Furuno blev först med att presentera en WiFi radar. Premiären skedde redan i våras, men nu har vi för första gången fått en demonstration.
SmartPhones och smarta läsplattor har under de senaste åren gjort ett intåg i och påverkat folks vardag, både med hänsyn till hur man kommunicerar men också hur man arbetar och lever. En mängd appar finns för spel och lek, men också för mer praktiska uppgifter som att navigera.
Furuno introducerar därför världens första radarapp. Furunos nya WiFi radarkoncept består av en modern radarapp för iPhone och iPad tillsammans med radarantennen DRS4W. Antennen är kompakt och lätt med en yttre diameter på endast 49 cm och en vikt på cirka 5,5 kg. Den har inbyggd WiFi modul och behöver endast anslutas till ström via den medföljande strömkabeln på 15 meter.
Den tillhörande radarappen är utvecklad av Furuno och laddas gratis hem via Apple Store. Den kan användas i iPhone och iPad. Appen är mycket enkelt att använda och har alla de basfunktioner man behöver i en radar. En stor fördel är att om man är van att hantera en Smartphone, kan man lätt lära sig att använda radarappen. Ett exempel är till exempel zoomfunktionen, som hanteras genom ett tryck på skärmen och off‐centrering av radarbildens centrum som sker genom ”tryck och flytta” funktion.
Info: www.furuno.se
Den imponerande och mycket prestationsdugliga Yamarin Cross 75 Bow Rider har vunnit ”Best for fun” -klassen i den europeiska tävlingen Best of Boat 2014. Vinnaren publicerades torsdagen 27 november vid Berlins båtmässa.
Priset mottogs av Konekeskos produktutvecklings- och produktionschef Peter Krusberg.
Best Of Boats (BOB) är ett nytt internationellt pris med fyra klasser: Best for beginners, Best for fun, Best for family och Best for nature. Juryn består av redaktionerna på elva europeiska båttidningar. Best for fun-klassens finalister var: Buster Magnum M5, Flipper 600 SC, Frauscher 747 Mirage, Sea Ray 350 SLX, Parker 750 DC, Yamarin Cross 75 BR.
Villkoren för en finalplats är en provkörning eller test av båten, vilken utförs av minst tre medlemsredaktioner, samt ett tillräckligt antal röster för en finalplats. Juryn valde den slutliga vinnaren bland finalisterna i varje klass.
– Vi känner stor glädje över denna ära, vi är mycket stolta över båtens framgång i den här tävlingen. Det är fint att se hur ett disciplinerat arbete med utformning och testning samt ett genomförande av hög kvalitet resulterar i en ståtlig båt för marknaden, ett tack för detta pris går till våra återförsäljare på alla marknader och till produktutvecklingsteamets gedigna samarbete, konstaterar Kari Rautanen, linjechef för fritidsmaskiner på Konekesko.
Tävlingsjury:
Finland: Jan Sjölund (Venemestari, Helsingfors)
Frankrike: Dominique Salandre (Youboat, Paris)
Polen: Arek Rejs (Wiatr, Poznań)
Polen: Stanislaw Iwinski (Żagle, Warsaw)
Ryssland: Anton Cherkasov (Motorboat & Yachting Russian Edition, St.Petersburg)
Schweiz: Stefan Detjen (Wave Magazin, Rancate)
Slovenien: Julijan Višnjevec (Val Navtika, Ljubljana)
Spanien: Enrique Curt Iborra (Skipper / Neumáticas, Barcelona)
Tyskland: Uwe G. Meiling (Bootshandel-Magazin, Berlin)
Ukraina: Bogdan Parfeniuk (Farvater, Kiev)
Österrike: Thomas Dobernigg (Ocean7, Klagenfurt)
Här är Båtlivs provkörning av Yamarin Cross 75 BR i Båtliv 5-2014
Bästa kombon med aluminium och plast
Ett år efter den första premiären är Yamarin Cross 75 BR en riktig testvinnare. Den kombinerar aluminiumbåtens och plastbåtens fördelar.
Text: Lars-Åke Redéen Foto: Kari Wilén
Första gången vi körde finska Yamarin Cross 75 BR var på en pressvisning på västkusten för ett år sedan. Det var mer eller mindre en långt utvecklad prototyp som vi båtjournalister fick lägga händerna på den gången, men redan den första provkörningen gav mersmak om att här var något stort på gång.
Till årets båtsäsong presenterades en färdigutvecklad version av den här snabba daycruisern med fartresurser på över 50 knop. Skillnaden mot den första versionen är omfattande; bland annat har båten fått en längre köl och den inbyggda tanken på 242 liter är flyttad 1,8 m framåt för tyngdpunktens skull. Yamarin har även finslipat med aktern på det vassa skrovet, som nu har 45 graders vinkel i fören och 22 grader längst akterut. Dessutom sitter motorn nu direkt på akterspegeln i stället för den bracket (extra motorfäste) som användes tidigare.
Resultatet är en extremt välbalanserad båt som passar lika bra för den som vill ta med familjen ut på en dagstur som för fartfyllda turer i skärgården. Fartresurserna med 300 hk är imponerande med en toppfart på cirka 52 knop.
Båtlivs provkörning av den färdiga båten i den finska skärgården var en positiv båtupplevelse. En del motorbåtar med så här vassa prestanda kan uppföra sig stressat och kräva en hel del justering med både trimplan och motortrim.
Yamarin Cross 75 BR är en lättkörd båt som inte kräver orimligt mycket av sin förare. Ett bevis för detta är trimplanen. Om man kör med 300 hk och full gas med helt nedtrimmade trimplan så toppar båten 39,5 knop. Med samma gaspådrag med trimplanen fullt uppställda blir toppfarten 51,7 knop. Effekten av hur stor våt yta en båt har kan knappast bli tydligare.
Båten är konstruerade för motorer på 150–300 hk och den är fullt användbar även med de mindre motoralternativen. Men för den som en gång testat 300 hk Yamahamotorn som endast väger 260 kg blir detta förstavalet tack V6-maskinens lugnare gång och lägre förbrukning. Den större motorns höga vridmoment gör att man kan köra med rätt propeller vid rätt varvtal. 300 hk innebär 21 tums propeller medan 250 hk ger 19 tum och 225 hk 17 tum.
För den som trycker på ordentligt med gasen är maxförbrukningen med 300 hk drygt 100 liter bensin i timmen vid 52 knop. Vid mer moderata knappt 40 knop drar motorn 70 liter i timmen medan den riktiga ekonomifarten är familjevänliga 25–28 knop med en förbrukning på cirka 30 liter i timmen.
