Nyheter

XO-båtarna är kända och prisbelönta för sina köregenskaper och distinkta design. Den nya XO 250 kombinerar de överlägsna köregenskaperna av skrovet med en helt ny och omdesignad innerlayout med funktionalitet – designad för en perfekt båtupplevelse. XO Boats kommer att introducera XO 250 på Boat 2015 Exhibition I Düsseldorf.

Huvudsaken med designen har varit att göra båtupplevelsen ännu mer praktisk och komfortabel för att 2-4 personer ska kunna njuta av en dag på sjön. Den omdesignade interiören har många smarta förbättringar för att uppfylla det.

Aktersätet har blivit breddat till en hel bred soffa som kan öppnas upp och bli en hel stor, platt solbädd. Kapellet med bågar kan fällas ihop och döljas under aktersoffan. Stuvfacken har designats om och möjlighet finns nu att välja till en kyl för längre turer. Körupplevelsen för föraren har också förbättrats genom förbättrad ergonomi, nya moderna konsoler med fällbar plotterpanel som tillval, och större interiört utrymme.

Stolarna har omdesignats för XO med en ny sportigare look och dämpad fot för bekvämare färd i tuffare sjö.

Enligt XO Boats har den nya XO250 designats efter kundförfrågan och feedback. Den ersätter den befintliga XO 240 RS Open i modellprogrammet och bibehåller de distinkta egenskaperna och designen för XO-båtarna.

XO Boats OY grundades 2009 och ägs idag av EM Group OY i Finland. Företagets huvudfokus ligger på att utveckla och äga internationella industriella företag och fastigheter.

EM Group companies: Ensto, Teleste, EFLA, Teknavi and XO Boats Oy.

– Den NYA XO 250 kommer defenitivt bli en ”eye catcher” på Düsseldorfmässan. Två båtar med olika färger, utrustning och motorer kommer att ha världspremiär i ”Super Yacht” hallen nr 6. Vi hoppas att båtfolk både från varma och kallare klimat finner de nya egenskaperna och designen lockande. Många unika egenskaper och den moderna designen höjer XO ännu ett steg bland ”high end sport boats” i världen, säger XO Boats Försäljnings och marknads chef Calle Nyman i Helsingfors.

Fakta
X En ny daycruiser för 2–4 personer med fantastiska köregenskaper och distinkt design
X Bredare och rymligare interiör med förbättrad funktionalitet
X Förbättrad ergonomi för föraren
X En full-bred soffa i aktern som kan fällas ut till en stor solsäng
X Integrerad kapellförvaring

Tekniska fakta
X Längd 7,52 m
X Bredd 2,28 m
X Höjd över vattenlinjen 1,60–7,75* m (*med targabågen som tillval, och lanternmast)
Pris
Från cirka 500 000 kr, exkl. motor
Info: www.sea4you.se
Info: www.nordicmarine.se

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har under dagen tvingats reparera en bit av den skena som håller fast storseglet vid masten. Samtidigt slåss de för fullt med konkurrenterna i tätstriden ute på Indiska Oceanen. Skenan sitter längs med hela den 30 meter långa masten och gör att seglet sitter fast och kan löpa längs med masten. Detta är en viktig funktion och i hård vind kan seglet revas vilket betyder att man sänker seglets höjd och minskar segelytan.

Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing 

Hastighet: 9–10 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 13 Nm
Vind: NO 5–6 m/sek

När Dongfeng Race Team seglade söder om Mauritius under onsdagskvällen lossnade en cirka en meter lång bit av skenan från masten halvvägs upp till toppen. Lagets fördäckare Kevin Escoffier (FRA) hissades upp i masten för att utföra reparationer. Han satte först fast spännband som säkrade fast skenan vid masten vilket dock fortfarande innebar att de skulle få problem om de behövde sänka seglet. Vid lunchtid idag gjordes en mer långsiktig lagning där skenan limmades fast.
– Det är inget jättestort problem men det har gett oss lite huvudvärk, säger Martin Strömberg som är vaktkapten ombord och drog på sig en mindre skada på vänsterhanden under reparationsarbetet.
Enligt tävlingsledaren Jack Lloyd kommer Dongfeng Race Team kunna segla säkert under de 3 500 Nm som återstår till etappmålet Abu Dhabi.
– Problemet är under kontroll, säger Jack Lloyd. De fick reparationsinstruktioner från våra leverantörer och detta kan hända när man pressar båtarna så hårt som vi gör.
Båtarna befinner sig nu söder om Mauritius och är på väg österut mot ett lågtrycksområde som igår klassades som en storm. Idag är prognosen mildare men även om stormvarningen inte längre gäller väntas vindarna bli upp mot 20 m/s.
– Lagningen vi har gjort med att limma fast skenan behöver ungefär ett dygn innan det kan klara av full belastning från seglet. Förhoppnings hinner det bli färdigt det innan vinden ökar imorgon, säger Martin Strömberg.
Fältet väntas nå lågtrycket under fredag eftermiddag och seglarna kommer att behöva visa prov på mycket gott sjömanskap för att kunna utnyttja vindbyarna maximalt.
Samtidigt pågår det en hård strid i Indiska Oceanen och Dongfeng Race Team i allra högsta grad med och slåss i täten i tävlingen. Sex båtar befinner sig inom fem sjömil och kan se varandra. Svenskbåten Team SCA ligger på sjunde plats, endast 13 Nm bakom ledaren Abu Dhabi Ocean Racing.
Etappen från Kapstaden till Abu Dhabi är den andra av nio etapper i Volvo Ocean Race 2014–15. Lagen lämnade Sydafrika den 19 november och målgången är beräknad till mitten av december.
Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Volvokoncernen och Världsnaturfonden WWF förnyar sitt samarbete med nya ambitiösa mål i WWF:s globala klimatprogram Climate Savers. Förutom att minska utsläppen från produkter och tillverkning ska nu Volvokoncernen driva utvecklingen mot sänkta koldioxidutsläpp i hela transportsektorn.

”Vårt åtagande gentemot WWF kommer att leda till konkreta framsteg. Det visar att vi menar allvar med vårt arbete med att sänka utsläppen och göra framtidens transporter hållbara och utsläppsfria. Climate Savers ställer höga krav på Volvokoncernen, och vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet”, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.

2010 anslöt sig Volvokoncernen som världens första fordonstillverkare till Världsnaturfondens program Climate Savers. Climate Savers engagerar multinationella företag i kampen för att sänka utsläppen av koldioxid, och de företag som är med i Climate Savers lovar att sänka sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan företaget, WWF och oberoende tekniska experter.

