Lördag 17 januari öppnar den stora båtmässan i Düsseldorf – störst i världen i sitt slag bland alla inomhusmässor. Det är fortsatt relativt gott om nyheter, med bland andra nya Nimbus 305 Coupé, som har världspremiär på mässans första dag.
Den 17 till 25 januari 2015 kan alla båt- och vattensportfans med glädje se fram emot ett boot Düsseldorf i toppform. Den internationella yacht- och vattensportmässan kommer att ha 17 välfyllda mässhallar. Över 1650 utställare från mer än 60 länder bjuder in till en resa genom världens marknader för båtar, yachter, maritim utrustning och tjänster.
Europas största båtmarknad inomhus
Nio av de sammanlagt 17 hallarna på boot Düsseldorf huserar båtar och yachter. 440 varv, handlare och importörer visar ett enastående utbud av 1700 båtar och yachter, alltifrån kanoter och jollar till lyxyachter och veteranbåtar.
Utställarna kommer till Düsseldorf med en mängd av premiärer och vidareutvecklingar.
Stor internationalitet
Deltagande från över 60 länder garanterar en internationell mångfald inom alla produktgrupper. Runt 800 utställare kommer från utlandet och tar upp hälften av utställningsytan. Länderna som finns på plats sträcker sig från Australien till Österrike. De största utställarländerna är Nederländerna följt av Italien, Frankrike och Storbritannien.
Alla storlekar och alla klasser
När det kommer till motorbåtar och yachter erbjuder Düsseldorf praktiskt taget allt som marknaden har, från ribbåtar/gummibåtar med utombordare till öppna sportbåtar, dagskryssare och kajaker till lyxyachter. Över 250 varv, handlare och importörer ger i sex mässhallar en representativ överblick av den motoriserade båtsporten. I mässhallen 4 finns de ledande serietillverkarna av motorbåtar såsom Bavaria, Bénéteau, Cranchi, Jeanneau och Nimbus. Bénéteau och Jeanneau finns för första gången på boot 2015 med montrar i hallen 9 där de visar sina modeller med utombordare. Det amerikanska Brunswick Group visar där upp sina sportbåtsmärken som Sea Ray, Bayliner och Quicksilver.
Lyxsegmentet åter i medvind
Med runt 60 stora och lyxiga yachter liksom båtar och tenderbåtar från det exklusivare segmentet är hall 6 åter igen i medvind. Framförallt inom yachter i storleksordningen mellan 20 och 25 meter blir utbudet betydligt bredare. Bénéteau flyttar i januari sin lyxlinje Monte Carlo Yachts från hall 4 till hall 6 och följer därmed efter Jeanneau, som redan tog steget att flytta till hall 6 med sina eleganta Prestigeyachter för två år sedan. Azimut, Sunseeker och Princess visar upp en bred modellpalett med stora yachter. De 30 största yachterna på boot 2015 kommer från och med december vattenvägen till mässan och kommer i land via lyftkranen ”Big Willi”.
För mässans alla stora branschkunder finns åter igen blue motion Lounge. Loungen i hall 6 till förfogande. Här erbjuds utmärkt gastronomi, komfortabla utrymmen för kundsamtal och förhandlingar samt möjlighet till shopping i exklusiva butiker.
Dykhallen fullbokad
För sportdykare finns det goda nyheter i hall 3. Egypten har efter åratals tillbakahållande återkommit för att marknadsföra dykdestinationen Egypten. Trots att det politiska läget gör landet till en instabil destination, deltar den arabiska republiken med en 240 kvadratmeter stor nationsmonter. Förutom Filipinerna, Indonesien och Turkiet kommer för första gången Fuerteventura, Grekland och Jordanien delta med samlingsmontrar där de presenterar sina länder som dykresemål.
Premiär för kryssningspaviljonen. Upptäck kryssningsvärlden
Att upptäck världen via kryssningar kombinerat med relax, skoj och underhållning blir alltmer omtyckt. Och det i alla åldrar. Nu tar boot 2015 med även denna utveckling och bjuder in alla kryssningsälskare till den nya kryssningspaviljongen i hall 14. Där presenterar TUI på 300 kvadratmeter utställningsyta sina fartyg och kryssningsturer samt rederier. Den som vill kan boka direkt på plats i TUIs bokningscenter.
Nytt informationsutbud
Upplev 360° vattensport. Mottot och varumärket för boot Düsseldorf inspirerar även i vintertemperatur. I mässhallarna får man fantastiska upplevelser inför sommarens roliga vattensportupplevelser. Här finns en mängd olika temavärldar alltifrån ”Beach World till Seglar Center“ däribland fem olika prova-på centrum med inomhusbassänger, dykpool, konstgjorda floder och bäckar. Det finns möjlighet att prova praktiskt taget varenda vattensport som t ex segling, dykning, stå-upp paddling, wakeboard, kanot och fiske.
boot Düsseldorf 2015 är öppet från den 17 till 25 januari mellan kl. 10.00 till 18.00. Ytterligare information liksom inträdesbiljetter finns på Internet www.boot.de. Biljetter köps på onlineshopen och inkluderar gratis lokaltrafik till och från mässan med „Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr (VRR)“
Info: www.boot.de
Q90 LED är en robust arbetsstrålkastare med en tilltalande design och ett brett användningsområde. Det innovativa värmeavledande plasthuset är även försett med kylflänsar som ger tillräcklig värmeavledning för högeffektlysdioderna.
