Nyheter

Dongfeng visar vägen i norra Atlanten men striden om att vara först till Lissabon är långt från över. Även Team Vestas Wind är nu på väg mot Portugal och snart gör de comeback i Volvo Ocean Race.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 17 knop
Vind: SV 7–9 m/sek
Beräknad målgång: 28 maj

– Bra dag på Dongfeng, fint väder, bra fart och tillbaka i ledningen, säger Martin Strömberg.

Hans Dongfeng Race Team ligger först i fältet som just nu seglar åt nordost längs med den sjunde etappens icegates*. Sedan båtarna lämnade Newport har det sällan skiljt mer än 10 Nm mellan båtarna i klungan och de senaste dygnen har det varit gasen i botten med undanvindssegling i 20 knop.

På vägen har Dongfeng lyckats få ett litet övertag och deras position i norr kan bli en fördel de närmsta dagarna. Team SCA som ligger längst söderut kan tappa mer på tätbåtarna eftersom de nu tvingas segla en längre sträcka än motståndarna.

Ikväll väntas båtarna vända österut och då inleds spurten mot Lissabon.

– Seglingsförhållandena är fantastiska, rapporterar Team SCA:s Anna-Lena Elled. När man sitter uppe på relingen och tittar framåt så ser det ut som om fören klyver vattnet som en vass kniv i smör en het sommardag. Och vi ser fram mot ytterligare en dag som denna. Men vi njuter inte hela tiden. Vi har ett klart uppdrag: Vi har lite distans att ta ikapp.

*Icegates är banavgränsningar som inte får passeras och de har inrättats för att hålla båtarna säkra från isberg.

Vestas snart tillbaks på startlinjen
Nu skrivs ett nytt kapitel i historian om Team Vestas Wind, den danska båten som gick på grund under den andra etappen i november förra året. Deras skadade och strandade båt ansågs först vara för skadad för att kunna rädda. Men de senaste månaderna har båten lagats på Persico-varvet i Bergamo, Italien.

Igår togs båten ut ur varvet och såg solens ljus när den lastades upp på den lastbil som under natten inledde resan mot Lissabon. Där kommer båten att göras redo för att återigen kunna vara på startlinjen i Volvo Ocean Race.

– Det känns bra att var på väg, säger lagets skeppare Chris Nicholson. Vi ligger en dag före vårt schema och förhoppningsvis har vi en snabbare transporttid vilket kan innebära en eller två extra träningsdagar på vattnet innan starten i Lissabon.

Båten väntas nå Lissabon i mitten av nästa vecka.

– Man tänker på resan som alla har gjort sedan revet och att vi nu har en fungerande båt är en stor bedrift av alla inblandade. De fanns så många saker längs med vägen som kunde satt stopp för oss.

Att bygga en Volvo Ocean 65:a tar åtta månader och det omfattande reparationsarbetet med Team Vestas Wind har tagit fyra månader.

– Det är mer eller mindre än ny båt även om det finns delar från vår gamla båt. Jag vet inte om man ska kalla det vår ”nya” eller ”gamla” båt. Jag antar att det blir en kombination av båda två.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Det var försommar i Saltsjöbaden när seglarna kom till Saltsjöbaden för andra dagen av Allsvenskan av segling. Efter fredagens Sverigepremiär så var alla införstådda med Baggensfjärdens utmaningar, och vilka klubbar som var svårast att tas med.

De tre toppklubbarna från fredagen fortsatte att segla bra. Hemmaklubben, KSSS, fortsatte att rada upp förstaplatser. En perfekt serie stördes bara av en 2:a och en 3:a.

Fredagens dominanter, Ekoln från Uppsala vann också sina race fram till lunch då man missade att man tjuvstartat; ”Vi uppfattade aldrig att vi var över och såg ingen flagga på startfartyget”. Detta kostade dem ledningen.

Även Göteborgs Kungliga Segelsällskap visade sig sårbara. Man fick ett par riktigt dåliga placeringar efter att ha straffats efter närkontakt med andra båtar. Efter rorsmansbyte kom man tillbaka och avslutade dagen bra.

Det var dock två andra klubbar som klev fram under lördagen.

Malmö Segelsällskap inledde med en sistaplats, och rorsman Peder Edman klev i land och var rosenrasande på sig själv; ”nu måste vi vakna!!!”. Sedan levererade de tre förstaplatser och klubben har nu kontakt med täten.

Även förhandsfavoriterna i Stockholms 606 Klubb vann två race trots en del haverier; “I sista racet hade vi gjort en grym start när storskotet pajade. Men vi lyckades laga det och kom tvåa bara metrar efter KSSS”.

Topp 5 inför sista dagen:
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet 50p
2. Ekolns Segelklubb 45p
3. Stockholms 606 Klubb 42p
4. Hjuviks Båtklubb 42p
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap 40p

Under söndagen seglas ytterligare race fram till 15:00. Då får vi veta vilken klubb som går till sommaruppehåll som Allsvensk ledare.

Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

– – –

Tidsschema
Fredag 22 maj
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 23 maj
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 24 maj
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
www.svensksegling.se/Allsvenskan/
www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Årets upplaga av Seapilot2star 2015 närmar sig och i år finns det flera sätt att följa tävlingen. Seapilot2star 2015 närmar sig med stormsteg med bara dagar kvar till starten den 25 Maj 2015 och just nu 92 anmälda båtar.

