerskrovsbåten ”Spindrift” ” (ej tävlingsbåt) och en ribbåt tillhörande tävlingsorganisationen i Lorient med fyra personer ombord.
En passagerare på ribbåten skadades i benet under kollisionen och fick hjälp på plats av personal ombord på båtar från SNSM**. Efter kommunikation mellan CROSS och SAMU*** i Bayonne bestämdes det att den skadade personen skulle tas till närmaste sjukhus.
Omkring klockan 17.11 flögs den skadade kvinnan till Scorff Hospital i Lorient där hon började vårdas av sjukhuspersonal klockan 17.16.

För att beskriva hur mycket mänsklig aktivitet jorden kan klara av har konceptet ”planetära gränser” introducerats. Mänsklig konsumtion av sötvatten är den använda kontrollvariabeln för den planetära gränsen för sötvatten. Nu visar beräkningar av forskare vid Stockholms universitet att den globala mänskliga konsumtionen av sötvatten har överskridit den planetära gränsen. Artikeln publiceras nu i tidskriften Science.

De nya resultaten tar hänsyn till effekterna på sötvatten av olika typer av mänsklig aktivitet under hela 1900-talet och fram till i dag. Det inkluderar effekterna av förändringar i markanvändning (t.ex. intensifierat eller utökat jordbruk, avskogning) och vattenanvändning (t.ex. relaterad till utveckling av vattenkraft). Dessa aktiviteter har lett till en ökad förlust av sötvatten till atmosfären genom en mänskligt driven ökning av evapotranspirationen, d.v.s. av avdunstningen från vatten på ytan och i marken samt av växternas transpiration. Nettoeffekten av de mänskliga aktiviteterna blir då en konsumtion av sötvatten som är större än den planetära gränsen.

Klimatförändringen orsakar också förändringar i jordens sötvatten. Nya resultat, som också publicerats av Fernando Jaramillo och Georgia Destouni, i tidskriften Geophysical Research Letters (december 2014), visar att de klimatdrivna och de direkt mänskligt drivna förändringarna i evapotranspiration har hittills motverkat varandra globalt och i de flesta kontinenterna. De motverkande effekterna har dämpat den totala nettoförändringen i sötvatten, jämfört med bara klimatdriven förändring eller bara direkt mänskligt driven förändring.

– De här resultaten ifrågasätter den isolerade användningen av enbart mänsklig vattenkonsumtion som en planetär gräns, säger Georgia Destouni, professor vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet.

Sammantaget är de nya resultaten mer alarmerande än tidigare uppskattningar av den planetära gränsen för sötvatten, men samtidigt också mindre alarmerande för nettoförändringen av jordens sötvatten. Det senare på grund av den upptäckta förändringsdämpningen.

– De nya resultaten visar att uppskattningar av den globala konsumtionen av sötvatten fortfarande är mycket osäkra, säger Fernando Jaramillo, postdoktor vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet.

Resultaten bör öka medvetenheten om den höga mänskliga konsumtionen av sötvatten. De bör också leda till nya ansträngningar för att minska osäkerheten kring mänsklig vattenkonsumtion och klimatdrivna sötvattenändringar.

Artikeln i tidskriften Science (öppen tillgång): http://www.sciencemag.org/content/348/6240/1217.3.full

Artikeln i tidskriften Geophysical Research Letters (öppen tillgång): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2014GL061848/full

Två yrkesfartyg och 23 fritidsbåtar k-märks nu av Sjöhistoriska museet.

– Vi har aldrig förut k-märkt så många på en och samma gång, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Rekordmånga fritidsbåtar k-märks nu av Sjöhistoriska museet. Det handlar om 23 fritidsbåtar, med hemmahamn från Frösön i norr till Båstad i söder.

– Ovanligt många ansökningar om k-märkning har kommit in. Och det är verkligen intressanta och kulturhistoriskt värdefulla båtar som nu k-märks, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska.