Det nya materialet ger förutom viktbesparing också fördelen av en fullständig korrosionssäkerhet. Q90 LED är den första arbetsstrålkastaren i Hellas Thermo Pro-serie, som i en nära framtid kommer att utökas med flera strålkastare.
Ljusstyrkan hos de fyra högeffektlysdioderna är hela 1 200 lumen. Ljuset fördelas med en speciellt utvecklad multifacettreflektor och ger en homogen ljusbild. Strålkastaren finns för både närfälts- och långtnående belysning. Effektförbrukningen är endast 25 W.
Med färgtemperaturen 6 500 K är ljuset från LED-arbetsstrålkastaren mycket likt dagsljus. Detta medför att färgerna syns tydligare i mörker och det mänskliga ögat får lättare att ta in intrycken. Ögonen tröttnar inte lika snabbt vid nattarbete.
Bavaria har med sin sportserie utvecklat sportcruisern till nya höjder. Aldrig tidigare har kombinationen av daycruiserns generösa däcksytor kombinerats med stora boendeutrymmen så som Bavaria utvecklat i sina Sportmodeller.
Pressmeddelande:
Konceptet är också en stor framgång för världens effektivaste varv och har gjort det till en ledande motorbåtstillverkare. De nya Sport modellerna har utvecklats ytterligare ett steg med erfarenheter från varvets mångfalt prisbelönta motorbåtsserie Virtess.
Nu presenteras varvets toppmodell i Sportserien, Bavaria Sport 450. Båten går att få i tre olika versioner. Du kan välja mellan öppen båt med targabåge, HT modell med öppningsbart tak i tyg eller GRP och som Coupe version med glasdörrar ut mot akterdäck. Dessutom kommer båten att kunna levereras med två eller tre kabiner. Oavsett om du prioriterar stora öppna ytor för soliga dagar eller en, för alla väder skyddad cockpit, hittar du din lösning i Bavaria Sport 450.
Att Bavarias överlägset utvecklade och kontrollerade produktion dessutom ger en högkvalitativ produkt till ett attraktivt pris är i dag ett konstaterat faktum.
Tekniska specifikationer
Längd: 13,84 m / 14,99 m
Bredd: 4,41 m
Motorer: 2 x Volvo Penta D6-370 alt D6-400 eller IPS 600
Info: www.bavariasverige.se
När Düsseldorf International Boat Show öppnar på lördag finns Ferretti Group – världens största fristående båttillverkare – representerat med fyra nyheter. De två mest ikoniska båtarna är Riva yachts Rivarama Super och Aquariva Super. Dessutom kombination blir det tysk premiär för Ferretti Yachts 750 och Pershing 62.
Båda de större yachterna har mottagits entusiastiskt på yachtmarknaden och på de internationella båtmässor där de har visats. För Ferretti är de strategiska modeller för yachter i storleken 60 till 80 fot, en kategori som är särskilt viktigt i Mellan- och Nordeuropa.
Ferretti Yachts 750 och Pershing 62 representerar utvecklingen av nya yachter vad gäller att blanda intressant ny teknologi och högsta kvalitet i kombination med italiensk design och hantverk.
Ferretti Group har inte varit med på BOOT i Düsseldorf på flera år, men är nu alltså tillbaka. Hela gruppens ledning finns på plats i Hall 6 för att at emot de viktiga internationella kunder och alla andra båtälskare som varje år kommer till mässan, som är den största i sitt slag i världen.
– Düsseldorf boat show spelar en viktig roll för Ferretti Group eftersom vi här kommer i direktkontakt med kunder, journalister och återförsäljare från stora delar av Europa i ett område som har stabil ekonomi och fortsatt tillväxt, säger Stefano De Vivo, Ferretti Groups vd.
Ferretti Yachts 750 har en totallängd på 22,75 m och en bredd på 5,70 m. Den betraktas som en milstolpe i företagets utveckling av sitt varumärke för yachter över 70 fot (21 m).
Båten finns med flera olika inredningar, förlängd flybridge med mera. I standardversionen, utan hard top, är flybridge väldigt väl tilltagen. Soldäcket är mycket rymligt och försett med Bimini top. På uteplatsen i aktern finns en 1,5 m lång, elhydrauliskt manövrerad badbrygga som kan lyfta upp till 450 kg.
Ferretti Yachts 750 har som standard två stycken MTU 10V 2000 M84 på vardera 1 381 hk eller, som tillval, två MTU 10V 2000 M93 på vardera 1 524 hk. Det ger en toppfart på 30 knop och en marschfart på 27 knop, alternativt topp 32,5 knop och marsch 29.
De förnyade modellerna Pershing 56 Pershing 58, är två av företagets bästsäljare med över 70 levererade enheter hittills.