Volvokoncernen är fortfarande den enda internationella fordonstillverkare som är medlem i Climate Savers, och det unika strategiska samarbetet kommer nu att utökas genom att Volvo och Climate Savers förlänger åtagandet med nya utsläppsmål. Utöver ett löfte om minskade utsläpp från fordon och produktion under perioden 2015 till 2020, kommer Volvo att genomföra ett antal aktiviteter som syftar till att skynda på utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp i hela den tunga fordonssektorn.

I åtagandet ingår bland annat att:
• Minska utsläppen från Volvos produkter och produktion med minst 40 miljoner ton CO2 år 2020 jämfört med 2013.
• Utveckla en lastbilsprototyp vars bränsleförbrukning är betydligt lägre än förbrukningen hos dagens motsvarande lastbil.
• Utveckla och demonstrera anläggningsmaskiner med betydligt förbättrad bränsleeffektivitet. De nya prototyperna ska vara minst 30 % effektivare är 2013 års standardmodeller.
• Starta upp så kallade CityMobility-koncept i minst fem städer. CityMobility är samlingsnamn för ett erbjudande där Volvo Bussar arbetar tillsammans med städer och regioner för att hitta den bästa och energisnålaste kollektivtrafiklösningen. Ett exempel är att planera för den infrastruktur som krävs för elektriska stadsbussar.
• Uppmana och hjälpa tio utvalda underleverantörer att förbättra sin energianvändning.
• Vara värd för Construction Climate Challenge (CCC), där representanter för anläggningsindustrin, akademiker och politiker träffas för att utbyta erfarenheter och för att hitta finansiering av nya forskningsprojekt.

”Transportsektorn har en mycket stor påverkan på klimatet. Volvokoncernens åtaganden är ett bra exempel på hur transportsektorn kan arbeta för att få ner sina utsläpp i hela värdekedjan, med potential att förändra framtiden för transporter och byggande. Samarbetet är ett viktigt steg att begränsa klimatrisker och en övergång mot ett förnybart energisystem där transporter och industrier självklart är inkluderade. Vår förhoppning är att Volvos åtaganden kommer att uppmuntra andra att följa efter”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF i Sverige.

Fiskrens ska bli biogas och avloppsvattnet så rent att det i princip går att dricka. Det är planerna för Simrishamns reningsverk där IVL Svenska Miljöinstitutet nu ska testa ett batteri av reningstekniker i stor skala. En av de stora miljövinsterna är att få bort läkemedelsrester från vattnet.

Utvecklingsprojektet har fått finansiering inom det tredje steget i Vinnovas program Utmaningsdriven innovation. I tidigare studier har IVL tillsammans med sina samarbetspartners testat ett antal tekniker för rening av läkemedelsrester, återvinning av vatten och framställning av energi, fosfor och andra näringsämnen.

I det sista steget som nu inleds skalas projektet upp och siktar på att rena allt utgående vatten från Simrishamns reningsverk. Det ska göras med hjälp av ett innovativt system med flera olika reningstekniker – skivfiltrering, ozonbehandling och sandfilter eller aktivt kol. Efter det ska vattnet vara så rent att det i en senare del kan återföras i kretsloppet via infiltration till grundvattnet.

– En stor fördel är att vi kan få bort läkemedelsrester från vattnet, något som kan innebära stora vinster för miljön. Lyckas vi med det här har vi en innovativ exportprodukt som kan bidra till stor miljönytta runt om i världen samtidigt som många högkvalificerade arbetstillfällen kan skapas här i Sverige, säger Staffan Filipsson på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Genom att röta slam från reningsverket tillsammans med fiskrens kommer biogas att produceras som generar el till fryshusen för fisk. Vattnet från biogasanläggningen kommer att behandlas med hjälp av Anammox, bakterier hämtade från havsbotten som kan rena vattnet från kväve på ett energieffektivt sätt.

– Om projektet blir framgångsrikt har vi kommit ytterligare en bra bit längre mot vårt mål att göra om våra reningsverk till produktionsanläggningar för nyttigheter. Vattenbrist finns överallt i världen i dag och det kommer att bli värre med klimatförändringarna och den fortsatt kraftiga urbaniseringen. Det här är en del av lösningen – att vi börjar se avloppsvatten som en resurs istället för som avfall, säger Östen Ekengren, vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Forskningsprojektet ”Morgondagens kommunala avloppsvattenrening – en produktionsanläggning av nyttigheter” kommer att genomföras i tät samverkan med Simrishamns kommun, företagen Nordic Water, Xylem, AquaQ och Cerlic, samt Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, KTH, Lunds universitet och Institutet för jordbruks- och miljöteknik. Projektet delfinansieras av bland andra Vinnova och Region Skåne.

Serien startar sommaren 2015, där alla America’s Cup-teamen kommer att tävla med One Design AC45-katamaraner. Där man har möjlighet att samla poäng som tas med till nästa steg i tävlingen.Totalrankingen i America’s Cup World Series kommer att ligga till grund för poängställningen när America’s Cup Qualifiers startar 2017.

”Det är väldigt spännande att tillkänna ge att America’s Cup World Series kommer till Sverige nästa år. Det ger Artemis Racing ett bra tillfälle att visa upp vår sport och vår America’s Cup-satsning”, säger Iain Percy, Artemis Racing’s Team Manager.

”Det är ett otroligt driv i laget just nu, vi hoppas att den svenska publiken kommer heja fram oss under tävlingen. Vi ser verkligen fram emot att visa vad vi kan och prestera maximalt nästa augusti. Det här är det häftigaste seglingen som finns”, säger Fredrik Lööf, tre gånger olympisk medaljör och taktiker för Artemis Racing.

Max Markusson, Evenemangsche på Göteborg & Co, kommenterar:
”Göteborg är en stad med gedigen sjöfartshistoria och nästa år kommer vi få se en sommar med flera globala seglingsevenemang. Det är ett historisk tillfälle att få möjlighet att inte bara ha Volvo Ocean Race i juni utan också America’s Cup World Series i augusti. Artemis Racing tar sig an en stor utmaning och ger oss en möjlighet att visa upp staden vid vattnet globalt, och det kommer bli ett spektakulärt evenemang för Göteborgs invånare”.