Det här är en båt som har rejäla prestanda, men främst är den avsedd för familjens båtliv och det märks. Körupplevelsen är trygg och stabil. Båten känns säker och tack vare de stabila rutorna med rostfria ramar har den en hög säkerhetskänsla. Friborden är relativt höga och sittbrunnen djup och ombonad.
Förutom plats för ankare och tampar i för och akter finns det gott om stuvutrymmen i båten. Något vi uppskattar särskilt mycket är de torra förvaringsutrymmena i sittbrunnen som är så högt placerade och bra konstruerade att vatten inte kommer in. Aktersoffan kan dessutom göras om till en sovplats för 1–2 personer, vilket ytterligare ökar användningsområdet. Personliga saker kan placeras i ett djupt handskfack med 12V-uttag. Dessvärre finns inget 12V-uttag vid förarplatsen, men det är enkelt att montera dit.
Det finns även ett par löstagbara boxar som fästs med två skruvar i båten, vilket gör den enkel att anpassa beroende på hur många sittplatser man behöver. Båten är godkänd för åtta personer.
Till skillnad från till exempel Busters senaste toppmodell – Buster Magnum M5 – har Yamarin Cross 75 BR inte några fjädrande stolsstativ. Fördelen med detta är att det är en billigare lösning utan fjädrande stativ och att stolarna är mer flexibla i höjd- och längdled. Vi körde båten ganska hårt i sjön och upplevde inte de fasta off-shore-stolarna som någon nackdel. Båtens väl avvägda skrovform tar sjön tillräckligt bra i sig själv. I båtens däckssidor finns integrerade fenderställningar med plats för fyra fendertar och i sittbrunnen finns även fyra LED-lampor.
Yamarin Cross kombinerar aluminiumbåtens och glasfiberbåtens fördelar. Den har ett robust och lättskött aluminiumskrov med glasfiberinredning, vilket ger en mjukare upplevelse än i en ren aluminiumbåt. Allt ramas in av limmade glasrutor i 40 mm högpolerat syrafast.
För den som vill kunna använda 75 Cross BR även på våren och hösten finns ett tvådelat kapell som ger bra skydd. I pulpeten framför förarplatsen kan man montera ett värmeaggregat och på babordssidan ett 48 liters kylskåp (tillval).
Yamarin har idag totalt åtta modeller i sitt Cross-program, inklusive en kabinbåt. 75 Cross BR är toppmodellen medan den minsta varianten är på 4,9 m.
Sammanfattning: Yamarin Cross 75 BR är den optimala Crossbåten. Den är trygg och lättkörd med gott om plats för hela familjen. Den kombinerar aluminiumbåtens och plastbåtens goda egenskaper på ett föredömligt sätt.
Tekniska fakta
Längd: 7,53 m
Bredd: 2,47 m
Vikt: 1 350 kg
Motor: 150–300 hk utombordare
Toppfart: 50 knop
Pris: från 675 000 kr med 300 hk Yamaha
Mer info: www.yamaha-motor.eu/se
Natten till fredagen var tuff för Team SCA. Laget har arbetat hårt för att försöka bryta sig loss från ett envetet regnmoln vilket innebär ett stort antal tunga manövrar och förlorad mark till resten av flottan. Hoppet står till ett kraftigt annalkande lågtryck och då kan allt hända.
Det är en prövning för oss alla när vinden bestämmer sig för att ta ledigt en kväll. Det är en prövning för navigatören att stå fast och behålla tron på sin strategi. Det är en prövning för besättningen som styr och trimmar båten att behålla koncentrationen och hålla båten i rörelse. Det är en prövning för skepparen att hålla nerverna i styr och en prövning för övrig besättning att behålla sitt sunda förnuft.
– Det finns inget vi kan göra åt det här, vi kan bara göra det bästa av den vinden som finns och finns det ingen, ja då finns det ingen, säger Abby.
– Men vi hoppas att vad det än nu är vi har fastnat under så kommer vi att ta oss ur det. Det här är bara tillfälligt. Det är inte för alltid.
Team SCA har fastnat mellan två lågtryck, ett som råkar vara en tropisk cyklon.
– All vind sugs upp av de båda lågtrycken, förklarar Libby. På så sätt skapas de här vindhålen som är något av det mest frustrerande man kan råka ut för på havet!
När man tittar på väderkartan ser man att lågtryckssystemets gradienter ligger tätt, precis på samma sätt som höjdkurvorna på en topografisk karta, ju tätare kurvorna ligger, desto brantare är berget. För oss betyder de tätt liggande kurvorna stark vind. Just nu känns det som om vi rider på en gammal åsna i dalen mellan två gigantiska berg. I morgon ser det dock ut som om vi kommer byta ut åsnan mot en Ferrari i samma ögonblick som vi når den tropiska cyklonen.
Vindens frånvaro gör alla lite spända. Rösterna är lite vassare än normalt och här den där speciella tonen, en blandning av frustration och koncentration.
– Alla har sitt sätt att hantera den här situationen på, förklarar Dee.
– Det är viktigt att komma ihåg att vi också är människor och kan bli frustrerade. Just ni finns det ingen vind och vi vill prestera. Det är nästan värre här än i doldrums för här förväntar man sig vind och då är det extra frustrerande när det inte finns någon.
Vi har arbetat hårt för att komma hit under så lång tid och det sista vi vill är att vara utan vind. Så självklart är alla fokuserade och maximalt koncentrerade för att ta oss igenom den här svåra situationen så fort som möjligt. Vi kan bara hoppas på att resten av flottan har liknande förhållanden och komma ihåg att det finns en morgondag. När allt kommer omkring ser det ut som om morgondagen kommer bjuda på raka motsatsen (det hoppas vi på i alla fall!) och då blir det blött och blåsigt igen.
CORINNA HALLORAN/TEAM SCA
Foto: Corinna Halloran/Team SCA.
Info: www.teamsca.com
Följ tävlingen på www.volvooceanrace.com
Stena Bulk är första svenska rederi att ansluta sig till World Ocean Council (WOC) – en global organisation som samlar olika slags sjöfartsrelaterade verksamheter för en hållbar användning av världshaven.
Stena Bulk arbetar sedan länge för en mer hållbar sjöfart och dess fartygsflotta är en av de mest säkra och moderna i världen. På en marknad med transporter av råolja, raffinerade petroleumprodukter och kemikalier krävs ett stort engagemang för säkerhet och omsorg för miljön.