Världsomseglingen ställdes in
Bland dem som nu k-märks finns motorbåten Mariona II, som också har många fotografier bevarade från byggandet. Här finns också den sportiga lilla åländska fritidsbåten Snipan, lika välhållen idag som då den lottades ut på båtmässan 1964. Men här finns även flera exempel på de äldsta, mycket exklusiva fritidsbåtarna som byggdes på 1910-talet, som Gersime, Carla III och Minsann. Bland de k-märkta fritidsbåtarna finns också segelbåten Biscaya av Vindalsö, som skulle segla runt jorden. Resan ställdes in och istället användes hon i seglarskola för generationer av scouter.

Två fartyg k-märks
Dessutom k-märks två fartyg som gått i yrkestrafik. Här finns passagerarångfartyget Freja af Fryken, som förliste i sjön Fryken på 1800-talet, men bärgades efter 98 år och restaurerades. Här finns också ångbogserbåten Rex, som var verksam med bogseruppdrag under första och andra världskriget.

De k-märkta fartygen och fritidsbåtarna ingår nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt är 131 fartyg och 118 fritidsbåtar k-märkta, över hela Sverige.

– För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg och fritidsbåtar kan bevaras och användas, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.

Fartygen och fritidsbåtarna finns i alla våra kuststräckor från norr till söder och i våra insjöar och älvar. Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet.

– Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet berättar Claes Wollentz.

Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer, tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum.

Fartyg som k-märkts
Freja af Fryken / SHIJ
Byggd: 1868 på Motala Verkstad.
Passagerarångfartyg.
Hemmahamn: Fryksta.
Fartyget byggdes vid Motala Verkstad 1868 som Kalmarsund nr 3. Beställare var Ångfartygsbolaget Kalmarsund. Under 20 år trafikerade fartyget Kalmarsund, sträckan Kalmar – Färjestaden. Därefter såldes hon 1888 till Fryksta i Värmland, namnändrades till Freja och sattes i trafik på Frykensjöarna. Freja transporterade både styckegods och passagerare. År 1896 förliste Freja vid Bössviken på resa från Fryksta till Torsby. Av de 17 ombord räddades endast 6 personer.
Många försök gjordes att hitta fartyget men först 1976 lyckades man lokalisera vraket på 52 meters djup och 220 meter från land. Man bildade 1993 Ångbåtsföreningen Freja, vars syfte var att bärga och restaurera ångaren. Freja bärgades året därpå, efter 98 år på Frykens botten. Efter en omfattande renovering och återuppbyggnad sattes hon i trafik 1997. Freja används för beställningstrafik och charter på Fryken.

Rex / SJIH
Byggd: 1902 vid Thorskogs Mekaniska Verkstad.
Ångbogserbåt.
Hemmahamn: Torshälla.
Bogserbåten Rex byggdes 1902 vid Thorskogs Mekaniska Verkstad. Ångmaskinen var på 80 hästkrafter och hon hade en fällbar skorsten. Fartyget användes för allehanda bogserbåtsuppdrag bland annat till att dra pråmar på kanaler och insjöar.
I slutet av första världskriget köpte ASEA fartyget för transport av gods på Strömsholms kanal och på Mälaren. Ungefär 40.000 ton kol per år transporterades från Stockholm till Surahammars bruk. Efter andra världskriget minskade kanalens betydelse och Rex såldes.
År 1955 köptes båten tillbaka till Surahammars Bruk i syfte att den skulle ingå i ett bruksmuseum. Dessa planer genomfördes dock inte. Men 1988 övertog Hallstahammars kommun Rex för att bevara ångbåten som ett teknik- och kanalhistoriskt minnesmärke.
Entusiaster lade ner ungefär 8000 arbetstimmar på fritiden för att få fartyget funktionsdugligt och så nära originalskicket som möjligt. Rex har sedan dess varit ett populärt inslag på Skantzsjön. 2012 överläts fartyget till en ångbåtsförening som rustat bogserbåten och ny hemmahamn är Torshälla. Hallstahammars kommun kvarstår dock som ägare.