Seapilot2star är en tuff ”double handed” segeltävling vilket innebär att endast två personer per båt är med och tävlar. Allvar och tuffa förhållanden blandas med upplevelser, gemenskap och vänskap mellan både proffs, amatörer och familjer. Blandningen av deltagare är stor och skapar stor dynamik. Banan sträcker sig cirka 300 sjömil och har sin start 25/5 i Oxelösund med pitstop i Visby 26/5 och Oskarshamn 27/5 samt målgång i Oxelösund. Banan är lång och eftersom det endast är 2 tävlande per båt innebär det en tuff påfrestning för personerna ombord.

Tävlingens huvudarrangör är som tidigare år Oxelösunds segelsällskap i samarbete med Wisby och Oskarshamns segelsällskap.

En nyhet för årets tävling är att omstarterna i Visby och Oskarshamn sker klassvis uppsamlat, precis som i Oxelösund. Alla starter kommer dessutom att livesändas i samarbete med Sittbrunnen via playkanalen https://seapilot2star.solidtango.com/.

Förutom livesändningarna kommer deltagarna själva att liverapportera och ladda upp egna filmklipp på https://seapilot2star.solidtango.com/ där man kan följa deltagarnas upplevelser direkt från båtarna.

Racet kommer även att trackas med AIS så att du kan se alla båtars position och aktuell ställning både på en karta och en leaderboard, vilken du hittar från www.seapilot2star.com. Det går även att följa racet från Seapilot appen, där du ser alla AIS-mål.

Självklart går det också att besöka de tre orterna för att se starter och målgångar direkt på plats.

Info: www.seapilot2star.com

Seapilot medverkade nyligen på Sjöfartsverkets presentation om framtidens planer där en ökad sjömätningstakt stod i huvudfokus.

Sjöfartsverket har nyligen presenterat en hel del nyheter som på sikt kommer att gynna framtidens elektroniska navigering.

År 2010 var endast 25 % av Sveriges kust sjömätt med modern teknik, resten är sjömätt med äldre metoder eller handlodat på 1800-talet eller tidigare. Idag har sjöfartsverket ökat andelen till hela 48 % och Sjöfartsvekets mål är att år 2020 ha uppmätt 75 % av Sveriges kust. Dessa mätningar är dock främst styrda mot områden för kommersiell sjöfart.

Ett större EU projekt (Sjöblick) är initierat för att mäta farleder för passagerartrafiken i Stockholms skärgård med ny teknik från 2016-2018.

För fritidsbåtslivet är dock andra områden även viktiga och en utredning pågår om hur man skall kunna sjömäta farvatten under 10 m vilket i princip är de områden som kvarstår efter 2020 och är en viktig del av farvatten för fritidsbåtslivet. Målsättningen är att ha 15 % av dessa vatten uppmätta år 2022 men mycket beror på nya teknikers tillgänglighet och samverkan mellan myndigheter i Sverige för att kunna genomföra detta.

Man har nu inom Östersjön enats om en gemensam referensnivå för havsytan vilken kommer att påverka sjökorten liksom det stora arbete som pågår att ensa upp strandlinjen efter vår kust för att kompensera för landhöjning och ensa denna med lantmäteriets kartor.

Papperskort kommer att slutas tryckas redan år 2016 och finns då bara via print on demand. Båtsportkorten kommer dock att fortsätta tryckas en tid framföver men ges endast ut vart annat eller vart tredje år vilket är sällan då det är över 2500 rättelser om året i sjökorten, vilket även medför att de snabbt blir inaktuella.

Sjöfartsverket inför dessutom ett nytt produktionssystem för sjökort år 2016 vilket kommer att innebära att pappersprodukterna inte kommer att uppdateras i samma takt som de elektroniska korten som finns bland annat i Seapilot.

Elektroniska sjökortens betydelse kommer att öka på sikt. Nya sjömätningar genomförs nu för exempelvis Furusundsleden för kommersiell sjöfart som även kommer att finnas i Seapilot och dessa kort kommer enbart att produceras som S-57 data (elektroniska).

De elektroniska sjökorten blir ny standard och enligt Patrik Wiberg som är chef för sjögeografi på Sjöfartsverket blir framtidens data bättre i digitalt format.

Det är tydligt att behovet av bra elektroniska sjökort ökar då flera yrkessjömän idag helt enkelt hävdar att om inte det elektroniska sjökortet fungerar så ger man sig helt enkelt inte ut på sjön.

Appar och den förmåga som dessa lösningar har till snabb anpassning och användarbehov kommer snabbt att bli en viktig faktor för framtidens navigering.

Seapilot fortsätter sitt arbete för partiella uppdateringar i sjökorten för att på så sätt kunna uppdatera korten med tätare intervaller med mindre datamängd att ladda ned vid varje uppdatering.

Sjöfartsverkets framtidsplaner är en viktig del även i Seapilots utveckling och vi tycker att det är positivt att de satsar på en utbredd sjömätning i Sverige för att Seapilot ska kunna erbjuda så högkvalitativa sjökort som möjligt. I våra svårnavigerade vatten är det viktigt att ha uppdaterade sjökort.

Klimat- och miljöminister Åsa Romson är huvudtalare vid årets Havs- och vattenforum i Göteborg den 26-27 maj. Hon kommer att prata på temat ”Målen, makten och miljonerna”.

– Jag tror att alla besökare är nyfikna på att höra mer om regeringens ambitioner för den svenska havs- och vattenmiljön. Vi är väldigt glada över att Åsa Romson har möjlighet att delta, säger Pia Ahnlund, projektledare för konferensen.