World Ocean Council verkar för att näringslivet ska ta ett gemensamt ansvar för världshaven och menar att frågor kring Arktis, den marina nedskräpningen, bullereffekterna från fartyg och så vidare inte kan lösas av ett enda företag eller en enda industri. Företag från en mängd olika branscher är därför anslutna till organisationen. Det är företag från shipping, olja och gas, fiske, turism, förnybar energi (vind, vågor, tidvatten), hamnar, kabelläggningsföretag, juridiska och finansiella företag samt representanter från försäkringsbolagen.
Det praktiska arbetet syftar till att förbättra forskningen om haven för säkra och hållbara verksamheter, utbilda allmänheten och berörda parter om företagens ansvar samt bidra till politisk diskussion och planering kring våra hav.
“Stena Bulk är glada att bli medlem i World Ocean Council. Hållbara affärer och hållbara hav kräver en global strategi. Denna internationella industriplattform ger oss och andra ansvariga aktörer inom sjöfartsindustrin möjlighet att samarbeta med likasinnade från andra sektorer. Tillsammans kan vi bättre hantera de hållbarhetsutmaningar som påverkar såväl nutid som framtid för vår verksamhet,” förklarar Erik Hånell, VD för Stena Bulk AB.
Imorgon torsdag inleds världscupfinalen för seglingens tio OS-klasser i Abu Dhabi. Från Sverige deltar åtta besättningar ur SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, i sex av klasserna.
Världscupfinalen, som startar imorgon torsdag 27 november och avslutas med finaler på lördag 30 november, avslutar också årets världscup. Den har förutom finalen i Abu Dhabi, haft fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.
Eftersom det är första året som en världscupfinal hålls, följer uttagningen till finalen följer ett särskilt framtaget kvalificeringssystem och är inte en summering av deltävlingarna i världscupen för året.
En av deltagarna är Josefin Olsson, KSSS, som tog VM-silver i Laser Radial i september i år. Under VM säkrades dessutom totalt fem nationsplatser till OS i Rifo 2016 i klasserna Laser, Laser Radial, 470 herr, Finnjolle och 49er FX.
Svenska besättningar som deltar på världscupfinalen i Abu Dhabi:
470 (herr)
Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
49erFX (dam)
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS
Finnjolle (herr)
Björn Allansson, GKSS
Laser (herr)
Jesper Stålheim, KSSS
Laser Radial (dam)
Josefin Olsson, KSSS
Info och länkar:
http://adsyc.ae/swcfinal/en/index.php
http://www.svensksegling.se/Elitsegling/Varldscupen/
http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/
Här är en riktigt rejäl rutschbana för båten. Vad sägs om att lägga till i hamnen och koppla upp den här på flybridge? Alla skulle bli avundsjuka och båten blir väldigt populär.
Det är det amerikanska företaget FunAir som har tagit fram rutschbanan. I vanliga fall tillverkar de jollar och uppblåsbara grejer av alla de slag, men det här är riktigt kul för alla med båt.
Den justerbara rutschbanan – Yacht Slide – kostar 6 995 dollar. Det är mycket pengar, men enligt tillverkaren bara hälften av vad en liknande leksak kostar om den ska byggas kundanpassad.
Den som vill finansiera inköpet kan ju börja ta betalt en varm och solig dag…
Info: 222.FunAir.com
Abu Dhabi Ocean Racing håller fast vid ledningen i den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014–15. Men konkurrenterna är hack i häl när fältet kryssar sig österut i Indiska Oceanen och står inför ett avgörande beslut. Ska de undvika eller dra nytta av den tropiska storm som väntar?
Senaste positionsrapport: 14:00 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 11–14 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 18,1 Nm
Vind: NO 7–10 m/sek
Abu Dhabi Ocean Racing och deras skeppare Ian Walker tog ledningen i måndags kväll. Medan de övriga sex båtarna tvingades segla genom högtryckstrycksområde med lite vind drog Abu Dhabi Ocean Racing nytta av starkare vindar längre västerut.
Sedan igår förmiddag är fältet på väg österut i motvind och mellan manövrar och segelbyten har det inte lämnats mycket tid över för vila. Abu Dhabi har återanslutit till den täta klungan och sexan Team Vestas Wind låg mitt på dagen endast åtta sjömil bakom dem. Svenskbåten Team SCA hade då kämpat sig tillbaks till att endast ha 18 sjömil upp till täten.
Spanska MAPFRE, som slutade sist i den första etappen, har visat framfötterna och hade tillfälligt ledningen under natten. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har slagits med nederländska Team Brunel om tredjeplatsen och i den senaste rapporten hade Dongfeng Race Team övertaget. Det skiljde dock endast 0,1 sjömil (ca 180 meter) mellan båtarna.
Väster om Madagaskar byggs nu ett lågtryck upp med mycket kraftiga vindar som sannolikt kommer korsa båtarnas bana. Det har varnats för att vädersystemet kan utvecklas till en tropisk storm eller till och med en cyklon med vindstyrkor på runt 35 m/s.
– Det är kraftig vind men den har rätt riktning för oss och den kan hjälpa oss att ta oss snabbt norrut, säger Charles Caudrelier som är skeppare på Dongfeng Race Team.
Ingen Volvo Ocean 65:a har testats i de vindstyrkor som det nu varnas för och att ge sig in i stormen innebär en risk för båtskador. Den som väljer att undvika de hårda vindarna kan vara säkrare på att hålla sin båt hel, men de kan också tappa ett stort avstånd till de risktagare som hoppas på en expressresa norrut till etappmålet Abu Dhabi.
– Personligen tror jag att båtarna kommer att använda sig av de gynnsamma medvindsvinklarna på vädersystemets västsida, säger tävlingens officiella meteorolog Gonzalo Infante.
Vad lagen väljer att göra kommer att bli tydligt under det kommande dygnet. Svaret blåser i vinden och fortfarande återstår 3500 sjömil utav etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Målgången är beräknad till i mitten av december.
XO-båtarna är kända och prisbelönta för sina köregenskaper och distinkta design. Den nya XO 250 kombinerar de överlägsna köregenskaperna av skrovet med en helt ny och omdesignad innerlayout med funktionalitet – designad för en perfekt båtupplevelse. XO Boats kommer att introducera XO 250 på Boat 2015 Exhibition I Düsseldorf.
Huvudsaken med designen har varit att göra båtupplevelsen ännu mer praktisk och komfortabel för att 2-4 personer ska kunna njuta av en dag på sjön. Den omdesignade interiören har många smarta förbättringar för att uppfylla det.