Fritidsbåtar som k-märkts
Bark II
Typ: Segelbåt, OC35
Konstruktör: John Melchior
Byggd: 1963 av Bengt Engelheart vid Mariehill i Söderhamn. Malmö flygindustri levererade det tomma skrovet
Material och mått: Glasfiberarmerad plast, teak och mahogny, längd 10,70m, bredd 3,47m
Rigg: Ketch
Motor: Perkins 4-107 (48hk) original från 1963
Ägare: Rolf Engelheart, bosatt på Frösön, båten finns i Gamleby
Den ketchriggade segelbåten Bark II är intressant utifrån många olika aspekter. Skrovet i glasfiberarmerad plast är tillverkat vid Malmö Flygindustri – medan allt annat ombord har byggts av nuvarande ägares far. Det gäller både träarbeten i teak och mahogny – men även svetsjobb. Tack vare förste ägarens yrkesliv har båten nyttjats både i skandinaviska vatten – likväl som i Filipinerna och även på en jorden-runt-segling.Båten är i de flesta avseenden i originalskick – där ett medvetet underhåll sedan över 10 år tillbaka även präglar den nuvarande ägarens sätt att hantera båten. Bark II ägs idag av andra generationen i samma familj. Även om ägaren är bosatt på Frösön så finns båten i Gamleby (Kalmar län).
Bark II finns idag i Gamleby, Kalmar län.

Biscaya av Vindalsö
Typ: Havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Kockums i Malmö
Byggd: 1934 på Bernhard Pålssons varv, Råå, Helsingborg
Material och mått: Trä, längd 16,5m (inklusive peke), bredd 4,1m
Rigg: Bermuda, ursprungligen ketchrigg
Motor: Volvo Penta (110 hk) sedan sent 1980-tal
Ägare: Scouterna
Havskryssaren Biscaya är en stor segelbåt med en mycket speciell historia. Ursprungligen beställd hos bröderna Pålsson i Råå av fyra ambitiösa seglare för deras planerade världsomsegling.Tack vare att deras planer snabbt gick om intet blev båten kvar i Sverige – där scoutrörelsen kunde köpa båten av den andre ägaren. Sedan 1942 har Biscaya, fungerat som ett skolsegelfartyg i den mindre skalan. En av de ändringar som gjorts har varit att bygga om interiören för att få fler kojplatser. På det stora hela är dock Biscaya fortfarande samma havskryssare som då hon byggdes. Kanske var beställarnas avbrutna planer i Öresund en lycklig omständighet – eftersom få andra fritidsbåtar har kommit så många människor till godo genom scoutrörelsens försorg. Biscaya är en segelbåt som dels bibehållit sin karaktär och sitt utseende – där de ändringar som gjorts kan ses som en del i båtens fascinerande historia.
Biscaya av Vindalsö finns i Ekerö kommun, Stockholms län.

Blåsut
Typ: Nordisk kryssare 5 ½, segelbåt
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggd: 1934 på Williams varv i Motala
Material & mått: Hondurasmahogny, längd 10,70m, bredd 2,08m
Rigg: Bermuda
Motor: Mercury 5 hp(utombordare)
Tidigare namn: Blåsut, Bisette
Ägare: Max Linder, Enskede
Den nordiska kryssaren Blåsut konstruerades av Knud H Reimers och byggdes på Motala varv 1934. Det är en elegant båt, där konstruktören delade med sig av sina överväganden i Seglarbladet 1934. De första 10-åren fanns båten på Västkusten – men sedan 1940-talet harBlåsut funnits i Stockholmstrakten. Från 1940-talet fick båten namnet Bisette av sin dåvarande ägare Carl Trygger, detta namn behölls fram till 2010, då båten återfick sitt ursprungliga namn.Blåsut är idag en välbevarad båt där underhållet genom åren skett på ett föredömligt sätt. Ett gott kontinuerligt underhåll har resulterat i att båten idag dessutom är i ett mycket fint skick. Nuvarande ägare har stor medvetenhet om Blåsuts kulturhistoriska värde.
Blåsut finns i Enskede/Stockholm, Stockholms län.

