På lördags inleds årets vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Islamorada, Florida. En av favoriterna är 18-åriga Andrea Holm från KSSS, Stockholm. Tidigare i somras vann hon silver i Kona-EM. I Kona-klassen seglar damer och herrar tillsammans och på startlinjen kommer 115 seglare att stå. Andrea Holm får tuffast möjliga motstånd från ett flertal tidigare världsmästare och olympiska seglare.
Redan förra året var Andrea Holm nära att vinna Kona-VM när det seglades i Quebec, Kanada. Nu hoppas hon på revansch.
– Det känns faktiskt väldigt nervöst. Jag vet att det är många riktigt duktiga seglare med och konkurrensen blir stenhård, berättar Andrea.
– Men, jag siktar högt. Jag är väldigt revanschlusten efter förra årets VM i Kanada då jag missade guldet på grund av en försmädlig tjuvstart. Jag har förbättrat mig på alla plan under säsongen, inte minst hårdvindsseglingen, fortsätter Andrea.
Höjdpunkterna från sommarens tävlingssäsong för Andrea var en nionde plats i ISAF Youth Worlds (ungdoms-VM) i Tavira, Portugal i den olympiska RS:X-klassen och ett EM-silver i Kona One i Båstad.
Totalt deltar 115 seglare från fem kontinenter i årets VM vilket gör det till det största Kona-mästerskapet någonsin. Ett stort antal tidigare världsmästare från olika vindsurfingklasser kommer att stå på startlinjen.
Förutom Andrea ställer Sverige upp med ett mycket starkt lag. Bland dessa finns Kajsa Larsson (21 år) från Motala Segelsällskap som kom på åttonde plats vid EM i somras och var bästa dam vid VM 2011.
– Vi har haft en målmedveten satsning på våra unga talanger under flera år. Den satsningen börjar nu betala sig, säger Johan Fallenius, ordförande i Svenska Kona One-förbundet.
Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.
För resultat besök:
VM-sajten: http://class.konaone.com/event/210/2014-kona-world-championships
Facebook: Kona One och Kona Windsurfing
Twitter: @konaone och @konawindsurfing
Foton (Sailing Båstad): Andrea Holm.
Wiki Loves Monuments, enligt Guinness rekordbok världens största fototävling, pågick under september. Nu har vinnarna i den svenska deltävlingen utsetts. Förstapriset går till Elin Kellersson, för hennes bild på det k-märkta fartyget Sarpen, med hemmahamn i Simrishamn.
Tävlingen, där alla är välkomna att delta, fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen. I Sverige ingår också de 128 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.
– Det är så roligt att 1800-talsgaleasen Sarpen vunnit hela svenska delen av tävlingen, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet och delansvarig för k-märkningen av fartyg.
Tävlingen är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.
Två fartyg får vara med och representera Sverige i den internationella tävlingen. Förutom Sarpen finns en bild på ångfartyget Ejdern, med hemmahamn i Södertälje, med bland finalisterna. Dessutom syns det k-märkta Stockholmsfartyget på Deodar på tredjepristagaren i fartygskategorin.
– Nu hoppas vi såklart att de här fina bilderna kommer ta sig långt i den internationella tävlingen, säger Fredrik Blomqvist.
Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.
Det blir amerikansk premiär för helt nya Wider 32 som supertender för superyachts på Fort Lauderdale International Boat Show, som öppnar idag 30 oktober. Det är en snygg och fräckt formgiven båt, som ska tillverka den speciella marknaden för riktigt lyxiga yachter.
Det är lätt att känna igen den elegant formgivna 32-fotaren från Wider Yachts. Den italienska designen av Fulvio De Simoni och de extremt djärva formerna i någon slags retrodesign är väldigt typiska.
Det italienska företaget bakom Wider 32 anser att båten är perfekt för den amerikanska marknaden. Båtmässan i Fort Lauderdale är också en av världens främsta utställningar för alla som är intresserade av lyxiga yachter.
Den båt som visas på årets Fort Lauderdale-mässa är väldigt välutrustad för sin ägare, som har gjort alla sina viktigaste val via en speciell webbsida; ”Create Your Own Yacht” på Wider Yachts USA sajt.
Enligt Wider är båten den idealiska tendern till exempelvis företagets egen superyacht, den nya Wider 150 som för närvarande håller på att färdigställas vid ett varv i Ancona i Italien.
Trots att detta är en typisk öppen daycruiser finns det möjligheter till övernattning under däck i två stora soffor. Det finns också matplats och – förstås – ett gigantiskt soldäck uppe i båten.
Wider byggs med högteknologisk high-tech, PVC-kärna och vakuuminjicering. Vid tester har båten utrustats med dubbla 260 hk MerCruiser 3.0 TDI dieselmotorer samt Bravo 1 DTS drev. Det ger en marschfart på 30 knop och en toppfart på 37 knop.
Tekniska fakta
Längd: 9.60 m / 31 ft 50 in
Bredd: 3.00 m / 9 ft 84 in
Djupgående: 0.55 m / 1 ft 80 in
Vikt. 5.0 ton / 11023 lb
Bränsle: 500 L – 132 U.S. gal
Vatten: 150 L – 40 U.S. gal
Motorer: 2 x 260 hk MerCruiser 3.0 TDI / Bravo 1 DTS
Marschfart: 30 knop
Maxfart: 37 knop
Räckvidd: 200 Nm
Passagerare: 8
Info: www.wider-yachts.com
Nu sjösätter svenska ALUKIN aluminiumbåtar en ny distributionsmodell som ger kunderna återbäring! I höst presenterar företaget ett Return on investment-avtal som kan tecknas för ett år i taget för de båtköpare som gillar att visa sin båt för fler. Syftet är att öka tillgängligheten för nya båtkunder runt om i Sverige och Norden.
Marinteknik i Norrtälje AB har sedan starten valt att gå sin egen väg gällande distribution och försäljning av ALUKIN aluminiumbåtar. Istället för traditionell försäljning via återförsäljare har det producerande företaget valt att själva hantera all försäljning direkt från produktionen i Roslagen till slutkund. Nu vill Marinteknik öka tillgängligheten och därmed ge fler potentiella båtköpare möjlighet att se och provköra båtarna runt om i hela Sverige och Norden.
