Förtydliga ansvaret för hantering av de miljöfarliga vrak som ligger längs Sveriges kuster och använd en tydlig standardprocedur för att göra riskanalys och prioritering av hur och när de ska saneras. Det är förslagen efter att en handfull av vraken specialstuderats under 2014.
Inom det svenska havsområdet ligger tusentals vrak. De flesta av dem är ofarliga för miljön, men några av vraken kan vara tickande miljöbomber. Under 2014 har fyra av vraken som misstänks kunna utgöra miljöfara specialstuderats genom sjömätning och har undersökts av både dykare och fjärrstyrda undervattensfarkoster, ROV:er. Syftet har varit att undersöka eventuella miljöeffekter på havsmiljön samt ge förslag på vidare åtgärder för resurseffektiv hantering av vrak.
Erfarenheter från tidigare saneringsoperationer är att det är mer kostnadseffektivt att tömma varken innan de börjar läcka. Problemet är att man inte vet vilka av vraken som utgör en miljörisk och därför behövs en standarprocedur för inspektion av miljöfarliga vrak. Informationen från inspektionerna ska sedan kunna användas för att göra en riskanalys och prioritering över vilka åtgärder som behöver vidtas.
– Forskare vid Chalmers har utvecklat en riskanalysmodell som ska användas just för att kunna prioritera vilka vrak som ska saneras och vilka saneringsinsatser som kan behövas. Vraka som verktyget kallas ska kunna beräkna sannolikheten för läckage från ett vrak, säger Ulf Olsson, sjömätningschef på Sjöfartsverket och ansvarig för utredningen.
En anledning till att sanering av vrak är problematisk är det oklara rättsläget. I Sverige är det juridiska ansvaret för vrak främst kopplat till vrakets ägare. Att reda ut ägar- och försäkringsförhållanden för vrak som legat på havsbotten under lång tid innan de läcker miljöfarliga ämnen kan dock utvecklas till en omöjlighet. Frågan om vem som ansvarar för sanering i just de lägena fortfarande obesvarad, men en slutsats är att staten med stor sannolikhet får ta huvudansvaret för att finansiera fortsatta insatser mot att förebygga miljöhot från ägarlösa vrak.
– Sjöfartsverkets utredning föreslår att Havs- och Vattenmyndigheten, HaV, får ett övergripande ansvar för den systematiska riskanalysen och saneringen av miljöfarliga vrak. HaV kan sedan ge berörda myndigheter specifika uppdrag, som att Sjöfartsverket ska utföra kartering samt sjömätning av vraken, Kustbevakningen ska utföra dykinspektioner samt ta prover och Statens geologiska undersökning ska svara för kunskaper om sediment- och bottenförhållanden vid vrakpositionerna, säger Ulf Olsson.
Viktiga uppgifter om vraken, till exempel förlisningsposition, last, ägare, försäkringsbolag och konstruktion är idag spridda över en mängd olika arkiv.
– Det, i kombination med det oklara rättsläget, talar för att framtida inspektion av miljöfarliga vrak i framtiden bör följa en standardiserad procedur, där samtliga inblandade myndigheter arbetar mot ett gemensamt övergripande mål, säger Ulf Olsson.
Bakgrund
Utredningen har genomförts av Sjöfartsverket på uppdrag av regeringen i samarbete med Chalmers, Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten, Statens maritima muséer, FOI och Swerea KIMAB. Den är en uppföljning av utredningen Miljörisker från fartygsvrak från 2011, där Sjöfartsverket utförde arkivstudier och pekade ut ett trettiotal vrak som potentiella miljörisker.
De fyra vraken som specialstuderats är:
Altnes i Kattegatt mellan Anholt och Falkenberg. Hon kolliderade med annat lastfartyg öster om Anholt i tät dimma i januari 1998. När hon sjönk uppskattas hon haft ca 30 kubikmeter tjockolja, ca 3 kubikmeter smörjolja och ca 10-15 ton gasolja ombord. Enligt uppgift har ca 20-22 kubikmeter av oljan bärgats.
Skytteren i Skagerrak väster om Måseskär. En av de så kallade kvarstadsbåtarna och hennes sista uppdrag var att frakta krigsmateriel till de allierade under andra världskriget. Sänktes av den egna besättningen sedan fartyget beskjutits av tyska örlogsfartyg. Hur mycket olja som fanns ombord är okänt, men för några år sedan upptäcktes oljefläckar på ytan i närheten av positionen där Skytteren ligger. Kustbevakningen har sedan dess haft Skytterens position under uppsikt.
Thetis i Skagerrak norr om Smögen. Tidigare undersökningsfartyg som senare användes som fiskefartyg. I oktober 1985, på resa till Kungshamn, kantrade hon och sjönk. Ska ha haft drygt 17 kubikmeter bränsle ombord när hon sjönk.
Villon i södra Östersjön öster om Simrishamn. Lastfartyg som sjönk 1985 efter att ha drabbats av lastförskjutning i hårt väder. När hon sjönk beräknas hon ha haft cirka fyra kubikmeter olja och 150 liter smörjolja ombord.
