Nyheter

Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.

Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.

Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:

Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.

Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.

Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.

Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.

Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.

Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.

Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.

Under 2014 polisanmäldes 2 536 båtmotorstölder vilket är en minskning med cirka 5 procent jämfört med 2013. Det visar den senaste statistiken från Brottsförebyggande rådet. Båtsamverkan och specifika polisinsatser kan vara orsaker till den positiva utvecklingen.

Båtmotorstölderna minskar i landet, det visar sen senaste statistiken över polisanmälningar från Brottsförebyggande rådet (Brå). Under 2014 polisanmäldes 2536 båtmotorstölder vilket är 142 färre än föregående år.

Minskningen kan förklaras med att fler båtklubbar har anslutit sig till Båtsamverkan och polisens insatser med skärpta poliskontroller av fordon i hamnar i både Stockholm och i Skåne.

– Båtmotorstölder har under året även fått utrymme i media vilket kan ha bidragit till att fler båtägare blivit mer observanta med hur de förvarar sina båtar och motorer på ett stöldsäkert sätt, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.

Flest båtmotorstölder har polisanmälts i länen Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Gävleborg. I Stockholm har stölderna minskat med ca 9 procent och i Västra Götaland med ca 12 procent. I Skåne ha däremot stölderna ökat med ca 9 procent men mest anmärkningsvärt är den negativa stöldutvecklingen i Gävleborgs län. Under 2014 polisanmäldes 145 båtmotorstölder i länet vilket kan jämföras med föregående år då det polisanmäldes 51 båtmotorstölder. Detta är en ökning med ca 184 procent.

– Båtarna ligger i obevakade hamnar samtidigt som länet har ett bra geografiskt läge för att snabbt komma ut ur landet. Kapellskär ligger exempelvis nära och under året har polisen gjort ett flertal gripanden både i Sverige och i Östeuropa med stöldgods från Gävleborg, säger Carina Birking.

Under året är det främst mindre båtmotorer, under 50 hk, som har stulits vilket kan förklaras med tillgång och efterfråga samt logistiska orsaker. 70 procent försvinner ut ur landet och enbart ett fåtal motorer kommer tillbaka. Motorerna fraktas ut genom olika fordonstyper, allt från personbilar till turistbussar, eller tillsammans med annat stöldgods.

Källa: Larmtjänst.

Efter ett par nervösa timmar har Dongfeng Race Team återigen utökat avståndet till de jagande båtarna i Malackasundet. Den kinesiska båten ser nu ut att bli först förbi Singapore.

Senaste positionsrapport: 0800
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 9–10 knop
Vind: 5–7 m/sek
Beräknad målgång: 27 januari

Dongfeng Race Team har dominerat den tredje etappen av Volvo Ocean Race och haft ledningen ledningen sedan fältet lämnade persiska viken. Som mest ledde de med 106 sjömil när de sex tävlande båtarna seglade in i Malackasundet i måndags. I den svårnavigerade passagen krympte dock avståndet till 17 sjömil på mindre än ett dygn när båtarna bakom hade mer vind och valde en rakare väg.

– En mardröm, sa Dongfengs skeppare under tisdagen. Ingen vind, strömmen är emot oss och vår fart mot målet är kanske noll. Det är en mardröm som ledarbåt och kanske leder vi inte längre.

Abu Dhabi Ocean Racing, MAPFRE, Team Alvimedica och Team Brunel som jagar närmast bakom ligger nu inom ett par sjömil och kan se varandra. Kvartetten stötte på patrull under gårdagen när vinden så gott som dog ut vid lunchtid och sedan igen under natten. Det gjorde att Dongfeng kunde dra nytta av sin position i täten och återigen skapa en tryggare ledning över konkurrenterna.

– Jag är inte förvånad. Vi är bättre, snabbare och starkare, sa Dongfengs navigatör Pascal Bidégorry när han såg positionsrapporten i morse.

Fortfarande återstår den trånga och tungt trafikerade passagen förbi Singapore och det psykologiska gummibandet mellan båtarna är inte avklippt. De senaste dagarna är ett bevis för hur snabbt det kan vända och hoppet lever i allra högsta grad även för svenskbåten Team SCA på sjätte plats. De har nu drygt 30 sjömil upp till de fyra båtarna i klungan.

Dongfeng Race Team beräknas passera Singapore efter lunch idag (svensk tid) och resten av båtarna kommer att följa dem under dagen. Därefter styr de norrut mot Sanya.

På Allt för sjön som öppnar den 28 februari på Stockholmsmässan blir det Sverigepremiär för Quadski, ”bilbåten” som är som klippt och skuren ur en James Bond-film. Med 140 hk under skalet är den god för 75 km i timmen på land och 40 knop på vattnet. Quadskin är bara en av många spännande nyheter som finns på årets Allt för sjön.