Havs- och vattenforum arrangeras för tredje året i rad. I fjol lockade konferensen 426 deltagare från hela Sverige och i år väntas siffran bli ännu högre. Även i år finns Britt-Marie Mattsson, prisbelönt journalist och författare, på plats för att ställa frågor till både Åsa Romson och Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

– Britt-Marie Mattsson leder också en debatt om hur vi ska få ett hållbart fiske med bland andra representanter för Världsnaturfonden, yrkesfisket, kustkommunerna i Bohuslän och Sportfiskarna i panelen. Det blir säkert en spännande diskussion, inte minst efter all debatt om räkfisket, säger Pia Ahnlund.

– På konferensen offentliggörs också vinnaren av vattenpriset ”Sjöstjärnan”, det är första gången som priset delas ut.

Konferensen arrangeras av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, och målet är att skapa en mötesplats för alla i Sverige som jobbar med, för eller tack vare levande hav, sjöar och vattendrag. Under de två dagarna får besökarna en återspegling av vad som hänt sedan sist: Vad hände exempelvis med den nationella strategin för vattenkraft, hur användes pengarna i olika miljöprojekt och har yrkesfisket reglerats i fler skyddade områden?

Andra spännande programpunkter är de 20 så kallade ”djupdykningarna”. I dessa diskussionsgrupper berättar HaV:s experter om aktuella uppdrag och frågeställningar för myndigheten. Här är några exempel:

Vad är meningen med den svenska havsplaneringen? Vilka ska vara med och hur ska det gå till? Var kommer kommunerna in i arbetet?

Spårbarhet av fisk – för konsumenten och för fiskbestånden. Snart får vi ett system som visar var och när fisken i butiken är fångad, om den är odlad eller vild och kanske även vilka redskap som användes.
Hur ska ett levande jordbruk samsas med en god vattenkvalitet? Är det möjligt att nå EU:s krav på en god vattenmiljö och samtidigt behålla ett konkurrenskraftigt jordbruk?
Hav möter vind. HaV inbjuder till dialog med vindkraftsföreträdare för att höra hur de ser på våra krav och vilka lösningar de själva har för att exempelvis skydda tumlare.
Modern teknik för små avlopp. Kan nya kartverktyg hjälpa miljöinspektörerna att bedöma riskerna med påverkan från små avlopp?
Det blir också 30 mini-föreläsningar om spännande projekt, samarbeten och ny forskning, något vi kallar ”knytkonferenser”. I år handlar de bland annat om hur DNA-teknik kan revolutionera miljöövervakningen, om vilka effekter den stora skogsbranden i Västmanland hade på vattnet, om hur vi blir av med spökgarn i havet och om hur man kan restaurera en å och rädda kvar hotade fiskarter. Representanter från Oskarshamns kommun berättar om hur saneringen av tusen ton tungmetaller i hamnbotten ska gå till.

Havs-och vattenforum hålls på Eriksberg i Göteborg den 26 – 27 maj.

Kungliga nationalstadsparken har hunnit växa upp till tuff och miljömedveten 20-åring – men som trots detta behöver extra skydd. WWF firar idag födelsedagsbarnet med en ceremoni på Ulriksdals slott i närvaro av kung Carl XVI Gustaf, kronprinsessan Victoria, landshövding Chris Heister, närboende och besökare. Dagen till ära går WWFs Jihdepris på 50 000 kronor till Förbundet för Ekoparken som belönas för sitt arbete med att bevara parkens natur- och kulturvärden.

Nationalstadsparken invigdes 1995 av kungen. Den är världens första nationalstadspark och en grön lunga på 27 kvadratkilometer från Djurgården i söder till Ulriksdal i norr.

– Vi vill fira Nationalstadsparken och visa hur viktig den är för biologisk mångfald och storstadsbornas hälsa och välmående. Vår förhoppning är att den kan bli en modell för andra städer runt om i världen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
WWFs pris ur Elisabeth Jihdes minnesfond på 50 000 kronor – för berömvärd och viktig gärning inom naturvården – tilldelas “Förbundet för Ekoparken (FFE) som består av ett 50-tal ideella föreningar.

– Vi är väldigt hedrade och glada för det fina naturvårdspriset. Det är ett värdefullt stöd vid en tidpunkt då parkens framtid står på spel. Mycket stora byggprojekt tillåts numera i parken, i strid med vad lagstiftaren en gång åsyftade. Vi kommer att använda priset för att göra vad vi kan för att vända den utvecklingen, säger Richard Murray, ordförande i Förbundet för Ekoparken som sedan 1992 arbetat för parkens natur- och kulturvärden.

Parken hyser Europas största bestånd av gamla ekar med många rödlistade arter – en världsunik miljö i en storstad. Den är en ekologiskt viktig spridningskorridor för djur och växter och hyser hundratals byggnadsminnen, varav fyra kungliga slott.

Firandet till trots är allt inte bara frid och fröjd. Lagen som ska skydda Nationalstadsparken riskerar att kringgås vid väg- och byggprojekt. De ”små stegens tyranni” naggar natur- och kulturvärden i kanten.

– För många undantag när det gäller planer och bygglov är inte bra. Om grönområdena stegvis minskar finns mindre kvar för kommande generationer att besöka och njuta av. Därför krävs ett skärpt statligt skydd för unika grönområden och kulturmiljöer, säger Henrik Waldenström, WWFs projektledare för Nationalstadsparken.