Max Salminen, olympisk guldmedaljör och grinder för Artemis Racing säger:
”Det är fantastiskt vad som händer i seglingen just nu när vi går mot båtar som flyger fram – så kallad “foiling”. AC45 är definitivt den häftigaste båten jag någonsin seglat, det är en otrolig känsla när den lyfter upp ur vattnet och accelererar. Det kommer att bli en spektakulär show som man inte får missa”

Tävlingarna seglas antingen i Göta Älv nära stadskärnan eller utanför Långedrag, evenemangsområdet kommer att ligga i Frihamnen.

”Ett av våra mål med America’s Cup World Series är att låta lagen och fansen komma närmare varandra,” säger Harvey Schiller, kommersiell kommissioner för America’s Cup.

”Seglingarna i Göteborg kommer ske nära land och ger därför alla svenska America’s Cup-följare en möjlighet att se snabba, kraftfulla och spännande seglingar.”

Under rätta förhållanden kan musselodling förbättra vattenkvaliteten i övergödda områden i havet. Ny forskning kan bidra till att utveckla musselindustrin och medverka till bättre åtgärdsprogram för skötsel av övergödda, kustnära områden.

I en forskningsavhandling har marinbiologen Per Bergström undersökt musselodling som restaureringsåtgärd. Han har i storskaliga experiment med två musselodlingar och tillhörande kontrollområden jämfört vatten- och sedimentprover för att mäta effekterna av odlingarna.

Ett problem har varit att musslorna förmodligen ätits upp av ejdrar vilket inneburit att effekterna av odlingarna inte kunnat utvärderas fullt ut.

Fördelaktig effekt där övergödningen är kraftigast

Studierna visar på stor variation i musslornas tillväxthastighet både mellan undersökningstillfällen och undersökta platser. Men man kan se att det är i inre kustområden inne i fjordar och andra skyddade miljöer som musslorna har den snabbaste tillväxten.

– Det är också dessa områden som är i störst behov av miljöförbättrande åtgärder, vilket är positivt ur aspekten att utnyttja musselodling som en restaureringsåtgärd, säger Per Bergström vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Havsborstmasken bidrar gynnsamt
Havsborstmaskar kan motverka de negativa effekterna på bottensediment som kan inträffa i musselodlingar. Försök med arten Hediste diversicolor visar att denna havsbortsmask effektivt kan leva av och tillväxa på exkrement från musslor samtidigt som man får en förbättrad sedimentmiljö i odlingarna.

– Resultaten är lovande men fler studier behövs för att utvärdera den fulla potentialen med havsborstmaskar under musselodlingar, säger Per Bergström.

Fördjupade studier behövs
Erfarenheten visar att musselodling som restaureringsåtgärd kan vara ganska oförutsägbar.

– Fortsatt teknisk utveckling av kostnadseffektiva odlingssystem tillsammans med fördjupade studier av musslornas effekter på miljön vore därför önskvärt, säger Per Bergström.

Projektet har finansierats av Havs- och Vattenmyndigheten genom Havsmiljöanslaget.

Avhandlingens titel: Blue Oceans with Blue Mussels

Handledare: Mats Lindegarth

Länk till avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/37057

Den norska båttillverkaren Windy Boats och Monacobaserade designern Espen Øino International har levererat sin första Custom 8 Meter Windy EØ Limo Tender. Enligt Windy är det en båt som sätter helt nya standards för kundanpassade tenderbåtar.

Båten har en mycket låg profil och samtidigt en hög kapacitet för att kunna frakta stor last iland från en yacht. 8m Limo Tender har sittplatser för upp till tio gäster plus två besättningsmän i en öppen cockpit föröver.

Båten har bland annat skjutdörrar och skjutpaneler i glas, skyddar passagerarna. Den här kunden har verkligen slagit på stort och satsat på en inredning från modeföretaget Hermes.

Motoriseringen består av två stycken 220 hk Volvo Penta sterndrives, vilka ger en toppfart på upp till 45 knop. Båten är designad för att passa i garaget på en superyacht 70-metersklassen (230 fot).

För sin kunds superyacht har designern Espen Øino tagit hjälp av Windy Yacht Projects för att bygga denna Limo Tender. Det är en ny division inom den norska båttillverkaren, skapad för att bygga mindre båtar i hög kvalitet till superyachter. Företagen bakom bygget är så nöjda med resultatet av sitt första samarbete att planerar att utveckla en modifierad version av Limo Tender för standardproduktion i längder på 8 respektive 9 m.

– Det här är en milstolpe för Windy, säger Windys vd Knut Heiberg Andersen.

– Espen och jag har känt varandra i över 20 år och har ofta talat om att arbeta tillsammans, men vi ville vänta tills rätt projekt dök upp. När Espen blev engagerad för att bygga Limo Tender, strax efter att vi hade lanserat vår nya Yacht Projects Division, kände vi att tiden var inne.

Windy har erfarenhet av att bygga lyxiga tenders sedan tidigare. 2009 utvecklade och byggde företaget Windy Dubois SR52 Blackbird, en fräck 16,10 m Super Tender.

Tekniska fakta
Längd: 8.00 m (26 ft 25in)
Längd skrov: 6.15 m (20ft 18in)
Bredd: 2.80 m (9ft 19in)
Höjd: 1.85 m (6ft 06in)
Vikt: 3 600 kg (7937 lbs)
Personer: 10
Besättning: 2
Info: www.windyboats.com

SLU-forskare har utvecklat en ny metod för att få svar på varför överfiskade fiskpopulationer, exempelvis torskbeståndet i Östersjön, inte återhämtar sig trots att fisket minskat. Metoden går ut på att analysera tillväxtmönster under torskens olika livsstadier, för att se om utebliven återhämtning beror på brist av någon särskild typ av föda. Studien presenteras i ett specialnummer kring marina ekosystemskiften.

Östersjön är ett av de marina ekosystem på norra halvklotet som genomgått stora förändringar i artsammansättningen. I slutet av 1980-talet skiftade Östersjön tillstånd och gick grovt förenklat från att domineras av stora torskbestånd till att domineras av stora skarpsillsbestånd. Längs Kanadas Atlantkust kollapsade torskbestånden på ett liknande sätt några år senare. Båda ekosystemskiftena knöts till ett för högt fisketryck.

Frågan är vad det är som hindrar torskens återhämtning och håller kvar Östersjöns ekosystem i ”skarpsillsläge” trots miljöförhållanden som är jämförbara med dem på 1980-talet och ett minskat fisketryck?