– Vi vill visa våra båtar för fler och vi vill premiera de båtköpare som hjälper oss med det, därför har vi jobbat fram ett nytt distributionssystem med ett Return on investment-avtal (ROI-avtal) som man kan teckna sig för under ett år i taget i samband med sitt båtköp, berättar Maria Nikula, marknadsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.
– Det här är egentligen ingenting nytt för oss, mun till mun- metoden har fungerat automatiskt från början och det är helt och hållet tack vare att våra kunder fungerat som goda ambassadörer för våra båtar, fortsätter Maria Nikula.
Valuta för varje satsad krona!
Marinteknik i Norrtälje AB lovar sina kunder valuta för varenda satsad krona i sitt båtägande och det gör man genom att leverera hantverksbyggda kvalitetsbåtar med möjlighet till individuella anpassningar som tillverkas på svensk mark. Med ett ROI-avtal tar man det härmed ett steg längre och erbjuder de båtköpare som önskar bli officiell ambassadör en återbäring om man gillar att visa upp sin båt.
– Försäljningen har ökat stadigt varje år och vi har ett litet men välmående företag som växer stadigt. Vi har en riktigt vass kvalitetsprodukt och utan dyra mellanled kan vi också sälja båtar med individuella anpassningar till ett bra pris. Varje kund som vill har direktkontakt med vår konstruktör som kan guida köparen genom alla frågor och önskemål. På det sättet kan vi tillhandahålla ett exklusivt erbjudande som innebär valuta för varenda krona. Men vi behöver samtidigt se till att fler kan titta på våra båtar, oberoende var man bor någonstans.
– Det här är en win-win lösning som vi tror på, fortsätter Maria Nikula.
2 % av värdet på båten man köpt är summan som återbetalas om en affär går i hamn. Ett bra klirr i kassan för den som till exempel vill finansiera den årliga vinterförvaringen, service, drivmedel och lite till. Det är också något för den som önskar få direkt återbäring på sin investering. För att få återbäring ska man ha visat sin båt och tagit ut en intresserad köpare på en provtur.
– Därefter håller vi kontakten med de potentiella båtköpare som vill gå vidare i diskussion om affär. För våra båtägare ska det inte vara krångligare än så, förklarar Maria Nikula.
Målet är att det ska förenkla och förbättra tillgängligheten för potentiella köpare som önskar se och provköra båtarna på fler platser runt om i Sverige och i Norden.
– Vi lanserar avtalet nu under hösten och kommer att köra det på prov under ett år. Därefter gör vi en utvärdering och då ser vi om nya köpare tycker att det fungerat bra och om våra befintliga båtägare tycker det varit givande, avslutar Maria Nikula.
Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Vestas Wind utgör just nu en tättrio i Volvo Ocean Race. Men fler konkurrenter är på jakt och frågan är vem som tar initiativet till etappmålet i Kapstaden.
Senaste positionsrapport: 11:00 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd till målet: 2243 sjömil
Avstånd mellan täten och sista båten: 334 sjömil
Vindhastighet: 5–7 m/s
Snart 19 dagar efter att båtarna lämnade Alicante skiljer det bara ett par sjömil mellan flera av båtarna. På väg söderut i Atlanten har fältet komprimerats när lagen försökt navigera runt det stora högtrycksområde som finns mellan dem och Kapstaden. Det är en balansgång där det vindfattiga området ska undvikas utan att man behöver segla en lång omväg. Samtidigt söker sig lagen söderut för nå vindar som kan föra dem till etappmålet.
– Vi söker fickor med mer vind som gör att vi vinner sjömil gentemot de andra och ger oss en snabbare väg till de västvindar som kan förkorta vår resa till Kapstaden, säger Abu Dhabi Ocean Racings brittiska Onboard Reporter Matt Knighton.
Hans lag har tillsammans med nederländska Team Brunel haft initiativet i tävlingen den senaste veckan. Men danska Team Vestas Wind som valde en bana längre västerut med mer vind ligger nu hack i häl på tätduon. Enligt den senaste rapporten ligger de tre båtarna inom sex sjömil från varandra.
Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord har minskat avståndet till täten avsevärt de senaste dagarna och ligger just nu fyra med Team Alvimedica strax bakom. Svenskbåten Team SCA och spanska MAPFRE ligger efter ett par navigeringsmisstag på efterkälken. Team SCA ligger sist i fältet och har 334 sjömil upp till ledande Abu Dhabi Ocean Racing.
Det återstår cirka en vecka innan båtarna går i mål i Kapstaden och mycket kan hända på vägen dit. Samtliga lag är fortfarande på väg söderut där de söker kraftiga vindar från väst som kan ta dem till målet i Kapstaden. Vilket lag som når denna vindkatapult först och vem som utnyttjar den bäst på väg österut kommer att vara avgörande.
– Precis som vilken onsdag på jobbet som helst kretsar snacket kring planer för helgen. Vi kommer att vara i Södra oceanen så det kommer minst sagt bli en episk helg för oss, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.
Tävlingsledningen har lagt en begränsning vid 42:a breddgraden som båtarna inte får passera. Detta för att hålla dem säkra från isberg. Målgången är beräknad till den 6 november.
Sammanfattning Etapp 1: Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.
Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.
Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.
Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA.
De jagande båtarna har tagit in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen. Mitt i södra Atlanten ligger ett stort och konstant högtrycksområde som kallas ”St. Helena High”. Det gäller att navigera runt detta vindfattiga område vilket leder till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en kurs västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglat längst österut.
Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind. Dongfeng har tagit in på tätbåtarna från sin position i mitten av fältet. Lagen kan komma att segla så långt söderut som 42 breddgraden – the roaring fourties innan de siktar mot målet.
Det är 14 år sedan Göta kanals återplantering av trädallén startade och nu börjar AB Göta kanalbolag se att kanalsträckorna återfår sin forna form. Med stor hjälp av alla trädfaddrar får nu Borensbergs sluss och Forsviks sluss sin slutgiltiga trädallé och även sträckan Sjöbacka bro till Ljungs Västra bro blir helt komplett. Totalt kommer 75 träd att planteras under 2014.