WWFs tiopunktsprogram för Nationalstadsparken har som mål att den gröna ytan ska öka, skräpiga områden restaureras och störande nybebyggelse inte tillåtas i eller intill parken. Den biologiska mångfalden ska också öka och utvecklas, kulturminnen restaureras och bullret minska i parkens grönområden. Parken ska fungera som en oas för invånarna men också som en pedagogisk arena.

Fakta Nationalstadsparken:
Området rymmer ekskog, barrskog, havsvikar, fågelsjöar, parker och innerskärgård. Här finns räv, hermelin, rådjur, ett hundratal häckande fågelarter liksom åtta fladdermusarter.

Fakta WWFs Jihdepris:
WWFs pris ur Elisabeth Jihdes minnesfond på 50 000 kronor till Förbundet för Ekoparken togs den 21 maj emot av Richard Murray, Stockholm.

Motiveringen lyder:
Förbundet för Ekoparken, FFE, har sedan 1992 kämpat för att värna-vårda-visa Ekoparken, sedermera Kungliga nationalstadsparken, och dess skiftande natur- och kulturmiljöer, biologiska mångfald och skönhetsvärde. Förbundet består idag av 50 ideella föreningar och bildades för att motverka det stora exploateringshot som fanns, och fortfarande finns, mot områdets natur- och kulturvärden.”

Den 22 maj arrangeras strandstädningen i Helsingborg för 21:a året i rad av Miljöverkstaden tillsammans med I love Hbg. Dagen inleds med ett seminarium för gymnasieelever på Röda kvarn och samtidigt städar 600 elever från årskurs 5 stadens stränder som en del av Miljöverkstadens pedagogiska program Livsviktigt vatten och den årliga vårstädningen i staden.

På lördag dyker sedan Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen ner i havet och plockar skräp för att se till så att det inte hamnar på stränderna.

Plastprodukter är det absolut vanligaste skräpet som finns på våra stränder och i våra hav. Plast försvinner inte, utan bryts ner i mindre och mindre delar och finns kvar i hundratals år. Därför handlar seminariet, som äger rum på Röda kvarn på fredag klockan 08.30-12.00, just om varför vi ska bry oss om plasten i havet. Gymnasieeleverna får lära sig om de ofantliga mängder avfall som finns i våra världshav och diskutera vad vi kan göra för att hjälpas åt att lösa problemet.

Samtidigt är 600 femteklassare från 30 klasser och 22 skolor engagerade i årets strandstädning som börjar i söder vid Glasskiosken i Rydebäck och sträcker sig via bland annat Råå, Parapeten, Pålsjö, Hittarp och slutar vid p-platsen i norra Domsten.

– Vi har en 23 kilometer lång kust längs Helsingborg så att vi är glada för det arbetet som eleverna lägger ner för att hjälpa till att hålla våra stränder rena och samtidigt lära sig om vikten av att det är vårt gemensamma ansvar, säger Bengt Jürs, miljöpedagog på Miljöverkstaden

På lördag blir det även hamnstädning
Den 23 maj är det även dags för den årliga hamnstädningen som anordnas av I love Hbg och Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen. De första dykarna hoppar i vattnet i Norra hamnen klockan 10:00 på lördag. Välkommen att närvara och se vad som fiskas upp.

– När vi utövar vår hobby i havet ser vi tydligt hur det marina livet påverkas av skräp och miljögifter. För varje år som går blir situationen dystrare och dystrare. Många människor behandlar fortfarande havet som en soptunna och det syns tydligt när vi städar, säger Fredrik Pålsson, ordförande i Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen.

7×30 XMC är en av modellerna i serien med Magnipro kikare. Generalagenten har, i nära samarbete med tillverkaren tagit fram och noga valt ut ett antal handkikare i mellanprissegmentet. Resultatet är tiotalet modeller. Denna smidiga båtkikare har optik och mekanik av mycket hög kvalitet.

Traditionellt sett är båtkikare av modellen 7×50, vilket gör att de blir stora och ofta upplevs som klumpiga. Därför har vi tagit fram denna modell med 30 mm frontlins, som då blir betydligt mindre, lättare och smidigare.

Som brukligt när det gäller båtkikare har denna modell 7x förstoring. Detta gör att du får en lugn och stabil bild, även om båten guppar och rör sig ute på sjön.

Magnipro 7×30 XMC har en centrumfokusering vilket gör att den har en betydligt kortare närgräns än många andra båtkikare, och därmed blir användbar i allt fler situationer.

Optiken som är “Fully Multi-Coated” är av mycket god optisk kvalité. Kikaren har extra stora okular och vridbara ögonmusslor i metall vilket gör att den fungerar utmärkt även om du har glasögon eller solglasögon på när du tittar i den.

Robust och vattentät
Magnipro 7×30 XMC är helt tätt förseglad och gasfylld, något som gör den helt vattentät och imfri. Kikarekroppen är dessutom gummerad, vilket ger ett bra grepp. Den har även en behandling på linserna, “Oilphobic”, som gör att de vattendroppar som kommer på optiken samlas ihop och lätt går att skaka av.

Magnipro 7×30 XMC kommer i två färger; svart och orange och levereras med väska, lock, flytrem och putsduk. Pris 1 795 kr.

Info: www.gofoto.se

Nästa helg är det dags för den femte upplagan av Kalmar Båtmässa. Förra året introducerades en helt ny avdelning, där besökarna kunde titta närmare på gamla klassiska båtar och jollar. Intresset var stort, så till årets mässa har Classic Boat-avdelningen fått växa.