Anna Gårdmark, docent vid institutionen för akvatiska resurser vid SLU, har tillsammans med SLU-kollegor och andra forskare utvecklat en ny metod för att belysa frågan. Den handlar om att analysera miljöövervakningsdata som visar torskens tillväxtmönster och tillgång på byten under olika livsstadier.

– Vi visar hur man kan analysera torskens kroppstillväxt under olika livsstadier för att särskilja mellan olika mekanismer som kan ligga bakom att överfiskade rovfiskbestånd, t. ex. torsken i Östersjön, inte återhämtar sig. Det handlar om olika sorters artsamspel mellan torsken och dess bytesdjur, berättar Anna Gårdmark, docent vid institutionen för akvatiska resurser, SLU.

Tillsammans med Kanadensiska forskare tillämpar Anna Gårdmark och hennes kollegor nu den nya metoden på Östersjötorsken och på torsk utanför Kanadas östkust. Om de fiskätande torskindividerna växer dåligt snarare än de mindre torskarna som äter djurplankton och bottendjur, tyder det på en brist på fiskbyten av rätt storlek för torsken. Detta visar i sin tur på hur fiske på rovfiskar och fiske på deras bytesfiskar hänger samman, och varför de måste förvaltas tillsammans.

– Att förstå varför fiskade rovfiskar inte ökar i antal trots lågt fisketryck är helt avgörande för att skapa en fiskeriförvaltning som möjliggör torskbeståndens återhämtning. Vår nya metod är ett viktigt hjälpmedel för att nå sådan kunskap, säger Anna Gårdmark.

Agapis kombination av RIB-koncept (Rigid Inflatable Boat), kabinbåt, intelligent svensk design och högteknologiska material ger en summa av användarfördelar som ingen annan båt har idag. Fart och prestanda i toppklass, markant bättre bränsleeffektivitet än jämförbara alternativ, sov- och umgängesytor, säker, trygg och lätthanterlig för hela familjen både på öppet hav och när det ska läggas till, avsevärt lägre ägarkostnader totalt och slutligen, trailerbar. En helt unik samling egenskaper.

De här egenskaperna har väckt intresset inte bara på den svenska marknaden, utan även i Europa och USA. Under de sista dagarna i mörka november, kommer partners och press från olika länder till Sverige för att testköra den nya modellen rakt ut i skärgården och navigera i svåra vatten med Agapis iPad och Seapilots navigations app.

Peder Asplund, VD för Agapi säger:
– Det här året har varit helt otroligt. Redan under juli 2014 hade vi levererat ut alla båtar vi producerat, vi tog vår demo båt på trailer ner till medelhavet och båtade oss fram efter Rivieran fram till slutdestinationen Mallorca där vi invigde vårt Agapi Center Mallorca. Därefter har allt fokus varit på att ta fram nya 950 tillsammans med vår produktionspartner, Delphia Yachts, ett av de ledande varven i Europa. Nu är den här! Vi på Agapi är vana vid långa båtsäsonger men att lansera nya båtar i december är ovanligt till och med för oss. Vi glädjer oss oerhört mycket för det är en ytterst kompetent båt vi släpper ut. Här i Sverige väljs oftast singelmontage, Yamahas 350 hk, men i USA och medelhavet ser vi en större efterfrågan av dubbelmontage. Oavsett vilket, är det en båt i sin egen klass som öppnar upp en ny dimension av frihet.

Om Agapi 950
Agapi 950 är byggd med lättviktsteknologi och kolfiber vilket ger en lättdriven båt med låg bränsleförbrukning. Båten kan fås med singelmontage, dubbelmontage eller inombordare (diesel).

Valet av RIB-teknologin gör 950:an fantastiskt trygg, rolig att köra och enkel att hantera oavsett väder och fart. Med sina drygt 32 fot passar båten även för de öppna haven och de unika köregenskaperna består även med maxlast vilket innebär upp till 12-14 personer.

Agapi 950 kan trailas med en större SUV som BMW X5, Audi Q7 eller liknande och E-kort. Båt och trailer är anpassade för varandra så sjösättning och upptagning är förvånansvärt enkelt vilket öppnar upp nya möjligheter på ett enkelt sätt. En tydlig vision och intelligent svensk design har skapat en fantastisk upplevelsebåt med stora sociala ytor och solbäddar. Den erbjuder både komfort och omtanke för familjen och vänner under båtsemestern med upp till sex bäddar, kök, kyl och spoltoalett. Med dess flexibilitet, lätthanterbarhet, sjöduglighet och låga bränslekostnader passar Agapi 950 även professionella användare och skärgårdspendlare.

– Att få avsluta 2014 med det som kan bli årets julklapp för någon känns fantastiskt, säger Peder Asplund.

Biltillbehörsföretaget Drivknuten.se, som satsar stenhårt på etablering i ett flertal länder, går in som ny sponsor för Tobbe Lannemar som kör den svenska båten i den engelska offshoreserien Superstock P1. Detta trots att det inte ens är klart att de ska köra nästa år.

– Helt riktigt, konstaterar Tobbe.

– Vi hade så fruktansvärt mycket problem med båten under året att vi måste säkerställa att vi kan få den att fungera som det är tänkt innan vi bestämmer oss för att göra om det och gå ”all in”. Vi tittar därför just nu på att plocka över båten till Sverige i vinter för att bygga om och förstärka upp den.

– Men det är fantastiskt roligt att det är så många företag som vill vara med och satsa!

– Försäkringsjätten Gallagher är vår huvudsponsor, men vi har även Pirelli, Henses, R-Tech Solution, Baltic, Bioplant och Karling med från förra året plus att vi har fått flera nya intresserade sponsorer som Drivknuten.se, summerar Tobbe.

Alen Rasic, VD för Driknuten.se är mycket nöjd med upplägget och tror på att synas så brett som möjligt.

– Vi växer så det knakar, efter starten i Tyskland blev det England innan etableringen i Sverige och Norge, konstaterar Alen Rasic och fortsätter.

– Nästa etablering lär bli Danmark, och vi måste ständigt hitta nya vägar att marknadsföra oss. Den kontakt vi haft med Tobbe har varit enormt givande, han är oerhört insatt och vet vad som krävs för att lyckas med marknadsföringen. Det lilla vi hittills gjort tillsammans har gett en fantastisk respons.

– Vi vet att intresset för båtracingen utomlands är enormt och Superstock P1 är TV-sänt i 55 länder via SKY Sport i England och når hela 556 miljoner hushåll världen över.