Mer information om vraken på interaktiv karta hittar du på www.sjofartsverket.se/vrak
Här är bilden från Volvo Ocean Race som visar Team Vestas Wind liggandes på ett rev i en avlägsen del av Mauritius, St Brandon, efter att ha gått på grund där i helgen.
Teamet och tävlingens organisation håller för tillfället på att försöka bärga Volvo Ocean 65:an i Indiska Oceanen.
– Bilden ger en väldigt bra beskrivning av vad som händer där ute. En bild säger mer än tusen ord, säger Neil Cox, shore manager för det danska teamet.
Cox säger att hans eget fokus vid olyckan låg helt och hållet på de nio besättningsmedlemmarnas säkerhet.
– Vi har fortfarande nio killar som sitter och väntar på vad som verkligen är en sandplätt i mitten av Indiska Oceanen, säger han.
– De har fortfarande full prioritet. Det är dock lugnande att veta att de alla är i säkerhet och att de försöker få ordning på båten där ute.
Enligt Cox har rep, vätskor, elektronik och hårdvaror redan tagits av båten.
Den nio personer starka besättningen övergav båten tidigt i söndags morse efter en kollision i 19 knop kl. 15.10 GMT dagen innan och fick vada i knädjupt vatten till en torr position på revet. De plockades upp därifrån när dagsljuset kom av kustbevakningen och transporterades därefter till närbelägna Íle du Sud.
Ögruppen har väldigt lite kommunikationer med omvärlden. Besättningen väntar på transport till Mauritius. Det beräknas hända så snart som möjligt, troligen under dygnet 2 december.
National Coast Guard från Maritime Rescue Co-operation Centre (MRCC) på Mauritius tog bilden här intill som en del av eftersöket vid en olycka liknande den som drabbade Team Vestas. Besättningen har fått matpaket från ett kustbevakningsplan. Det är bekräftat att ingen skadades vid kollisionen.
Till helgen gör 14 båtar upp i säsongsfinalen av ClassOne World Powerboat Championship. Finalen körs i Grand Prix of the U.A.E i Abu Dhabi, 3–5 december.
Den gångna säsongen har varit den första i ClassOne World Powerboat Championships ”nya look”. Tillsammans kommer både C1 katamaraner och V1 enskrovsbåtar att avgöra utgången och vem som blir världsmästare.
I C1 Team Victory håller Arif Al Zaffain och Nadir Bin Hendi ett 14 poängs försprång över en trio, som på papperet har en möjlighet att ta hem titeln. I V1 är dock utgången av finalen för osäker för att tippas på förhand. Team Chaudron toppar tabellen med 46 poäng, en ynka poäng före Aquasport. Det skiljer inte mer än 15 poäng mellan ettan och femte bästa team.
Al Zaffain och Bin Hendi försöker förstås ta hem segern och därmed säkra sin fjärde VM-titel tillsammans och den 14:e för Victory Team. Duon från Dubai startar som solklara favoriter efter att ha dominerat kvalificeringarna, en vinst i race 1 förutom deras segrar på Ibiza och i Terracina.
15 poäng skiljer Victorys tre potentiella utmanare med Ugur Isik och norrmannen Christian Zaborowski i Relekta-Zabo-Isiklar som leder utmaningen. I utmanargruppen finns även Mikhail Kitashev och Guido Cappellini i New Star-Poliform och Luca Fendi och Giovanni Carpitella i LFF10. De senaste dubbla vinnare i race 2 i Terraccina.
Den officiella kvalificeringen startar på torsdag kl. 10.30 lokal tid. Därefter följer race 1 kl. 15.30, ett andra kvalificeringsheat och race 2 på fredag.
Info: www.class-1.com
– Regeringens utredning ”Med miljömålen i fokus” är ett mycket positivt steg i arbetet med att nå miljömålen. Miljömålsberedningens förslag om helhetssyn och ekosystembaserad förvaltning är en viktig grund. Ambitionsnivån skulle på vissa områden kunna höjas ytterligare, framförallt när det gäller arbetet mot övergödning, säger Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har i dagarna lämnat sitt yttrande till miljömålsberedningens delbetänkande – Med miljömålet i fokus – hållbar användning av mark och vatten, SOU 2014:50. I betänkandet presenterar miljömålsberedningen bland annat ett förslag till en strategi för långsiktigt hållbar markanvändning och till en sammanhållen och hållbar vattenpolitik. En av de viktigaste delarna i betänkandet gäller ambitionen att stärka helhetssynen och med särskild inriktning på samhällets behov av anpassning till ett förändrat klimat och främjande av grön infrastruktur.
– Vi anser att fiskförvaltningen i åtgärdsförslagen bör integreras bättre med havs- och vattenförvaltningen, havsplaneringen samt åtgärdsprogram för artskydd. Det är också angeläget att se över organisationen av arbetet med vattendirektivet. Detta kan lämpligen göras inom miljömyndighetsutredningens uppdrag, säger Björn Risinger.