– Det är en milstolpe för oss att trädallén mellan Sjöbacka bro och Ljungs Västra bro och vid slussarna i Borensberg och Forsvik är helt klara. För Göta kanal betyder det otroligt mycket att återfå sin trädallé, inte bara för det visuella intrycket utan också för att träden är en viktig del i det historiska byggnadsverket säger Anders Donlau, VD AB Göta kanalbolag
Trädfaddrar bidrar till miljön
Göta kanals trädfaddrar har tillsammans med Göta kanalbolag bidragit till att nästan 1 000 träd återplanterats sedan starten år 2000. Träden lever i cirka 200 år och trädsorterna som Göta kanalbolag i år planterar är lönn och lind samt kastanj i Forsvik.
– Vi startade detta återplanteringsprojekt för ungefär 14 års sedan och det är otroligt att se vilket engagemang vi har mött från alla trädfaddrar. Jag har träffat många som planterar sitt träd för att antingen hedra, fira eller minnas nära och kära, men oavsett anledning känner vi en stor stolthet att vi har trädfaddrar som vill hjälpa till att återplantera Sveriges längsta trädallé, avslutar Anders Donlau.
AB Göta kanalbolag genomför varje år återplanteringar av trädallén som omger Göta kanal. Den vackra allén längs kanalen med skiftande trädarter är en viktig del av det värdefulla byggnadsverket och behöver fortlöpande förnyas. När Göta kanal byggdes planterades ca 16 000 träd vilket gör det till Sveriges längsta allé. Både privatpersoner och företag kan delta i bevarandet av Göta kanals trädallé genom att bli trädfaddrar. Det har blivit en uppskattad gåva i samband med olika högtidsdagar. Ett kanalträd kostar 2 000 kr, och givaren får sitt namn på de trädfaddertavlor som finns på elva platser längs kanalen.
Läs mer på www.gotakanal.se/tradprojekt
Med drygt en vecka kvar av första etappen av Volvo Ocean Race 2014-2015 har båtarna nu passerat ekvatorn och rundat den brasilianska ön Fernando de Noronha. Nu går de söderut för att sakta svänga mer österut mot etappmålet Kapstaden. Här kommer en rapport från Corinna Halloran ombord på Team SCA:
Vattentemperaturen sjunker. Igår var det solhattar och tjocka lager zinkpasta som gällde på däck. Idag rustade tjejerna sig med keps på förmiddagen men det dröjde inte länge innan den byttes ut mot fleecehatt. Det är ingen hemlighet att vi närmar oss Södra Oceanen – den börjar redan göra sig påmind.
Vi är bara 20 grader söder om ekvatorn och det är fortfarande några sjömil kvar mellan oss och de riktigt stora vågorna. Och de fantastiska Albatrosserna, som gjort Södra Oceanen så omtalade. Men känslan att vi snart är där är påtaglig ombord och vi gör allt för komma söderut så fort som möjligt.
Vi har ett par veteraner ombord som varit där tidigare och de har varit en välsignelse för oss nybörjare.
”Jag kan inte låta bli att le lite igenkännande,” berättar Sam och fortsätter. ”De tjejer som inte har varit i Södra Oceanen tidigare ställer hela tiden samma frågor och jag minns så väl att jag gjorde precis samma sak min första gång. Som tur var seglade jag med en navigatör som hade ett väldigt stort tålamod – och på samma sätt har jag försökt att vara öppen och svara på alla frågor.”
Sam var bara 22 år när hon seglade i Södra Oceanen första gången och sedan dess ytterligare en gång 2009, i samband med solokappseglingen Vendée Globe, då hon ensam tillbringade 6 veckor i det beryktade området. Abby och Carolijn seglade i Södra Oceanen under Volvo Ocean Race in 2001-02. Liz Wardley var där senast när hon testade en ny entypsbåt. Dee Caffari har seglat där fyra gånger!!!
Alla vi blåbär är nyfikna på vad vi kan förvänta oss. Vad exakt har vi gett oss in på? ”Är det ungefär som Round Britain and Ireland Race?” är en vanlig fråga. Team SCA deltog, tillsammans med fyra andra VOR65or, Round Britain and Ireland Race. Då seglade båtarna i hasorna av orkanen Bertha med starka och ihållande vindar, kallt vatten och hyfsat stora vågor. “Precis så, men bra mycket kallare,” förklarar Liz.
”Om det bara var varmare, låt oss säga 20°C, då borde alla segla här. Seglingsförhållanden i Södra Oceanen är de bästa jag någonsin upplevt,” berättar Carolijn. ”Det är som Round Britain and Ireland Race men med större vågor och längre intervall. Det är kallare också. Och grått. Det finns ingen sol där,” kommenterar Abby.
Att ta sig till Södra Oceanen och kappsegla till Kapstaden är inte lika lätt som att segla en rak linje söder ut. För närvarande är vi på väg västerut för att fånga upp ett lågtryck. Ost om oss har vi högtrycket St. Helena som mer eller mindre står mellan oss och Kapstaden – och för att komma förbi högtrycket måste vi gå under det. Genom att gå söderut, är planen att haka på lågtrycket och skicka båten snabbare än snabbast mot Kapstaden. Och kanske slå hastighetsrekord av bara farten.
Det är knappt 3000 nm mellan oss och Kapstaden – och det är i grova drag bara lite mer än seglingen över Atlanten i april som tog oss 14 dagar att genomföra. Om allt går enligt plan planerar vi att nå Kapstaden om bara tio dagar. Det är bara att konstatera – vi kommer att segla snabbt. Inte undra på att veteranerna hoppar högt av rena rama förväntan.
Hur vår navigatör Libby ser på det hela kan du läsa mer om på bloggen http://teamsca.com/blog/west-is-best
Liz tror att när vi väl har gippat söderut någon av de kommande dagarna kanske vi får se vår första Albatross… Jag håller ögonen öppna och står redo med kameran i högsta hugg så håll dig uppdaterad!
Flipper har med två modeller när den första omgången av nya European Powerboat of the Year 2015 ska avgöras. Det är Flipper 600 DC och 600 SC som finns med bland nomineringarna.
Det ursprungligen svenska båtmärket Flipper, som nu ägs av finländska Bella-Veneet Oy, har väckt intresse i båtvärlden. Modellen 600 DC i produktfamiljen Flipper tävlar om titeln bästa motorbåt i tävlingen European Powerboat of the Year 2015. Båten ingår i en grupp av fem finalister i serien för båtar under 25 fot. Vinnaren offentliggörs på båtmässan i Düsseldorf 17 januari 2015.