– Man vet aldrig vilka länder vi kommer att etablera oss i längre fram, men vad vi säkert är att vi under tiden måste marknadsföra oss på bästa möjliga sätt, avslutar Alen.

Det har gått sex dygn sedan starten av andra etappen i Volvo Ocean Race, från Kapstaden till Abu Dhabi, en sträcka på 5 185 Nm. Avståndet mellan första och sista båt är mindre än 40 Nm.

Team SCA har tagit sig igenom några tuffa dygn med stark vind och stora vågor samt många manövrar. Nu har de, liksom övriga lag, slagit norrut och befinner sig i ett område med lättar vindar. Det ser ut att bli en taktisk kamp med små marginaler vind upp genom Indiska Oceanen. Här bjuder lagets on board reporter Corinna Halloran på sina tankar om maten ombord:

Idag testade jag något som bara är några få förunnat, frystorkad glass. Jag är osäker på vad som var mest förvirrande, faktumet att jag åt något som fått etiketten glass eller att jordgubbarna bara smakade 40 % jordgubbar.

Ikväll blir det ”Chicken a la King” till middag. Trots namnet är jag ganska säker på att ingen Kung i hela världen skulle få för sig att äta den. Den har en något rökig och citrussur arom, två smaker som jag inte nödvändigtvis skulle blanda. Innehållsförteckningen påstår 20 % kyckling. Betyder det att målet består av 20 % kyckling eller att kycklingbitarna i måltiden består av 20 % riktig kyckling? Det första verkar ju mest logiskt men när man tittar på de små kuberna av påstått kött som simmar runt i skålen börjar jag tvivla.

Tidigare har vi haft tur då det frystorkade köttet faktiskt smakade riktigt kött, men på den här etappen är det långt ifrån verklighetstroget. Sophie beskriver det bäst: ”Det här är etappen med köttet som gnisslar.” Och hon har rätt, man tuggar och tuggar en lång stund och köttet bara gnisslar mellan tänderna.

Hur skall jag beskriva lammgrytan? Vågar jag börja med färgen? Tänk dig en grå massa med svarta prickar. Och där har vi dem, de sällsynta bitarna lammkött som oftast kommer flockvis. Precis som kycklingen är dessa lammbitar kubiska och odefinierbara.

Vi kan beklaga oss över maten men det är inte mycket vi kan göra åt den. Vi kan inte kila till affären och köpa något färskt och om jag skall vara helt ärlig, tror jag inte vi hade gjort det även om vi hade haft möjligheten. Mat är bränsle här ut. Det behöver inte nödvändigtvis smaka gott. Vi måste äta för att fungera, både fysiskt och på däck. Om vi plötsligt skulle bli kräsna och peta i maten skulle det visa sig snabbt i båtfart. Kanske lite av ett moment 22.

Så vi tar det som det kommer, äter de varma målen mat och njuter av våra dagliga snacks och powerbars vid sidan om. För tillfället har vi en favorit som för tankarna till den där fantastiska koppen varm morgonchoklad! Vad gör det att middagen är lite smaklös (Allvarligt talat, är det här verkligen lamm?)? Vi har ju dessert (Även om jag sannolikt kommer hoppa över allt som kallas glass från och med nu)!”

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Info: www.volvooceanrace.com

Fisk som fångas i närheten av centrala Stockholm innehåller höga halter av miljögifter som kvicksilver och TBT medan halterna av föroreningar generellt är låga längre ut i skärgården och västerut i Mälaren. Det visar en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Forskarna har analyserat miljögifter i abborre som är en stationär fiskart och därför ger en bra bild av föroreningssituationen i de områden de fångas i. Fiskar har tagits upp på ett tjugotal platser, från Stockholms ytterskärgård i öster till centrala Stockholm och vidare till centrala Mälaren.

– För de flesta ämnena var det en gradient med låga halter i ytterområdena i Stockholms skärgård och Mälaren och ökande halter närmare Stockholm, säger Magnus Karlsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Historiskt har det läckt ut mycket miljögifter från bland annat industrier och varvsverksamhet i Stockholm. Utanför Beckholmen i Stockholms ström är det höga halter av kvicksilver och den tennorganiska föreningen TBT som tidigare användes i båtbottenfärger. Mest oroande är de mycket höga halter av PCB som forskarna hittade i fisk från Oxundasjön. Vad som har orsakat föroreningen är okänt och kompletterande studier pågår nu för att klarlägga vad som är källan.

Även den ökade användningen av läkemedel i samhället märks i studien. I nästan hälften av alla fiskar som samlades in utanför ett reningsverksutsläpp hittade forskarna läkemedelsrester.

– Den blandning av läkemedel vi hittar i fiskarna är oroande. Trots att reningsverken idag har långtgående avloppsvattenrening så passerar en stor del av ämnena ut i vattenmiljön, säger Tomas Viktor, fisktoxikolog vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Sammantaget ger studien en blandad ljus och mörk bild av den rådande miljösituationen i området.

– Det är givetvis tråkigt att vi i urbana lokaler fortfarande mäter höga halter av ämnen som sedan länge varit förbjudna. Samtidigt är det positivt att halterna av miljögifter är låga i de områden i skärgården och Mälaren där det sker kommersiellt fiske och att halterna av flera ämnen trots allt minskat över tid, säger Magnus Karlsson.

Info: http://www.ivl.se/download/18.1acdfdc8146d949da6d52e4/1416492081135/B2214+Milj%C3%B6st%C3%B6rande+%C3%A4mnen+i+fisk+fr%C3%A5n+Stockholmsregionen+2013.pdf

Det pågår ett outtröttligt taktiskt spel med små marginaler i Indiska Oceanen. – Vi slåss för varenda centimeter som vi kan hitta, säger Martin Strömberg som ligger trea ombord på Dongfeng Race Team.


Senaste positionsrapport: 08:00 (CET)


Ledande båt: Team Brunel 

Hastighet: 10-11 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 36 sjömil
Vindhastighet: 5 m/sek

Ledarbåten Team Brunel har MAPFRE, Dongfeng Race Team, Team Alvimedica och Team Vestas Wind i hasorna och en bit österut är svenskbåten Team SCA inte långt bakom. Flera båtar är fortfarande inom synhåll och mellan Dongfeng Race Team och MAPFRE skiljer det endast ett par hundra meter.

– Fördelen när vi har våra närmsta konkurrenter inom synhåll är att vi inte har några problem med att veta vad de håller på med, säger Dongfengs Onboard Reporter Yann Riou och tillägger att det är långt kvar till Abu Dhabi.