Camilla
Typ: Motorbåt
Konstruktör: Mariningenjör Pettersson
Byggd: 1954 på Valdemarsviks slip och båtvarv
Material & mått: Mahogny, längd 9,20m, bredd 2,70m
Motor: Volvo Penta SQ 171C/160 hk, ursprungligen en Kermath, år 1956 en Penta V8 (170hk), 1972 en Penta MD 32 (96hk)
Ägare: Olov Lindström, Saltsjöbaden
Motorbåten Camilla är en stabil välbevarad kabinbåt från 1954. Den byggdes efter ritningar av en mariningenjör Pettersson på Valdemarsviks båtvarv. Båten har ägts av två generationer i samma familj och funnits i Luleå och Stockholms omgivningar. Tack vare stort intresse och engagemang är det en välhållen båt – de mer omfattande reparationer som varit nödvändiga på senare år har gjorts med stor omsorg vad gäller både material och teknik.Den är väldokumenterad och kan ses som en tidstypisk exponent för det framtidsblickande femtiotalet.
Camilla finns i Saltsjöbaden, Stockholms län.

Caprice
Typ: Motorbåt
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1948 på Rosätravarvet, Norrtälje
Material & mått: Mahogny, längd 13,6m, bredd 3,6m
Motor: TAMD 71B
Tidigare namn: Caskad
Tiedemannkryssaren Caprice är byggd på Rosätravarvet år 1948. Det är en av tre systerbåtar som byggdes samtidigt åt tre bröder i familjen Christensson. Båten är en tidstypisk konstruktion som idag är både välbevarad och i gott skick. De små förändringar som gjorts, t ex nedgången mellan brygga och akterruff, kan anses vara del av båtens historia. Caprice har en känd historia och en komplett ägarlängd.
Caprice finns i Stockholms stad och län.

Carla III
Typ: Salongsmotorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1917 på Bröderna Larssons varv, Kristinehamn
Material & mått: Mahogny, längd 20m, bredd 3,6m
Motor: Scania DSI II (230hk), enligt ritningen var originalmotorn av märket Buffalo, efter 1-2 år en Sterling (75hk), byte 1937 till en Hall-Scott (125hk)
Rigg: Två master för stödsegel
Ägare: Bo Ljungberg, Spånga
Salongsbåten Carla III tillhör den första generationen exklusiva fritidsbåtar. Ritad av CG Pettersson och byggd 1917 på Bröderna Larssons varv i Kristinehamn. När Carla III sjösattes var hon både störst och modernast i sitt slag. Den göteborgske direktörens eleganta fritidsbåt kom senare att nyttjas som taxibåt under en tjugoårsperiod vid Donsö på Västkusten. Genom åren har vissa ändringar genomförts – men båten har bibehållit sin karaktär. Även om en omfattande renovering gjordes för drygt 20 år sedan, har medvetenheten i teknik och material gjorts på ett sådant sätt att de kulturhistoriska värdena bibehållits.
Carla III finns idag i Spånga, Stockholms län.

Cilla II
Typ: Högsjöbåt (snipa) av modellen Doris, motorseglare
Konstruktör: Henrik J Askvik sönner A/S, Norge
Byggd: 1965 på Henrik J Askvik sönner A/S, Hagavik, Norge
Material & mått: Mahogny och ek, längd 9,80m, bredd 2,96m
Rigg: Ketch
Motor: Lombardini 39hk, ursprungligen en Albin H3
Ägare: Lennart Larsson
Den klinkbyggda stora snipan Cilla II konstruerades och byggdes på Henrik J Askvik & sönners varv i Hagavik, Norge 1965. Varvet kallade båtmodellen Doris och den såldes i olika stadier av halvfabrikat – men även fullt utrustad. Just högsjöbåten Cilla II såldes sannolikt via den svenske agenten i Ystad. Till dokumentationsmaterialet hör dels den uppmärksamhet de så kallade Doris-båtarna fick i tidningen Båtnytt under 1960-talets första hälft. Cilla II är väl underhållen och de mindre ändringar som gjorts under åren kan betraktas som en del av båtens historia. Under den nuvarande ägaren, som haft båten över 25 år har några längre turer gjorts bl a genom Polen och Nordtyskland.
Cilla II finns i Båstad, Skåne län.