Positivt är också att miljömålsberedningen föreslår att åtgärdsarbetet ska få ökade resurser och en mer långsiktig finansering. Dessutom ska åtgärdsarbetet följas upp på ett mer kostnadseffektivt sätt.
Havs- och vattenmyndigheten instämmer i utredningens bedömning av risken för att Sverige inte hinner nå EU-direktivens målsättningar, trots de förslag som presenteras av utredningen.
HaV:s yttrande över SOU 2014:50
Källa: HaV.
Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.
En ceremoni hölls fredag kväll på det prestigefulla, nationella sjöfartsmuseet Musée National de la Marine i Paris med anledning av att Stena skänker en fartygsmodell av P-MAX tankfartyget Stena Paris. I början av 2000-talet utvecklades fartygskonceptet P-MAX av Stena i samarbete med det franska energibolaget Total. Ambitionen var att bygga ett så säkert fartyg som möjligt och initiativet togs med målsättningen att förhindra oljekatastrofer.
Vid ceremonin på Musée National de la Marine deltog ledningen från Stena-Sfären, Total Shipping Division, BRS (Barry Rogliano Salles), Musée National de la Marine och svenska ambassadören i Paris, samt andra representanter från såväl franskt som svenskt näringsliv.
Produkttankern Stena Paris ägs liksom nio systerfartyg av det i Stockholm börsnoterade rederiet Concordia Maritime, där Stena är majoritetsägare. Fartyget är byggt år 2005 på Brodosplit varvet i Kroatien och är ett av världens säkraste och mest ekonomiska tankfartyg vad gäller transportkapacitet. Den ursprungliga affären mellan Stena-Sfären och Total initierades av skeppsmäklare BRS.
– Låt oss se Stena Paris som en viktig och god symbol för svenskt och franskt samarbete och för säker sjöfart världen över. För mig personligen är det här en högtidlig stund och vi är tacksamma över möjligheten att lyfta den marina säkerheten som alltid varit en av våra allra största drivkrafter, kommenterar Dan Sten Olsson, CEO, Stena AB.
Den skänkta modellen, som är en exakt kopia av originalfartyget Stena Paris, ingår nu som en del av Musée National de la Marines stora fartygssamling inom modern sjöfart.
Fakta om P-MAX
De tio systerfartygen är Stena Paris, Stena Premium, Stena Polaris, Stena Performance, Stena Provence, Stena Progress, Stenar Perros, Stena President, Stena Primorsk och Stena Penguin. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet, samt två separata framdrivningssystem. Även manöverbarheten och den integrerade brygglayouten är av stor betydelse för att underlätta säker navigering i trånga farleder. Ett avsevärt bredare skrov innebär en stor lastflexibilitet och att lastförmågan ökar med 30 procent.
Tekniska data för P-MAX-fartygen:
Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående (design) 11,3 m, dödvikt 65 200 dwt.
Bildtext:
Fr. v. Luc Gillet, vice President, Total Shipping Division, Dan Sten Olsson, CEO Stena AB, konteramiral Loïc Finaz, Musée National de la Marine och Veronika Wand-Danielsson, Sveriges ambassadör i Frankrike
Det blev en silvermedalj för Lisa Ericson och Hanna Klinga i 49erFX klassen när världscupfinalen för seglingens OS-klasser avslutades i Abu Dhabi.
Efter en mycket övertygande segling i fantastiska förhållanden avslutade Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, medaljracet idag och tog hem silvermedaljen.
– Det känns fantastiskt kul att ta hem den här silvermedaljen. Något vi kämpat hårt för. Vi gick in i medaljfinalen med en liten chans att ta guldet. Men inledningen blev inte perfekt så vi fokuserade på att försvara vårt silver, vilket vi lyckades med, säger Lisa Ericson.
Den andra svenska besättningen i 49erFX, Julia Gross/Cecilia Johnsson, KSSS, blev 5:a på dagens medaljfinal och slutade på en 6:e plats totalt.
I Laserklassen blev Jesper Stålheim, KSSS, åtta efter en femteplats i dagens medaljrace.
Årets VM-silvermedaljör Josefin Olsson, KSSS, slutade på en tiondeplats i Laser Radial-klassen. Medaljchanserna var borta redan innan finalen efter att ha fått två gulflaggor, det vill säga otillåten framdrivning av båten (pumpning, gungning) av domarna.
Stefan Rahm, Svenska Seglarförbundets Sportchef är på plats på världscupfinalen i Abu Dhabi och kommenterar de svenska insatserna efter Lisa Ericsons/Hanna Klingas silver:
– Det är kul att Lisa Ericson och Hanna Klinga visar att de verkligen kan vara med och slåss när det gäller, speciellt i det hårda motstånd som en världscupfinal innebär. Och fyra besättningar i medaljfinal är ett helt godkänt svenskt resultat, säger Stefan Rahm.
Från Sverige har åtta besättningar ur SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, deltagit i sex av klasserna. Världscupfinalen, som pågått mellan 27-30 november, har förutom finalen i Abu Dhabi, haft fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.