Dessutom har en annan Flipper, nämligen 600 SC, nominerats för det nya priset Best of Boats 2014. I tävlingen BoB tävlar Flipper 600 SC i serien för de fem bästa fritidsbåtarna (Best for Fun). Vinnaren offentliggörs på båtmässan i Berlin den 27 november 2014.
Bella-Veneet Oy har funnits i över 40 år. Bolaget har tre produktmärken: Bella, Flipper och Aquador. Cirka 75 procent av produktionen går på export.
Info: www.bellaboats.com
Info: www.flipperboats.fi
Inför nästa år storsatsar Hurtigruten på korta äventyrsresor, polarexpeditioner, naturupplevelser och möten med isbjörn och havsörn i sin naturliga miljö. Det anrika rederiet erbjuder även ett hop-on hop-off-koncept där du själv tar dig via Norges kust på snöskoter.
Bland nyheterna:
1. Satsning på Arktis. Fler polarexpeditionsupplevelser på Svalbard. Möten med isbjörn och val i deras naturliga miljö.
2. Expeditionsfartyget MS Nordstjernan introduceras i juni 2015, efter en kärleksfull renovering
3. Skräddarsydda kortresor, där gästen väljer hur många dagar man är på äventyr
4. 50 äventyrsutflykter.
5. Lansering av närproducerade kulinariska läckerheter
Arktissatsning
Hurtigruten utökar sin satsning på Svalbard och blir nu en av de största researrangörerna för polarresor och expeditionsupplevelser med expeditionsfartygen MS Fram och MS Nordstjernan. Gäster kan bland annat följa med på polarexpeditioner med hundspann för att uppleva norrsken, tundra, snöstormar och isbjörnar. Besök den nordligaste punkten på den europeiska kontinenten, bara 200 mil från nordpolen.
– Svalbard är en av våra strategiska satsningar under 2015. Under en långhelg kan äventyrare uppleva ett riktigt spännande arktiskt äventyr. Detta är en nisch inom expeditionsresor Hurtigruten är ensamma om, säger Magnus Wrahme, kommersiell direktör på Hurtigruten.
Skräddarsydda resor med adrenalin och dramatik
Hurtigruten erbjuder nu fler skräddarsydda weekendresor och minisemestrar på 3-4 dagar. På många av kryssningarna bestämmer du själv i vilken hamn du hoppar på och av i. Som gäst kan du även välja att åka med snöskoter till nästa hamn och hoppa på Hurtigruten när det passar dig. I 2015 års program finns det vildmarksupplevelser som passar äventyrarare som kan tänka sig att tillbringa natten utomhus för att njuta av norrskenet. Nytt för 2015 är även dagsritter till häst för att komma ännu närmare naturen.
Under 2015 erbjuder Hurtigruten fler än 50 äventyrsutflykter
Bland nyheterna för i år finns Lofoten till häst, varvat med val- och fågelsafari, snöskoter i polarnatten, RIB-äventyr i Lofoten, hundsläde och havssafaris varvat med norska, vilda smaker.
Norway’s Coastal Kitchen, närproducerade norska kulinariska läckerheter
Kvällsmenyerna varierar efter säsong och utgår också från lokala specialiteter och de regioner som fartyget passerar igenom. Produkter och delikatesser hämtas från småskaliga producenter och säsongens råvaror tas ombord dagligen. Med konceptet Norway’s Coastal Kitchen får Hurtigrutens gäster en chans att upptäcka och njuta av Norge genom sina smaklökar samtidigt som småskaliga och lokala producenter längs kusten stöttas. Minst 80 procent av allt som tas ombord köps direkt från dessa lokala producenter, en siffra som Hurtigruten strävar efter att öka framöver.
Hurtigrutens säsongsprogram
Det arktiska landskapets uppvaknande under våren, midnattssolen under sommaren, de fantastiska färgerna under hösten och det fascinerande norrskenet under vintern – varje säsong i Norge har sin charm och erbjuder unika upplevelser. Våra fyra säsongsprogram fokuserar på de speciella upplevelser som varje säsong erbjuder. Hurtigruten erbjuder sina gäster en rad evenemang ombord och på land som ger dem möjligheten att uppleva kultur, natur och traditioner som är typiska för Norge.
Under varje säsong finns det en imponerande fjord, långt bort från allfartsvägarna, som väntar på att bli upptäckt:
Vår: Det arktiska uppvaknandet (1 april – 31 maj) à Lyngenfjord
Sommar: Midnattssolen (1 juni – 31 augusti) à Geirangerfjord, Trollfjord
Höst: Gyllene hösten (1 september – 31 oktober) à Hjørundfjord
Vinter: Jakten på ljuset (1 november – 31 februari) à Trollfjordens mynning
– I över 120 år har vi levererat fantastiska upplevelser för våra passagerare och det tänker vi fortsätta göra framöver också. Med våra nya koncept, såsom kortresor, säsongsresor och nya spännande utflykter, vill vi göra det möjligt för resenärer att uppleva Norge och vår vackra natur, vårt djurliv och fantastiskt mat såväl vinter, vår, sommar som höst. Med Hurtigruten väntar äventyret runt hörnet, säger Magnus Wrahme, kommersiell direktör på Hurtigruten.
Det är fortsatt jämt mellan de sju båtarna i Volvo Ocean Race på väg söderut mot kraftiga vindar i Södra Oceanen. Den stora frågan är när de väljer att vända österut mot etappmålet Kapstaden.
Senaste positionsrapport: 0745 (CET)
Ledare: Team Brunel
Avstånd mellan täten och sista båten: 264 sjömil
Avstånd till Kapstaden:
2663 sjömil (Team Brunel)
Vindhastighet: 4-10 m/s
– Vi hittar mer vind ju längre söderut vi seglar och det betyder mer fart. Men att leta efter den vinden tar mer tid och innebär att seglar man längre så vi måste hitta rätt balans. I vilket fall som helst går vi för att vinna, säger Gerd-Jan Poortman som är fördäckare på den nuvarande ledarbåten Team Brunel (NED).
Mitt i södra atlanten, mellan båtarnas nuvarande position och mållinjen, ligger ett stort och konstant högtrycksområde som kallas ”St. Helena High” efter ön St. Helena cirka 1000 sjömil väst om den afrikanska kontinenten. Lagen försöker undvika detta vindfattiga område och segla runt det, vilket leder till ett race rakt söderut i jakt på mer vind.