Aktersätet har blivit breddat till en hel bred soffa som kan öppnas upp och bli en hel stor, platt solbädd. Kapellet med bågar kan fällas ihop och döljas under aktersoffan. Stuvfacken har designats om och möjlighet finns nu att välja till en kyl för längre turer. Körupplevelsen för föraren har också förbättrats genom förbättrad ergonomi, nya moderna konsoler med fällbar plotterpanel som tillval, och större interiört utrymme.
Stolarna har omdesignats för XO med en ny sportigare look och dämpad fot för bekvämare färd i tuffare sjö.
Enligt XO Boats har den nya XO250 designats efter kundförfrågan och feedback. Den ersätter den befintliga XO 240 RS Open i modellprogrammet och bibehåller de distinkta egenskaperna och designen för XO-båtarna.
XO Boats OY grundades 2009 och ägs idag av EM Group OY i Finland. Företagets huvudfokus ligger på att utveckla och äga internationella industriella företag och fastigheter.
EM Group companies: Ensto, Teleste, EFLA, Teknavi and XO Boats Oy.
– Den NYA XO 250 kommer defenitivt bli en ”eye catcher” på Düsseldorfmässan. Två båtar med olika färger, utrustning och motorer kommer att ha världspremiär i ”Super Yacht” hallen nr 6. Vi hoppas att båtfolk både från varma och kallare klimat finner de nya egenskaperna och designen lockande. Många unika egenskaper och den moderna designen höjer XO ännu ett steg bland ”high end sport boats” i världen, säger XO Boats Försäljnings och marknads chef Calle Nyman i Helsingfors.
Fakta
X En ny daycruiser för 2–4 personer med fantastiska köregenskaper och distinkt design
X Bredare och rymligare interiör med förbättrad funktionalitet
X Förbättrad ergonomi för föraren
X En full-bred soffa i aktern som kan fällas ut till en stor solsäng
X Integrerad kapellförvaring
Tekniska fakta
X Längd 7,52 m
X Bredd 2,28 m
X Höjd över vattenlinjen 1,60–7,75* m (*med targabågen som tillval, och lanternmast)
Pris
Från cirka 500 000 kr, exkl. motor
Info: www.sea4you.se
Info: www.nordicmarine.se
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har under dagen tvingats reparera en bit av den skena som håller fast storseglet vid masten. Samtidigt slåss de för fullt med konkurrenterna i tätstriden ute på Indiska Oceanen. Skenan sitter längs med hela den 30 meter långa masten och gör att seglet sitter fast och kan löpa längs med masten. Detta är en viktig funktion och i hård vind kan seglet revas vilket betyder att man sänker seglets höjd och minskar segelytan.
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 9–10 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 13 Nm
Vind: NO 5–6 m/sek
När Dongfeng Race Team seglade söder om Mauritius under onsdagskvällen lossnade en cirka en meter lång bit av skenan från masten halvvägs upp till toppen. Lagets fördäckare Kevin Escoffier (FRA) hissades upp i masten för att utföra reparationer. Han satte först fast spännband som säkrade fast skenan vid masten vilket dock fortfarande innebar att de skulle få problem om de behövde sänka seglet. Vid lunchtid idag gjordes en mer långsiktig lagning där skenan limmades fast.
– Det är inget jättestort problem men det har gett oss lite huvudvärk, säger Martin Strömberg som är vaktkapten ombord och drog på sig en mindre skada på vänsterhanden under reparationsarbetet.
Enligt tävlingsledaren Jack Lloyd kommer Dongfeng Race Team kunna segla säkert under de 3 500 Nm som återstår till etappmålet Abu Dhabi.
– Problemet är under kontroll, säger Jack Lloyd. De fick reparationsinstruktioner från våra leverantörer och detta kan hända när man pressar båtarna så hårt som vi gör.
Båtarna befinner sig nu söder om Mauritius och är på väg österut mot ett lågtrycksområde som igår klassades som en storm. Idag är prognosen mildare men även om stormvarningen inte längre gäller väntas vindarna bli upp mot 20 m/s.
– Lagningen vi har gjort med att limma fast skenan behöver ungefär ett dygn innan det kan klara av full belastning från seglet. Förhoppnings hinner det bli färdigt det innan vinden ökar imorgon, säger Martin Strömberg.
Fältet väntas nå lågtrycket under fredag eftermiddag och seglarna kommer att behöva visa prov på mycket gott sjömanskap för att kunna utnyttja vindbyarna maximalt.
Samtidigt pågår det en hård strid i Indiska Oceanen och Dongfeng Race Team i allra högsta grad med och slåss i täten i tävlingen. Sex båtar befinner sig inom fem sjömil och kan se varandra. Svenskbåten Team SCA ligger på sjunde plats, endast 13 Nm bakom ledaren Abu Dhabi Ocean Racing.
Etappen från Kapstaden till Abu Dhabi är den andra av nio etapper i Volvo Ocean Race 2014–15. Lagen lämnade Sydafrika den 19 november och målgången är beräknad till mitten av december.
Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Volvokoncernen och Världsnaturfonden WWF förnyar sitt samarbete med nya ambitiösa mål i WWF:s globala klimatprogram Climate Savers. Förutom att minska utsläppen från produkter och tillverkning ska nu Volvokoncernen driva utvecklingen mot sänkta koldioxidutsläpp i hela transportsektorn.
”Vårt åtagande gentemot WWF kommer att leda till konkreta framsteg. Det visar att vi menar allvar med vårt arbete med att sänka utsläppen och göra framtidens transporter hållbara och utsläppsfria. Climate Savers ställer höga krav på Volvokoncernen, och vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet”, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.
2010 anslöt sig Volvokoncernen som världens första fordonstillverkare till Världsnaturfondens program Climate Savers. Climate Savers engagerar multinationella företag i kampen för att sänka utsläppen av koldioxid, och de företag som är med i Climate Savers lovar att sänka sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan företaget, WWF och oberoende tekniska experter.
Volvokoncernen är fortfarande den enda internationella fordonstillverkare som är medlem i Climate Savers, och det unika strategiska samarbetet kommer nu att utökas genom att Volvo och Climate Savers förlänger åtagandet med nya utsläppsmål. Utöver ett löfte om minskade utsläpp från fordon och produktion under perioden 2015 till 2020, kommer Volvo att genomföra ett antal aktiviteter som syftar till att skynda på utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp i hela den tunga fordonssektorn.
I åtagandet ingår bland annat att:
• Minska utsläppen från Volvos produkter och produktion med minst 40 miljoner ton CO2 år 2020 jämfört med 2013.