– Efter fem dagars segling är vi fortfarande söder om den breddgrad som Kapstaden ligger på och det säger en del om vad som återstår att göra.

Efter starten den 19 november sökte sig samtliga sju båtar söderut och upplevde ett par tuffa dygn med kraftig vind och stora vågor. Problemet var ett stort högtrycksområde mellan dem och Madagaskar och hur de skulle hitta ett smidigt sätt att ta sig genom detta. Efter att ha gippat fram och tillbaka har alla seglat norrut i lättare vind sedan natten till söndag.

Abu Dhabi Ocean Racing var det lag som vände norrut tidigast och de ligger därför längst västerut. Det återstår att se om deras satsning betalar sig.

– Vi har inte seglat briljant, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker. Vi har gjort små misstag och går nu en smal balansgång jämfört med de andra så det är lite nervöst.

Det som väntar är ett taktiskt rävspel där det gäller att hitta mer vind än konkurrenterna och vinna små fördelar. Efter högtrycksområdet väntar stabilare passadvindar från öst och det finns mycket att vinna på nå fram till dessa vindar först.

Målgången i Abu Dhabi är beräknad till den 13 december.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, k-märker sex spännande fritidsbåtar. Här finns ett par välkända båtar, till exempel kostern Lunkentuss i Sundsvall som seglade jorden runt i början av 1960-talet.

En annan välkänd båt är den exklusiva salongsmotorbåten Tournesol från 1912 – som beställaren ville ha för att kunna se olympiaseglingarna i Nynäshamn från sjön.
Här finns även segelbåten som en hovjuvelerare döpte till Briljant då han köpte den på 1960-talet. Och havskryssaren Gilda III där skrovet byggdes i Finland medan båtbygget färdigställdes i Västmanland. En båt som är särskilt personhistoriskt intressant är motorbåten Marina som fortfarande bibehålls i skådespelaren Edvin Adolphsons utformning från det sena 1950-talet.
– Bredden bland båtarna är stor, särskilt om man jämför den anspråkslösa motorbåten Liv, med den exklusiva Tournesol, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Liv är en motorsnipa av typen Skeppsbjörn med skrov i glasfiberarmerad plast och där originalmotorn från 1962 fortfarande används.
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har sedan 2009 k-märkt fritidsbåtar. Syftet är att uppmärksamma de kulturhistoriskt intressanta båtarna som fortfarande används och vårdas. Museet vill öka kunskapen om dem och skapa bättre förutsättningar för fortsatt bevarande.
Läs mer om Sjöhistoriskas verksamhet kring kulturhistoriskt intressanta fartyg och båtar på museets hemsida: www.maritima.se

Fakta om båtar k-märkta i november 2014

Segelbåten Lunkentuss, Sundsvall, byggd i Åhus 1942
Lunkentuss är en välkänd och omskriven båt med en unik historia. Båten i sig byggdes för Sjövärnskårens räkning mitt under 2:a världskriget. Efter köpet 1960 genomförde Gunnar Dahlgren och Dag Ekholm en ombyggnad av båten, så att den skulle fungera för långsegling på de stora världshaven. Två år senare gav man sig ut på en världsomsegling som kom att ta tre år. Efter den omvälvande resan skrev Gunnar boken; Lunkentuss – en segling jorden runt. Båten kom efter hemkomsten att nyttjas som en vanlig fritidsbåt i Sundsvallstrakten, på Västkusten och i de Stockholmska vattnen. Efter att båten stått många år på land har den genom stort ideellt och personligt engagemang återfått sitt utseende från tiden då man gav sig iväg på den stora resan. Dag Ekholm har själv arbetat med att rekonstruera båten till sitt 1960-talsutseende. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Lunkentuss är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Föreningen bevara Lunkentuss.

Motorbåten Marina (ex Tebe), Värmdö, byggd i Trosa 1934
Salongsbåten Marina är en båt med en väldokumenterad historia. Båtens utseende och karaktär förändrades under det sena 1950-talet då en relativt omfattande ombyggnad förändrade båtens utseende. Ombyggnaden gjordes åt dåvarande ägaren, skådespelaren Edvin Adolphson, som själv gjorde skisserna. Det är en exklusiv båt med alla bekvämligheter – under en period på 1960-talet fanns till och med telefon ombord. Det finns visserligen en lucka i ägarlängden men Marinas ägare och hemmavatten kan följas från 1947 och framåt. Båtens brittiska konstruktör är också intressant eftersom han ritat både fritidsbåtar och brittiska flottans torpedbåtar. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Marina är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Kenneth Jacobson.

Motorbåten Liv, Nynäshamn, byggd i Kristinehamn 1962
Liv är en snipa av modellen Skeppsbjörn. Den berättar om ett modernare sätt att bygga båtar dels genom att byggnadsmaterialen är en kombination av glasfiberarmerad plast och trä. En innovation i sin samtid var även konceptet att både skrov och motor tillverkades av en och samma firma. Kombinationen Bro varv och de välkända Albinmotorerna gjorde att både denna modell och liknande modeller blev populära som enklare robusta fritidsbåtar. Vad gäller just den aktuella båten Liv så finns bland annat en väldokumenterad ägarhistorik – kopplad till en större upprustning som gjorts av en av de föregående ägarna. Det kan konstateras att båten även idag har en kulturhistoriskt medveten ägare. Intresset för båtmodellen Skeppsbjörn kan avläsas i att det idag finns en särskild Skeppsbjörnsklubb. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Liv är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Arne Christersson.

Segelbåten Briljant (ex Charlotta III), Lidingö, byggd på Orust 1964
Segelbåten Briljant är en elegant båt byggd efter amerikanska ritningar på ett av de yrkesskickliga Orustvarven. Inredningen på båten ritades av Olle Enderlein enligt beställarens önskemål. Tack vare den väldokumenterade historiken, där den nuvarande ägaren och hans far ägt båten i drygt 45 år, kan både användning, seglingar och underhållsåtgärder följas noggrant. Till den intressanta och påkostade utrustningen hörde både ubåtstoalett av brittiskt snitt och isskåp. Den senare utrustningen påverkade resmålen för seglingarna. På senare år har båten genomgått en del större reparationer – som genomförts med största omsorg om både originalutseende och ursprungliga material. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Briljant är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Fredrik Decker.