Quadskin, som är en blandning av en bil och båt och kan köras både på land och i vatten, är som hämtad ur en framtidsfilm. Quadskin är en vattenskoter på 1300 cc som premiärvisas i Sverige på Allt för sjön, och som på fem sekunder kan växla om från land- till vattenläge.

Den finns i två versioner; Quadski och Quadski XL, den förstnämnda är för en person och den andra rymmer två personer. På land utvecklar den 40 hk och i vattnet 140 hk, vilket gör Quadskin till en av marknadens snabbaste amfibie ATV/PWC.

På Allt för sjön visas det allra senaste inom båtvärlden, båttillbehör och aktiviteter.

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är ett av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön öppnar den 28 februari för allmänheten men redan den 27 februari är mässan öppen för branschen.

Info: www.alltforsjon.se

Från Garmin kommer GNX 120 och GNX 130, två stora marininstrument för seriösa seglare som kräver kvalitet, precision och total integration.

Både den 7 tum stora GNX 120 och 10 tum stora GNX 130 har en bakgrundsbelyst LCD-skärm som visar mer än 50 marina parametrar inkl. djup, fart, vind och navigationsdata. Med helt anpassningsbara användarprofiler kan du konfigurera skärmens utseende precis som du vill. Välj mellan enkel-, dubbel- och trippelfunktion, samt mätnings- och grafiska lägen. GNX 120 har 51mm höga siffror och GNX 170 hela 70mm höga.

Instrumenten är enkla att installera, kalibrera och använda tack vare funktionella knappar på skärmen. GNX 120 och GNX 130 är NMEA 2000 kompatibla och delar smidigt segeldata mellan andra Garmin-enheter. Den kraftfulla skärmen är imfri och visar vita eller färgade siffror på en svart bakgrund med hög kontrast och synlighet oavsett väderförhållanden. Det finns 7 färdiga färgkombinationen och möjlighet att skapa mängder med egna varianter.

GNX 120 och GNX 130 är extremt lätta och tunna (19mm) och monteras antingen längst ner på masten eller ovanför nedgången. Båda modellerna kan flushmonteras, eller för ett mer unikt utseende kan GNX 120 även flat-monteras. Båda enheterna kan styras på avstånd via den nya knappsatsen GNX, som bland annat kan användas för att justera bakgrundsbelysningen på alla displayer men en knapptryckning.

Både GNX 120 och GNX 130 har extremt låg strömförbrukning. 0,36W i dagsljus utan bakgrundsbelysning och 0,4W nattetid med bakgrundsbelysning på medelnivå.

GNX 120 förväntas finnas tillgänglig i februari. Pris 8 599 kr. GNX 130 förväntas finnas tillgänglig i maj. Pris 14 399 kr.

Info: www.garmin.se

Den 1 januari 2015 började nya regler i ett EU-direktiv att gälla som innebär att gränsen för den högsta tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle sänks kraftigt i bland annat Östersjön. För att kontrollera att de nya reglerna följs planerar Transportstyrelsen att utöka antalet inspektioner av fartyg som trafikerar svenska vatten.

Svaveldirektivet (2012/33/EU) innebär att den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen sänks inom svavelkontrollområden (SECA, Sulphur Emission Control Area) från dagens 1,00 viktprocent till 0,10 viktprocent. SECA-områden är Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden. Det innebär alltså att fartyg som trafikerar svenska vatten berörs. Skärpningen började gälla 1 januari 2015.

Det finns olika sätt för fartyg att följa reglerna inom SECA. De kan

byta till lågsvavligt bränsle (till exempel MGO, Marine Gas Oil))
installera reningsteknik (så kallad skrubber)
använda alternativa bränslen (till exempel flytande naturgas och metanol).
– Eftersom alla tre sätten innebär högre kostnader jämfört med att köra på tjockolja finns det ekonomiska drivkrafter att bryta mot reglerna. Därför är det viktigt med en verkningsfull och effektiv tillsyn både svenska och utländska fartyg som trafikerar svenska vatten, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ansvar för tillsynen av reglerna kring svavel i marint bränsle. Sverige gör redan idag ett stort antal inspektioner gällande svavelinnehåll i marint bränsle. I dessa insatser ingår dokumentationskontroller ombord på fartyg och bränsleprover. I en dokumentationskontroll ingår exempelvis att kontrollera bunkerkvitton och att fartyget skiftat bränsle före inträde i svavelkontrollområdet. För att följa upp hur de fartyg som trafikerar svenska vatten lever upp till kraven kommer antalet tillsynsinsatser att öka jämfört med dagens nivå.