• Utveckla en lastbilsprototyp vars bränsleförbrukning är betydligt lägre än förbrukningen hos dagens motsvarande lastbil.
• Utveckla och demonstrera anläggningsmaskiner med betydligt förbättrad bränsleeffektivitet. De nya prototyperna ska vara minst 30 % effektivare är 2013 års standardmodeller.
• Starta upp så kallade CityMobility-koncept i minst fem städer. CityMobility är samlingsnamn för ett erbjudande där Volvo Bussar arbetar tillsammans med städer och regioner för att hitta den bästa och energisnålaste kollektivtrafiklösningen. Ett exempel är att planera för den infrastruktur som krävs för elektriska stadsbussar.
• Uppmana och hjälpa tio utvalda underleverantörer att förbättra sin energianvändning.
• Vara värd för Construction Climate Challenge (CCC), där representanter för anläggningsindustrin, akademiker och politiker träffas för att utbyta erfarenheter och för att hitta finansiering av nya forskningsprojekt.
”Transportsektorn har en mycket stor påverkan på klimatet. Volvokoncernens åtaganden är ett bra exempel på hur transportsektorn kan arbeta för att få ner sina utsläpp i hela värdekedjan, med potential att förändra framtiden för transporter och byggande. Samarbetet är ett viktigt steg att begränsa klimatrisker och en övergång mot ett förnybart energisystem där transporter och industrier självklart är inkluderade. Vår förhoppning är att Volvos åtaganden kommer att uppmuntra andra att följa efter”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF i Sverige.
Fiskrens ska bli biogas och avloppsvattnet så rent att det i princip går att dricka. Det är planerna för Simrishamns reningsverk där IVL Svenska Miljöinstitutet nu ska testa ett batteri av reningstekniker i stor skala. En av de stora miljövinsterna är att få bort läkemedelsrester från vattnet.
Utvecklingsprojektet har fått finansiering inom det tredje steget i Vinnovas program Utmaningsdriven innovation. I tidigare studier har IVL tillsammans med sina samarbetspartners testat ett antal tekniker för rening av läkemedelsrester, återvinning av vatten och framställning av energi, fosfor och andra näringsämnen.
I det sista steget som nu inleds skalas projektet upp och siktar på att rena allt utgående vatten från Simrishamns reningsverk. Det ska göras med hjälp av ett innovativt system med flera olika reningstekniker – skivfiltrering, ozonbehandling och sandfilter eller aktivt kol. Efter det ska vattnet vara så rent att det i en senare del kan återföras i kretsloppet via infiltration till grundvattnet.
– En stor fördel är att vi kan få bort läkemedelsrester från vattnet, något som kan innebära stora vinster för miljön. Lyckas vi med det här har vi en innovativ exportprodukt som kan bidra till stor miljönytta runt om i världen samtidigt som många högkvalificerade arbetstillfällen kan skapas här i Sverige, säger Staffan Filipsson på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Genom att röta slam från reningsverket tillsammans med fiskrens kommer biogas att produceras som generar el till fryshusen för fisk. Vattnet från biogasanläggningen kommer att behandlas med hjälp av Anammox, bakterier hämtade från havsbotten som kan rena vattnet från kväve på ett energieffektivt sätt.
– Om projektet blir framgångsrikt har vi kommit ytterligare en bra bit längre mot vårt mål att göra om våra reningsverk till produktionsanläggningar för nyttigheter. Vattenbrist finns överallt i världen i dag och det kommer att bli värre med klimatförändringarna och den fortsatt kraftiga urbaniseringen. Det här är en del av lösningen – att vi börjar se avloppsvatten som en resurs istället för som avfall, säger Östen Ekengren, vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Forskningsprojektet ”Morgondagens kommunala avloppsvattenrening – en produktionsanläggning av nyttigheter” kommer att genomföras i tät samverkan med Simrishamns kommun, företagen Nordic Water, Xylem, AquaQ och Cerlic, samt Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, KTH, Lunds universitet och Institutet för jordbruks- och miljöteknik. Projektet delfinansieras av bland andra Vinnova och Region Skåne.
Serien startar sommaren 2015, där alla America’s Cup-teamen kommer att tävla med One Design AC45-katamaraner. Där man har möjlighet att samla poäng som tas med till nästa steg i tävlingen.Totalrankingen i America’s Cup World Series kommer att ligga till grund för poängställningen när America’s Cup Qualifiers startar 2017.
”Det är väldigt spännande att tillkänna ge att America’s Cup World Series kommer till Sverige nästa år. Det ger Artemis Racing ett bra tillfälle att visa upp vår sport och vår America’s Cup-satsning”, säger Iain Percy, Artemis Racing’s Team Manager.
”Det är ett otroligt driv i laget just nu, vi hoppas att den svenska publiken kommer heja fram oss under tävlingen. Vi ser verkligen fram emot att visa vad vi kan och prestera maximalt nästa augusti. Det här är det häftigaste seglingen som finns”, säger Fredrik Lööf, tre gånger olympisk medaljör och taktiker för Artemis Racing.
Max Markusson, Evenemangsche på Göteborg & Co, kommenterar:
”Göteborg är en stad med gedigen sjöfartshistoria och nästa år kommer vi få se en sommar med flera globala seglingsevenemang. Det är ett historisk tillfälle att få möjlighet att inte bara ha Volvo Ocean Race i juni utan också America’s Cup World Series i augusti. Artemis Racing tar sig an en stor utmaning och ger oss en möjlighet att visa upp staden vid vattnet globalt, och det kommer bli ett spektakulärt evenemang för Göteborgs invånare”.
Max Salminen, olympisk guldmedaljör och grinder för Artemis Racing säger:
”Det är fantastiskt vad som händer i seglingen just nu när vi går mot båtar som flyger fram – så kallad “foiling”. AC45 är definitivt den häftigaste båten jag någonsin seglat, det är en otrolig känsla när den lyfter upp ur vattnet och accelererar. Det kommer att bli en spektakulär show som man inte får missa”
Tävlingarna seglas antingen i Göta Älv nära stadskärnan eller utanför Långedrag, evenemangsområdet kommer att ligga i Frihamnen.
”Ett av våra mål med America’s Cup World Series är att låta lagen och fansen komma närmare varandra,” säger Harvey Schiller, kommersiell kommissioner för America’s Cup.
”Seglingarna i Göteborg kommer ske nära land och ger därför alla svenska America’s Cup-följare en möjlighet att se snabba, kraftfulla och spännande seglingar.”