I år visas bland annat följande:
Ok-jolle, Optimistjolle, Ängöjolle, E-kanot, Motorsnipa, Lotsbåt, Nordisk Folkbåt, Pettersonbåten Tumlaren, Skärgårdskryssare A-22, Ölandssnipa, Snipa, Eka, “Runabout”, Motorseglare, Makrillbåt eller Skötgarnsbåt och en BB11.
Dessutom finns Kalmars egen medeltidsreplik Aluett på plats och kommer att riggas och rustas för segling. Om vädret är klart kommer besökarna att få se en mastresning med medeltida förutsättningar.
– Det blir en härlig blandning av klassiska båtar, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.
– Ängöjollen är t.ex. unik för Kalmarsund och det finns knappt några kvar av den typen. Men exemplaret som kommer att visas på båtmässan är i utmärkt skick, tillägger hon.

Om Kalmar Båtmässa 2015
Kalmar Båtmässa är sydöstra Sveriges största båtevenemang och hålls i Kalmar Gästhamn den 29–31 maj. I år firar mässan femårsjubileum.

Några av årets höjdpunkter:

Sjöräddningssällskapet finns på plats och har bl.a. en räddningsuppvisning med helikopter kl. 13 på lördagen (med reservation för ev. utryckning).
Kustbevakningen visar sitt miljöskyddsfartyg Kbv 033.
Brandkåren visar upp sina båtar och brandbilar och gör en dykuppvisning.
På lördagen går segeltävlingen Triator City Sailing.
Ubåtsflottiljen finns på plats på lördagen och söndagen.
På lördagen går Kalmar Surfski Wave Challenge mellan Mörbylånga på Öland och Kalmar Gästhamn.
På söndagen kan du prova på att köra radiostyrda segelbåtar.
Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisar Stridsbåt 90H.

Info: https://www.kalmar.com/sv/program-for-kalmar-batmassa

Det är svårt att motstå formerna från en klassisk J-båt. Dessa enorma seglare är kanke de vackraste som någonsin har byggts. Nu är ett nybygge på gång. J Class yachten J9 ska bli den finaste någonsin.

Det är Yachting World som på sin hemsida har en artikel om det nya projektet. Idén till den fortfarande obyggda J9 härrör sig från en design av Frank Paine från 1936.

Flera nyheter är på gång i den här storleksklassen. Bland annat en svensk båt – J11 – som är under byggnation. Även en J8 är under byggnad efter ritningar av Frank Paine.

Ett av målen är att vara med på den särskilda regatta som anordnas vid 35:e America’s Cup i Bermuda 2017.

J9 är redan långt framskriden. Hon kan snart börja byggas på Holland Jachtbouw i Nederländerna efter det att företaget Hoek Design har moderniserat konstruktionen.

Totalt byggdes det enbart tio J-båtar under deras storhetstid, 1930–1937.

Läs mer här: http://www.yachtingworld.com/news/j-class-yacht-j9-is-ready-to-build-and-may-be-the-fastest-and-finest-yet-64764

Italienska Riva har slagit till med två nya klassiker på samma skriva: Riva 88 Florida och 88 Domino Super. Den verkliga nyheten är 88’ Florida, som kombinerar italienska lyx och elegans med goda prestanda.

Båtnamnet Riva är ett av marinbranschens verkliga tungviktsnamn. Det står för prestige och elegans över de flesta andra.

Med den nya modellen 88’ Florida får kunderna möjlighet att själva välja mellan öppen båt eller kupébåt. Båten har Riva omisskännliga linjer och stil, men det nya är alltså en ”Convertible Top”, som gör att båtägaren i ett enkelt – nåja – handgrepp kan få tak över huvudet. Inspirationen sägs komma från bilindustrin, där hardtops i olika former har varit populära sedan 50-talet.

– Riva 88’ Florida är en dröm som har blivit verklighet, det är en juvel i italienska båtindustri som vi är förtjusta att kunna erbjuda till våra kunder, säger Ferretti Groups styrelseordförande, Alberto Galassi.

88’ Florida har en totallängd på 26,84 m (88 ft. 1 in.) och en bredd på 6,22 m (20 ft. 5 in.). båten är ett resultat av samarbetet mellan ägaren Ferretti Groups Product Strategy Committee, Ferretti Groups Engineering Department och yacht designern Mauro Micheli och Sergio Beretta vid Officina Italiana Design, som har exklusiv rätt till att designa Rivas modellserie

Lacken på friborden är ny heter ”Moon Grey”. Det är en ljus metallicgrå som ska framhäva båtens linjer och slanka design. Båten har även en mängd detaljer i ”Bright Black”. Designern har även använt glas och stål för att understryka designen.

Nyheten med ”Convertible Top” är patenterad av Riva. 88’ Florida blir unik i sin storlek med den här lösningen.

På den höj- och sänkbara badbryggan finns plats för den som vill sola och inte nöjer sig med båtens ordinarie soldäck i aktern och fören. I aktern finns även ett tendergarage för en 4 m Williams 385 jolle.

Motoriseringen i 88’ Florida är som standard två stycken MTU 16 V 200 M93 dieselmotorer à 2 435 hk. Det ger en toppfart på hela 38,5 knop och en marschfart på 34 knop med en räckvidd på 310–340 Nm.

För den som vill ha mer effekt och bättre prestanda finns även ett alternativ med två MTU 16 V 200 M94 à 2 638 hk. Dessa ger en toppfart på 40,5 knop och en marschfart på 35 knop. Räckvidden är då 300–330 Nm.