Pershing 62 har en strömlinjeformad, slank profil, vilket gäller hela båtens design. Båten har över lag glansiga och eleganta material och gott om ljusflöde in i kabiner och salonger. Båten finns med antingen två eller tre kabiner.
Även här finns två motoralternativ; MTU 10V 2000 M84 à 1 381 hk eller två MTU 10V 2000 M93 à 1 524 hk. Topp- respektive marschfart är i den senare versionen 46,5 knop respektive 42 knop.
Som standard är Pershing 62 utrustad med Searex ytskärande drev.
Glimmingehus i Skåne, Uppsala högar och Eketorps fornborg på Öland är några av de 70 kulturfastigheter som just gått över i förvaltning från Riksantikvarieämbetet till Statens fastighetsverk. Bland fastigheterna finns också ett stort antal gravfält, fornlämningar och kyrkoruiner.
Överföringen från Riksantikvarieämbetet till Statens fastighetsverk innebär att svenska staten även fortsatt äger fastigheterna. Även målet – att bevara, bruka och utveckla fastigheterna så att de förblir betydelsefulla för människor att ta del av – är detsamma.
– Statens fastighetsverks uppdrag är att förvalta statens kulturfastigheter. Överföringen från Riksantikvarieämbetet är därför en naturlig utveckling och något som varit på gång under ett stort antal år. Flera utredningar har också föreslagit just detta, säger Björn Anderson, generaldirektör för Statens fastighetsverk.
Det är en varierad samling fastigheter som Statens fastighetsverk nu fått ansvar för, från uppskattade och välbesökta besöksmål som Birka på Björkö eller Glimminge hus och Ale stenar i Skåne till ett stort antal skeppssättningar och gravhögar över Sverige.
– Bland de mest kända fastigheterna på listan hör världsarvet Birka/Hovgården, som redan idag är ett internationellt besöksmål. Uppsala högar med sina monumentala storhögar, gravfält och andra fornlämningar är spännande förstås liksom Kronobergs slottsruin utanför Växjö som är en mycket trevlig utflykt, säger Karin Gold Cox, kulturarvsspecialist vid Statens fastighetsverk.
På listan finns också ett antal kyrkoruiner, främst på Gotland men även några fungerande medeltidskyrkor. Bland dessa kan nämnas Trönö gamla kyrka, som med sina anor från 1200-talet räknas som Norrlands bäst bevarade medeltida kyrka.
Bilderna:
Eketorps fornborg. Foto: Joacom Grusell.
Engelska parken Sollentuna. Foto: Karin Gold Cox SFV.
Gamla Uppsala högar. Foto: Calle Eklund V-wolf – Wikimedia Commons.
Glimmingehus. Foto: Paul Henderson – Wikimedia Commons.
Kronobergs slottsruin. Foto: Eva Rosander SFV.
Nikons nya laseravståndsmätare PROSTAFF 7i bygger på framgången hos föregångaren PROSTAFF 7. PROSTAFF 7i är nästa steg i utvecklingen av noggrannhet och mätning av stora avstånd.
Pressmeddelande:
PROSTAFF 7i har ett mätomfång på 7,3-1200m och är därmed en av marknadens lättaste och kompaktaste avståndsmätare för stora avstånd. Med en mätnoggrannhet på 0,5 m (upp till 600 m) är PROSTAFF 7i ett instrument att lita på. Nikons HYPER READ-funktion garanterar snabb och exakt avståndsvisning (ca 0,5 sek.) oavsett avstånd.
De tekniska förbättringarna i kombination med den enkla hanteringen, ergonomiska designen och vattentäta konstruktionen gör den kraftfulla PROSTAFF 7i till den idealiska partnern för allt utomhusbruk.
Nyckelfunktioner:
• Mätområde[1]: 7,3-1 200 m
• Noggrannhet[2]: ±0,5 m (mindre än 600 m); ±1 m (mellan 600 m och 1 000 m); ±1,5 m (1 000 m och längre)
• Snabb och stabil HYPER READ-mätning (ca 0,5 sek.) oavsett avstånd
• Avståndsmätning visas inkrementellt med 0,1 m intervall
• Enstaka eller kontinuerlig mätning (upp till 8 sekunder)
• Växlar lätt mellan visningslägen för horisontellt och linjärt avstånd
• Val av målprioritet (”Närmaste mål-prioritet och bortersta mål-prioritet”)
• Kompakt, lätt och ergonomisk design
PROSTAFF 7i kommer att finns i butik under våren 2015 till ett rekommenderat pris av 3 590 kr inkl. moms.
I augusti flyttade Van Wijk Maritiem b.v. sitt varv till Kudelstaart Marina beläget endast 10 km från Amsterdam Schiphol Airport. Detta möjliggör ett besök till varvet från Sverige som en dagsutflykt.
Van Wijk har förvärvat den marina anläggningen och här finns nya och begagnade Van Wijk-snipor såväl som andra båtar. Kudelstaart Marina är en förstklassig marina med bland annat tankstation, landström, duschutrymmen, restaurang och nu också Van Wijk´s varv.