Under rätta förhållanden kan musselodling förbättra vattenkvaliteten i övergödda områden i havet. Ny forskning kan bidra till att utveckla musselindustrin och medverka till bättre åtgärdsprogram för skötsel av övergödda, kustnära områden.
I en forskningsavhandling har marinbiologen Per Bergström undersökt musselodling som restaureringsåtgärd. Han har i storskaliga experiment med två musselodlingar och tillhörande kontrollområden jämfört vatten- och sedimentprover för att mäta effekterna av odlingarna.
Ett problem har varit att musslorna förmodligen ätits upp av ejdrar vilket inneburit att effekterna av odlingarna inte kunnat utvärderas fullt ut.
Fördelaktig effekt där övergödningen är kraftigast
Studierna visar på stor variation i musslornas tillväxthastighet både mellan undersökningstillfällen och undersökta platser. Men man kan se att det är i inre kustområden inne i fjordar och andra skyddade miljöer som musslorna har den snabbaste tillväxten.
– Det är också dessa områden som är i störst behov av miljöförbättrande åtgärder, vilket är positivt ur aspekten att utnyttja musselodling som en restaureringsåtgärd, säger Per Bergström vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Havsborstmasken bidrar gynnsamt
Havsborstmaskar kan motverka de negativa effekterna på bottensediment som kan inträffa i musselodlingar. Försök med arten Hediste diversicolor visar att denna havsbortsmask effektivt kan leva av och tillväxa på exkrement från musslor samtidigt som man får en förbättrad sedimentmiljö i odlingarna.
– Resultaten är lovande men fler studier behövs för att utvärdera den fulla potentialen med havsborstmaskar under musselodlingar, säger Per Bergström.
Fördjupade studier behövs
Erfarenheten visar att musselodling som restaureringsåtgärd kan vara ganska oförutsägbar.
– Fortsatt teknisk utveckling av kostnadseffektiva odlingssystem tillsammans med fördjupade studier av musslornas effekter på miljön vore därför önskvärt, säger Per Bergström.
Projektet har finansierats av Havs- och Vattenmyndigheten genom Havsmiljöanslaget.
Avhandlingens titel: Blue Oceans with Blue Mussels
Handledare: Mats Lindegarth
Länk till avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/37057
Den norska båttillverkaren Windy Boats och Monacobaserade designern Espen Øino International har levererat sin första Custom 8 Meter Windy EØ Limo Tender. Enligt Windy är det en båt som sätter helt nya standards för kundanpassade tenderbåtar.
Båten har en mycket låg profil och samtidigt en hög kapacitet för att kunna frakta stor last iland från en yacht. 8m Limo Tender har sittplatser för upp till tio gäster plus två besättningsmän i en öppen cockpit föröver.
Båten har bland annat skjutdörrar och skjutpaneler i glas, skyddar passagerarna. Den här kunden har verkligen slagit på stort och satsat på en inredning från modeföretaget Hermes.
Motoriseringen består av två stycken 220 hk Volvo Penta sterndrives, vilka ger en toppfart på upp till 45 knop. Båten är designad för att passa i garaget på en superyacht 70-metersklassen (230 fot).
För sin kunds superyacht har designern Espen Øino tagit hjälp av Windy Yacht Projects för att bygga denna Limo Tender. Det är en ny division inom den norska båttillverkaren, skapad för att bygga mindre båtar i hög kvalitet till superyachter. Företagen bakom bygget är så nöjda med resultatet av sitt första samarbete att planerar att utveckla en modifierad version av Limo Tender för standardproduktion i längder på 8 respektive 9 m.
– Det här är en milstolpe för Windy, säger Windys vd Knut Heiberg Andersen.
– Espen och jag har känt varandra i över 20 år och har ofta talat om att arbeta tillsammans, men vi ville vänta tills rätt projekt dök upp. När Espen blev engagerad för att bygga Limo Tender, strax efter att vi hade lanserat vår nya Yacht Projects Division, kände vi att tiden var inne.
Windy har erfarenhet av att bygga lyxiga tenders sedan tidigare. 2009 utvecklade och byggde företaget Windy Dubois SR52 Blackbird, en fräck 16,10 m Super Tender.
Tekniska fakta
Längd: 8.00 m (26 ft 25in)
Längd skrov: 6.15 m (20ft 18in)
Bredd: 2.80 m (9ft 19in)
Höjd: 1.85 m (6ft 06in)
Vikt: 3 600 kg (7937 lbs)
Personer: 10
Besättning: 2
Info: www.windyboats.com
SLU-forskare har utvecklat en ny metod för att få svar på varför överfiskade fiskpopulationer, exempelvis torskbeståndet i Östersjön, inte återhämtar sig trots att fisket minskat. Metoden går ut på att analysera tillväxtmönster under torskens olika livsstadier, för att se om utebliven återhämtning beror på brist av någon särskild typ av föda. Studien presenteras i ett specialnummer kring marina ekosystemskiften.
Östersjön är ett av de marina ekosystem på norra halvklotet som genomgått stora förändringar i artsammansättningen. I slutet av 1980-talet skiftade Östersjön tillstånd och gick grovt förenklat från att domineras av stora torskbestånd till att domineras av stora skarpsillsbestånd. Längs Kanadas Atlantkust kollapsade torskbestånden på ett liknande sätt några år senare. Båda ekosystemskiftena knöts till ett för högt fisketryck.
Frågan är vad det är som hindrar torskens återhämtning och håller kvar Östersjöns ekosystem i ”skarpsillsläge” trots miljöförhållanden som är jämförbara med dem på 1980-talet och ett minskat fisketryck?
Anna Gårdmark, docent vid institutionen för akvatiska resurser vid SLU, har tillsammans med SLU-kollegor och andra forskare utvecklat en ny metod för att belysa frågan. Den handlar om att analysera miljöövervakningsdata som visar torskens tillväxtmönster och tillgång på byten under olika livsstadier.
– Vi visar hur man kan analysera torskens kroppstillväxt under olika livsstadier för att särskilja mellan olika mekanismer som kan ligga bakom att överfiskade rovfiskbestånd, t. ex. torsken i Östersjön, inte återhämtar sig. Det handlar om olika sorters artsamspel mellan torsken och dess bytesdjur, berättar Anna Gårdmark, docent vid institutionen för akvatiska resurser, SLU.