Escape
Typ: Motorbåt, s k Tiedemannkryssare
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1959 på Karlsro varv, Roslagen
Material & mått: Mahogny, längd 10,40m, bredd 2,95m
Motor: 2 st Volvo Penta MD 22 sedan 1997
Tidigare namn: Mickie II
Ägare: Anders Olsson & Gina Blomgren, Hägersten
Motorbåten Escape är en Tidemannkonstruktion byggd 1959 på Karlsro varv, Norrtälje. Det är en välunderhållen elegant femtiotalsbåt med en väldokumenterad historia. Nuvarande ägare håller båten i ett mycket fint skick. Escapes intressanta historia började då konstruktören Stieg Tidemann själv lät bygga båten åt sig – vilket bland annat innebär att det finns samtida tidningsmaterial där både båt och konstruktör presenteras. Att båten har dubbla motorer berättar om både dess exklusivitet och önskan om stark motorstyrka. Sammantaget kan konstateras att Escape är en välbevarad, väldokumenterad båt som sköts föredömligt av sina nuvarande ägare.
Escape finns i Hägersten, Stockholms län.

Fantasia
Typ: Havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Erik Nyström
Byggd: 1961 på Hasses båtbyggeri, Östhammar
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 8,68m, bredd 2,45m
Rigg: Bermuda (masthöjd 9,91m)
Motor: Solé (17hkp)
Ägare: Torbjörn Saxenberg, Göteborg
Havskryssaren Fantasia från 1961 är en segelbåt byggd i ett exemplar – som konstruktören Erik Nyström ritade åt sig själv. Han var särskilt mån om kappseglingsegenskaperna och tävlade själv med båten. Fantasia byggdes i uppländska Östhammar och fortsatte även av sin andre ägare at seglas Gotland runt. Även om vissa förändringar gjorts – som t ex att masten bytts från trämasten till aluminium för 25 år sedan – kan detta ses som en del av båtens historia. Sedan över 40 år finns Fantasia på Västkusten – den nuvarande ägaren – som tagit över för bara något år sedan har stor medvetenhet om båtens värde både tack vare sina seglingsegenskaper och sin historia.
Fantasia finns idag i Göteborg, Västra Götalands län.

Gersime
Typ: Salongsmotorkryssare, motorbåt
Konstruktör: Zake Westin
Byggd: 1911 på Åbo båtvarv, Finland
Material & mått: Mahogny & oregon pine, längd 13m, bredd 3m
Motor: Ford 2722 (85hk) sedan 2006, originalmotorn var en Thornycroft (45hk)
Tidigare namn: Gersime, Est Marie II, Marie
Ägare: Ove G Jonsson & Pekka Seitola
Salongsmotorkryssaren Gersime tillhör den första generationen exklusiva fritidsbåtar byggd redan 1911 på Åbo båtvarv med Zeke Westin som konstruktör. Båten är mycket väldokumenterad och dess historia är välkänd bl a tack vare sina välkända ägare, som legationsrådet Harry Axelsson Johnsson, samt det tidiga medlemskapet i KMK. Tack vare den nuvarande medvetne ägaren har t ex styrplatsen återfått ett för båten karaktäristiskt utförande. I nutiden har även en del av det äldsta bildmaterialet på båten letats fram – något som berättar både om dess funktioner och utseende genom åren. Sammantaget kan konstateras att Gersime är en av de båtar som kan berätta både om de första fritidsbåtarnas historia – men som samtidigt berättar mycket om nutida stort engagemang och hög ambitionsnivå.
Gersime finns i Stockholms stad och län.

Hejla
Typ: Högsjöbåt, motorbåt
Konstruktör: Curt Carlsson
Byggd: 1956 på Öregrundsvarvet, Roslagen
Material & mått: Ek (skrov), mahogny (överbyggnad), längd 9,6m, bredd 2,6m
Motor: MD 21A (1978)
Ägare: Lars Hörberg, Stockholm
Motorbåten Hejla är en välbevarad och välskött högsjöbåt från Öregrundsvarvet. Båtens nuvarande ägare har på senare tid lyckats kartlägga alltmer av båtens tidigare ägarhistoria. Man kan konstatera att både reparationer och underhåll idag sköts med stor medvetenhet om båtens karaktär och material. De mindre ändringar som gjorts genom åren kan ses som en del av en snart 60-årig båts historia.
Hejla finns i Stockholms stad och län.