Segelbåten Gilda III, Stocksund, byggd i Larsmo Bosund, Finland 1962
Havskryssaren Gilda III är en välbevarad Enderlein-konstruktion som ägts inom samma familj sedan beställning i början av 1960-talet. Gilda III är en oneoff-båt byggd hos Bröderna Brännbacka i finska Larsmo Bosund, där det gedigna arbetet och materialets goda kvalitet, resulterat i att båten fortfarande är i originalutförande. Till båtens historia hör att masten bytts ut från originalet i glasfiberarmerad plast till en aluminiummast – en förändring som gjordes för drygt 25 år sedan. Tack vare ovanstående beskrivning samt båtens nuvarande fina skick kan Statens maritima museer konstatera att nuvarande ägare tar god hand om sin båt. Till det intressanta fotomaterialet hör utöver de nytagna fotona också ett par bilder från tidigt 1960-tal. Dessa bilder kan berätta om hur bygget gick till; med skrovet som byggdes i Finland medan däck, ruff och inredning gjordes i svenska Västmanland. Statens maritima museer anser sammantaget att havskryssaren Gilda III är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Per Stenfors.

Motorbåten Tournesol (ex Abmarac), Huddinge, byggd I Stockholm 1912
Salongsbåten Tournesol tillhör den första generationens exklusiva motorbåtar som beställdes av dåtidens industrimagnater. Just denna båt beställdes av telefondirektör G T Cedergren. Båten har en intressant och välkänd historia – där den redan sjösättningsåret fanns på plats vid olympiaseglingarna i Nynäshamn 1912. Under åren har båtens öden växlat och ett par större upprustningar har varit nödvändiga. Efter att på senare år genomgått en relativt omfattande renovering är Tournesol idag i gott skick. Engagemanget för båten och dess historia är tydligt hos nuvarande ägare – vilket bidrar till en viktig kulturhistorisk medvetenhet. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Tournesol är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Annika Isaksson.

Tikka, Zipka, och Tikkina heter de tre små kompakta pannlamporna i Petzls serie Classic. Alla tre passar hela familjen, är lätta att använda, ha med på resor, utflykter och kvällspromenader eller att ha hemma vid installationer, fixande och inte minst, när vinterns oönskade strömavbrott slår till.

Från att ha varit en pryl för ett fåtal har pannlampan blivit en vardagspryl som är svår att klara sig utan. Har du en liten kompakt pannlampa ökar friheten rejält, speciellt nu under vinterhalvåret när mörkret faller tidigt trots att dagen inte är slut. Så låt inte mörkret begränsa dig – skaffa en pannlampa.

En liten lätt och ljusstark pannlampa har du nytta av i stort sett varje dag. De tre lamporna i Petzl Classic series använder sig av ljusteknologin standard lighting som innebär att de lyser med ett klart vitt sken vars effekt avtar i takt med att batteriets kraft minskar. Batterier medföljer lampan vid köpet.

• Tikkina är den minsta. En liten praktisk lampa som ger extra ljus i vardagen. Oavsett om du ska ut och campa, fiska, leta efter något i källarförrådet eller i bilen eller ta dig fram hemma när oönskade strömavbrott slår till. Bra val för barnen. Lampan har två ljuslägen. Batterier ingår. Finns i blått, turkos, grönt och lila. Ljusstyrka 60 lumen och räckvidd 30 meter.

• Zipka är smartast. Lampan är liten och lätt att ta med överallt. Liten och kompakt med utdragbar snodd. Perfekt att ha i handväskan eller jackfickan. Utmärkt på promenader och för kvällsturen med hunden eller hemmavid när extra ljus behövs samtidigt som du vill ha båda händerna fria. Kan också sättas fast på handleden. Två ljuslägen. Batterier ingår. Finns i blått och gult. Ljusstyrka 80 lumen och räckvidd 50 meter.

• Tikka är lampan att utforska natten med. Bekväm att använda med brett pannband. Sitter bra och klarar att ge stabilt ljus på joggingtur eller på en power-walk. Den klassiska lilla ljusstarka pannlampan som aldrig blir inaktuell. Två ljuslägen. Finns i blått, gult, grått och rött. Ljusstyrka 80 lumen och räckvidd 50 meter.

Se lamporna in action här i en film som presenterar dem alla tre.

Generalagent för Petzl i Sverige är C2 Vertical Safety.

FAKTA PETZL CLASSIC SERIES – TIKKINA, ZIPKA OCH TIKKA. Ljusstarka små kompakta pannlampor för dagligt bruk. Batterier (3 AAA/LR03) ingår. Vikt 85 gram. Garanti: 3 år. Rekommenderat cirka pris: Tikkina 255 kronor, Zipka 395 kronor och Tikka 319 kronor.

Varmt ljus med frostig lyster – går det ihop? Ja, kolla in Wind in Minds nyaste lampa i segelduk. Skagerrak frost ger samma varma sken som Wind in Minds övriga lampor och ändå ett krispigt skimrande ljus.

Lampskärmen ”Skagerrak frost bordslampa” och taklampan ”Skagerrak small frost” är sydda av transparent laminerad segelduk med vita trådar vävda i ett rutmönster. Skärmen hålls ihop med en tunn röd tamp trädd genom öljetter. Bordslampskärmen har klofäste att sätta direkt på ljuskällan för att passa till de flesta lampfötter. Taklampan har stickkontakt för tak, täckande kåpa och textilklädd röd eller vit sladd. Båda lamp-skärmarnas mått är; höjd 20 cm och diameter 21 cm.

Pris: Skagerrak frost bordslampskärm 550 kr, Skagerrak small frost taklampa 800 kr.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar där ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett behagligt och varmt sken. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för lampornas utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och olika varianter av taklampan Skagerrak och bordslampskärmen Skagerrak.

Info: www.windinmind.se

Närmare 1,6 miljoner svenskar fritidsfiskar varje år och de lägger fem miljarder kronor på sin hobby. De viktigaste arterna är abborre, gädda, öring och makrill.

Det visar en färsk enkätundersökning som genomförts av Statistiska centralbyrån, SCB, på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

– Det är första gången vi tar fram officiell statistik för fritidsfisket och det ger en bra bild av vilka som fiskar, var man fiskar, vad som fångas och vad det kostar att vara fritidsfiskare, säger Håkan Carlstrand, utredare, avdelningen för fiskförvaltning.

Undersökningen genomförs som en nationell enkätundersökning med ett slumpvis urval till närmare 10 000 personer i åldern 16–80 år. Enkäterna har skickats i tre omgångar under 2013 med frågor om de fyra senaste månadernas fiske.