Finns det en koppling mellan miljöfarliga ämnen och hur fisken mår i Hanöbukten? Den frågan har Havs- och vattenmyndigheten, HaV, fått i uppdrag av regeringen att utreda under tre år.
– En viktig del i det arbetet är att få in mer kunskap. Därför vill vi att exempelvis fiskare och boende i området bidrar med observationer, exempelvis döda och skadade fiskar, säger Fredrik Ljunghager
Från och med i dag öppnar HaV möjligheten för allmänheten att bidra med kunskap på sin hemsida. Här går det att enkelt rapportera in om man ser något avvikande, bland annat kan besökaren lätt placera in sina observationer på en karta.
– Vi arbetar redan med flera åtgärder för att komma tillrätta med problemen i Hanöbukten. Det här är vår senaste satsning, vi vill göra det så enkelt som möjligt för den som vill bidra med kunskap för en friskare Hanöbukt, säger Fredrik Ljunghager, utredare på enheten för miljöövervakning på HaV.
– På vår hemsida kommer vi också att löpande rapportera om vad HaV och andra myndigheter gör. Det finns många frågor och ett stort engagemang kring Hanöbukten, detta är ett sätt att försöka möta det intresset och få mer kunskap.
De senaste åren har flera larmrapporter kommit om fynd av döda och sårskadade fiskar samt ökad brunifiering av vattnet i Hanöbukten. I december 2012 fick HaV i uppdrag av regeringen att utreda bakgrunden och orsakerna till problemen. Slutrapporten lämnades över till regeringen hösten 2013. I somras fick HaV ett nytt regeringsuppdrag att under tre år undersöka eventuella samband mellan miljöfarliga ämnen och fiskhälsa samt orsakerna till sårskadad fisk. Detta ska vara klart senast 28 februari 2018.
– Hittills har den befintliga miljöövervakningen och andra analyser inte kunnat bekräfta de problem som observerats i Hanöbukten. Vi har inte heller kunnat peka ut någon enskild orsak till problemen, säger Fredrik Ljunghager.
Källa och foto: HaV.
Info: https://www.havochvatten.se/hav/samordning–fakta/samordningsomraden/hanobukten.html
Med halva den tredje etappen avklarad börjar Dongfeng Race Team vänja sig vid att vara den jagade ledarbåten. Frågan är nu om de lyckas hålla kvar sitt försprång genom det kluriga Malackasundet och den tuffa seglingen norrut till etappmålet Sanya.
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 9–11 knop
Vind: N 5–7 m/sek
Beräknad målgång: 25–26 januari
Dongfeng Race Team har lett fältet sedan det första dygnet efter starten i Abu Dhabi. Ställningen har precis som i de två tidigare delsträckorna varit mycket jämn. På väg runt Indiens sydspets valde det kinesiska laget en bättre väg än konkurrenterna bakom och de klarade sig bäst genom den vindskugga som skapas bakom Sri Lanka. På väg österut i Bengaliska viken har de sedan kunnat utöka sitt försprång till över 40 Nm.
– Vi siktar på att ge oss in i Malackasundet om ett par dagar och där kommer det vara väldigt lätta vindar och svårnavigerat. Dessutom är det en svår övergång från nordliga till östliga vindar, säger Dongfeng Race Teams skeppare Charles Caudrelier.
– Vi är fokuserade men trötta eftersom vi konstant kämpar med nerverna i kroppen. Inget är självklart i den här etappen och vi måste fortsätta slåss i 15 dagar till för att få hem vår båt till Kina.
Båtarna ser ut att anlända till Malackasundet på söndag. Där ska de klara sig förbi grund och ta sig genom ett av världens mest trafikerade havsområden samtidigt som de försöker välja bättre vägar och hitta mer vind än konkurrenterna. Ett försprång kan snabbt ätas upp eftersom vinden ser ut att avta på vägen mot Sumatra.
Men Dongfeng har ändå en god chans att bli den första Kinesiska båten som vinner en etapp i världens största jordenruntkappsegling. Om de når etappmålet Sanya först tar de dessutom över den totala ledningen i Volvo Ocean Race 2014–15.
Team SCA som nu ligger sexa hoppas att vinden lättar för båtarna framför så att de får en bättre chans att ta igen på Team Brunel, MAPFRE, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica som alla ligger inom 15 Nm.
– Första halvan av seglingen mot Malaysia ser bra ut med fantastiska förhållanden men sedan ser det ut att bli lätta vindar och starka strömmar för oss alla. Vi kanske till och med går bakåt och man kan inte ankra när det är 2000 meter djupt. Hursomhelst borde det betyda att fältet komprimeras, säger Team SCA:s Carolijn Brouwer.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Grand Soleil 46 LC skapad för långfärd med komfort. Den nya 46 LC är starten på en ny linje från det anrika varvet som startade sin verksamhet i Bologna 1974.
Allt sedan starten har varvet levererat båtar präglade av framstående italiensk form, bästa prestanda och högsta kvalitet skapad ur en gedigen hantverkstradition.
Long Cruising-modellen är skapad för de som vill segla långt och länge. Här bjuds bästa komfort för livet ombord. Till detta seglingsegenskaper som skänker känslan av att man bara vill segla vidare.