Under måndagen vände tätbåtarna västerut för att hitta mer vind och detta har gjort att fältet komprimerats. MAPFRE som nu ligger sist fortsatte i riktning mot Brasilien under natten och har där hittat mer vind. Team SCA har däremot fastnat i ett område med svag vind lite längre österut.
Ledarbåten Team Brunel ligger längts österut och närmast Kapstaden. De befann sig klockan åtta i morse på den 26:e breddgraden men båtarna kan sticka så långt söderut som till 40:e breddgraden, det som kallas “Roaring fourties” på grund av de kraftiga vindarna.
– Det kommer bli en försmak på de mest extrema delarna av tävlingen, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Holloran.
Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord och svenskbåten Team SCA har fortfarande chansen att ta hem topplaceringar till Kapstaden.
Den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 har varit rekordjämn och efter drygt två veckor på havet är utgången fortfarande oviss. När och hur lagen väljer att styra österut kommer att vara avgörande.
– Just nu ligger tre båtar i täten och vi har alla satsat på var vi tror vinden kommer att vara starkast när vi tar oss runt St. Helena High, säger Abu Dhabis Onboard Reporter Matt Knighton.
Målgången i Kapstaden är beräknad till den 6 november.
Sammanfattning Etapp 1 Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.
Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.
Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.
Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. Efter Fernando de Noronha har de jagande båtarna tagit in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.
Kombinationen mörker och semester är optimalt för inbrottstjuven. Statistik från Trygg-Hansa visar att höstlovsveckan, vecka 44, är den vecka under året som det sker flest inbrott i svenska hem. Enligt Brottsförebyggande rådet har både andelen villa- och lägenhetsinbrott ökat i Sverige och förra året skedde 95 inbrott i Sverige under höstlovsveckan – enbart bland Trygg-Hansas kunder. Det är 20 procent fler än en genomsnittsvecka under året.
Det fjärde kvartalet innebär mörkare kvällar och därmed fler inbrott. Generellt har andelen inbrott i Sverige ökat de senaste tio åren enligt Brottsförebyggande rådet, BRÅ, och vecka 44 är den vecka då flest antal inbrott görs i Sverige enligt statistik från Trygg-Hansa. Antalet anmälda bostadsinbrott har varierat beroende på år, men trenden visar på att antalet inbrott ökar både i lägenheter och i villor. Värst drabbade är villor, där har andelen inbrott ökat med 17 procent det senaste decenniet*.
– Inbrott är integritetskränkande och därför väldigt jobbigt att vara med om. Klart flest inbrott sker under det fjärde kvartalet varje år och villor är mest utsatta, men vi ser även en ökning bland inbrott i lägenheter. Vi förväntar oss en inbrottsökning på omkring 20 procent under höstlovsveckan och därför är det viktigt att man själv, så långt det är möjligt, vidtar åtgärder för att förebygga och skydda sig mot inbrott, säger Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
De vanligaste säkerhetsåtgärderna för att motverka inbrott är larm och säkerhetsdörr, vilket kan ha en avskräckande effekt. Även grannars samverkan och samarbete med lokal polis är en metod att minska brottsligheten i området där man bor. Grannsamverkan har också betydelse för tryggheten i området. Det kan öka känslan av trygghet att veta att grannar bryr sig om varandra och varandras egendom. En undersökning som Trygg-Hansa har gjort visar att drygt två av tio svenskar har larm och säkerhetsdörr hemma och att tre av tio svenskar är med eller vill vara med i grannsamverkan mot brott i sitt bostadsområde.
– Grannsamverkan är det mest effektiva sättet att få ner brottsligheten i ett bostadsområde. Syftet är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brott genom ökad uppmärksamhet från de boende samt kunskap om hur man skyddar sig, vilket skrämmer bort och försvårar för tjuven. Grannsamverkan är ett samarbete mellan Polisen, försäkringsbolag och många andra aktörer. Vill man starta en grannsamverkan i sitt område är det bäst att kontakta Polisen, säger Håkan Franzén.
6 av 10 ber grannen hålla koll
Även om man inte är med i en officiell grannsamverkan har många svenskar för vana att informera sina grannar när de åker bort. 60 procentuppger att de säger till sina grannar inför en semesterresa. Bland boende i villa eller radhus är siffran högre, där informerar 80 procent sina grannar om att de ska åka bort. Siffran är dock lägre bland boende i hyreslägenheter, där informerar endast 33 procent sina grannar när de reser bort.
Så kan du motverka inbrott i ditt hus eller lägenhet:
– Berätta för dina grannar att du åker bort, be dem även att hålla ett extra vakande öga på ditt boende och höra av sig om det sker någonting misstänkt.
– Tjuven använder också sociala medier, överväg därför att publicera dina resplaner på t ex Facebook.
– Be någon se efter din bostad under tiden du är bortrest så att den ser bebodd ut. Ett tips är att sätta timer på lampor och musikutrustning så att det verkar som att det är någon hemma.
– Gå med i eller starta Grannsamverkan i ditt bostadsområde. Du kan läsa mer på http://www.samverkanmotbrott.se/ och genom att kontakta din lokala polisstation.
– Om du köper lås och larm, var noga med att vända dig till en auktoriserad återförsäljare och installatör.
– Förvara inte värdesaker så att de syns utifrån. Tänk också på att förvara värdesaker på osannolika platser så att de blir svårare för tjuven att hitta.
– Fota av dina värdesaker, spara kvitton och skriv upp vad du äger. Det hjälper dig både i kontakt med polis och försäkringsbolag ifall du skulle drabbas av inbrott.
Källa: Trygg-Hansa
Inom ramen för Vasamuseets forskningsprojekt Vasakanon, genomfördes idag en framgångsrik verkansskjutning vid Saab Bofors Test Center i Karlskoga. Skjutningen, som skedde mot en kopia av en del av Vasas fartygssida, visade att Vasas kanoner hade en avsevärd eldkraft och dessutom en förhållandevis god precision på måttliga stridsavstånd.