Info: http://www.riva-yacht.com/

EU:s badvatten har blivit bättre. Det visar den årliga rapport som EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) har publicerat

– 95 procent av de större badplatserna i EU får betyget ”tillfredsställande” på badvattenkvaliteten, det vill säga att de godkändes enligt EU:s klassificering. Det är en ökning med en procentenhet, säger Katarina Vartia på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Årets rapport ”European bathing water quality in 2014” är en sammanställning av provtagningar som gjorts under åren 2011-2014. Mer än 21 000 EU-bad inom EU, Schweiz och Albanien har jämförts..

EU-baden får betyget “utmärkt”, “bra”, “tillfredsställande” eller “dålig” beroende på nivåerna av bakterier i badvattnetEnligt EU:s badvattendirektiv ska alla större bad ha åtminstone ”tillfredsställande” kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong.

– I Sverige definieras badplatser med cirka 200 badande per dag som EU-bad. Vi har 444 stycken svenska EU-bad, vilket motsvarar 2,1 procent av alla EU-bad, säger Katarina Vartia, utredare på enheten för havs- och vattenförvaltning på HaV.

1,9 procent av alla EU-bad har ”dålig” badvattenkvalitet, enligt rapporten. Alla badplatser i Cypern, Luxemburg och Malta hade ”utmärkt” badvattenkvalitet. Där efter följde Grekland (97 procent), Kroatien (94 procent) och Tyskland (90 procent). I Sverige är andelen EU-bad med ”utmärkt” badvattenkvalitet 56 procent

– Enligt rapporten har vi 16 badplatser i Sverige med ”dålig” badvattenkvalitet. Det är en ökning jämfört med 2013 års rapport där sju svenska EU-bad fick den klassificeringen, säger Katarina Vartia

EU:s klassificering utgår från om proverna innehåller bakterierna Escherichia coli och intestinala enterokocker då dessa kan tyda på förekomst av avföring i vattnet. Bad med ”dålig” badvattenkvalitet har vid ett eller flera tillfällen under 2011-2014 haft förhöjda värden av en eller båda dessa bakterier. Vid dessa EU-bad ska besökarna avrådas från bad. Det ska även finnas information om orsaken och vad som görs för att åtgärda problemet.

– Det finns ingen enkel förklaring till varför fler svenska EU-bad fårklassificeringen ”dålig” i årets rapport. Anledningarna till förhöjda värden är styrda av lokala förutsättningar, säger Katarina Vartia.

– Det kan bero på ytavrinning efter regn, fåglar, bräddning av kommunernas avloppsreningsverk, dåligt fungerade enskilda avlopp men också vi badande. Sommaren 2014 var en varm och fin sommar där många badade, vilket också kan påverka vattenkvalitén.

Sedan 2012 skyltas EU-bad för att informera allmänheten om badvattnets kvalitet. Kommunerna ansvarar för skyltningen och för provtagningarna av badvattnet. Kommunerna rapporterar in all information till Folkhälsomyndigheten som, på uppdrag av HaV, sammanställer och rapporterar in resultaten till EU.

– HaV:s roll är att vägleda kommunerna i arbetet med förvaltning av EU-baden så att det görs enligt EU:s regler och svensk lag. Kommunen ansvarar för att ta reda på orsaken och informera om vad som görs för att åtgärda problemet.

När provtagningsresultaten under en hel säsong visar att problemet har åtgärdats görs en ny klassificering, säger Katarina Vartia.

Enligt badvattendirektivet krävs provresultat från över fyra efter varandra följande år för att kunna bedöma badvattenkvaliteten. Om det ännu inte gått fyra år kan bedömning inte göras. Detsamma gäller för de EU-bad där man inte tagit rätt antal prover under de senaste fyra åren. Enligt rapporten kunde 19,8 procent av de svenska EU-baden inte klassificeras under 2014.

– Det är självklart inte bra att nästan var femte av Sveriges EU-bad inte fått någon klassificering av EU. Det betyder inte att dessa bad har dålig badvattenkvalitet, oftast handlar det om att kommunerna inte tagit proverna korrekt. Vi arbetar därför med en egen nationell bedömning av dessa bad, säger Katarina Vartia.

Det finns ingen speciell skylt för EU-bad som inte kunnat klassificeras. Kommunen får i stället informera de badande om vattenkvaliteten på annat sätt. Undantaget ärom ett vattenprov som tas under badsäsongen visar på höga bakteriehalter. Då ska kommunen avråda från bad till dess att ett nytt vattenprov visar att faran är över.

Om du vill veta mer om en specifik badplats kan du hitta information här eller kontakta din kommun.

Sammanfattning av rapporten ”European bathing water quality in 2014”:

83 procent nådde det högsta kravet (utmärkt)
95 procent nådde minimikraven (tillfredsställande, bra eller utmärkt).
Mindre än 2 procent nådde inte minimikraven (dålig)
Länder med störst antal EU-bad med dålig kvalitet var Italien (107), Frankrike (105) och Spanien (67). Länder med störst andel EU-bad med dålig kvalitet var Estland (5,6 procent), Irland (5,1 procent), Nederländerna (4,9 procent) och Sverige (3,6 procent)
Europeiska miljöbyrån , EEA och EU-kommissionens bedömning av Sverige:

444 stycken EU-bad
345 stycken hade tillräcklig provtagning
340 stycken (76,6 procent) nådde minimikraven (tillfredsställande, bra eller utmärkt).
249 stycken (56,1 procent) nådde det högsta kravet (utmärkt)
16 stycken (3,6 procent) nådde inte minimikraven (dålig eller felaktig provtagning)
88 stycken (19,8 procent) fick ingen klassificering på grund av inte fullständig provtagning

Källa och foto: HaV.