Ingrid
Typ: Motorkryssare, motorbåt
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggd: 1955 på Gräddö varv, Roslagen
Material & mått: Trä, längd 10,85m, bredd 3,05m
Motor: Ca 2005 Perklins (145 hk), sedan 1960-talet fanns en liggande Perkins 6-cylindrig motor
Ägare: Susanne & Staffan Schager, Västerljung, Trosa kommun
Motorkryssaren Ingrid är en Reimerskonstruktion byggd på Gräddö varv 1955. Till sin exteriör är båten speciell eftersom ritningen gjordes redan 1938. Ingrid är väldokumenterad, bland annat eftersom den tillhört samma släkt sedan byggåret. Reparationer och underhåll har gjorts på ett material och tekniktroget sätt. Redan då båten byggdes var den påkostad och försedd med moderniteter som WC och pentry. Ingrid är idag en motorbåt som är både i mycket gott skick samtidigt som ägaren har en stor medvetenhet om både dess historia och kulturhistoriska värde.
Ingrid finns i Trosa kommun, Södermanlands län.

Mariona II
Typ: Motorbåt, s k Tiedemannkryssare
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1963 på Henry Linussons båtbyggeri (Östhammars varv)
Material & mått: Mahogny, längd 11,20m, bredd 3,05m
Motor: 2 st Ford NG96 (96hk), original
Ägare: Leif Selberg, Stockholm
Tiedemannkryssaren Mariona II är byggd 1963 på Östhammars båtbyggeri. Det är en representativ påkostad motorbåt som redan när den byggdes var omtalad i pressen. Mariona II är mycket väldokumenterad – bl a finns en noggrann fotodokumentation från kölsträckning till sjösättning intakt. Båten är både i ett mycket fint välbevarat skick, där även Fordmotorn som sattes in vid sjösättningen fortfarande finns kvar i full funktion idag.Nuvarande ägaren är den som ägt och underhållit båten under längst tid – ett underhåll och bruk som skett med stor medvetenhet om Marionas kulturhistoriska värden. De små förändringar som gjorts genom åren kan ses som en del av båtens historia.
Mariona II finns i Stockholms stad och län.

Minandra
Typ: Salongsbåt, motorbåt
Konstruktör: Ruben Östlund
Byggd: 1937 på Fröbergs varv, Lidingö
Material & mått: Mahogny, längd 16m, bredd 3,5m
Motor: Scania D11 (130hk), ursprungligen en Hesselmanmotor (100hk)
Ägare: Lars Nilsson, Åkersberga
Salongsmotorbåten Minandra är en elegant och påkostad båt, ritad av Ruben Östlund och byggd på Fröbergs varv, Lidingö 1937. Tack vare en tidningsartikel från tiden då båten var ny kan både båtens konstruktion, interiör och övriga utrustning utläsas. Det kan konstateras att mycket av Minandras inredning fortfarande ser ut som då hon var ny. Med sina 16 meter har båten stora utrymmen både för dåtidens gastar, motorskötare och ägaren med gäster. Minandra är idag en välbevarad salongsbåt i mycket gott skick.
Minandra finns i Österåkers kommun, Stockholms län.

Minsann
Typ: Motorkryssare, motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1916 på Bröderna Larssons varv, Kristinehamn
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 15m, bredd 3m
Motor: Scania DSI 9M (235hk) sedan 1995, ursprungligen en Albin (40hk), 1936 en Penta Hesselman, 1964 en Scania (100hk)
Tidigare namn: Anitra, Stina
Ägare: Carl-Johan Scharp, Bromma
Motorkryssaren Minsann tillhör den första generationens exklusiva fritidsbåtar. Den är byggd efter C G Petterssons ritningar och byggd på Bröderna Larssons varv i Kristinehamn 1916. Genom åren har reparationer och underhåll utförts på ett teknik- och materialtroget sätt. Under åren har en del förändringar gjorts, t ex tillkom sannolikt den nuvarande styrhytten på 1950-talet. Dessa moderniseringar kan ses som en del i båtens långa historia. Tack vare den kompletta ägarlängden kan båten följas från de första åren i Surte norr om Göteborg tills den kom till Östersjön och Stockholms omgivningar.
Minsann finns i Bromma, Stockholms stad och län.