Samtliga svenska placeringar på världscupfinalen i Abu Dhabi:
470 (herr)
15 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
49er (herr)
13 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
15 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS,
49erFX (dam)
2 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
6 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS
Finnjolle (herr)
14 Björn Allansson, GKSS
Laser (herr)
8 Jesper Stålheim, KSSS
Laser Radial (dam)
(10 innan dagens medaljfinal) Josefin Olsson, KSSS
Info: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/
Team Vestas Wind, försöker nu dokumentera och minimera skadorna på deras grundsatta båt. Besättningen är i säkerhet på ön Íle du Sud.
Senaste positionsrapport: 0800 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 3–6 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 144 Nm
Vind: 0–3 m/sek
– Vi är bokstavligt talat skeppsbrutna och det är en unik upplevelse, säger Team Vesas Winds skeppare Chris Nicholson.
– Det kändes verkligen i magen när vi fick reda på att Vestas seglat in i ett rev. Det är väldigt tråkigt och jag hoppas de är ok trots omständigheterna, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team om olyckan.
Samtidigt fortsätter de övriga sex båtarna delsträckan till Abu Dhabi och fältet har nu kommit halvvägs genom etappen. Båtarna har seglat norrut sedan i torsdags då MAPFRE ledde en tätklunga med Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team förbi Mauritius. Under fredag till lördag tog de sig genom ett lågtrycksområde som blev mildare än den storm som det först varnades för. Dongfeng registrerade den kraftigaste vindstyrkan – 15 m/sek.
Ledarbåtarna fick ett försprång till de övriga tre båtarna som fastande i vindluckor på väg norrut. När Team Vestas Wind gick på grund på lördagseftermiddagen avbröt Team Alvimedica tillfälligt etappen för att assistera dem. De återupptog seglingen mot Abu Dhabi under söndagsmorgonen och ligger enligt de senaste rapporterna femma.
Spanska MAPFRE hade ledningen fram tills de valde att sticka iväg på en egen väg österut i lördags natt. Sedan dess har Abu Dhabi Ocean Racing varit i täten med Team Brunel och Dongfeng Race Team är inom 8 Nm bakom dem.
– Det börjar bli varmt, säger Martin Strömberg. Man blir lika blöt och svettig oavsett om man har sjöstället på eller av.
Lagen har nu kommit in i ett område med lätta och oberäkneliga vindar. Alla har saktat ner betydligt och medan tättrion håller ihop har båtarna bakom spridit ut sig. MAPFRE hoppas på fördelar österut, svenskbåten Team SCA följer samma väg som båtarna framför och Team Alvimedica är längst västerut.
Det är svårt att förutspå fortsättningen och fältet har minst tio timmar kvar innan de får mer pålitliga passadvindar från sydöst.
Etapp 2 från Kapstaden till Abu Dhabi startade den 19 november och målgången är beräknad till 12-14 december. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper runt jorden och avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
AMT utökar sitt båtsortiment till 2015 och presenterar en ny bowrider: AMT 230BR. AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.
Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.
Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.
AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.
AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.
AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.
AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.
Info: http://www.suzukimarin.se/btar/amt/1075955-amt-startsida
Svenska Rupert Marines tuffa RIB:ar klarar samma uppgifter som många större båtar. De är byggda i hypalon och tufft utrustade.
En nyhet är Rupert R6, som kompletterar samma serie RIB-båtar som Rupert R5 ingår i. Både Rupert R5 och R6 har samma ergonomiska körposition som företagets större båtar.
De är försedda med djupa V-formade skrov för att gå mjukt och stabilt även i grövre sjö. De har även större bränsletankar än normalt för att få bättre räckvidd. Även hydraulisk styrning och självlänsande däck som standard.
Tekniska fakta Ruper R6
Längd: 6,10 m
Bredd: 2,55 m
Vikt: 900 kg
Bränsle: 120 liter
Motor: 115–150 hk
CE-klass: B Offshore
Tuber: Hypalon/Neopren, ORCA med fem kammare
Info: www.rupert-r.com/r6-main
Tävlingsledningen för Volvo Ocean Race har nu fått bekräftelse på att Team Vestas Wind har räddats från sina livflottar och kommer stanna på ön Íl du Sud där det finns hus och faciliteter. Samtliga nio personer i besättningen är i säkerhet och ingen har skadats.
Team Vestas Wind, som redan avbrutit etappen, kommer nu tillsammans med tävlingsorganisationen att planera hur besättningen ska transporteras från ön och hur man ska ta hand om den deras grundsatta båt.
– Jag är extremt lättad över att alla nio i besättningen nu är i säkerhet och att ingen kommit till skada, Det har varit vår högsta prioritet sedan vi först hörde om grundstötningen, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race.
– Samtidigt är jag väldigt ledsen för att detta har inträffat för Team Vestas Wind och för Chris Nicholson och hans lag. Det är förkrossande för laget, tävlingen och för alla inblandade. Jag känner verkligen för Chris och laget nu och vi kommer fortsätta ge dem stöd i fortsättningen.
Igår lördag klockan 16.10 (svensk tid) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt satt fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen.