Velodrom är solglasögon med inbyggda läsglasögon. De finns nu i ett bredare utbud av bågar som passar alla ansikten.

Båtliv har provat de här på sjön och tycker att de är riktigt bra. Man slipper hålla på och trassla med både vanliga solglasögon och läsglasögon. Finns med styrka från +1,50.

Pris från 399 kr.

Info: www.velodrom.se

Transclean 65 är ett medel speciellt utvecklat för att ta bort hårda avlagringar i toalettsystem för fritidsbåtar med sugtömning samt förebygga och upprätthålla en problemfri funktion.

Transclean 65 är en specialvätska som löser urinsten och andra hårda avlagringar i hålltitank och rörledningar samt förhindrar stopp i toalettsystemet.

Transclean 65 påverkar inte de nyttiga bakterierna i systemet, är miljövänligt och biologiskt nedbrytbart. Transclean 65 är inte skadlig för metaller, plast eller gummi.

Info: www.kemiprodukter.com

Båtens fart och besättningens samarbete är en viktig del för att komma först i mål. Men det finns hjälpmedel som underlättar seglingen.

TackingMaster är en modern tolkning av den klassiska taktikskivan. Den ger snabbt och tydligt svaret på vad som sker med vinden.

TackingMasteren är utvecklad av ID/FX, ett danskt företag med seglarna Nikolaj Bestle och Thomas Schmidt vid rodret.

Till skillnad från många andra tekniska hjälpmedel bygger TackingMaster på enkel mekanik. Det unika är att när vinden ändrar sig så justerar du bara den inre kursskivan utan att ändra kurs i förhållande till märket. Om kursen ändrar sig på den ena halsen, så följer ändringarna med på den andra halsen. Pris 599 Dkr.

Info: www.tackingmaster.com

Vill du göra skillnad under dina båtturer, välj Aspen alkylatbensin. Med vanlig bensin blir det upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet jämfört med alkylatbensin. Aspen alkylatbensin är även ett renare bränsle som gör att motorn går bättre och startsäkerheten ökar.

Cirka 25 % av bränslet från främst äldre tvåtaktare går oförbränt rakt ut i vattnet. Med vanlig bensin innebär detta att det blir upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet jämfört med alkylatbensin. Bara utsläppen av skadliga kolväten minskar med upp till 99 % när du använder alkylatbensin istället för vanlig bensin.

Aspen alkylatbensin är ett renare bränsle som gör så att motorn går bättre och startsäkerheten ökar. Eftersom alkylatbensin till skillnad mot vanlig bensin även tål att lagras i flera år behöver man inte heller tömma tanken när det är dags för vinterförvaring.

Köper du Aspen alkylatbensin från pump kostar en liter alkylatbensin cirka 23 kronor, i dunk cirka 30 kronor/liter. Gör du som många gör och använder din aktersnurra till kortare utflykter går det åt ungefär 25 liter alkylatbensin per säsong. Det innebär att det bara kostar lite drygt 200 kronor extra per år. En investering som gynnar såväl fiskar och smådjur som sommarälskande båtfarare – både idag och i framtiden.

Alla bensindrivna båtmotorer som körs på 95-oktanig bensin kan tankas med Aspen 4. Till en tvåtaktsmotor ska man blanda i utombordsolja.

Alkylatbensinen finns att köpa på dunk eller på någon av de 160 tankställen som finns runtom i landet. Exakt var hittar du på aspen.se/kopstallen.

Nu finns det hopfällbara elcyklar som passar bra att ha med på båten. På bilden syns en lite dyrare variant i hög kvalitet.

Modellen heter Neo Volt Sport och har 20 tums däck. Ramen är tillverkad i aluminium och cykel tar väldigt lite plats när den fälls ihop.

Räckvidd upp till 70 km. Cykeln har hydrauliska skivbromsar, antipunkteringsdäck med mera. Pris 25 900 kr.

Info: www.1852.se

Lars Hässler startade en ny långsegling 22 maj från Stockholm. Han seglar via Estland eller Finland till St. Petersburg, där han klarerar in i fästningen Kronstadt 26 eller 27 juni. Därifrån är det inte långt till St. Petersburg, där båten ligger i en marina centralt i staden.

Efter fyra dagars sightseeing fortsätter Lasse i en SXK-eskader med sju båtar, på natten till 2 juni (broarna öppnas bara på natten), via floden Neva till sjön Ladoga, en sjö som är större än Vänern. I Ladoga planerar de besöka klostren Konevits och Valamo.

Färden går vidare på floden Svir till sjön Onega där de stannar till i Petrozavods och Kizhi med sin speciella träkyrka. Därefter in i den ökända Stalinkanalen eller ”dödens” kanal som den ibland kallas. Då är de uppe i Vita Havet, där de stannar till vid de berömda Solevetsky-öarna med stort kloster och före detta Gulag-fängelse.

I slutet av juni klarerar båten ut i Archangelsk, rundar Kolahalvön och seglar västerut till Kirkenes i Nordnorge där den byter besättning.

– Härifrån seglar vi via Nordkap till Svalbard, en sträcka på cirka 650 Nm med ett stopp på Björnön, halvvägs till Svalbard. Vi klarerar in i huvudstaden Longyerbyen där vi tar ombord en guide med gevär. Det är förbjudet att gå iland utan att ha skjutvapen på grund av isbjörnar. Efter cirka två veckor i Svalbard, där vi seglar så långt norrut som isen tillåter, återvänder vi till Tromsö i Nordnorge, säger Lasse.