Tillsammans med Kanadensiska forskare tillämpar Anna Gårdmark och hennes kollegor nu den nya metoden på Östersjötorsken och på torsk utanför Kanadas östkust. Om de fiskätande torskindividerna växer dåligt snarare än de mindre torskarna som äter djurplankton och bottendjur, tyder det på en brist på fiskbyten av rätt storlek för torsken. Detta visar i sin tur på hur fiske på rovfiskar och fiske på deras bytesfiskar hänger samman, och varför de måste förvaltas tillsammans.
– Att förstå varför fiskade rovfiskar inte ökar i antal trots lågt fisketryck är helt avgörande för att skapa en fiskeriförvaltning som möjliggör torskbeståndens återhämtning. Vår nya metod är ett viktigt hjälpmedel för att nå sådan kunskap, säger Anna Gårdmark.
Agapis kombination av RIB-koncept (Rigid Inflatable Boat), kabinbåt, intelligent svensk design och högteknologiska material ger en summa av användarfördelar som ingen annan båt har idag. Fart och prestanda i toppklass, markant bättre bränsleeffektivitet än jämförbara alternativ, sov- och umgängesytor, säker, trygg och lätthanterlig för hela familjen både på öppet hav och när det ska läggas till, avsevärt lägre ägarkostnader totalt och slutligen, trailerbar. En helt unik samling egenskaper.
De här egenskaperna har väckt intresset inte bara på den svenska marknaden, utan även i Europa och USA. Under de sista dagarna i mörka november, kommer partners och press från olika länder till Sverige för att testköra den nya modellen rakt ut i skärgården och navigera i svåra vatten med Agapis iPad och Seapilots navigations app.
Peder Asplund, VD för Agapi säger:
– Det här året har varit helt otroligt. Redan under juli 2014 hade vi levererat ut alla båtar vi producerat, vi tog vår demo båt på trailer ner till medelhavet och båtade oss fram efter Rivieran fram till slutdestinationen Mallorca där vi invigde vårt Agapi Center Mallorca. Därefter har allt fokus varit på att ta fram nya 950 tillsammans med vår produktionspartner, Delphia Yachts, ett av de ledande varven i Europa. Nu är den här! Vi på Agapi är vana vid långa båtsäsonger men att lansera nya båtar i december är ovanligt till och med för oss. Vi glädjer oss oerhört mycket för det är en ytterst kompetent båt vi släpper ut. Här i Sverige väljs oftast singelmontage, Yamahas 350 hk, men i USA och medelhavet ser vi en större efterfrågan av dubbelmontage. Oavsett vilket, är det en båt i sin egen klass som öppnar upp en ny dimension av frihet.
Om Agapi 950
Agapi 950 är byggd med lättviktsteknologi och kolfiber vilket ger en lättdriven båt med låg bränsleförbrukning. Båten kan fås med singelmontage, dubbelmontage eller inombordare (diesel).
Valet av RIB-teknologin gör 950:an fantastiskt trygg, rolig att köra och enkel att hantera oavsett väder och fart. Med sina drygt 32 fot passar båten även för de öppna haven och de unika köregenskaperna består även med maxlast vilket innebär upp till 12-14 personer.
Agapi 950 kan trailas med en större SUV som BMW X5, Audi Q7 eller liknande och E-kort. Båt och trailer är anpassade för varandra så sjösättning och upptagning är förvånansvärt enkelt vilket öppnar upp nya möjligheter på ett enkelt sätt. En tydlig vision och intelligent svensk design har skapat en fantastisk upplevelsebåt med stora sociala ytor och solbäddar. Den erbjuder både komfort och omtanke för familjen och vänner under båtsemestern med upp till sex bäddar, kök, kyl och spoltoalett. Med dess flexibilitet, lätthanterbarhet, sjöduglighet och låga bränslekostnader passar Agapi 950 även professionella användare och skärgårdspendlare.
– Att få avsluta 2014 med det som kan bli årets julklapp för någon känns fantastiskt, säger Peder Asplund.
Biltillbehörsföretaget Drivknuten.se, som satsar stenhårt på etablering i ett flertal länder, går in som ny sponsor för Tobbe Lannemar som kör den svenska båten i den engelska offshoreserien Superstock P1. Detta trots att det inte ens är klart att de ska köra nästa år.
– Helt riktigt, konstaterar Tobbe.
– Vi hade så fruktansvärt mycket problem med båten under året att vi måste säkerställa att vi kan få den att fungera som det är tänkt innan vi bestämmer oss för att göra om det och gå ”all in”. Vi tittar därför just nu på att plocka över båten till Sverige i vinter för att bygga om och förstärka upp den.
– Men det är fantastiskt roligt att det är så många företag som vill vara med och satsa!
– Försäkringsjätten Gallagher är vår huvudsponsor, men vi har även Pirelli, Henses, R-Tech Solution, Baltic, Bioplant och Karling med från förra året plus att vi har fått flera nya intresserade sponsorer som Drivknuten.se, summerar Tobbe.
Alen Rasic, VD för Driknuten.se är mycket nöjd med upplägget och tror på att synas så brett som möjligt.
– Vi växer så det knakar, efter starten i Tyskland blev det England innan etableringen i Sverige och Norge, konstaterar Alen Rasic och fortsätter.
– Nästa etablering lär bli Danmark, och vi måste ständigt hitta nya vägar att marknadsföra oss. Den kontakt vi haft med Tobbe har varit enormt givande, han är oerhört insatt och vet vad som krävs för att lyckas med marknadsföringen. Det lilla vi hittills gjort tillsammans har gett en fantastisk respons.
– Vi vet att intresset för båtracingen utomlands är enormt och Superstock P1 är TV-sänt i 55 länder via SKY Sport i England och når hela 556 miljoner hushåll världen över.
– Man vet aldrig vilka länder vi kommer att etablera oss i längre fram, men vad vi säkert är att vi under tiden måste marknadsföra oss på bästa möjliga sätt, avslutar Alen.
Det har gått sex dygn sedan starten av andra etappen i Volvo Ocean Race, från Kapstaden till Abu Dhabi, en sträcka på 5 185 Nm. Avståndet mellan första och sista båt är mindre än 40 Nm.
Team SCA har tagit sig igenom några tuffa dygn med stark vind och stora vågor samt många manövrar. Nu har de, liksom övriga lag, slagit norrut och befinner sig i ett område med lättar vindar. Det ser ut att bli en taktisk kamp med små marginaler vind upp genom Indiska Oceanen. Här bjuder lagets on board reporter Corinna Halloran på sina tankar om maten ombord:
Idag testade jag något som bara är några få förunnat, frystorkad glass. Jag är osäker på vad som var mest förvirrande, faktumet att jag åt något som fått etiketten glass eller att jordgubbarna bara smakade 40 % jordgubbar.