De rapporterade att deras båda roder gått sönder och att båten tagit in vatten i fören. I övrigt ska båten och riggen vara intakt.
Besättningen leds av den australiensiska skepparen Chris Nicholson och med i laget finns de två danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested.
När olyckan inträffade dirigerades Team Alvimedica (USA/Turkiet) till den plats där Team Alvimedica befann sig för att erbjuda dem assistans över natten. Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright har nu återupptagit sitt deltagande i etappen och har fortsatt segla mot Abu Dhabi.
Just nu pågår den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Närmast framför Team Alvimedica ligger Svenskbåten Team SCA på femte plats. I täten pågår en väldigt tät strid mellan fyra båtar och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger fyra.
Info: www.volvooceanrace.com
Info om båtarnas positioner: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html
Det danska laget Team Vestas Wind räddades tidigt under söndagsmorgonen efter att deras båt gick på grund igår och de tvingats lämna båten. Samtliga nio personer i besättningen är i säkerhet på ön Íl du Sud och ingen har skadats.
Igår lördag klockan 16.10 (CET) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt satt fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen.
Besättningen stannade ombord på den grundsatta båten i flera timmar. De rapporterade att deras båda roder gått sönder och att båten tagit in vatten i fören. I övrigt var båten och riggen intakt.
Runt midnatt lämnade de båten och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån blev de senare räddade runt 0330 (CET) av en ribbåt som tillhörde den lokala kustbevakningen. De transporterades till den lilla ön Íle du Sud, som är en del av Cargados Carajos Shoals och ligger cirka 430 kilometer nordöst om Mauritius.
Team Vestas Wind, som redan avbrutit etappen, kommer nu tillsammans med tävlingsorganisationen att planera hur besättningen ska transporteras från ön och hur man ska ta hand om den deras grundsatta båt.
– Jag är extremt lättad över att alla nio i besättningen nu är i säkerhet och att ingen kommit till skada, Det har varit vår högsta prioritet sedan vi först hörde om grundstötningen, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race.
– Samtidigt är jag väldigt ledsen för att detta har inträffat för Team Vestas Wind och för Chris Nicholson och hans lag. Det är förkrossande för laget, tävlingen och för alla inblandade. Jag känner verkligen för Chris och laget nu och vi kommer fortsätta ge dem stöd i fortsättningen.
Besättningen leds av den australiensiska skepparen Chris Nicholson och med i laget finns de två danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested.
När olyckan inträffade dirigerades Team Alvimedica (USA/Turkiet) till den plats där Team Vestas Wind befann sig för att erbjuda dem assistans över natten. När det blev klart att de var i trygghet kunde Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright återuppta sitt deltagande i etappen. De har nu fortsatt segla mot Abu Dhabi.
Just nu pågår den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Närmast framför Team Alvimedica ligger Svenskbåten Team SCA på femte plats. I täten pågår en väldigt tät strid mellan fyra båtar och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger fyra.
Imorgon söndag avslutas världscupfinalen för seglingens OS-klasser i Abu Dhabi. I damklassen 49erFX ligger Lisa Ericson och Hanna Klinga på andra plats innan den avgörande medaljfinalen som seglas imorgon.
Efter tre dagars segling i fantastiska förhållanden har Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, seglat mycket övertygande.
– Det är riktigt kul att vi seglat så här bra. Allra helst i dessa förhållanden som inte varit våra favoritförhållanden tidigare, säger Lisa Ericson mycket nöjt.
Den andra svenska besättningen i 49erFX, Julia Gross/Cecilia Johnsson, KSSS, ligger på en sammanlagd åttondeplats inför medaljfinalen, 13 poäng bakom medaljerna.
I Laserklassen ligger Jesper Stålheim, KSSS, på en niondeplats 17 poäng efter bronsplatsen. Det finns en teoretisk möjlighet att nå bronset, men då måste allt stämma.
Årets VM-silvermedaljör Josefin Olsson, KSSS, ligger på en tiondeplats i Laser Radial-klassen efter att ha fått två gulflaggor, det vill säga otillåten framdrivning av båten (pumpning, gungning) av domarna. Chansen finns till avancemang, men utan möjlighet att nå medaljerna.
Från Sverige deltar åtta besättningar ur SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, i sex av klasserna Världscupfinalen, som startar imorgon torsdag 27 november och avslutas med finaler på söndag 30 november, avslutar också årets världscup. Den har förutom finalen i Abu Dhabi, haft fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.
Samtliga svenska placeringar på världscupfinalen i Abu Dhabi, inför söndagens medaljfinaler (topp-10 deltar i medaljfinaler):
470 (herr)
15 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
49er (herr)
13 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
15 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS,
49erFX (dam)
2, medaljfinal Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
8, medaljfinal Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS
Finnjolle (herr)
14 Björn Allansson, GKSS
Laser (herr)
9 Jesper Stålheim, KSSS
Laser Radial (dam)
10, medaljfinal Josefin Olsson, KSSS
Idag klockan 16.10 (svensk tid) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt sitter fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen. Samtliga ombord är oskadda.