Transportstyrelsen har även påbörjat upphandling av två handmätare. Dessa handmätare ska användas på plats ombord på fartyget och ger en snabbanalys av oljeprovet.

Sverige har dessutom under flera års tid finansierat forskning av teknik som möjliggör att upptäcka om fartyg kör på felaktigt bränsle redan innan de går in i hamn och det är möjligt att ta oljeprov. Transportstyrelsen följer utvecklingen för att i framtiden även kunna använda sig av uppgifter från utrustning som tillämpar den nya tekniken.

Vid sidan om tillsynen av fartygen behövs ett fungerande sanktionssystem. Sverige har idag ett sanktionssystem för svavelöverträdelser som bygger på straffrättsliga grunder. Regeringskansliet bereder också möjligheterna att införa en administrativ sanktionsavgift för överträdelser.

Fakta om svavel från fartyg

Syftet med att minska den tillåtna halten svavel i sjöfartens bränsle, är att minska utsläppen av svaveldioxid som bildas när bränslet förbränns. Utsläpp av svaveldioxid påverkar människors hälsa både vid exponering av gasfasig svaveldioxid och i partikelform. Eftersom svaveldioxid är en syra blir nederbörden surare ju mer svaveldioxid som bildas och löser sig i vattendropparna. Förbränning av svavelhaltiga bränslen leder därför även till försurning.

Det internationella arbetet med att minska utsläppen av luftföroreningar på landbaserade källor har varit framgångsrikt. Utsläppen av svaveldioxid har minskat kraftigt jämfört med när försurningsproblematiken först uppmärksammades på 1970-talet. Minskningen från landbaserade källor har varit betydande både i Sverige och i övriga Europa. Den har åstadkommits dels med reningsteknik i förbränningsanläggningar och kraftverk, dels genom en övergång till bränslen med lägre svavelhalter.

I takt med att de landbaserade utsläppen minskat har sjöfartens andel av svaveldioxidutsläppen ökat. Den internationella sjöfarten har dessutom ökat väsentligt under de senaste årtiondena, vilket ytterligare bidragit till att sjöfarten stått för en allt större del av de totala svaveldioxidutsläppen. Idag släpper de landbaserade källorna i EU ut ungefär lika mycket som sjöfarten runt Europas kuster. De nya reglerna för svavel i marint bränsle kommer att bidra till att trenden för ökade utsläpp av svavel från internationell sjöfart bryts.

Havs- och vattenmyndigheten,HaV, inför nya regler för svenska räkfiskare. De får möjlighet att tillfälligt nyttja varandras månadsransoner genom att fiskare kan föra över ransoner från två till ett fartyg.

– Vi hoppas att det här kan leda till bättre lönsamhet generellt inom det svenska räkfisket. Vi tror att ökad lönsamhet i sin tur kan minska risken för utkast av småräka, säger Patrik Persson, chef för tillståndsenheten.

61 svenska fiskefartyg har i dag tillstånd att fiska efter räka. De delar på den svenska kvoten för räkfiske som varje år beslutas av EU. Fisket regleras också genom ett system med fångstmängder per månad, så kallade månadsransoner, som beslutas av HaV. Räkfartygen delas in i olika klasser baserat på hur mycket de fiskat under åren 2005-2010. De räkfiskare som satsat på selektiva redskap som artsorterande rist under den perioden får också något högre ransoner.

– Flera av de svenska räkfiskarna har en bekymmersam situation ekonomiskt. Många menar att de har för små ransoner att fiska på för att kunna få ett lönsamt fiske och har länge efterlyst den här möjligheten, säger Qamer Chaudhry, utredare på tillståndsenheten.

HaV inför nu med start från och med i dag, 20 januari, en möjlighet att tillfälligt omfördela två månadsransoner från ett räkfartyg till ett annat. Det får endast ske för två månader i taget och med begränsningar när det gäller omfördelningar från mindre fartyg till större.

– Det finns en oro inom det mindre, kustnära fisket att den här möjligheten till omfördelning av fiskemöjligheter bara ska gynna de större fartygen. Vi menar att det här är en möjlighet som kan gynna alla räkfiskare oavsett hur stor båt de har, säger Patrik Persson.

– De nya reglerna gäller endast för 2015 och vi kommer under året att följa hur det nya systemet fungerar, hur många fiskare som väljer att utnyttja möjligheten med omfördelning.

De nya reglerna gäller från och med i dag. Räkfiskare som är intresserade av möjligheten att omfördela ransoner får ansöka om detta hos HaV.

Förutom möjligheten till tillfälliga omfördelningar så beslutade HaV i går också att öka månadsransonerna inom räkfisket i Skagerrak och Kattegatt med tio procent från och med 1 februari.

Källa och foto: HaV.