Genomförd provverksamhet har gett ett värdefullt och omfattande tekniskt faktaunderlag rörande de svenska örlogsfartygens tunga artilleri i början av 1600-talet, som även ingick i den svenska fältarmén. Med ledning av den information som samlats in hoppas projektet kunna klarlägga sjökrigets villkor och hur sjöstrid genomfördes under Vasas samtid. Materialet kommer att ligga till grund för en forskningsrapport som kommer att presenteras i mitten av 2015. Förutom de rent tekniska frågorna har projektet också som mål att försöka klarlägga kanonbesättningarnas villkor under strid med hantering av mycket tunga vikter på en rörlig plattform under inverkan av tryckvågor, buller och krutgaser.
Den 24-pundiga bronskanonen göts i november 2013 vid Tierps Järnbruk i Uppland. Därefter har eldröret kompletterats med en lavett och annan kringutrustning. Ammunition har tillverkats (rundkula, piklod, saxlod, kedjelod samt kartesch) vid Skeppsholmens smedja samt vid Tierps Järnbruk och tidstypiskt krut har införskaffats från Tyskland.
Vid skjutningen närvarade ett 150-tal särskilt inbjudna gäster som bl.a. fick höra projektägaren Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner, Fred Hocker forskningsledare vid Vasamuseet och Stefan Krohl, VD för Saab Bofors Test Center, berätta om projektets tillkommelse, provskjutningarna och uppnått resultat.
– Vi har varit med om något historiskt idag. Vi har, efter år av förberedelser skjutit med en exakt kopia av en av Vasas kanoner med ett resultat som vida översteg våra förväntningar. Skjutningarna kommer att ge oss svar på många av de frågor som rests inom forskningsprojektet. Vi kommer att under resterande del av veckan slutföra skjutningarna och därefter väntar ett omfattande analysarbete som kommer att utmynna i en mycket intressant forskningsrapport, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets vänner.
GKSS-laget Stena Sailing Team med Johnie Berntsson som skeppare vann Argo Group Gold Cup, årets näst sista deltävling i världscupen i matchracing.
Segern i tävlingen på Bermuda är lagets största framgång sedan de vann VM-brons i matchracing 2011.
– Att vinna den här tävlingen är verkligen något utöver det vanliga, säger Johnie Berntsson. Vi har gjort det förut men trodde aldrig att vi skulle kunna göra det igen och vi är väldigt glada.
Finalen, som seglades i bäst av fem matcher, mot schweizaren Eric Monnin och hans Swiss Match Race Team blev en nagelbitare. Svenskarna vann de två första matcherna med liten marginal innan Monnin reducerade till 2-1. I den fjärde matchen hade Monnin övertaget från starten men Berntsson kom tillbaka och tog ledningen i slutet på första varvet runt banan. När Monnin dessutom fick ett straff vid sista rundningsmärket kunde Stena Sailing Team dra ifrån på sista sträckan fram till mållinjen.
– Vi var aldrig säkra för Monnin var alltid nära bakom oss och vi fick verkligen kämpa hårt. Tack vare att Robert, Björn och Oscar seglade båten snabbt och att vi plockade upp vindskiften bra kunde vi komma tillbaks när vi låg bakom och det var väldigt viktigt, säger Johnie.
Stena Sailing Team imponerat stort fram till finalen som seglades söndag kväll svensk tid. Efter grundomgången slog Johnies lag ut landsmannen Björn Hansen i kvartsfinalen och i semifinalen besegrade de den regerande världsmästaren i matchracing Taylor Canfield (USA). Canfield slutade trea i tävlingen och tog in viktiga poäng på Ian Williams (GBR) som leder världscupen.
Argo Group Gold Cup är den sjätte av sju deltävlingar i årets upplaga av Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Stena Sailing Team har inte haft ett tourkort till årets världscup fick ett wildcard till tävlingen på Bermuda. Johnie Berntsson vann tävlingen på Bermuda 2008 och Stena Sailing Team vann VM-brons i matchracing 2011.
Så gott som alla topprankade matchracinglag i världen har deltagit i tävlingen på Bermuda och många namn känns igen från startfältet i Stena Match Cup Sweden 2014. Björn Hansen, som i somras vann Stena Match Cup Sweden för tredje gången i rad, har nu inte längre chans att vinna världscupen. Men hoppet om att nå en medalj lever i allra högsta grad och den sista deltävlingen Monsoon Cup seglas i Malaysia 25-29 november.
Stena Sailing Team i Argo Group Gold Cup 2014:
Johnie Berntsson – skeppare
Robert Skarp – taktiker
Björn Lundgren – fördäck
Oscar Angervall – trimmare
Info: http://www.wmrt.com/result/leaderboard/event_results/97.html
Bilden:
Stena Sailing Team under Argo Group Gold Cup i Bermuda. Foto: Charles Anderson/ RBYC.
Finska XO Boats presenterar en riktigt kul nyhet med sin nya XO270 RS Front Cabin Outboard, som har premiär på Hamburgs båtmässa den här veckan. Linjerna är lika fräcka som på tidigare XO-modeller.
XO Boats har fått flera priser och utmärkelser för sin design och för båtarnas goda sjöegenskaper. Den nya modellen XO270 RS Front Cabin Outboard har kommit till efter begäran hos kunderna och kompletterar därmed modellutbudet.
Grundmodellen för den här båten hade premiär på Düsseldorfs båtmässa i januari i år. Då visades den med dubbla utombordsmotorer.
XO270 RS Front Cabin har gott om plats i en förkabin och får ta ombord upp till 8–10 personer. Beroende på motorval anges marschfarten till 25–30 knop.
Tekniska data för den nya modellen baseras helt på föregångaren. Den nya modellen har troligen något sämre fartprestanda, men tack vare de allt starkare och lättare utombordarna räcker det säkert för många kunder med singelmontage.
– XO 270 RS Front Cabin OB utrustad med en enda motor gör att vi når en helt ny kundgrupp. Båtägare som vill ha den optimala båten för härliga köregenskaper till ett konkurrenskraftigt pris och med extra komfort, säger XO Boats marknads- och försäljningschef, Calle Nyman.
Företagets kreativa motor, designer och reklammannen Sakari Mattila, håller för tillfället på att utveckla ytterligare nyheter för XO Boats. På mässan i Düsseldorf 2015 kan det bli premiär för den första eller flera i en serie om fyra 37 fots XO-modeller, alla endast för utombordare…
XO 270 RS Cabin OB får svensk premiär på utställningen Grand Turismo i Stockholm 7 november.