Detta är, enligt generalagenten, en båt optimerad för den erfarne seglaren som vill njuta av det goda livet på havet.
Tekniska specifikationer
Längd: 14,74 m
Bredd: 4,41 m
Djup: 2,30 m / 1,80 m
Depl: 11 000 kg
Segel: cirka 114,6 kvm
Info: www.bavariasverige.se
Den smarta uppfinningen Seabung vann förstapriset på världens största båttillbehörsmässa METS i Amsterdam 2014 i kategorin för marin utrustning.
Seabung är utformad så att en bottenförskruvning kan bytas med båten kvar i vattnet. Seabung har en flexibel kupol monterad på en stång med integrerad ögla till för säkerhetslina. Detta möjliggör för båtägare att trycka ut Seabung genom skrovgenomföringen och med hjälp av vattentrycket få det tätt.
– Marinexpo i Sverige AB är oerhört stolta över att fått förtroendet att lansera och tillhandahålla denna geniala uppfinning i Sverige. För båtägare är Seabung en produkt som ökar säkerheten och tryggheten ombord avsevärt. Om en kulventil eller slang springer läck är det stor risk att båten vattenfylls och kanske sjunker. Seabung gör det möjligt att på ett enkelt och säkert sätt byta ut eller laga de trasiga delarna när båten ligger i vattnet. Därmed slipper man tid och kostnad för lyft samt avbrott i båtresan för varvsbesök, säger Kjell Nordin, ägare och VD för Marinexpo i Sverige AB.
Seabung presenteras på Båtmässan i Göteborg 31 januari – 8 februari i monter F04:85, samt på Allt för sjön i Stockholm 28 februari – 8 mars i monter C10:38.
Seabung kommer att säljas i välsorterade båttillbehörsbutiker.
Info: www.marinexpo.se
Hallberg-Rassy 40 Mark II är en nyhet för modellåret 2016. Hon följer varvets framgångar med 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64 med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort. En redan bra båt har blivit ännu bättre.
Pressrelease:
Den nya modellen har 18 förbättringar jämfört med hittillsvarande Hallberg-Rassy 40:
Exteriör:
• 25 cm högre rigg med något ökad segelyta
• Gennaker eller spinnaker hissas nu från masttoppen istället för toppen på förstaget. Effektivare, mer lätthanterligt och vackrare
• Nya salongsfönster; större, ramlösa, i härdat glas, som på 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64, vilket ger mer naturligt ljusinsläpp
• Två skrovfönster i salongen
• Nya lågprofilsventilatorer med inbyggda ping-pong-bollar som på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
• Ny, mer elegant design på pulpitar, liknande vad som finns på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
• Möjlighet att få försegelskotvinscharna elektriskt reversibla, Lewmar Revo
• Durken under teaktrallen i sittbrunnen är nedsänkt, för att skapa ett bridgedäcks fördelar utan dess nackdelar. Skulle man få en våg in i sittbrunnen, riskerar det inte att rinna in i salongen och samtidigt är båten lika lätt att kliva in och ut ur som en båt utan bridgedäck.
• Ökad ståhöjd under bommen;10 cm mer
Förbättringar i inredningen:
• Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
• Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
• Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
• Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
• Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
• Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
• Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
• Förbättrad passage in till förpiken
• Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten
Mängder med komfort för långfärdssegling
Hallberg-Rassy 40 Mk II ger mängder med komfort för långfärdssegling. Hon kan beställas med komfortutrustning såsom tvättmaskin, elverk och vattenmakare. Inredningslayouten har mycket stuvutrymmen och fin komfort. Genom ett smart designtrick att använda utrymmet i sittbrunnssargen uppnås full ståhöjd även i genomgången till akterruffen, samtidigt som sittbrunnen blir djup med bra sargskydd. Det finns en separat dusch med plexiglasväggar i toalettutrymmet. Inredningen möjliggör den speciella lösningen med två fåtöljer på babords sida i salongen. Detta är en lösning som Hallberg-Rassy införde som första varv i världen redan 1984.
Lättillgängligt, lättservat, bra ljudisolering
Teknisk utrustning installeras i ett stort maskinrum. Här hittar Du exempelvis huvudmaskin, elverk, pumpar, filter, laddare, inverter, reservpropeller och en hel del till. Det gör att sådan utrustning finns lättillgänglig för service och allt är väl ljudisolerat. Huvudåtkomsten är genom två dörrar på styrbordssidan, och utöver det finns en dörr föröver och en inspektionslucka i botten på sittbrunnsstuven. Dessutom är botten på sittbrunnen bultad, så att motorn kan lyftas ur samma väg den kom in i båten. Hallberg-Rassybåtar förväntas seglas mycket och intensivt. Förr eller senare kommer dagen då man behöver ha ur stora komponenter ur båten, såsom tankar eller motor. Då är det skönt att veta att dessa kommer ur båten samma väg de kom in. Detta borde vara en självklarhet på en bra långfärdsbåt.