Frågan om ersättning för kostnaderna för miljöräddningsarbetet i samband med oljeutsläppet som nådde land i Kyrkesund 2011 har nått sin lösning. Svenska och danska staten ersätts med 105 Mkr.

Försäkringsbolaget för lastfartyget Golden Trader ersätter svenska och danska staten med 105 miljoner kronor för det oljeutsläpp som skedde efter kollisionen den 10 september 2011 med fiskefartyget Vidar utanför Danmarks kust.

De sammanlagda kraven från svenska myndigheter (Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt Försvarsmakten) och danska Værnsfælles Forsvarskommando (tidigare Søværnets Operative Kommando) uppgick till cirka 176 miljoner kronor. Ett fartygs ägare, eller försäkringsbolag, har i fall som det här rätt att begränsa sitt kostnadsansvar enligt internationella konventioner. I just detta fall innebär det cirka 121 miljoner kronor.

Förlikning
Förlikningen landade på 105 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 87 % av det maximala belopp som försäkringsbolaget var skyldiga att betala.

– Kustbevakningen har drivit frågan om ersättning för samtliga svenska myndigheter, och det är naturligtvis skönt att den här processen är över. Vi och de övriga myndigheterna är mycket nöjda med resultatet. Det är viktigt att det syns vad det kostar när vår miljö är hotad, säger Nina Andersson, verksjurist på Kustbevakningen.

– Kustbevakningens ersättningskrav omfattar myndighetens insatser, viss beredskap med fartyg, samt kostnader för övrig materiel och för personal. För detta ersätter ägaren och försäkringsbolaget oss med drygt 18 miljoner kronor, fortsätter Nina Andersson.

Intensiv arbetsinsats
Ersättningen kommer att redovisas direkt till statskassan, då myndigheterna redan fått ersättning från staten genom anslag och särskilda utbetalningar. Tjörns och Orusts kommuner har fått sin ersättning av MSB.

Oljeutsläppet är det största utsläppet i Sverige på många år och krävde ett intensivt arbete med många fartyg, båtar och mycket personal. Insatsen var arbetskrävande eftersom området har stort miljövärde och är svårtillgängligt. När Kustbevakningens insats avslutades den 3 oktober 2011 hade Kustbevakningen under knappt 18 dygn tagit upp totalt 644 000 liter oljeemulsion, en olje- och vattenblandning som motsvarar cirka 277 000 liter olja.

Bakgrund
Lastfartyget Golden Trader kolliderade den 10 september 2011 med fiskefartyget Vidar utanför Danmarks kust varvid en bunkertank skadades. Efter kollisionen tog danska myndigheter under den 11 september 2011 upp cirka 55-60 kubikmeter olja innan hårt väder gjorde det omöjligt med vidare saneringsarbete.
Den 15 september 2011 kom anmälningar från privatpersoner i Sverige som sett oljeklumpar av tjockolja olja på västsidan av Klädesholmen och senare påträffades större mängder tjock olja i diverse vikar och sund, speciellt runt Kyrkesund.
På eftermiddagen 15 september inledde Kustbevakningen en miljöräddningsinsats till sjöss och flera enheter skickades till området.
Flera enheter, inklusive bland annat sju strandbekämpare, skickades också till området.
På morgonen den 16 september 2011 inledde Tjörns kommun en parallell räddningsinsats på land.
Försvarsmakten bidrog med helikopter, fartyg och personal och Svenska sjöräddningssällskapet (SSRS) med fartyg och personal.

Som partner till Initiativet Hållbara Hav bidrar Länsförsäkringar Stockholm till det viktiga arbetet som bedrivs för att rädda Östersjön. Förhoppningar finns att samarbetet, vilket sträcker sig över ett flertal år, kommer att ha en mycket positiv inverkan på arbetet för Östersjöns miljö och framtid.

Hållbara Hav driver opinion kring Östersjöns utsatta läge. Som verktyg används briggen Tre Kronor samt en ambulerande miljöutställning ”Etta med kök” vilken skapats tillsammans med Stockholms universitet/Östersjöcentrum. Utställningen visar på hur plaster, kemikalier och läkemedel påverkar vår vardag och hur vi kan förhindra att dessa ämnen hamnar i Östersjön.

– Vi är oerhört glada och stolta över att välkomna Länsförsäkringar Stockholm som partner till Hållbara Hav! För att lyckas skapa uppmärksamhet om Östersjöns problem, samt vad som krävs för att återfå Östersjön i balans krävs engagemang, långsiktighet och ett genuint intresse. Genom samarbetet med Länsförsäkringar får vi en starkt engagerad vän som vill vara med och påverka utvecklingen. Genom att kommunicera med alla sina kunder såväl privatpersoner som företagskunder får vi den hjälp vi behöver – att sprida kunskap, ge insikter och skapa engagemang, säger Göran Lindstedt, vd Initiativet Hållbara Hav.