Ikväll blir det ”Chicken a la King” till middag. Trots namnet är jag ganska säker på att ingen Kung i hela världen skulle få för sig att äta den. Den har en något rökig och citrussur arom, två smaker som jag inte nödvändigtvis skulle blanda. Innehållsförteckningen påstår 20 % kyckling. Betyder det att målet består av 20 % kyckling eller att kycklingbitarna i måltiden består av 20 % riktig kyckling? Det första verkar ju mest logiskt men när man tittar på de små kuberna av påstått kött som simmar runt i skålen börjar jag tvivla.
Tidigare har vi haft tur då det frystorkade köttet faktiskt smakade riktigt kött, men på den här etappen är det långt ifrån verklighetstroget. Sophie beskriver det bäst: ”Det här är etappen med köttet som gnisslar.” Och hon har rätt, man tuggar och tuggar en lång stund och köttet bara gnisslar mellan tänderna.
Hur skall jag beskriva lammgrytan? Vågar jag börja med färgen? Tänk dig en grå massa med svarta prickar. Och där har vi dem, de sällsynta bitarna lammkött som oftast kommer flockvis. Precis som kycklingen är dessa lammbitar kubiska och odefinierbara.
Vi kan beklaga oss över maten men det är inte mycket vi kan göra åt den. Vi kan inte kila till affären och köpa något färskt och om jag skall vara helt ärlig, tror jag inte vi hade gjort det även om vi hade haft möjligheten. Mat är bränsle här ut. Det behöver inte nödvändigtvis smaka gott. Vi måste äta för att fungera, både fysiskt och på däck. Om vi plötsligt skulle bli kräsna och peta i maten skulle det visa sig snabbt i båtfart. Kanske lite av ett moment 22.
Så vi tar det som det kommer, äter de varma målen mat och njuter av våra dagliga snacks och powerbars vid sidan om. För tillfället har vi en favorit som för tankarna till den där fantastiska koppen varm morgonchoklad! Vad gör det att middagen är lite smaklös (Allvarligt talat, är det här verkligen lamm?)? Vi har ju dessert (Även om jag sannolikt kommer hoppa över allt som kallas glass från och med nu)!”
Foto: Corinna Halloran/Team SCA.
Info: www.teamsca.com
Info: www.volvooceanrace.com
Fisk som fångas i närheten av centrala Stockholm innehåller höga halter av miljögifter som kvicksilver och TBT medan halterna av föroreningar generellt är låga längre ut i skärgården och västerut i Mälaren. Det visar en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet.
Forskarna har analyserat miljögifter i abborre som är en stationär fiskart och därför ger en bra bild av föroreningssituationen i de områden de fångas i. Fiskar har tagits upp på ett tjugotal platser, från Stockholms ytterskärgård i öster till centrala Stockholm och vidare till centrala Mälaren.
– För de flesta ämnena var det en gradient med låga halter i ytterområdena i Stockholms skärgård och Mälaren och ökande halter närmare Stockholm, säger Magnus Karlsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Historiskt har det läckt ut mycket miljögifter från bland annat industrier och varvsverksamhet i Stockholm. Utanför Beckholmen i Stockholms ström är det höga halter av kvicksilver och den tennorganiska föreningen TBT som tidigare användes i båtbottenfärger. Mest oroande är de mycket höga halter av PCB som forskarna hittade i fisk från Oxundasjön. Vad som har orsakat föroreningen är okänt och kompletterande studier pågår nu för att klarlägga vad som är källan.
Även den ökade användningen av läkemedel i samhället märks i studien. I nästan hälften av alla fiskar som samlades in utanför ett reningsverksutsläpp hittade forskarna läkemedelsrester.
– Den blandning av läkemedel vi hittar i fiskarna är oroande. Trots att reningsverken idag har långtgående avloppsvattenrening så passerar en stor del av ämnena ut i vattenmiljön, säger Tomas Viktor, fisktoxikolog vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
Sammantaget ger studien en blandad ljus och mörk bild av den rådande miljösituationen i området.
– Det är givetvis tråkigt att vi i urbana lokaler fortfarande mäter höga halter av ämnen som sedan länge varit förbjudna. Samtidigt är det positivt att halterna av miljögifter är låga i de områden i skärgården och Mälaren där det sker kommersiellt fiske och att halterna av flera ämnen trots allt minskat över tid, säger Magnus Karlsson.
Det pågår ett outtröttligt taktiskt spel med små marginaler i Indiska Oceanen. – Vi slåss för varenda centimeter som vi kan hitta, säger Martin Strömberg som ligger trea ombord på Dongfeng Race Team.
Senaste positionsrapport: 08:00 (CET)
Ledande båt: Team Brunel
Hastighet: 10-11 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 36 sjömil
Vindhastighet: 5 m/sek
Ledarbåten Team Brunel har MAPFRE, Dongfeng Race Team, Team Alvimedica och Team Vestas Wind i hasorna och en bit österut är svenskbåten Team SCA inte långt bakom. Flera båtar är fortfarande inom synhåll och mellan Dongfeng Race Team och MAPFRE skiljer det endast ett par hundra meter.
– Fördelen när vi har våra närmsta konkurrenter inom synhåll är att vi inte har några problem med att veta vad de håller på med, säger Dongfengs Onboard Reporter Yann Riou och tillägger att det är långt kvar till Abu Dhabi.
– Efter fem dagars segling är vi fortfarande söder om den breddgrad som Kapstaden ligger på och det säger en del om vad som återstår att göra.
Efter starten den 19 november sökte sig samtliga sju båtar söderut och upplevde ett par tuffa dygn med kraftig vind och stora vågor. Problemet var ett stort högtrycksområde mellan dem och Madagaskar och hur de skulle hitta ett smidigt sätt att ta sig genom detta. Efter att ha gippat fram och tillbaka har alla seglat norrut i lättare vind sedan natten till söndag.
Abu Dhabi Ocean Racing var det lag som vände norrut tidigast och de ligger därför längst västerut. Det återstår att se om deras satsning betalar sig.
– Vi har inte seglat briljant, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker. Vi har gjort små misstag och går nu en smal balansgång jämfört med de andra så det är lite nervöst.
Det som väntar är ett taktiskt rävspel där det gäller att hitta mer vind än konkurrenterna och vinna små fördelar. Efter högtrycksområdet väntar stabilare passadvindar från öst och det finns mycket att vinna på nå fram till dessa vindar först.
Målgången i Abu Dhabi är beräknad till den 13 december.