Tävlingsledningen för Volvo Ocean Race är i kontakt med laget för att slå fast hur stora skadorna på båten är och besättningen får det stöd de behöver för att kunna handskas med situationen.
The Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) på ön Réunion har informerats om situationen.
Besättningen meddelar att de nu är grundsatta och sitter fast på revet men att ingen ombord har kommit till skada. Den fortsatta säkerheten för alla ombord är högsta prioritet för Volvo Ocean Race och Team Vestas Wind.
Besättningen har även meddelat tävlingsorganisationen att de planerar att överge båten så fort som möjligt efter gryningen.
Team Alvimedica och två andra båtar är i kontakt med Team Vestas Wind för att kunna assistera dem.
Bilden: Brian Carlin/Team Vestas Wind.
Turistföretag inom besöksnäringen i Västsverige hade fler gäster i somras jämfört med samma period förra året. Det ledde till att 59 procent av företagen ökade sin omsättning under sommarmånaderna och en stark framtidstro. Det visar ”Besöksnäringsindex Västsverige” från Västsvenska Turistrådet.
Västsvenska Turistrådet har för första gången gjort en egen mätning, ”Besöksnäringsindex Västsverige”, bland turistföretagen för att ta reda på hur företagen utvecklas och vad de tror om den framtida utvecklingen. Svarsfrekvensen var väldigt hög, bland 440 tillfrågade företag svarade 220.
– Besöksnäringsindex har fått precis den start vi hoppades på. Vi är glada för den höga svarsfrekvensen på vår enkät som visar på stort engagemang och därmed tillförlitliga siffror, säger Fredrik Lindén, vd Västsvenska Turistrådet.
Undersökningen, ”Besöksnäringsindex Västsverige”, visar att sommaren var riktigt bra för turistföretagen inom besöksnäringen i Västsverige. Av logiföretagen svarade 57 procent att de hade fler gästnätter än förra året, 52 procent av av restaurangbranschen hade fler gäster och 53 procent av museerna, attraktionsparkerna och aktivitetsföretagen hade fler besökare och kunder.
– Vi kan se att varje bransch ökat både med svenska och internationella gäster, säger Monika Fleming-Glogoza, analytiker Västsvenska Turistrådet.
Stor investeringslust
Av de tillfrågade turistföretagen svarar 59 procent att de ökat sin omsättning och 69 procent av dem har även gjort en vinst. Besöksnäringsindex Västsverige visar också att majoriteten av turistföretagen är optimistiska inför höstperioden. En tredjedel tror att deras omsättning kommer att öka under perioden september-december jämfört med föregående år. Hälften av företagen vill också investera i den egna verksamheten under kommande 12-månadersperiod.
– Det är riktigt kul att se den positiva utvecklingen svart på vitt och kunna konstatera att företagen i branschen har en stark tro på framtiden. Besöksnäringsindex är ett sätt att synliggöra utvecklingen och lyfta besöksnäringens betydelse för Västsverige, Fredrik Lindén.
Det är första gången Västsvenska Turistrådet gör denna mätning, men den kommer från och med nu att göras tre gånger per år.
– Den officiella statistiken från SCB visar enbart antalet gästnätter medan vår mätning ger oss både mer och bättre information från övriga branscher inom besöksnäringen. Syftet är att kunna förmedla resultatet till företagarna i regionen så att de kan jämföra sig med branschen och eventuellt vidta åtgärder, säger Monika Fleming-Glogoza.
Hemsö fästning, belägen utanför Härnösand vid Ångermanälvens mynning, var förr en av Sveriges hemligaste försvarsanläggningar. Idag är fästningen ett omtyckt och populärt besöksmål.
För att framtida besökare ska bli än mer nöjda med sin upplevelse uppför Statens fastighetsverk (SFV) just nu en ny restaurang vid batteri Storråberget. Lagom till sommaren 2015 kommer här 120 sittande gäster att kunna njuta av god mat inför en storslagen utsikt över Bottenhavet.
Redan innan sommaren påbörjade Statens fastighetsverk arbetet med att riva den gamla restaurangbaracken från 1970-talet som legat just på den här platsen. Baracken byggdes som fritidsbarack för de värnpliktiga men har under sommartid de senaste åren använts som restaurang.
– För att besökare ska trivas och också stanna lite längre är en bra restaurang viktig för verksamheten här. Den tidigare byggnaden uppfyllde inte dagens krav och klarade inte den tillströmmande skaran av besökare. Med en större och modern restaurang kan säsongen förlängas och gäster välkomnas året om, säger Bengt Skoglund, fastighetsförvaltare vid Statens fastighetsverk.
Efter rivningsarbetet har hela 1 500 kubikmeter berg sprängts bort för att göra plats för den nya restaurangen som kommer att bli 460 kvadratmeter stor.
Att utseendet på den nya restaurangen skulle passa in i den militära miljön var viktigt för Statens fastighetsverk. Målsättningen har varit att byggnaden ska kännas enkel och robust samtidigt som den ska upplevas som inbjudande och gästvänlig, som en förädlad barack.