Tekniska fakta
Längd: 8,60 m
Bredd: 2,60 m
Höjd: 3,00 m
Vikt: 2 550 kg (exklusive motor)
Pris: från Euro 86 700 plus motor och moms
Info: www.xoboats.fi
Nimbus 305 Coupé är en helt ny och superfunktionell båt från svenska Nimbus. Robust, smart funktionalitet klädd i tilltalande design och elegant formspråk för familjer, livsnjutare eller inbitna sjöfarare.
Pressmeddelande:
Förutom en rad förbättringar och smarta funktionella lösningar så är det under ytan som den största nyheten gömmer sig en undervattenskropp som gör att båten helt saknar markerad planingströskel och möjliggör komfortabel körning i hastigheter upp till 22 knop.
– Vår ambition är att bygga en tidsenlig superfunktionell Coupébåt med tydliga Nimbusgener för medvetna familjer och erfarna sjöfarare som prioriterar komfort, enkelhet och funktionell design, säger Joacim Gustavsson, chefsdesigner på Nimbus Boats Sweden AB.
Den största nyheten är båtens skrov som är helt nykonstruerat och optimerat för farter i 0 till 22 knop. Det är anpassat för mindre motorer (Volvo Penta D2 och D3) och utformad för gå lika komfortabelt oavsett fart. Den hydrodynamiska formen på skrovet gör att båten helt saknar en markerad planingströskel.
– På Nimbus vill vi att en båt skall gå att köra behagligt i de farter den används. Vi vet att Coupéägarna gärna cruisar fram i 4 till 20 knop där normalt sätt en båt drar upp mycket sjö och har dålig bränsleekonomi. Med 305 Coupé har vi konstruerat ett skrov som har ett behagligt gångläge i hela detta fartregistret. 305:an har ingen egentlig planingströskel utan kan köras med god bränsleekonomi i alla farter. Farten kan anpassas efter rådande sjöförhållande vilket medför högre säkerhet bättre komfort, och största möjliga naturupplevelse, säger Mats Jacobsson, produktutvecklingschef på Nimbus.
305 Coupé blir den nya instegsmodellen i Nimbus populära och prisbelönta Coupéserie med ”sidewalk”. Med ”sidewalk” däckslayout maximeras gångutrymmet på båtens styrbordssida vilket gör det extra enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är extra generöst.
Precis som övriga modeller har 305 Coupé fått ett modernare formspråk, limmade rutor med stor välvd framruta, öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordssidan, stora ljusinsläpp och öppningsbara takluckor i salongen. Den flushmonterade sidodörren ger maximal gångbredd och stor dörröppning samtidigt som dörren blir en integrerad del i designen. Sidodörren ger även möjlighet att styra båten eller lägga till ståendes på utsidan.
Vid förarplatsen har ytan maximerats på instrumentbrädan för ge största möjliga flexibilitet. Den kan bestyckas med olika utrustning för bättre att möta individuella behov.
Båten bjuder på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och salongen. Salongen har stora plana ytor och upplevs som ljus och rymlig men mysig tack vare materialdesign. En dinettlösning gör att det finns gott om utrymme för fyra personer och kan enkelt konverteras till en extra dubbelbädd.
Interiört bjuder båten på härlig kvalitet och känsla vad gäller utrymmen och luftighet. Båten har integrerad ventilation, stora öppningsbara portlights som ger extra mycket ljusinsläpp. Tygbeklädda skott i ljust material som också dämpar ljud. Båten har två kabiner fördelat på ”owners cabin” och en sidokabin med gemensam toalett. Sammantaget är 305 Coupé en nutida, superfunktionell båt som med mindre miljöpåverkan som passar perfekt för ett okomplicerat och njutbart liv till sjöss. Båten tillverkas i Sverige av Nimbus eget båtbyggeri i Mariestad. Båten lanseras i januari 2015.
Tekniska fakta
Längd: 9,87 m
Längd skrov: 8,95 m
Bredd: 3,25 m
Vikt: 3 950 kg
Max personer: 8
CE-kategori: B8
Antal bäddar: 6
Bränsletank: 250 liter
Färskvattentank: 150 liter
Hålltank: 80 liter
Startbatteri: 1x12V 77Ah,
Servicebatteri: 3x12V 80Ah
Servicebatteri: 1x12V 77Ah
Motoralternativ: Volvo Penta D3-110, D3-150 och D3-220
Info: www.nimbus.se/305-coupe
EXPLORER 510 är mindre än en vanlig bärbar dator och väger mindre än 1,4 kg. Perfekt att lätt bära med sig i resor världen över för exempelvis media, läkargrupper, myndigheter, näringsliv och av en rad andra krävande användare som befinner sig där annan kommunikation är begränsad. Den ger högkvalitativ röst och bredbandsanslutning med hastigheter upp till 464 kbps.
EXPLORER 510 har ett mycket tåligt magnesiumhölje och en damm- och vattentålig design. Perfekta valet för arbete vid sidan av normal kommunikation, men då man ändå är beroende av en tillförlitlig anslutning. Kan anslutas till alla typer av Smarta telefoner/tablets och PC. Som option finns EXPLORER LTE-modem som ansluts till USB-port och förvandlar enheten till en SmartHub.
BGAN EXPLORER 510 fungerar i Inmarsat satellitnätverk. Tillverkarens listpris är satt till USD 2.295:- ex moms.
Till höstlovet öppnar Sjöhistoriska utställningen Kartor & Klot – gamla glober för unga upptäckare. I centrum står jord- och himmelsglober ur museets samlingar. Globerna är tillverkade på 1600-, 1700- och 1800-talen och speglar hur världsbilden efter hand har fyllts i. På gamla glober finns till exempel delar av Amerika och Australien inte med, eftersom européerna ännu inte upptäckt dem. Men globerna efterliknar ändå verkligheten väl.
Kartorna i utställningen visar andra perspektiv, tidsperioder och användningsområden.
– Här finns exempel från 1100-talet fram till idag. Det är bland annat kartor ritade i andra delar av världen och som för oss som är vana att ha norr uppåt känns felvända, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.
Det finns en karta över universum med jorden i mitten, en världskarta med Jerusalem i centrum, en karta över Norden omringad av sjöodjur. Och kartor som sjöfararna använde för att navigera.