– Hållbara Hav gör ett bra och viktigt arbete som vi i Länsförsäkringar Stockholm vill ställa oss bakom. Vi arbetar med att skapa hållbar trygghet för våra kunder i Stockholms län. Därför känns det naturligt för oss att engagera oss i Östersjöns välmående, en viktig fråga för stockholmarna, säger Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar Stockholm.

Hållbara Hav har nu ytterligare en stark partner med ett stort nätverk av företag och privatpersoner vilka har möjlighet att påverka den fortsatta utvecklingen av Hållbara Hav och arbetet för ett friskt Östersjön. Bland annat skapas ett nytt pilotprojekt där ungdomar, förutom att segla en brigg, utbildas i Östersjöns problematik och förutsättningar samt vilka åtgärder som krävs för att vi ska kunna rädda vårt vackra och unika innanhav. Ambitionen är att på sikt nå ut till ett stort antal skolor i Stockholm.

Som partner till Hållbara Hav vill Länsförsäkringar Stockholm öka sitt kunnande om hur företaget och de anställda kan bidra till att rädda Östersjön. De har bland sina kunder ett stort nätverk av både privatpersoner och företag som de också vill nå med kunskap om situationen i Östersjön.

Bilden:
Fr. v.: Eva Allqvie, chef Affärsutveckling, Kommunikation & HR Länsförsäkringar Stockholm, Anders Mannesten, marknadschef Hållbara Hav, Göran Lindstedt, vd Hållbara Hav, Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar Stockholm. Fotograf: Suzanne Burdén, Länsförsäkringar Stockholm.

PolyRopes PROTECT skyddshylsa skyddar dina linor mot slitage. Slitskyddet är tubvävt och tillverkat av 100 procent polyestersilke, det material som bäst tål väder, vind och solens strålar.

Med andra ord; en produkt för lång tids utomhusbruk. Slitskyddet Protect är perfekt när linan löper över vassa kanter eller är utsatt för slitage.

Samma slitskydd sitter som standard på den prisade förtöjningslinan STORM originalet. PROTECT finns i tre storlekar; för rep upp till 10 mm, upp till 14 mm, och upp till 18 mm. Längd 50 cm.

Säljs i förpackningar om två stycken skydd. Finns i svart, silvergrå och röd.

Info: www.poly.se

Se Stockholm Lifestyle Motor Show med massor av nya bilmodeller. Boka in helgen 22-25 januari 2015. Då arrangeras Stockholm Lifestyle Motorshow på Stockholmsmässan i Älvsjö. Massor av spännande bilnyheter utlovas.

– Jag känner mig stolt över att vi kan visa upp det allra senaste från Audi, Volkswagen, Honda, Mazda, BMW och Opel för att bara nämna några märken. Inte på tio år har Stockholm haft en motormässa med ett så brett utbud som nu, säger Peter Näsman på Lifestyle Events.

På Stockholm Lifestyle Motor Show finns både de stora och de mer nischade bilmärkena. Det är här du kan se det allra senaste live. Volvo kommer till exempel med sina purfärska modeller XC90 och V60 Cross Country. Mercedes visar bland annat sin nya superläckra sportbil AMG GT. Utrustad med en 4-liters biturbo-V8 placerar den Mercedes i det översta skiktet bland högpresterande sportbilar.

– På Lifestyle Motor Show pågår dagligen Trendvisningar där bilarna är huvudpersoner och står på catwalken. Här kommer vår modeexpert Lotta Ahlvar tillsammans med Bilsports Gert Karlsson att presentera och granska bildesign. Jag skulle nog säga att den som är det minsta motorintresserad inte får missa den här helgen, avslutar Peter.

Denna helg, som med rätta kallas för årets motorhelg, samlas även andra bilentusiaster för att se utställningen Bilar som jobbar med massor av nya, lätta arbetsfordon samt alla motorcykelälskare som traditionellt besöker MC Mässan.

Stockholm Motor Weekend blir en show utöver det vanliga. En biljett = tre utställningar under samma tak. Vi ses på årets motorhelg!

Stockholm Motor Weekend 2015 öppettider:

Torsdag 22 januari 10.00-20.00

Fredag 23 januari 10.00-20.00

Lördag 24 januari 09.00-19.00

Söndag 25 januari 10.00-17.00

Läs mer på www.lifestylemotorshow.se och www.sthlmmotorwknd.se

Drömmen om att segla ett Europamästerskap kan bli möjlig för två av Båtmässans besökare. Genom ett nytt samarbete mellan 505-förbundet och Båtmässan kommer en besättning att tas ut, som får låna båt och utrustning, får utbildning, träning och coachning för att delta i Europamästerskapen för 505 i Varberg i augusti 2015.