– Man kan säga att den nya restaurangen har två karaktärer. Dels vill den kamouflera sig i landskapet och nästan smälta in i berget, dels vill den – med sina generösa glaspartier – både locka till besök och bjuda på en fantastisk utsikt över havet, säger Bengt Skoglund. Det är en lyckad dubbelhet.
Statens fastighetsverk räknar med att vara färdiga med sitt arbete i månadsskiftet april/maj då hyresgästen, Christer och Kristina Sefbom, tar över för att inreda. Öppna väntas man göra lagom till sommarsäsongen drar igång. Eftersom den nya restaurangen möjliggör året-runt-verksamhet kommer även konferenser och julbord att erbjudas framöver. Arkitekterna bakom den nya byggnaden är Sweco.
Jawbone lanserar nu sitt hittills mest avancerade smarta armband: UP3. Det håller koll på såväl puls som detaljerat sömnmönster och olika sorters träning, och ger också via den tillhörande appen djupgående information om användarens hälsa och välbefinnande.
UP3-armbandet har en sofistikerad multisensor, som samlar en stor mängd data kring använd¬arnas aktivitet, dag som natt, för att sedan ge detaljerad insikt och vägledning om såväl hälsa som dagsform.
UP3 är formgivet av den ledande industridesignern Yves Behar. Armbandet har en slimmad, snygg låg-profildesign som kan matchas med smycken eller klockor. Det har upp till sju dagars batterilivslängd, är vattentätt ner till 10 meter och har ett hållbart anodiserat aluminiumskal. UP3 är därmed ett av de få smarta armband som verkligen kan bäras dygnet runt. Det säkra, armbandsursliknande spännet gör det också möjligt att justera UP3 så att det passar de flesta handleder.
Den avancerade multisensorplattformen i UP3 inkluderar en ny accelerometer med tre axlar, sofistike¬rade bioimpedanssensorer samt sensorer för både hud- och omgivningstemperatur. UP3 mäter en rad olika saker:
• Puls: Med hjälp av de olika sensorerna känner UP3 bland annat av vilopulsen, som är en viktig indikator för den övergripande hälsan. Framtida uppdateringar av den inbyggda programvaran kommer göra det möjligt att få fram fler hälsodata.
• Avancerad sömn: UP3 registrerar detaljerade sömnfaser, inklusive REM-, lätt- och djupsömn, och ger sedan djupgående information om användarens sömn och vad man kan göra för att förbättra den.
• Avancerad aktivitet: Nya smarta algoritmer gör det möjligt för UP3 att automatiskt identifiera olika typer av träning och klassificera aktiviteter, t ex löpning, cross-training, tennis, med mera.
Smart Coach: Data från UP3 överförs till Jawbones UP-app för att ge användaren vägledning via Smart Coach – ett intelligent system som håller koll på framstegen och ger individuellt anpass¬ade tips som hjälper till att nå uppsatta mål snabbare. Ju mer information UP3 fångar om sömn, aktiviteter, måltider och andra biometriska signaler, desto bättre råd kan Smart Coach-funktionen ge.
– Vårt uppdrag med UP3 var att skapa världens mest kraftfulla smarta armband i minsta möjliga format, säger Travis Bogard som är produkt- och strategichef på Jawbone. Vår avancerade multisensorplattform levererar en stor mängd hälsodata som bearbetas av våra smarta algo¬ritmer och högt anpassade Smart Coach-system. Eftersom UP3 kontinuerligt kan upp¬graderas av användaren, kommer vi att kunna lägga till ytterligare nya funktioner och förbättringar under de kommande månaderna.
De avancerade bioimpedanssensorerna gör det möjligt för UP3 att automatiskt och korrekt mäta an-vändarens vilopuls (definierat som pulsen vid uppvaknande, innan annan påverkan såsom rörelse, träning eller koffein kommer in i bilden). I UP-appen går det att se hur vilopulsen förändras över tid och också förstå vad en hälsosam puls innebär. En kostnadsfri uppdatering av den inbyggda programvaran kommer snart till UP3 och gör att ytterligare hälsodata blir möjliga att se.
Den sofistikerade multi-sensorplattformen i UP3 gör det möjligt att identifiera mer detaljerade sömn¬faser – REM-, lätt- och djupsömn. Detta ger en ny insikt i vad som händer medan man sover och hur man själv kan påverka vilan. Tidigare läggdags kan ge mer djupsömn (som vanli¬gen associeras med kropps-återuppbyggnad, läkning och minneskatalog¬isering). Längre tid i sängen prioriterar REM-sömn (som vanligen associeras med drömmar, inlärning och minneskonsolidering).
De kraftfulla sensorerna och de smarta algoritmerna innebär att UP3 automatisk kan känna igen olika typer av aktiviteter eller träningar. UP-appen kan identifiera många populära aktiviteter, såsom löpning, crosstraining, cardioträning, tennis, fotvandring men även annat som t ex dans och zumba. Systemet lär sig dessutom av användarens beteende över tid, för att automatiskt identifiera andra aktiviteter som är svårare att känna igen, som simning, cykling, tyngdlyftning eller yoga.