Hallberg-Rassy 40 Mk II Data
Designer Germán Frers, Argentina
CE-kategori A – obegränsad oceansegling
Skrovlängd 12,40 m / 40′ 8″
Vattenlinje 11,04 m
Bredd 3,82 m
Djupgående, olastad standardbåt* 1,99 m
Deplacement, olastad standardbåt 10 ton
Kölvikt 4.1 ton
Költyp Bly på djupt kölsvin
* Kan även erhållas i grundgående version
Segelyta med kryssfock 81,5 m²
Segelyta med rullgenua 94,2 m²
Masthöjd över vattenytan, utan Windex 18,55 m
Maskin Volvo Penta D2-55
Backslag Hydrauliskt
Generator på huvudmaskin 115 A
Vevaxeleffekt 41 kW / 55 hk
Dieselkapacitet 445 liter
Färskvattenkapacitet 460 liter
Transporthöjd utan vindruta 3,90 m
Transporthöjd med vindruta 4,34 m
Info: www.hallberg-rassy.com
Garmin presenterar nu epix – Garmins första handledsburna navigator med detaljerade karta för outdoor-entusiaster, epix har en 1,4” högupplöst färgskärm, förinstallerad topografisk karta på 1:100 000 över Europa och 8 GB inbyggt minne.
– För första gången har vi gjort det möjligt att ta alla funktioner i en handburen enhet och stoppa in dem i en enhet som får plats på handleden, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor.
– Garmin är redan marknadsledande inom bärbara GPS:er och vi är glada att få ta navigering till en ny nivå genom att lägga in kartor och smarta funktioner i en klocka som klarar de mest påfrestande förhållanden.
Handsfree Navigation
epix har en 1.4” pekskärm i färg som du kan svepa med fingret över för att komma åt kartor och andra funktioner. En topografisk karta på 1:100 000 är förinlagd och det ingår ett års gratis prenumeration på BirdEye’s satellitbilder. Vill du ha ytterligare detaljerade kartor finns det 8 GB inbyggt minne som du kan använda till Friluftskartan topografi, City Navigator® vägkartor med turn-by-turn, eller BlueChart® g2 sjökort. epix är vattentät ner till 50 meter och har en batteritid på upp till 24 timmar i GPS-läge, 50 timmar i UltraTrac-läge och 16 veckor i klock-läge.
epix har den nya EXO™-antennen som stödjer både GPS och GLONASS, vilket ger både snabbare och förbättrad positionering. Med epix kan du spara och navigera till sparade platser, skapa rutter och hitta tillbaka längs dina tidigare spår.
Klockan är utrustad med automatiska kalibreringssensorer som ger dig information i realtid direkt på din handled. Höjdmätare ger höjddata för att exakt följa din stigning, medan barometern kan användas för att förutsäga väder. Den 3-axlade elektroniska kompassen hjälper dig att hålla din kurs oavsett om du är i en djup grotta eller i skogen.
Sportfunktioner
Förutom navigationsfunktionerna är epix också en fullfjädrad fitness-klocka. Med olika profiler för löpning, cykling, simning, skidåkning, trailrunning, och inomhusträning visar epix distans, tempo, hastighet, kaloriförbrukning och mycket mer. När klockan är ihopkopplad med ett pulsband1 mäter den din syreupptagningsförmåga (VO2Max), kadens, vertikal svängningsrörelse och markkontakttid. epix beräknar även återhämtningstiden efter ett intensivt träningspass och förutspår tider när du tävlar.
Smart uppkopplad
Förutom att vara en imponerande navigator och sportklocka är epix också en uppkopplad klocka. Ihopkopplad med din kompatibla smartphone2 får du Smarta notiser i din epix och ser meddelanden, mail och vem som ringer direkt på din handled när telefonen ligger i din ryggsäck. Du kan också enkelt spara och dela dina aktiviteter genom automatisk överföring till Garmin Connect, via WiFi eller Garmin Connect Mobile App via Bluetooth®. Och vill du visa dina vänner och familj var du är kan du låta dem följa dig i realtid med LiveTrack.
Med ConnectIQ, kan epix anpassas helt för att passa dina personliga behov. ConnectIQ är den första öppna plattformen där tredjepartsutvecklare kan skapa applikationer för Garmin-produkter. Genom ConnectIQ-butiken på Garmin Connect Mobile App kan du ladda ner anpassade appar, widgets, datafält och skärmutseenden för att göra din epix ännu smartare.
epix fungerar också som en trådlös fjärrkontroll för Garmin VIRB® actionkameror. Via ANT+, kan du starta och stoppa inspelningen och ta stillbilder direkt ifrån din handled. Förutom pulsmätare är epix kompatibel med en mängd andra ANT+™ tillbehör såsom tempe™ temperatursensor, fart- och kadenssensor och Vector™ kraftmätare.
epix beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 4 799 kr.
Info: www.garmin.se
På London Boat Show har Failrine premiär för sin snabbaste modell någonsin. Det är den populära Targa 38, som presenterats i en unik version.
London Boat Show är alltid först ut av de stora internationella båtmässorna. Mässan pågår i år 9–18 januari.