Mysig
Typ: Motorkryssare, motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: troligen 1919 på Smedsuddens båtvarv, Stockholm
Material & mått: Hondurasmahogny, kängd 11,80m, bredd 2,40m
Motor: Lombardini (220hk), tidigare en Penta DC-6 (75hk), en Hesselman, en Ford Zephyr 6:a (92hk), Nannidiesel (50hk)
Tidigare namn: Stuvaren
Ägare: Nicklas Schultz, Stockholm
Motorkryssaren Mysig är elegant motorbåt av den tidiga generationens exklusiva fritidsbåtar. Båten är i ett välbevarat gott skick – där underhåll och reparationer genom åren gjorts med hänsyn till båtens karaktär och material. Den nuvarande ägaren genomför i nuläget efterforskningar för att klarlägga båtens tidigaste historia. Det troliga byggåret är 1919 – och den troliga byggplatsen Smedsuddens båtvarv, Stockholm.
Mysig finns i Stockholms stad och län.

Nimbus
Typ: havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Carl Andersson
Byggd: 1964 på Nötesunds varv, Orust
Material & mått: Hondurasmahogny, längd 8,89m, bredd 2,39m
Rigg: Bermuda, ursprungligen hade båten kutterrigg
Motor: Nanni (14hp)
Ägare: Jürgen Krumnack, Norrköping
Havskryssaren Nimbus är en Vindö 30:a konstruerad av Carl Andersson och byggd 1964 på Nötesunds varv på Orust. Under åren har en del förändringar skett som kan ses en del av båtens historia. Nimbus är väldokumenterad och i ett mycket gott skick.Vindö-båtarna ansågs i samtida beskrivningar, vara exempel på nytänkande vad gällde moderna familje- och regattabåtar. Särskilt framhölls att den var rymlig: liten utanpå – stor inuti. Både Vindö 30:or och 28:or har goda seglingsegenskaper både inomskärs – såväl som till havs. Tack vare att dess ägare flyttat i landet har Nimbus seglats både i Vättern, Mälaren och idag i Bråviken. Den båt man idag möter är så välhållen att den ger intryck att komma direkt från byggnadsvarvet.
Nimbus finns i Norrköpings kommun, Östergötlands län.

Sjörået
Typ: Stortumlare, segelbåt
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggd: 1964 av Christoph Rassy, Kungsviken (skrov) samt Holger Johansson & Karl-Gustav Larsson, Ringön (överbyggnad & rigg)
Material & mått: Mahogny, ek, furu, längd 10,20m, bredd 1,85m
Rigg: Masthead
Motor: Volvo Penta MD7A (13hk) sedan 1978, tidigare fanns en Volvo Penta MD1 (7hk) 1966-75, Volvo Penta MD1B (10hk) 1975-78
Ägare: Torbjörn Andréason, Henån
Stortumlaren Sjörået är en segelbåt med en intressant väldokumenterad historia. Beställaren var den seglarintresserade Thorsten Söderhielm som beställde ritningen hos Reimers – och där sedan båtbygget gjordes dels i Kungsviken dels på Ringön. Skrovet sjösattes 1965 – och färdigställdes året därpå. Det som konstateras av den omfattande dokumentationen är dels att båten bara haft två ägare – dels att dessa varit mycket noggranna både vad gäller underhåll och små förändringar. Segelbåten Sjörået är fortfarande i lika gott skick som vid sjösättningen. Dessutom är båten i sina väsentliga delar fortfarande i originalutförande.
Sjörået finns i Henån på Orust, Västra Götalands län.

Snipan
Typ: Snipa, motorbåt
Konstruktör: Båtbyggare på Kökar, Åland
Byggd: 1964 av en båtbyggare på Kökar, Åland
Material & mått: Furu (skrov), mahogny (överbyggnad), längd 5,8m, bredd 2,1m
Motor: Albin 021 (original)
Ägare: Tommy Blomstrand, Saltsjöbaden
Snipan är en liten fin fritidsbåt med tydlig tradition från de finska skötbåtarna. Båten är byggd på Kökar på Åland – som ny kom den som lottbåt till båtmässan under 1960-talets första hälft. Båten är både välvårdad och välbevarad – där bland annat inombordsmotorn finns i bruk sedan båten var ny.Till dess tidiga historia hör ”överbyggnaden” som tillkom under båtens tidiga år. Den nuvarande ägaren är ägare nummer två som underhåller båten på ett föredömligt sätt.
Snipan finns på Runmarö, Saltsjöbaden i Stockholms län.