– Kartorna visar både vad man haft för kunskaper om världen och hur man sett på den. Det här är glober och kartor som kan ta besökarna med på spännande resor i såväl geografin och historien som i fantasin. Och så är de förstås väldigt vackra, säger Johan Gustafsson.
Får man snurra på kloten?
– De gamla kloten kan man inte snurra på. Men vi har bland annat ett stort specialtillverkat klot som det är fritt fram att snurra och känna sig fram på, säger Johan Gustafsson.
Utställningen är skapad speciellt med museets alla unga besökare i åtanke. Sjöhistoriskas pedagoger har en rad olika skolprogram kopplade till utställningen. Och det finns audioguider för barn. Under höstlovet spelar dessutom Figge Norling och Göran Thorell sin uppsättning av ”En världsomsegling under havet”. Höstlovsaktiviteterna pågår mellan den 25 oktober och 1 november.
Volvo Penta redovisar ett starkt resultat för det tredje kvartalet. Förbättrad försäljning och lönsamhet, men efterfrågan fortsätter att vara på låga nivåer, skriver företaget i sin rapport.
Enligt Volvo Penta är den globala marinmarknaden är på en oförändrad nivå, med försiktigt positiva signaler från europeiska båtbyggare. Volvo Penta får nya kunder inom både segmentet för fritidsbåtar och för kommersiella fartyg samtidigt som man ökar andelen affärer hos existerande kunder.
Ur kvartalsrapporten:
Total sett fortsätter segmentet för industrimotorer att vara på låga nivåer, särskilt i Kina. Inom segmentet för elverk ökar konkurrensen på grund av lågkostnadsmotorer tillverkade i Asien. Inom industrimotorsegmentet är hela den nya serienav Tier IV Final-motorer nu redo för leverans.
Den 30 september 2014 var volymen i orderboken 5.330 enheter (5.780).
Nettoomsättningen det tredje kvartalet 2014 steg med 12% jämfört med föregående år och uppgick till 1.981 Mkr (1.774).
Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 7%. Försäljningen det tredje kvartalet fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 1.070 Mkr (932) och Industri 911 Mkr (842). Rörelseresultatet uppgick till 253 Mkr (165). Rörelsemarginalen uppgick till 12,8% (9,3). Lönsamheten påverkades positivt av en fördelaktig kund- och produktmix. Jämfört med det tredje kvartalet 2013 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 65 Mkr.
Hallberg-Rassy på Orust nyanställer igen. 23 båtbyggare har anställts den senaste tiden och fler anställningar kan vara på gång.
– Att köpa ny båt är ett beslut som är väldigt lätt att skjuta upp både ett och några år, men man kan inte vänta hur länge som helst. Vill man inte ”missa chansen i det här jordelivet” måste man komma till skott någon gång, säger Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy Varvs AB, till Båtliv.
En av anledningarna till att nybåtsförsäljningen har kommit igång igen är att marknaden närmast är dammsugen på nyare begagnade båtar.
– Vi har kommit till en punkt där man får välja mellan en tio år gammal eller helt ny båt. Att svenska kronan försvagats är positivt för oss, även om det bara är några procent så kan det ibland vara det avgörande för att slå till. Vi ser en klar ökning på nästan alla marknader och det är alla storlekar som går. Vi har längre orderstock och högre försäljning än på väldigt många år. Det finns inga tecken på att denna positiva trend skall avta, säger Magnus Rassy.
Koncernen Hallberg-Rassy har idag 115 anställda.
Båtarna i Volvo Ocean Race tagit sig genom stiltjebältet Doldrums och längst fram ligger Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel. För Team SCA, Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och de andra lagen gäller det att ta in på tätbåtarna på väg söderut mot Kapstaden.
Senaste positionsrapport: 0845 (CET)
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd mellan täten och sista båten: 230 sjömil
Vindhastighet: 7-10 m/s
Klockan 22:00 igår passerade Abu Dhabi Ocean Racing ekvatorn och under natten och morgonen har nederländska Team Brunel och danska Team Vestas Wind gjort detsamma.
Ledande Abu Dhabi och tvåan Team Brunel valde tidigt en väg västerut genom det ökända stiltjebältet norr om ekvatorn kallat Doldrums. Deras vägval betalade sig och nu har de ett försprång på väg mot Fernando de Noronha, en ö utanför Brasilien som måste rundas av samtliga lag innan de kan fortsätta mot Kapstaden.
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, svenska Team SCA, Team Alvimedica och MAPFRE fick en mer frustrerande resa genom Doldrums med svagare vind än konkurrenterna längre västerut.
– Vi fick en ganska bra passage genom doldrums men det var Team Vestas Wind som drog den stora vinstlotten, säger Martin Strömberg.
Team Vestas Wind låg sist på väg in i Doldrums men seglade smidigt genom det oberäkneliga stiltjebältet tack vare en chansning längre österut. Enligt rapporten från klockan 08.40 låg de trea, 82 sjömil bakom Abu Dhabi.
Svenskbåten Team SCA var då sist i fältet, 226 sjömil bakom Abu Dhabi och 26 sjömil bakom sexan Team Alvimedica. Team SCA väntas passera ekvatorn de närmaste timmarna.
Här ser du var båtarna befinner sig!
Dongfeng Race Team kommer att segla förbi ekvatorn under förmiddagen. De fick en bra start på etappen men tappade ledningen de hade i början av veckan och ligger nu fyra.
– Vi kände oss väldigt snabba när vi seglade nära de andra båtarna och det är en nyckel till framgång, säger Martin Strömberg och tillägger att laget har gott självförtroende.
– Vi har visat att vi kan vara med och slåss mot de andra. Tyvärr missade vi lite precis innan doldrums och det har gjort att vi inte är med toppstriden just nu. Men vi kommer tillbaka och vi satsar på att göra det jämt i täten igen.
Samtliga lag seglar nu i stabila passadvindar och ledarbåtarna beräknas runda Fernando de Noronha i kväll. Därefter beror båtarnas vägval på de vädersystem som finns i södra Atlanten. De sju Volvo Ocean 65:orna kommer troligtvis sticka långt söder ut i jakt på mer vind innan de styr rakt mot Kapstaden.
Kommentarer
Jättefin! Vill ha. Synd bara att mitt båtliv i Stockholms skärgård nästan kräver drev för att komma in i grunda vikar och till klippor.
Kul att den även är optimerad för 0 knop!