En av årets höjdpunkter är engelska Fairlines unika version av Targa 38, som visas för publik för första gången. Modellen heter Shadow Sport (S) och är baserad på en Targa 38, men är späckad med finesser och prestanda.
Bland annat har båten en helt egen yttre design och klädsel med orange och brunt som genomgående färgtema för både textilier och belysning. Här finns också inslag med kolfiber, grafit och vitt.
Modellen är försedd med Volvo Penta D6-400 dieselmotorer, vilket ger Shadow S den högsta toppfarten av alla Fairline hittills. Båten kan även förses med en Sea-Doo SPARK vattenskoter i samma färgsättning som båten.
Förutom den snabba Targa 38 visar Fairline Boats två helt nya 53-fotare, Targa 53 GRAN TURISMO och Squadron 53.
Idag valde Trafiknämnden i Stockholms läns landsting att utse Lukas Forslund (C) till ny ordförande för Sjötrafikberedningen.
Lukas Forslund har under 2010-2014 suttit i Trafiknämnden, och har bakgrund som stadshuspolitiker i Stockholm.
– Jag vill se en storsatsning på modern och miljövänlig pendelbåtstrafik. Pendelbåtar kan avlasta trängseln i buss- och spårtrafiken och samtidigt skapa nya smarta genvägar genom och till Stockholm, säger Lukas Forslund (C).
Sjötrafikberedningen är en beredning under Trafiknämnden i landstinget och ansvarar för ärenden gällande kollektivtrafik till sjöss i Stockholmsregionen.
– Tre nya pendelbåtslinjer kommer snart att invigas i Stockholm vilket känns oerhört spännande. Min och Centerpartiets ambition är att bygga ut sjötrafiken i både skärgården och på Stockholms inre vatten. Inte minst med miljövänliga elbåtar, säger Lukas Forslund (C).
Mer information om Sjötrafikberedningen finns här:
http://www.sll.se/politik/politiska-organ/trafiknamnden/beredningen-for-sjotrafik/
Dongfeng Race Team håller ett fast grepp om ledningen i den tredje etappen av Volvo Ocean Race som avslutas i det kinesiska lagets hemmahamn Sanya. På väg förbi Indiens sydspets drar de ifrån men kanske kommer allt vändas upp och ner i Malackasundet.
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 16–17 knop
Vind: NO 7–9 m/sek
Dongfeng Race Team fortsätter imponera i Volvo Ocean Race 2014-15. De har haft ledningen i den tredje etappen sedan mer än en vecka tillbaks och det senaste dygnet har de drygat ut avståndet till konkurrenterna. Fältet seglar förbi Indiens sydspets med vinden från nordöst och båtarna befinner sig därför i vindskuggan bakom Sri Lanka, en ö med bergstoppar över 2000 meter.
– Det är lite riskabelt att vi är den mest nordliga båten i fältet och på sätt och vis genar förbi hörnet. Om ett par timmar har vi tagit oss helt genom skuggan och då vet vi om vi klarat oss okej, säger Dongfeng Race Teams skeppare Charles Caudrelier.
– Det ser ut som att de lyckats bra och nu ligger de rakt framför Abu Dhabi Ocean Racing, säger Dongfengs svenska lagmedlem Martin Strömberg som står över den tredje etappen och vilar upp sig på just Sri Lanka.
– Det är skönt att det går bra för laget för det är lättare för mig att slappna av då. Nu måste de vara alerta på vägen österut mot Sumatra eftersom vinden kan byta riktning fort när det kommer nya moln på himlen, säger Martin som är tillbaks ombord på båten i den fjärde etappen.
Det senaste dygnet har bjudit på fartfylld halvvindssegling i runt 20 knop när vinden ökat runt Indiens sydspets men bakom Sri Lanka har vinden avtagit. Lagen är på väg in i Bengaliska Viken och de kommer att nå Malackasundet till helgen.
Båtarna har följt varandras spår sedan startskottet gick i Abu Dhabi för nio dagar sedan. Inget lag har vågat sticka iväg och chansa på egna vägval. Kanske beror det på att lagen förväntar sig att fältet komprimeras när de når Malackasundet och att det därför inte är värt att chansa.
Närmast bakom den kinesiska båten ligger Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing. Team SCA ligger sist i fältet och jagar Team Alvimedica och MAPFRE på femte respektive fjärde plats. Svenskbåten har fortfarande goda chanser att komma tillbaka, framförallt om de visar framfötterna genom Malackasundet. Segern i det senaste In-Port Racet är ett kvitto på att de klarar sig bra i konkurrensen när det gäller tät kappsegling.
Målgången i Sanya, Kina är beräknad till 24-28 januari.
En vecka efter starten av etapp tre av Volvo Ocean Race, från Abu Dhabi till Sanya i Kina, kan Team SCA på lördagen se tillbaka på en bra natt. De har hållit Mapfre stången och jobbar målmedvetet och hårt för att knappa in på avståndet till Team Alvimedica.
Så här skriver Corinna Halloran från den svenska tjejbåten SCA:
Dagen gryr. Alvimedicas siluett är fortfarande inom synhåll där borta i horisonten. Det är en härlig känsla att vara på jakt. Det är ett glatt gäng ombord Team SCA denna morgon.