UP-appens Smart Coach-funktion använder den stora informationsmängd som registreras av UP3 för att leverera personligt anpassad vägledning och skräddarsydda utmaningar. Funktionen ger tips om vad man kan göra för att förbättra sin aktivitet, sömn, kosthållning och puls, för att nå sina mål snabbare och påverka både hälsa och välbefinnande.
Pris 1 649 kr.
Info: www.jawbone.com
Garmin presenterar GHP Reactor Autopilot-system – den mest mångsidiga och högkänsliga autopilot som de någonsin har erbjudit. Den är snabb att installera, enkel att använda och styr stadigt i alla riktningar oavsett väder och vind.
GHP Reactor har en AHRS 9-axlad solid-state-sensor som ger mindre kursavvikelse, minskad roderrörelse och lägre strömförbrukning, vilket ger en jämnare gång och en bekvämare resa för alla ombord.
Installationen har också blivit smidigare med den nya Reactor-serien. Autopilotens black-box kan monteras nästa var som helst och i valfri riktning, vilket gör installationen enklare än någonsin med många olika monteringsalternativ. Väl installerad tar det bara fem minuter att starta upp och kalibrera den så att du snabbt kan komma ut på vattnet.
Med Garmins patenterade Shadow DriveTM-funktion frikopplar GHP Reactor automatiskt när du svänger på ratten. Det gör att du alltid behåller kontrollen över båten även om snabba manövreringar behövs. För hydrauliska installationer kan SmartPumpTM implementeras för bättre tillförlitlighet, lägre strömförbrukning och enklare installation.
Ihopkopplad med Garmins nyare plottrar kan Reactor styras från plotterns display. Och om du har BlueChart G2 Vision med funktionen Autoguidance kan du ange en destination i din plotter och få en säker rutt uträknad baserad på din båts höjd och djup som autopiloten sedan kan styra efter. Du kan också starta och styra autopiloten från en GHC trådlös fjärrkontroll eller Garmin quatix-klocka.
GHP Reactor Autopilot beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat pris från 15 999kr. GHP Reactor ersätter alla befintliga autopilotmodeller från Garmin.
Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.
Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.
Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:
Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.
Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.
Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.
Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.
Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.
Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.
Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.
Rabatter som med råge täcker medlemsavgiften för klubbarna. Det var grundtanken när Västkustens Båtförbund (VBF) började planera erbjudanden för sina medlemmar.
– Vi har riktat in oss på tillbehör som bottenfärger, flytvästar, tågvirke, kapell, dynor, stöldsystem. Det kan utvecklas i det oändliga, säger Bo Wernlundh, ledamot i VBF:s styrelse, med ansvar för att utveckla klubbarnas och medlemmarnas förmåner.
Det har inneburit en hel del arbete med att ringa runt till olika båtföretag och fråga om de är intresserade av att lämna erbjudanden. Ingen har hittills tackat nej.
– Vi har 100 klubbar inom förbundet med cirka 20 000 båtägare, som alla är presumtiva kunder till båtföretagen. Självklart är det intressant att få dem som kunder.
Butikerna skapar erbjudanden som de lämnar till VBF, som lägger ut dem på sin hemsida.
– Det här går att utveckla ytterligare. Båtklubbarna har klubbhus, bryggor, inredningar och allt ska hållas i ordning. Så det handlar inte bara om båtföretag.
Bland annat har man fått bra feedback från ett hotell, som lämnade rabatter på boende i samband med förra årets båtmässa i Göteborg.
– De återkom och skapade i somras ett nytt erbjudande för alla SBU:are. De gjorde ett paket med rabatt på boendet och gratis inträde på Liseberg. Från att ha varit ett båtmässerbjudande utvecklades det till ett åretrunterbjudande från dem, vilket är väldigt roligt.
En förutsättning för hela konceptet är att alla medlemmar inom förbundet har ett medlemskort.
– Vi har skapat ett i kreditkortsformat med uppgifter om klubbens namn, att man är medlem i Västkustens Båtförbund, som är ett förbund inom SBU samt ett medlemsnummer. Görs köpen via nätet skapar vi en kod för det.
Text: Anne Adre-Isaksson
Info: www.batmassan.se
På Oslo båtmässa 2015 blir det premiär för helt nya Draco 21 RS. Båten är helt i linje med den nya Draco 27 som för första gången presenterades på båtmässan i Düsseldorf.
Det är den norska sajten baatsans.no som avslöjar den nya båten, som enligt en bild blir en blandning mellan daycruiser och bowrider.
Draco är ett av de mest traditionsrika norska båtmärkena. Efter den del problem på senare år ingår varumärket numera i Windy Boats och båtarna byggs i Polen.
Båten är ganska klassiskt designad och utrustad med en utombordsmotor och har en planlösning med bland annat en ganska öppen akterspegel. Stäven är rakt skuren.
Oslos båtmässa ”Sjøen for alle” hålls 18–22 mars 2015.
Info: http://www.draco.no/