De nya resultaten visar att närmare 1,6 miljoner fiskar på sin fritid varav 1,2 miljoner är män och 0,4 miljoner kvinnor. Antalet fiskedagar på ett år är imponerande 13 miljoner dagar. De nya resultaten visar att flest fiskedagar, 9 miljoner, sker i sjöar och vattendrag.

– Vi visste redan tidigare att fritidsfisket i Sverige är omfattande. De nya resultaten visar att fiske är en av de viktigaste fritidsintressena i hav, sjöar och vattendrag, säger Stig Thörnqvist, utredare på avdelningen för fiskförvaltning

Under 2013 betalade svenskarna 5,8 miljarder för sitt fritidsfiske. Av detta utgjordes 2,3 miljarder kronor av utgifter för förbrukningsmaterial i redskap, fiskekort, resor, fiskeguider, mat och logi. Utgifter för fleråriga investeringar i båtar och dyrare fiskeutrustningar var 3,5 miljarder kronor.

– Undersökningen visar att fritidsfiske omsätter betydande summor som skapar jobb runt om I Sverige. Särskilt viktigt är fritidsfisket som underlag för besöksnäringen på landsbygden säger Stig Thörnqvist.

Fångsten uppskattas totalt till 16 000 ton varav 9 000 ton fångades i sjöar och vattendrag respektive 7 000 ton utmed kusterna och i havet. Av detta fångades 11 000 ton med handredskap som mete, spinnfiske, flugfiske och dörjfiske och 5 000 ton med mängdfångande redskap. De mest fångade arterna för fiske i sötvattensområdet var abborre, gädda, öring, sötvattenskräftor och gös. För fiske i havet var det abborre, gädda, makrill, öring och sill/strömming.

– För Havs- och vattenmyndighetens arbete med levande hav, sjöar och vattendrag är det viktigt att ha goda kunskaper om fritidsfisket. Det handlar både om genomförandet av Sveriges miljömål, målen för friluftslivet och fiskeripolitiken säger Håkan Carlstrand.

Källa och foto: HaV.

Nytt för den skandinaviska marknaden är den nya design för International® Båtvård som AkzoNobel Yacht Coatings lanserar på METS 2014. En tydligare design på produkter och butikskommunikation underlättar valet av produkter vid specifika behov och önskemål.

För Skandinaviens del består serien av 14 produkter som är speciellt framtagna för fritidsbåtar, för båtar av alla typer och alla typer av behov. Oavsett om det gäller den allra grundligaste rengöring eller en enkel rengöring under säsongen.

Produkterna i serien arbetar tillsammans i flexibla system för rengöring, rekonditionering, skydd och underhåll av gelcoat, målade ytor, teak och textil.

Den nya båtvårdsserien finns tillgänglig i butik från vår-vintern 2015.

Svenska OXE Diesel stod för en de största nyheterna på den nyligen avslutade båttillbehörsmässan METS i Amsterdam. Det är en 200 hk dieselutombordare med kompakta mått och massor av effekt.

Den nya dieselutombordaren, som väger 280–300 kg beroende på rigglängd, ger 507 Nm på propelleraxeln och 200 hk effekt i motorn. Det är därmed en riktigt kraftfull pjäs som den svenska motortillverkaren presenterade för branschfolk från hela världen.

Motorn från OXE Diesel grundar sig på ett tvåliters motorblock från GM. Det används i flera av företagets bilar, bland andra Chrysler och Opel. Hittills har det dock inte använts i någon båtmotor och framför allt inte i någon utombordsmotor.

En dieselutombordare har många intressanta användningsområden. Den drar i snitt 40 procent mindre bränsle än en bensinmotor och får därmed betydligt bättre räckvidd. Motorn är också mycket brandsäkrare eftersom tändsystemet är av en annan typ.

Användningsområdet för den här typen av motorer är stort. Professionella båtar av många slag, stora RIB:ar och alla former av båtar som lämpar sig för utombordare kan använda den här motorn, som enligt tillverkaren inte har högre ljudvolym än en bensinmotor över 1500–2000 rpm.

För mariniseringen står svenska Cimco Marine Diesel AB i Ängelholm, som delar teknisk utveckling med Marinediesel AB.

Priset uppges bli från 35 000 Euro plus moms till konsument.

Info: www.oxe-diesel.com

Nu finns det ett nytt blogginlägg från Team SCA och deras segling i Volvo Ocean Race. Efter det att startskottet för etapp 2 gick på onsdagskvällen seglade svenska Team SCA och de sex andra båtarna i Volvo Ocean Race. först ett par varv inne i Table Bay i mycket växlande vindar och därefter ledde den kvinnliga besättningen på Team SCA flottan ut från Kapstaden ner mot Godahoppsudden.

Under etappen från Kapstaden till Abu Dhabi kommer SCA-båten att få kämpa med både tuffa iskalla vindar och frustrerande stekheta stiltjebälten.

– Det kommer att starta snabbt och bli frustrerande långsamt mot slutet. Nu gäller det att använda allt vi lärt oss under första etappen och inte göra något tokigt, säger Sam Davies, skeppare på Team SCA.

Själva starten gick i kraftiga vindar upp mot 35 knop (cirka 17 m/s) och besättningarna fick jobba stenhårt. Men ”Table Bay” utanför Kapstaden är en märklig plats när det gäller vindar och efter 25 minuter fastnade nästa alla i ett stiltjeområde, då vinden dog tillfälligt. Några minuter senare var de igång igen och flera team turades om att vara i ledningen.

Men när båtarna seglade i väg söderut längst med kusten, ner mot Godahoppsudden, var det med svenska Team SCA i tydlig ledning.

Det återstår väldigt mycket av etapp 2 som är närmare 6 125 nautiska mil (11 300 km). Uppskattningsvis kommer det att ta 24-28 dygn upp till Abu Dhabi.

Från organisationens sida har man varnat för att båtarna eventuellt kan möta tropiska cykloner i höjd med Mauritius i södra Indiska Ocean. Men även längre norrut, strax innan Hormuzsundet, väntar troligen monsunvindar innan det lugnar ner sig in mot Abu Dhabi.

Däremot ser tävlingsorganisationen inte pirater som något större hot – som det var i förra upplagan av Volvo Ocean Race, för tre år sedan. Men man tar ändå det säkra före det osäkra och ser till att båtarna håller sig långt ut från Somalias kust.

Info: http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=141687