Minuterna går sakta i den lätta vinden. Vi har fallit in i en något monoton rytm. Vaktschemat rullar på. Sam och Carolijn diskuterar upplägget de närmaste timmarna. Libby blandar sig i den mer långsiktiga planeringen. Seglarna på däck pressar sig allt hårdare och hårdare. Seglarna under däck vilar.
Dygnet runt kretsar tankarna kring racet. Vi jagar – och är jagade. Alla är inom räckhåll för alla. ”Alla jagar ledarbåten”, säger Libby och fortsätter. ”Vi pressar varandra för att segla snabbar och snabbare, för att komma ikapp Dongfeng.”
“Vi har aldrig riktigt varit i den är situationen förut”, förklarar Carolijn. ”Att vi kan se båten vi jagar, i det här fallet Alvimedica. Kortsiktigt gäller det att hänga på gänget. Samtidigt får vi inte glömma vår långsiktiga plan. Vi måste balanser båda sätten att tänka och konstant ifrågasätta om vi är på rätt spår.”
Vi jagar vidare. För några dagar sedan var Mapfre vårt byte. Idag är det Alvimedica. För att lyckas måste vi arbeta tillsammans. Vara vårt bästa jag. Rytmen ombord är avgörande. Var och en måste äta bra och vila tillräckligt för att kunna prestera maximalt på däck och gå till attack när det behövs. När ögonblicket kommer ska vi vara redo…
Foto: Corinna Halloran/Team SCA.
Info: www.volvooceanrace.com
– Under båtmässan i mars 2012 lanserade Atlantica och Brunswick en märkesförsäkring under namnet, Mercuryförsäkringen, och vi har nu fått ett förnyat förtroende att fortsätta vårt långsiktiga samarbete, säger Anders Ritzler, chef för affärsutveckling på Atlantica.
– Mercuryförsäkringen är och har varit mycket framgångsrik, vi har dubblerat antalet försäkringar varje år och jag är mycket glad att vi kan fortsätta vårt lyckade gemensamma arbete, fortsätter Anders.
I Mercuryförsäkringen ingår en olycksfallsförsäkring och en försäkring för trailer, med värde upp till 30 000 kr. Skulle båtägaren råka ut för en skada har han också tillgång till en prioriterad skadereglering vilket i korthet innebär att om motorn blir stulen så reglerar Atlantica skadan direkt, skulle hela båten bli stulen så har vi reglerat den inom 14 dagar. Båtägaren har också Atlantica Assistans utan kostnad ända tills att båten eller motorn blivit äldre än tio år.
Båtägaren får rabatt om båt och motor lämnas för vinterförvaring hos en auktoriserad Mercury återförsäljare, verkstad eller varv.
Som kund hos Atlantica omfattas man också av ett Lojalitetsprogram där man bland annat får reducerad självrisk.
Pontus Liljequist, Country Manager för Brunswick säger:
– Vi vill samverka med partners som underlättar för ägarna av Mercurymotorer. Med Mercuryförsäkringen och vårt förlängda samarbete med Atlantica har vi möjlighet att ge våra kunder en bra försäkringslösning. Inte bara en förmånlig premie utan även en maskinskadeförsäkring (Motor Exklusiv), ingår utan kostnad. Det känns tryggt att ha tillgång till Atlanticas stora kompetens och långa erfarenhet.
Försäkringen tecknas via Brunswicks egna återförsäljare.
Skärgårdsradion utsågs vid höstens Radiogala till vinnare av Stora Radiopriset 2014 – och det i en kategori som brukar vara reserverad för de stora radioföretagen.
– Vi tävlade med Sveriges Radio och Mix Megapol i kategorin ”Årets Radiostation” och är därmed ”regerande mästare” fram till hösten 2015. Dessutom var vi den enda kommersiella radiostationen som fick pris vid årets gala. Så segern var överraskande av flera skäl, säger Martin Loogna, stationschef på Skärgårdsradion.
Stora Radiopriset delas ut varje år av Radioakademin och är branschens mest prestigefyllda pris. Den kanske tyngsta kategorin är ”Årets Radiostation”, där Skärgårdradion vann i konkurrens med Mix Megapol och P2 Musik.
Juryns motivering lyder: ”Med ett lustfyllt tilltal, sommarkänsla och nyttiga tips skapar Skärgårdsradion en bild av en levande skärgård. Ankringstips och kustväderrapporter med musik av Taube ger extra vind i seglen!”
– Vi på redaktionen är förstås jätteglada. Det är fantastiskt att vår lilla radiostation, med lika många medarbetare som Sveriges Radio har i receptionen en fredagseftermiddag, vann det här priset. Vi är ju lokalradio ”på riktigt” – vi sänder från en öppen studio i Sandhamn, i hjärtat av skärgården. Och vi tycks ha lyckats fånga den lokala andan i våra väderrapporter, våra inslag och i musikvalet. Vi är lokala dygnet runt, året runt, säger Martin Loogna.
Läs mer om Stora Radiopriset på http://www.radioakademin.org
Kommentarer
den er samrt