– Under drygt fem veckor seglar vi söderut längs Norges västkust med stopp i bland annat Lofoten, Bodö, Trondheim, Ålösund, Sognefjorden, Bergen, Stavanger med Prekestolen för att sen via Skagen segla tillbaka till Stockholm med ankomst 17 september.

Vid hemkomsten har Jennifer seglat Norden runt, cirka 4 500 Nm, med betalande besättning som byts av i olika hamnar. Jennifer tar sex deltagande besättning som bor i tre dubbelhytter, alla med egna toaletter/duschar.

Följ Lasses resa på hans egen hemsida och på Båtlivs hemsida.

Info: www.yacht-jennifer.nu
Facebook: Sailing on Yacht Jennifer.

”Att utnyttja naturen bör kosta mer”. Det säger Anders Wijkman, ordförande i regeringens nya miljömålsberedning, i nya numret av tidningen Hav & Vatten.

Där kan du också läsa om hur Gotland kan tvingas avsalta havsvatten för att inte torka ut sommartid. Eller om vilken väg Lärke Johns, ordförande för den omstridda Strandskyddsdelegationen, vill gå.

I morgon, fredag 22 maj, kommer andra numret av tidningen Hav & Vatten. Den ges ut av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, och tar upp frågor som rör havs- och vattenmiljöer ur ett brett perspektiv. Tidningen ges ut fyra gånger per år och produceras i samarbete med tidningsföretaget Offside AB som bland annat ger ut tidningarna Offside, Filter och Hunger.

Tidningen riktar sig först och främst till politiker och beslutsfattare på kommunal och regional nivå, men även representanter som arbetar med vatten på företag, myndigheter och organisationer.

– Vi hoppas nå alla som arbetar med eller är intresserade av att ha friska hav, sjöar och vattendrag, säger Maud Larsen, kommunikationschef för HaV och ansvarig utgivare för tidningen.

Andra numret av Hav & Vatten innehåller bland annat en längre intervju med Anders Wijkman, tidigare riksdagsman och EU-parlamentariker som spelat en central roll i den svenska miljörörelsen i snart 40 år. Nu aktuell som ledare för regeringens miljömålsberedning som ska ta fram en miljöstrategi fram till år 2050. Han är ofta kritisk till hur ekonomer räknar.

– Ekonomutbildningen är en smärre skandal eftersom den lär ut en ekonomi där naturen inte har ett värde utan ses som en konstant, som ett oändligt stort skafferi och en oändlig soptunna. Tittar man på de klimatmodeller som används inom ekonomin skulle fem graders uppvärmning enbart leda till en liten nedgång av BNP, men inte mycket mer. Jag tror inte att vi har någon BNP överhuvudtaget om temperaturen ökar med fem grader, säger han i intervjun.

Om några veckor drar Almedalsveckan i gång på Gotland och med den går startskottet för årets sommarsäsong. Frågan som varje år ställs är om öns vatten kommer att räcka till. I exempelvis Visby behövs normalt cirka 7 500 kubikmeter vatten på ett dygn, men på sommaren närmare 12 000 kubikmeter per dygn. Bevattningsförbud på hela, eller delar av ön är snarare regel än undantag. Läs reportaget ”Om Gotland torkar ut” i nya numret av Hav & Vatten.

I detta nummer intervjuas också Lärke Johns, ordförande för Strandskyddsdelegationen. Hon vill lägga grunden till en strandskyddslag som respekteras av alla.

Här kan du läsa tidningen:
https://www.havochvatten.se/hav/uppdrag–kontakt/publikationer/tidningen-hav–vatten.html

Källa och foto: HaV.

Marinstereo i ”blackbox” utförande i situationer när det är ont om plats för installation av en marinstereo. MS-BB300 har Fusions unika och eleganta TrueMarine design och är vattentät enligt IPX5. Den kan monteras på en dold plats och fjärrstyras via NMEA2000 med Fusion MS-NRX200i fjärrkontroll alternativt en multifunktionsdisplay som har FusionLink. Kompatibla multifunktionsdisplayer är nyare produkter från Humminbird, Garmin, Lowrance, Simrad, B&G och Raymarine.

Bluetooth som finns inbyggt i MS-BB300 gör det möjligt att streama musik trådlöst från en telefon med t.ex. Spotify. USB anslutningen kan kopplas direkt till en iPhone samt iPod eller andra fabrikat som har MTP kompabilitet som t.ex. Samsung Galaxy. Musikbiblioteket i telefonen kan då styras direkt från Fusion fjärrkontrollen eller en multifunktionsdisplay. MP3 filer kan spelas direkt om de finns lagrade på ett USB minne och det går även att ansluta musikkällor via AUX ingångarna. Som ytterligare alternativ finns den integrerad AM/FM radiomottagaren.

MS-BB300 har en inbyggd förstärkare med 4 kanaler på totalt 200W effekt (4x50W) samt en lågnivåutgång för subwoofer och en lågnivåutgång för extern förstärkare. Tack vare Multizone teknologi styrs volymen i två zoner individuellt, vid anslutning till extern förstärkare kan upp till tre zoner styras.

Fusion MS-BB300
• 200W (4x50W) förstärkare
• AM/FM radio
• USB
• 2x AUX
• Bluetooth
• NMEA2000
• Ca.Pris 4 895,- inkl.moms (med fjärrkontroll via NMEA2000 6 795,- inkl.moms)

Info: www.comstedt.se