505-jollen betraktas av många, oavsett ålder och kön, som en av de absolut roligaste jollarna. Att kunna hantera en 505 och att få kappsegla den på en internationell regatta är en dröm för många seglare. Tack vare samarbetet mellan Svenska 505-förbundet, Båtmässan och utvalda leverantörer, kommer två personer (en besättning) att erbjudas möjlighet att segla EM den 4-8 augusti 2015 i Varberg.

Intresserade par ansöker i 505-förbundets monter på Båtmässan om att bli det par (tjejer, killar eller mixed) som får sin dröm förverkligad. Veckan efter mässan (9-13/2) träffas juryn och väljer ut det par som vinner och som kan bli Europamästare. Juryn med representanter från Svenska 505-förbundet och Båtmässan meddelar sitt beslut den 13/2.

Projektet ”Vi förverkligar drömmar” är ett inslag i Båtmässans arbete för att lyfta fram segling, i detta fall jollesegling. 505-jollen passar både för, tjejer och killar, vuxna seglare i alla åldrar och visar väl på den glädje och seglingsnjutning som ligger i att segla jolle och umgås över generationsgränserna. EM i Varberg i augusti blir en seglarfest för allt från Olympiska mästare till seglingsentusiaster av båda könen i alla åldrar.

Bilden:
SAP 505 Worlds 2014. Foto: Christophe Favreau.

Soutu-Palta 605 är en ny roddbåt i en helt ny storleksklass. En rymlig lättglidande modell för sex personer. Uppnår en hastighet på 12 knop med en 10 hk motor.

Båten har tre årtullar plus styrmannens årtull. Den lämpar sig utmärkt även för parrodd. Upp till fem personer kan ro samtidigt.

Båten är utrustad med två låsförsedda förvaringsutrymmen och Löstagbara mittofter. Båten är rymligt och öppen inuti. Modellen har mycket god sidostabilitet. En fiskebåt som heter duga även i hårda väder och tänkt för en kortriggad motor. Som tilläggsutrustning finns relingar på 100 cm, hamnkapell och sittdynor i cellplast.

Tekniska fakta:
Längd: 6,05 m
Bredd: 1,54 m
Vikt: 180 kg
Motor: 4–10 hk
Personer: 6
CE-klass: D

I dag lanseras Svenska Medaljlotteriet – ett nytt digitalt prenumerationslotteri, vars överskott kommer att gå till bland andra Svenska Seglarförbundet. Visionen är att förverkliga fler idrottsdrömmar.

Under de senaste åren har svensk segling haft stora medaljframgångar med bland andra Fredrik Lööf och Max Salminens OS-guld i Starbåt och Josefin Olssons VM-silver i Laser Radial. Hela svenska samhället påverkas positivt av internationella framgångar.

– Men resan till framgång är ibland lång och svår, och för många seglare förverkligas inte idrottsdrömmen. Det behöver satsas mer resurser för att utveckla fler talanger och inte tappa dem för tidigt, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet, som själv har erfarenheter från olympisk segling.

Svenska Medaljlotteriet har skapats för att ge svensk idrott bättre förutsättningar för att på sikt vinna fler internationella medaljer. Överskottet från lotteriet kommer att gå till Svenska Seglarförbundet, Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Skidförbundet och börja delas ut under första kvartalet 2016. Summorna beror på antalet lotter köpta lotter.

– Det är fantastiskt kul att vi nu har ett samarbete på plats där vi kan hjälpa talanger att nå sina drömmar. Det här ger oss nya möjligheter att stötta duktiga seglare, säger Lena Engström, Ordförande för Svenska Seglarförbundet.

– Sverige är ett litet land, men vi är bra på att skapa framgångar med varandras hjälp. De som deltar i Svenska Medaljlotteriet gör en viktig insats för att förverkliga fler idrottsdrömmar och skapa bättre förutsättningar för att vinna nya internationella medaljer i framtiden. Dessutom har de såklart chansen att själva vinna guld eller andra vinster i lotteridragningen varje fredag, säger Stefan Persson, marknads- och försäljningschef på Svenska Medaljlotteriet.

Alla sex båtar i Volvo Ocean Race är nu i Malackasundet. Nu väntar stora utmaningar och enligt ledarbåtens skeppare Charles Caudrelier kommer etappen ”utan tvekan att avgöras här”.

Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
10–12 knop
Vind: ONO 5–7 m/sek
Beräknad målgång: 27 januari

Under söndagen passerade samtliga båtar den indonesiska ön Palau Weh och nu seglar de österut i sundet mellan Malackahalvön och Sumatra. Dongfeng Race Team har lett fältet i 15 dygn och enligt den senaste positionsrapporten har de ett försprång på över 100 sjömil. Vinden och blåser från öst vilket betyder att fältet fått kryssa in i sundet.

Spanska MAPFRE, nederländska Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing har valt samma väg och håller ihop precis som de gjort den senaste veckan. Team Alvimedica valde att slå tidigare under söndagskvällen och seglar ett spår längst söderut.

– Det är lite ironiskt att vår första dag i det AIS-hektiska Malackasundet är den första dagen under den här tappen som vi bryter oss loss. Vi har lämnat klungan och kan inte längre se konkurrenterna på vår dataskärm, säger Team Alvimedicas Onboard Reporter Amory Ross.

Team SCA ligger sist men har kontakt med konkurrenterna och kan fortfarande komma tillbaks genom Malackasundet. Vägen fram tills båtarna rundar Singapore kommer vara en jakt på vind samtidigt som seglarna ska navigera sig förbi grund, fisknät och skräp i vattnet på vägen genom ett av världens mest trafikerade områden.

– Många av fiskebåtarna här är inte mycket mer än ihåliga träd och givetvis har de då inga lanternor eller navigationsinstrument överhuvudtaget, säger Team Brunels Gerd-Jan Poortman.

Vinden kommer troligtvis fortsätta lätta under dagen och kanske stundtals försvinner helt men vindbyar kan hittas närmare land. Det är varmt och seglarna är trötta men nu väntar flera dygn med lite sömn. Båtarna beräknas runda Singapore på onsdag och därefter ska de segla norrut till etappmålet Sanya i Kina.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

True Headings varumärke Seapilot ingår ett unikt samarbete med Tresco för att förbättra sjökortens täckning över inlandsvattenvägar i Europa.

Seapilot utökar sin geografiska täckning ständigt och jobbar hela tiden på att få tillgång till nya sjökortsområden. En viktig fråga i många länder är inlandsvattenvägarna och att få högkvalitativa sjökort över dessa områden.

Tresco är ledande inom navigation på inlandsvattenvägar i Europa och följer standarder för yrkessjöfart. Tresco jobbar i vanliga fall endast med yrkessjöfarten och har nu beslutat att licensiera sina sjökort till Seapilot och leverera vektoriserade S-57 sjökort till Seapilot och frididsbåtlivet, likt alla andra sjökort som används i Seapilot appen.

Tresco följer standarder för yrkessjöfart och kommer att leverera vektoriserade ECDIS S-57 sjökort över inlandsvattenvägar i Europa. Likt Seapilot arbetar Tresco med kontinuerliga uppdateringar och därmed kommer även inlandsvattenvägarna att kontinuerligt uppdateras i Seapilot om några ändringar i sjökorten tillkommer. Samarbetet kommer också att ge Seapilot möjlighet att anpassa viss specifik presentation för inlandsvattenvägar med förbättrade användarprestanda som följd.

Detta samarbete innebär stora förbättringar för Seapilots täckning av centrala europeiska inlandsvattenvägar, bland annat i Nederländerna där Seapilot tidigare inte haft tillgång till bra kartdata för inlandsvattenvägarna.

Back to basics är temat för nya Nimbus 305 Coupé, som premiärvisades på båtmässan i Düsseldorf 17 januari. Båtliv var med vid presentationen av denna intressanta båt, som är den fjärde i Nimbus nya coupéserie.

Den nya båten är, liksom övriga Nimbusbåtar, tillverkad i en modern fabrik i Sverige. Båten är noga testad och designad för skandinaviskt båtliv.

Den nya båten har en Volvo Penta dieselmotor på 110 hk i minsta versionen. Ett motorval som är både ekonomiskt och miljömässigt rätt för båttypen.

Tekniska specifikationer:
Längd: 8,95 meter
Bredd: 3,25 meter
Vikt: 3 950 kg
CE-klass: B/ 8 Pers.
Kojer: 4+2
Kabiner: 2 + Salong
Diesel: 250 liter
Vatten: 150 liter
Hålltank: 80 liter
Batterier: 1x 12 V/ 77Ah start/ 3x12V – 80 Ah förbrukning/ 1x 12 V/77Ah Heavy Duty Motorer: Volvo Penta D3-110/150/220

Motoralterlativ
Volvo Penta D3-110 81kW (110 hp)
Volvo Penta D3-150 110kW (150 hp)
Volvo Penta D3-220 164kW (220 hp)

Info: www.nimbus.se

Den 21-28 juni 2015 avslutar Volvo Ocean Race en delsträcka i Göteborg, som dessutom är målgång för tävlingen. Huvudpartners för den förväntade spännande och fartfyllda målsträckan blir Svenska Mässan och Gothia Towers som kommer att driva och stå för evenemangets utställarområde i anslutning till målområdet i Frihamnen.

– Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, säger Carin Kindbom, VD och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Towers ingår. Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper.

350 000 personer beräknas besöka Frihamnen under dagarna i juni. Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl privata som publika ändamål.

– Vi har nu en storlek och kapacitet på Gothia Towers som gynnar större satsningar, säger Daniel Stenbäck, VD på Gothia Towers. Vi ser det här som en strategisk satsning över en länge tid. Satsningen ingår också som ett led i vår ambition att bidra till att attrahera flera besökare till Göteborg.

Under dagarna kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo – en mässa på 7 000 kvadratmeter i frihamnen. Som namnet antyder kommer inriktningen och tyngdpunkten på utställningen att ligga kring boende och boendeformer och där tillhörande produktsortiment. Mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende är några av de områden som kommer att återfinnas i utställningsområdet. Därtill kommer en seminariedel att byggas upp för att möjliggöra för affärsmöten och inspiration.

– Vi ser en fantastisk möjlighet att kunna tillföra ett upplevelsevärde till alla de besökare som är på plats i Frihamnen under målgången, säger Ulrika Liss-Daniels, VD för Svenska Mässan Mässor och Möten AB. Det här är en unik möjlighet för oss att erbjuda affärsskapande mötesformer där många svenska företag kan exponera sig och hitta nya kunder.

Volvo Ocean Race startade i Alicante, Spanien, den 4 oktober 2014 och för första gången i tävlingens historia tävlar samtliga lag i exakt likadana båtar som är en ny båttyp kallad Volvo Ocean 65. Sju lag deltar, varav svenska Team SCA som tävlar med en helt kvinnlig besättning.

Trots varierande vinterväder i stora delar av landet kan Sjöfartsverket nu konstatera att vintern är här på riktigt – på torsdagen inledde isbrytaren Atle isbrytarsäsongen.

– Det är riktigt kallt i vattnet. Vi räknar med att det bygger på is längs hela kuststräckan norr om Skellefteå, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Från i tisdags har Atle följt fartygstrafiken och varit redo att med kort varsel rycka ut för att assistera fartyg. Men den första assistansen dröjde alltså till torsdagen, då bulkfartyget Altamar fick assistans genom isen ut från hamnen i Luleå. Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav.

– Det är mest is på den finska sidan. Nu påbörjar vi isbrytarexpeditionen med en svensk isbrytare, och sen tar vi varannan. Vi tar ut isbrytarna i den ordning som de är mest kostnadseffektiva att driva, säger Ulf Gullne.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Inledningen på vintern har varit lindrig. Utifrån det går det att dra vissa slutsatser om fortsättningen.

– Det blir ingen sträng vinter. Om en månad börjar dagsmejan ta i södra Sverige. Som mest blir det en normal vinter, säger Ulf Gullne.

Den gångna isvintern, 2013/14, bedöms som mycket lindrig för vintersjöfarten.

Fakta om isbrytning
• Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
• Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.
• Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.
• Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.
Fakta om Atle
Atle är en av de fem statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Hon är byggd 1974 av OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren.
• Längd: 104,7 meter
• Bredd: 23,8 meter
• Djupgående: 8,30 meter
• Deplacement: 7800 ton
• Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart

Information för vintersjöfarten:
http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart

Följ isbrytarna i realtid:
http://balticice.cloudapp.net/

Isbrytarledningen på Twitter:
http://twitter.com/SjoV_isbrytning

När Anytec 747 CAB och Anytec 868 CAB lanserades satte de ribban för hyttbåtar med utombordare på den svenska marknaden. Nu går företaget ett steg längre och uppdaterar båda modellerna med ny design, fler tillval och den senaste tekniken.

Inför båtsäsongen 2015 ser sidorutorna helt annorlunda ut, med en djärvare och självsäkrare framtoning. En stabil helhet med rakare linjer och karisma som övertygar.

Sidorutornas nya design har också en viktig funktion, helt nya fenor drar in luft i hytten och bidrar till förbättrad luftcirkulation under färd, något som kommer väl till pass under varma sommardagar.

– Att på det här sättet förena funktion och design är något av grunden i hela Anytec-konceptet, förklarar Magnus Östman, Marknadschef hos Anytec Sweden AB.

Även när det gäller komfort och säkerhet implementeras ett flertal förändringar, med flera olika alternativ när det gäller stolar och stativ från välkända leverantörer. Allt för att din körupplevelse ska vara optimal oavsett väder och årstid.

Den nya designen visas upp för första gången på vårens båtmässor i Göteborg och Stockholm.