Sofia
Typ: Kustkryssare, segelbåt
Konstruktör: Artur Wickman
Byggd: 1965 av Artur Wickman på hans villatomt i Nynäshamn
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 12,93m, bredd 2,65m
Rigg: Bermuda
Ägare: Lennart Hägre, Nynäshamn
Kustkryssaren Sofia är en kustkryssare med en familjenära historia. Båten byggdes av Artur Wickman – en man som tack vare sitt brinnande båtintresse konstruerade och byggde inte mindre än åtta välseglande och särpräglade båtar. Den nuvarande ägarfamiljen har även innan de tog över haft ett nära förhållande till både båtbyggaren och kustkryssaren Sofia. Den välbevarade och mycket väl underhållna båten har en unik karaktär med sina rundade former. De goda seglingsegenskaperna har gett tävlingsframgångar – samtidigt som Sofia utan problem kan seglas på egen hand av en person. Alltsedan byggåren på 1960-talet har båten varit hemmahörande i Nynäshamn.
Sofia finns i Nynäshamns kommun, Stockholms län.

Varuna
Typ: Havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Tore Herlin
Byggd: 1932 på Abrahamsson & Börjessons varv, Vaxholm
Material & mått: Ek (skrov), mahogny (överbyggnad), längd 9,72m, bredd 2,50m
Rigg: Bermuda
Motor: Volvo Penta MDC
Ägare: Henric Onn, Mainz-Kostheim/Saltsjö-Duvnäs
Havskryssaren Varuna är en kraftfull segelbåt konstruerad av Thore Herlin och byggd på Abrahamsson & Börjessons varv i Vaxholm. Genom åren har underhåll och mindre förändringar gjorts med känsla för båtens material och teknik. Varuna är en båt som fått behålla det mesta av sin ursprungliga karaktär och är dessutom i gott skick. Båtens betydelse för sina ägare kan speglas i att Varuna under de senaste drygt 55 åren har tillhört tre generationer av samma familj.
Varuna finns i Tyresö, Stockholms län.

Zariza
Typ: Laurinkryssare, segelbåt
Konstruktör: Arvid Laurin
Byggd: 1963 på Thore Larssons Båtbyggeri, Kungsviken, Orust
Material & mått: Mahogny, längd 10.93, bredd 2,90m
Rigg: Masthead, sloop
Tidigare namn: Lileca III
Ägare: Axel Broms & Nils Uggla, Stockholm
Byggd på Larssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust, under åren 1962-63. Det är en långkölad Laurinkonstruktion, med sina eleganta 36 fot. När den var ny deltog den vid Gotland runt och tack vare sin snabbhet uppnåddes goda resultat. Tack vare de nuvarande ägarna som haft båten i drygt 40 år sköts underhållet på ett medvetet sätt. De reparationer som blivit nödvändiga har utförts på ett medvetet och materialtroget sätt. Utöver det goda skicket är Zariza väldokumenterad.
Zariza finns i Lidingö kommun, Stockholms län.

Ziva
Typ: Dubbelruffad motorbåt, s k oxelösundare
Konstruktör: Sven Söderkvist
Byggd: 1962 på Söderkvists Båt och Snickeriverkstad, Oxelösund
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 8,3m, bredd 2,8m
Motor: Volvo B20 (100hk) sedan 1989, originalmotor en Volvo B18 (30hk)
Ägare: Mattias Persson, Västerhaninge
Den dubbelruffade motorbåten Ziva är en så kallad Oxelösundare konstruerad och byggd av Sven Söderkvist 1961. Tre systerbåtar byggdes samtidigt och köptes av tre herrar i Eskilstuna. Den förste ägaren byggde den tidstypiska inredningen själv. Ziva har genom sin nuvarande engagerade ägare fått sin historia klarlagd. Till denna föredömliga dokumentation har även en del gamla fotografier spårats upp. Under det senaste året har dessutom en materialtrogen renovering återgett båten sin 1960-talsglans.
Ziva finns i Haninge kommun, Stockholms län.